Camlon Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Excuse me, men hvem f* er det TV2 tror de er? Har de aldri hørt om dobbeltmoral?Går ut og overhøvler Giske og sjåføren for å kjøre i 140 - når de selv ligger bak i akkurat samme hastighet og attpå filmer? Jeg må ha gått glipp av nyhetssendingen omhandlende at TV2 er blitt rekruttert av UP og har fått politimyndighet. Jeg synes det er fint at TV2 gjorde det. At man er regjeringsmedlem gir deg ikke rett til å kjøre i 140 km/t. Og det er uheldig at de som lager lovene bryter dem selv, men forventer at vi skal følge dem. TV2 måtte bryte fartsgrensen for å kunne vise at Trond Giske kjørte for fort. Endret 11. november 2009 av Camlon Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Men, når TV2 går ut og lager drama og kritiserer Giske, for akkurat samme forbrytelsen de selv gjør samtidig .. hvor lite selvinnsikt går det an å ha?! Det er medias oppgave å gå i bresjen for at viktig informasjon om folkevalgte kommer frem i lyset og ut til folket. Dette er en viktig oppgave, og om det går på bekostning av fartsgrenser, innenfor rimelighetens grenser, er det ikke nødvendigvis noe galt i det. Lenke til kommentar
toth Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 "TV2 måtte"? Det måtte de da så absolutt ikke. De er ikke mer politi enn jeg er, og hobbypoliti i trafikken er det verste og omtrent farligste som finnes på veien. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 "TV2 måtte"?Det måtte de da så absolutt ikke. De er ikke mer politi enn jeg er, og hobbypoliti i trafikken er det verste og omtrent farligste som finnes på veien. De "måtte" vel ikke i den ytterste forstand av ordet, men media har et større ansvar enn privatpersoner når det gjelder å vokte våre "voktere" imho. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Et tilsvarende eksempel kunne være om TV2 tok seg ulovlig inn på et militært område for å kunne skrive en artikkel om hvor lett det er å komme inn på militære områder. Er det ikke rimelig at media setter søkelys på slike saker? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Et tilsvarende eksempel kunne være om TV2 tok seg ulovlig inn på et militært område for å kunne skrive en artikkel om hvor lett det er å komme inn på militære områder. Er det ikke rimelig at media setter søkelys på slike saker?Nei. En bedre paralell hadde vært om de tok seg inn på militært område for å dokumentere at forsvaret jevnlig brøt sikkerhetsregler forbundet med bruk av live ammunisjon f.eks. Klart de må ta på seg bota for sitt lovbrudd, men likevel forsvarbart. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Regjeringsbiler er utrykningskjøretøy, sjåføren har utrykkningslappen og sikkert vel så det. I tillegg er regjeringsbiler unntatt fra deler av veitrafikkloven. Burde muligens brukt blålys, og burde muligens ikke kjørt for fort i det hele tatt, men dette er storm i et vannglass. Den virkelige skandalen er at TV2s journalist synes det er forsvarlig å forfølge en regjeringsbil i 140 km/t. Lenke til kommentar
toth Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Enig med Thlom. Og på en motorvei med 100sone ligger vel hver 20-30'te bil i 130-140? Personlig driter jeg i om det er Giske eller fru Hansen, så lenge de kjører forsvarlig. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Regjeringsbiler er utrykningskjøretøy, sjåføren har utrykkningslappen og sikkert vel så det. I tillegg er regjeringsbiler unntatt fra deler av veitrafikkloven. Burde muligens brukt blålys, og burde muligens ikke kjørt for fort i det hele tatt, men dette er storm i et vannglass. Den virkelige skandalen er at TV2s journalist synes det er forsvarlig å forfølge en regjeringsbil i 140 km/t. Det Giske gjorde var ikke lovelig. Det holder ikke å være i et utrykkningskjøretøy, man må også være i utrykkning. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Enig med Thlom.Og på en motorvei med 100sone ligger vel hver 20-30'te bil i 130-140? Personlig driter jeg i om det er Giske eller fru Hansen, så lenge de kjører forsvarlig. Nå har det vel ganske mye å gjøre med signaleffekten og det å etterleve sine egne regler. Lenke til kommentar
toth Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Regjeringsbiler er utrykningskjøretøy, sjåføren har utrykkningslappen og sikkert vel så det. I tillegg er regjeringsbiler unntatt fra deler av veitrafikkloven. Burde muligens brukt blålys, og burde muligens ikke kjørt for fort i det hele tatt, men dette er storm i et vannglass. Den virkelige skandalen er at TV2s journalist synes det er forsvarlig å forfølge en regjeringsbil i 140 km/t. Det Giske gjorde var ikke lovelig. Det holder ikke å være i et utrykkningskjøretøy, man må også være i utrykkning. Noe dritt å sjekke sine fakta, eh? -"Under transport av statsråder gjelder regler for utrykningskjøretøy. Derfor vil ikke Giske eller hans sjåfører kunne straffes for råkjøringen." -"- Alle regjeringsbiler er registrert som utrykningskjøretøy. Når er en statsråd sitter i en regjeringsbil, er dette såkalt sikkerhetskjøring. Det betyr at sjåføren, dersom det er nødvendig, kan fravike trafikkbestemmelsene, sier politiinspektør Oddbjørn Mjølhus i Politidirektoratet. Han ønsker ikke å kommentere den konkrete saken. - Det er sjåføren som må vurdere nødvendigheten av å eventuelt bryte fartsgrensen. Jeg har ingen forutsetninger for å uttale meg om denne saken konkret, sier Mjølhus." Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Noe dritt å sjekke sine fakta, eh? Til tross for at et kjøretøy er er til uttrykningsbruk så skal det være en grunn for å bryte allminnelige kjøreregler. Noe som ikke har blitt gjort til grunn i denne sammenhengen. Sier ikke noe om at det ikke er en god årsak for at kjøringen var ihht til regelverket, men at Giske skal rekke et møte er det nok ikke. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Regjeringsbiler er utrykningskjøretøy, sjåføren har utrykkningslappen og sikkert vel så det. I tillegg er regjeringsbiler unntatt fra deler av veitrafikkloven. Burde muligens brukt blålys, og burde muligens ikke kjørt for fort i det hele tatt, men dette er storm i et vannglass. Den virkelige skandalen er at TV2s journalist synes det er forsvarlig å forfølge en regjeringsbil i 140 km/t. Det Giske gjorde var ikke lovelig. Det holder ikke å være i et utrykkningskjøretøy, man må også være i utrykkning. Noe dritt å sjekke sine fakta, eh? -"Under transport av statsråder gjelder regler for utrykningskjøretøy. Derfor vil ikke Giske eller hans sjåfører kunne straffes for råkjøringen." -"- Alle regjeringsbiler er registrert som utrykningskjøretøy. Når er en statsråd sitter i en regjeringsbil, er dette såkalt sikkerhetskjøring. Det betyr at sjåføren, dersom det er nødvendig, kan fravike trafikkbestemmelsene, sier politiinspektør Oddbjørn Mjølhus i Politidirektoratet. Han ønsker ikke å kommentere den konkrete saken. - Det er sjåføren som må vurdere nødvendigheten av å eventuelt bryte fartsgrensen. Jeg har ingen forutsetninger for å uttale meg om denne saken konkret, sier Mjølhus." Det er tydlig vanskelig for deg, men la meg gjenta. Det er to ting som kreves for et kjøretøy skal kunne bryte fartsgrensen 1. Det er et utrykkningskjøretøy 2. De er i uttrykning. http://tsh.toi.no/index.html?22882 I tilegg har noen politikere blitt straffet for det tidligere. Tenk deg om før du spyr ut slikt søppel. Lenke til kommentar
toth Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Det er ikke jeg som spyr søppel. Følgende sitat er fra politiet, jeg velger å ha større tiltro til dem enn deg. -"Under transport av statsråder gjelder regler for utrykningskjøretøy. Derfor vil ikke Giske eller hans sjåfører kunne straffes for råkjøringen." Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Det er ikke jeg som spyr søppel. Følgende sitat er fra politiet, jeg velger å ha større tiltro til dem enn deg.-"Under transport av statsråder gjelder regler for utrykningskjøretøy. Derfor vil ikke Giske eller hans sjåfører kunne straffes for råkjøringen." Du er rett og slett håpløs, like håpløs som forrige gang jeg diskuterte med deg. Nei, bare ignorer det jeg skriver I september i fjor gjorde avisen Nationen det samme da samferdselsminister Liv Signe Navarsete og hennes sjåfør råkjørte i en 80-sone i Lærdal. Den gang ble det 1600 kroner i forelegg både til sjåføren og Nationens sjåfør. Nationens team noterte flere tilfeller med hastigheter over 110 kilometer i timen i 80-sonen, men politiet baserte foreleggene på 90 kilometer i timen. Ignorer denne også http://www.fvn.no/lokalt/lillesand/article718227.ece - Begge sjåførene etterforskes. Beslutningen ble tatt onsdag formiddag, opplyser påtaleleder Nils Grønås ved Agder politidistrikt til fvn.no. Virker som om politiet er uenig med deg. Og denne kilden jeg ga i forrige post, som beskriver reglene http://tsh.toi.no/index.html?22882 Lenke til kommentar
toth Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Sitatet jeg refererer til er fra den nyeste artikkelen jeg kunne finne, og politiet sier det ikke er straffbart. Så, om du, og andre innad i politiet, vil være uenig med dem må dere gjerne det Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Høres litt vel snodig ut at tidligere sjåfører da feilaktig skal ha blitt dømt for dette dersom det faktisk er lov... Lenke til kommentar
toth Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Høres litt vel snodig ut at tidligere sjåfører da feilaktig skal ha blitt dømt for dette dersom det faktisk er lov... Jeg vet ikke jeg, bare siterte uttalelsen jeg leste. Er ikke noe jeg har satt meg inn i, og har ikke behov for å unndra sjåføren noen bot. Men å straffe Giske er helt bak mål, det er alltid føreren av et kjøretøy som er ansvarlig. Og av TV2, som ikke har utrykningstrening, å følge etter i denne hastigheten som iflg dem selv er så vanvittig, blir bare helt idiotisk. Det er dobbeltmoral så langt øyet kan se. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Det er vel på samme måte som når Natur og Ungdom spyr ut flyveblader for å "redde miljøet" Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Sitatet jeg refererer til er fra den nyeste artikkelen jeg kunne finne, og politiet sier det ikke er straffbart. Så, om du, og andre innad i politiet, vil være uenig med dem må dere gjerne det Politiet sier? Du har ikke linket til noe politi. Faktisk er jeg den eneste som har kommet med lenker her. Fant en kilde til http://www.p4.no/story.aspx?id=326563 Utrykning må ikke misbrukes P4 (Oslo): At en statsråd skal rekke et møte er ikke en god nok grunn til at sjåføren skal bryte fartsgrensen mener tidligere UP-sjef. Det er tidligere sjef for utrykningspolitiet Leif N. Olsen som presiserer at det skal svært mye til før sjåførene i statsrådsbilene har lov til å bryte fartsgrensen. - Det finnes åpning for det, men i hverdagen så har de ingen grunn til å gjøre det, sier Olsen. I går ble det kjent at sjåføren til næringsminister Trond Giske kjørte mellom 30 til 40 kilometer over fartsgrensen da de skulle til et møte på Sørlandet. Til VG sier Giske at regjeringsbilene er å betrakte som utrykningskjøretøy og dermed kan sjåføren bestemme hva som er hensiktsmessig fart. Feil mener Olsen. - Det er kun i situasjoner der man må redde menneskeliv, redde store verdier eller at passasjeren i bilen er i fare at utrykningskjøretøy kan bryte trafikkreglene, sier den tidligere UP-sjefen til P4. - Er det å skulle reise til et møte en god nok grunn til å bryte fartsgrensen? - Nei det skal langt mer til, svarer Olsen. Et unntak må være hvis møtet gjaldt rikets sikkerhet men det er vel ikke en veldig realistisk problemstilling. Olsen forteller også at hvis sjåføren vurderer at fartsgrensen må brytes så skal han eller hun bruke blålysene som er integrert i alle regjeringsbilene. - Det er et minstekrav å bruke blålys hvis man velger å kjøre såkalt utrykning. Dette må gjøres for å varsle andre bilister om at man kjører langt fortere enn det som er fartsgrensen. Endret 11. november 2009 av Camlon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå