Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Før jeg legger meg syns jeg det virker som en god ide å slenge fra meg et sitat. :)

 

"On the one hand it [the law] is inexorable to the cries and lamentations of the prisoners; on the other it is deaf, deaf as an adder, to the clamors of the populace."

 

- John Adams.

 

Han var kanskje en autoritær drittsekk som ikke fikk gjort så mye, men han kunne snakke for seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234
Anonymiserte skattelister sier ikke det fnugg om hva man kan forandre på for å få et betre skattesystem

Du må nesten grunngi hvorfor det er en forutsetning for debatt om et "bedre skattesystem" at vi vet konkret hva naboen tjener, fremfor å få oppgitt statistikk om kjønn, alder, bosted, formue etc. uten at det er koblet til navn.

 

Og hvordan kan det ha seg at en har fungerende skattedebatter i land hvor disse opplysningene ikke publiseres - dvs. alle unntatt Norge og Sverige?

 

Da får du dra til Strasbourg og stille deg i kø sammen med de torturerte og de undertrykte og håpe på sympati. Med det samme kan du overbevise dem om at Mor Lille er en stein.

Jeg behøver ikke dra lenger enn Oslo byrett, som fant det samme i 2001.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

I gamledager måtte en utskremt journalist sitte på ligningskontoret og skrive ned skattelistene manuelt. Da ble det naturligvis begrenset til topplister av forskjellig slag og en sjekk på lokale kjentfolk og ledere. I dag får avisene skattelistene tilsendt på en CD i god tid før listene frigjøres. Personlig så synes jeg det er bra at listene er offentlig tilgjengelig, men at de skal ligge fritt tilgjengelig for gud og hvermann 24 timer i døgnet synes jeg ikke noe om. Det blir stort sett bare grafsing og snoking. Argumentet for dette er jo at alle og enhver skal kunne gå skattesystemet/skattesnyltere etter i sømmene, men det blir jo ikke gjort. Avisene skriver jo stort sett bare om topplister, overraskelser, kjendiser og fuglene vet hva annet i forbindelse med disse listene. Usedvanlig lite seriøs journalistikk.

 

Jeg ser to løsninger. Enten gå tilbake til den gamle metoden hvor listene var tilgjengelig hos futen ved oppmøte, da får en begrenset den verste snokinga. Eller gjør de tilgjengelig på Miside.no så avisene ikke tjener store mengder monetas på snokinga.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke at skattelistene er offentlige sånn det gjøres i dag, men det finnes også fornuftige argumenter for det:

 

- Foreldre kan sjekke om det går bra med ungene. (Mange prater ikke så åpent om økonomi med sine foreldre.)

- Det blir mange flere øyne som kan avsløre svindel og skattesnyteri.

- Man kan bruke det i lønnsforhandlinger. (f.eks kan man spørre hvorfor kollegaen med samme stillingstittel tjener dobbelt så mye.)

- Man kan sjekke om man tjener mindre eller mer enn venner og bekjente, og evt bruke det til å forklare forskjellig levestandard eller som motivasjon til å endre situasjonen.

 

osv.

 

Bladet Dine Penger hadde et forslag til endring av skattelistene. De mente at hver enkelt burde anonymiseres, men at det burde komme frem langt flere tall om hver enkelt. Hensikten er å se om diverse politiske tiltak virker der de skal eller ikke. F.eks i hvilken grad kontantstøtten går til barnefamilier med lav og høy inntekt, om disse kommer bra eller dårlig ut totalt sett osv. Samt at man kan kjøre statistikker på ulike samfunnsgrupper. Både geografisk, etter arbeidstype, alder osv.

 

Jeg synes Dine Penger sitt forslag var interessant, men jeg forholder meg mildt skeptisk til det også før jeg har sett noen konsekvensanalyse av det.

Lenke til kommentar

Men la oss glemme "gamle dager", hva som var tidligere praksis bør ikke legge noen føring på hva vi bør gjøre nå. Man kan sikkert si at mye av snokingen ville vært unngått ved at man måtte bla i mapper på likningskontoret, men det er fremdeles en prinsippsak og en særdeles rotete og vilkårlig praksis, selv om den ikke er like pervers som dagens løsning. Det er så enkelt som at min økonomi er privat, og tilfeldige mennesker skal ikke ha innsyn i den. Selv om argumentene med legitimitet og oppdaging av snusk skulle stemme (jeg er overbevist om at de IKKE gjør det) så er det likevel et overgrep. Dette burde etter min mening både venstresiden og høyresiden være enige om, jeg skjønner ikke blokkdelingen i denne saken....

Lenke til kommentar
- Foreldre kan sjekke om det går bra med ungene. (Mange prater ikke så åpent om økonomi med sine foreldre.)

- Det blir mange flere øyne som kan avsløre svindel og skattesnyteri.

- Man kan bruke det i lønnsforhandlinger. (f.eks kan man spørre hvorfor kollegaen med samme stillingstittel tjener dobbelt så mye.)

- Man kan sjekke om man tjener mindre eller mer enn venner og bekjente, og evt bruke det til å forklare forskjellig levestandard eller som motivasjon til å endre situasjonen.

 

Men går ikke dette også på snoking på et eller annet nivå?

Jeg mener, foeldre kan sjekke ungene sine. Godt ja, men det gir ikke ungene muligheten til å reservere seg mot at foreldrene sjekker de. Selv om intensjonen er god, så er det fortsatt snoking

Også i lønnsforhandlinger vil jeg påstå at det er snoking. Det burde vært mulig å hentet annen informasjon i lønnsforhandligner, feks anonymisert informasjon fra tillitsvalgt i bedriften etc.

Sistnevnte er litt som den første :)

Lenke til kommentar

Vesterålskraft ønsker å invstere 700 millioner til å bygge vindkraftverk Vesterålen

Sortland næringsforening arrangerte diskusjonsmøte for sine medlemmer tirsdag. Vesterålskraft, ved direktør Willy Bowitz i Vesterålskraft Vind AS, samt administrerende direktør i Vesterålskraft Halvard Pettersen møtte for å legge frem planene for vindkraftverk på Ånstadblåheia for næringslivet.

 

- Egenproduksjon og fornybart

- Myndighetene ønsker en dreining over på fornybar energi, og ønsker større grad av selvforsyning. Vesterålen og Lofoten har underskudd på kraft. Rundt 20 prosent av vår energi produseres her. Etter en vindkraftutbygging her vil vi kunne ligge på 70 prosent egenproduksjon, hevdet Willy Bowitz.

- Av naturhensyn har vi kuttet ut planene om vindkraft i Bø. Vi fokuserer på Ånstadblåheia av flere årsaker: Her er det allerede naturinngrep, det er meget gode vindforhold målt over mange år, og vi mener vindmøller her ikke vil ha store negative konsekvenser.

 

Storstilt utbygging

12-14 vindmøller i Ånstadblåheia vil kunne bety 100 – 150 gigawattimer produsert strøm per år. Det kan trolig levere strøm tilsvarende 5.000-7.500 husstander.

- Det er vanskelig å estimere hvor mye dette vil koste i investeringer, men vi ser for oss 470 – 700 millioner kroner, tror Willy Bowitz.

Tidsperspektivet var et gjennomgående tema i vindkraftsjefen sin presentasjon. Vindmøllebygging er et følsomt tema, og kommer i etterkant av planlegginger, utredninger og konsekvensutredninger. Spadene settes ikke i jorda før tidligst vinteren 2013.

- Og det er et optimistisk anslag, tror Willy Bowitz.

Veldig veldig bra gjort,Vesterålskraft er eid av kommunene i Vesterålen og i tillegg til å levere infrastruktur som fibere basert på Lyse sin nettverkstruktur så gir det avkastninger til kommunene og vil være miljøvennlige. Dog kommer nok sikkert ikke til å bli aktuelt for en eller annen finner ut at en fugl kan bli utryddet osv *sukk*

 

En undersøkelse Opinion har gjennomført for Nav viser at det er et gap mellom interessen for pensjonsspørsmål og den reelle kunnskapen blant nordmenn over 45 år.

 

Undersøkelsen viser at interessen for alderspensjon naturlig nok øker jo nærmere man kommer pensjonsalder, men i aldersgruppen 45 år og oppover er kunnskapen likevel begrenset.

 

Kun 20 prosent oppgir at de har kunnskap om innholdet i den nye pensjonsreformen, og 40 prosent oppgir at de ikke kjenner til at Nav er ansvarlig for beregning og utbetaling av alderspensjon fra folketrygden.

 

Nær halvparten sier de har dårlig kjennskap til regler og rettigheter knyttet til alderspensjonen.

Litt skremmende da en er litt avhengi av pensjon når en blir gammel. Kunne godt ha tenkt meg informasjon allerede nå i ung alder jeg..

 

Veistandarden er på topp i Norge:

http://www.vol.no/nyhet.asp?F=F&N=26618

 

Nordmann tiltalt for terrorfinansiering[/size]

En norsk statsborger er tiltalt for terrorfinansiering, melder TV 2. Mannen skal ha samlet inn 200.000 kroner til en somalisk gruppe.

Det er statsadvokat Pål Lønseth i Det nasjonale statsadvokatembetet som har tatt ut terrortiltalen mot 40-åringen, som er norsk statsborger, ifølge TV 2.

– Dette er en sak vi mener er godt bevislagt, sier statsadvokat Lønseth til TV-kanalen om terrortiltalen.

40-åringen skal, ifølge Politiets sikkerhetstjeneste (PST), ha vært sentral i overføring av penger til den somaliske islamistgruppen al-Shabaab, som i september i år erklærte troskap til al-Qaidas leder Osama bin Laden

.

Dette skal være første gang en norsk statsborger er tiltalt for terrorfinansiering.

Al-Shabaab erklærte i september i år troskap til al-Qaidas leder Osama bin Laden. De har utført en rekke angrep mot sivile og militære mål i blant annet Etiopia.

Det er ikke klart hvor mannen for tiden befinner seg

Jeg aner meg en ny Mullah Krekar her?

 

Et artig regnestykke:

DN.no har i artikkelserien "Et sykt land" tidligere i høst satt fokus på den eksplosive økningen i trygdeutgifter til den delen av den norske arbeidsstyrken som er for syke til å jobbe.

Her går det blant annet frem at samtlige skattekroner innbetalt fra 681.000 nordmenn må til for å finansiere utgiftene staten har til uføretrygd i dag.

 

Dersom man ser på hva de 100 største skatteyterne i Norge bidrar med til statskassen, ville et tilsvarende regnestykke vise at selv de 1,8 milliardene de rikeste betaler i skatt ikke strekker langt.

 

Dekker bare trønderuføre

Dersom alle disse pengene ble brukt til uføretrygd ville det kun dekket kostandene Trondheim kommune har, og ikke mer.

 

Tilsammen koster Norges 339.000 uføretrydede 56,53 milliarder kroner. Hver trygdede koster i gjennomsnitt 167.000 kroner i året.

 

"Rikingskatten" er dermed nok til å dekke utgiftene til om lag 11.000 personer i ett år.

Lenke til kommentar

Vesterålskraft må bare bygge i vei, men jeg håper ikke de skal tappe staten for penger for å bygge sin egen næringsvirksomhet. Det er ikke sånt offentlige penger bør gå til. Vindkraft er bare lønnsomt på enkelte steder der alternativet er en ennå dyrere utbygging av kraftnettet, og man samtidig klarer seg med ustabil krafttilgang. Ikke er det særlig miljøvennlig heller sammenlignet med 99,9% av all annen kraftproduksjon i Norge. Vindkraft gir støyforurensning, visuell forurensning og dreper massevis av ørn.

 

Usmakelig regnestykke. Det bidrar til å vinkle uføretrygdede som snyltere.

Lenke til kommentar
Litt skremmende da en er litt avhengig av pensjon når en blir gammel. Kunne godt ha tenkt meg informasjon allerede nå i ung alder jeg..

Vil ikke hele systemet sannsynligvis endres før du og jeg blir gammel? Det er vel bare å jobbe mye og spare penger så er man vel sikret en grei pensjon uansett.

Lenke til kommentar

Risikoen for inntil 1 år fengsel (eller noen som helst straffereaksjon) virker veldig liten i og med at forklaringen om at det var et uhell virker troverdig. Dersom det hadde vært aktiv blotting ut mot åpen gate så ville en straffereaksjon vært både sannsynlig og forståelig, selv om han befant seg i sin egen leilighet.

 

Uten å ha sett bilder fra åstedet så liker jeg ikke tanken på at tilfeldig forbipasserende går og kikker inn i kjøkkenvinduene til folk. Det er en privat sfære som jeg mener folk bør få ha for seg selv.

 

Men hvis det f.eks er mørkt ute, lyst inne og kjøkkenvinduet er et stort vindu rett ut mot fortauet så kan man ikke regne med mye privat sfære uten å trekke for lystette gardiner.

Lenke til kommentar

Men altså, hva er galt i skolten på deg om du faktisk ringer til politiet og anmelder en fyr du tilfeldigvis så var naken i sitt eget hjem? I gården rett over gata her så bor det en gammel mann som stort sett tusler rundt naken. Fra stua så ser jeg rett inn på kjøkkenet og stuen hans. Litt irriterende for meg når jeg står og kikker ut av vinduet og plutselig får ei gammel manneræv i glaninga, men det har da aldri falt meg inn å ringe politiet!

Lenke til kommentar
Risikoen for inntil 1 år fengsel (eller noen som helst straffereaksjon) virker veldig liten i og med at forklaringen om at det var et uhell virker troverdig. Dersom det hadde vært aktiv blotting ut mot åpen gate så ville en straffereaksjon vært både sannsynlig og forståelig, selv om han befant seg i sin egen leilighet.

 

Uten å ha sett bilder fra åstedet så liker jeg ikke tanken på at tilfeldig forbipasserende går og kikker inn i kjøkkenvinduene til folk. Det er en privat sfære som jeg mener folk bør få ha for seg selv.

 

Men hvis det f.eks er mørkt ute, lyst inne og kjøkkenvinduet er et stort vindu rett ut mot fortauet så kan man ikke regne med mye privat sfære uten å trekke for lystette gardiner.

 

At det i det hele tatt kan bli en sak utav dette er jo utrolig! Om han hadde stilt seg opp i vinduet og dunket på glasset så folk ikke kunne unngå å se ham hadde det vært en annen ting, men om han sto ved kaffetrakteren og forbredte en kopp og dermed tilfeldigvis sto ved vinduet slik det virker som så kan man da ikke kalle dette for blotting. Greit nok at han kansje burde ha gardiner for når han var naken, men det er ikke alle som har gardiner eller annet for vinduene i alle rom i huset.

 

Hva med motsøksmål for "kikking" ! Perverse møkkakjerring som ikke kan holde øynene sine unna! :ermm:

 

Tror ikke det vil bli så lett å ta henne for kikking hvis huset ligger like ved veien og vinduet peker mot veien.

Lenke til kommentar

http://www.chron.com/disp/story.mpl/busine...gy/6657947.html

BANGKOK — There are plenty of needy countries at the U.N. climate talks in Bangkok that make the case they need financial assistance to adapt to the impacts of global warming. Then there are the Saudis.

Saudi Arabia has led a quiet campaign during these and other negotiations — demanding behind closed doors that oil-producing nations get special financial assistance if a new climate pact calls for substantial reductions in the use of fossil fuels.

That campaign comes despite an International Energy Agency report released this week showing that OPEC revenues would still increase $23 trillion between 2008 and 2030 — a fourfold increase compared to the period from 1985 to 2007 — if countries agree to significantly slash emissions and thereby cut their us

Jeg må le, her ber de virkelig om støtte for å forsette å forurense og penger til sine nye palasser og rikdommer som resten av verden skal betale.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...