Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Jeg vil bare si at jeg er positivt overasket over SV. Selv om SV er uenig med AP i innvandringspolitikken var de ærlig nok til å si at dette er en sak de gir seg på fordi folk generelt ønsker noe annet enn oss. Dette viser god samarbeidsvilje og de forstår at de er et 7% parti.

Dette bør Venstre ta noe lærdom av.

Det var vel heller det at de ikke tok dissens for å hindre at Arbeiderpartiet søker mot FrP for å få støtte i Stortinget. Det ville antakeligvis blitt en enda verre politikk for SV å svelge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://e24.no/naeringsliv/article3310705.ece

Sosialisten Erik Solheim er stolt av tituleringen som tidenes mest næringslivsvennlige bistandsminister. Onsdag åpnet han Norges første kommersielle vannkraftverk i Afrika.

–Det er nok mange hjemme i Norge som synes det er et paradoks at jeg som sosialist går i bresjen for dette, sier miljø- og utviklingsminister Erik Solheim til E24/Aftenposten idet vi ankommer Bugoye i Uganda.

Det blåser en ny vind over norsk utviklingspolitikk. Lite illustrerer det bedre enn den vesle landsbyen like ved grensen til Kongo – der Solheim og Ugandas president Yoweri Museveni onsdag åpnet det første norske kommersielt finansierte vannkraftverket i Afrika noensinne – på et kontinent som skriker etter mer energi.

Stolt av næringsvennlighet.

For Solheim er det et hjertebarn som nå forløses. Han har lenge ivret for mer privat kapital i utviklingspolitikken, og da særlig i energisektoren. Flere kilder i den norske delegasjonen til Uganda bekrefter at det har skjedd et tydelig skifte i norsk utviklingspolitikk med SV-eren i regjering.

–Flere beskriver deg som tidenes mest næringslivsvennlige utviklingsminister?

–Ja, det er noe jeg hører en del. Og det er jeg stolt av! Vi kan ikke bare drive med tradisjonell bistand. Vi må innse at private investeringer er en veldig viktig finansieringskilde for å få til noe i Afrika. Slik var det også i Norge i sin tid. Det var ved hjelp av private investorer som Sam Eyde at vi løftet oss ut av fattigdommen.

Solheim mener samtidig at Verdensbankens tiltro til at markedet alene vil sørge for å bygge afrikanske vannkraftverk er «en fatal feilslutning». Det er første gang på 14 år at det åpnes et moderne vannkraftverk i Afrika.

–Denne politikken har ført til full stopp i vannkraftutbygginger. Samtidig sitter altså private investorer på mye mer penger enn regjeringer gjør. Da må myndighetene hjelpe selskapene inn i afrikanske prosjekter i et partnerskap, sier Solheim.

Og det agnet har et kraftselskap eiet av 21 kommuner i Sør-Trøndelag slukt. Med støtte fra norske myndigheter har Trøn- derEnergi gått inn med en eierandel på 72,5 prosent i kraftverket. Det statlige bistandsfondet Norfund eier resten av aksjene i prosjektet til 350 millioner.

–Dette var det lett å gå inn i. Med åpningen og driften av dette kraftverket hjelper vi Ugandas befolkning med sårt etterspurt ren energi. Vi vedlikeholder også kompetansen til våre ansatte, ettersom det er få nye prosjekter i Norge. Dessuten vil vi tjene penger, sier TrønderEnergis styreleder Per Kristian Skjærvik til E24/Aftenposten.

Rissa-ordføreren har hatt nulltoleranse overfor korrupsjon, og mener trauste trøndere er rustet til å takle et noe sendrektig og uoversiktlig ugandisk byråkrati.

–Vi har fått mye god hjelp, og utfordringene har vært overkommelige. Dessuten takler trøndere det meste. Vi har jo måttet tåle å ikke ligge på toppen av Tippeligaen hvert eneste år også, flirer Skjærvik.

Vil bygge mer.

Selv om kraftverket med en produksjon på 13 MW ikke er stort i norsk sammenheng, vil det dekke rundt 7 prosent av Ugandas energibehov. Og Rissa-ordføreren har sammen med Norfund planer om å bygge ut flere vannkraftverk i Uganda – noe som høstet ros fra president Museveni da han holdt innvielsestalen.

–Vi er svært takknemlige for den norske innsatsen. Dette er det første private vannkraftverket i Uganda, og vil åpne for andre. TrønderEnergi, dere er nå våre partnere, sa Museveni.

Presidenten understreket at Ugandas økonomi vil vokse langt raskere dersom de vedvarende energiutfordringene løses. I dag mangler nesten 90 prosent av landets befolkning tilgang til elektrisitet.

Her har en fornuftig bruk av bistandspenger, bygge infrastruktur på en modell vi selv vet fungerer da vi selv har bygget landet på vannkraft.

Så kan en vel sikkert kombinere denne vannkraftstasjonen med vannanlegg som vi har rundt i de forskjellige kommunene så de kan få tilgang på rent vann uten malaria og annet faenskap. Kudos til Solheim og andre som har vært med å bidra til dette prosjektet!

Men samtidig så er det ikke bare koselige nyheter som vår bistands-prosjekter:

LB_Namanve_Thermal__175551c.jpg

http://www.dn.no/energi/article1756201.ece

I dag åpner miljø- og utviklingsminister Erik Solheim (SV) et norsk vannkraftverk i Uganda. Men da Ugandas president for snart et år siden åpnet et fire ganger så stort, norsk oljekraftverk, så skjedde det i all stillhet – uten oppmerksomhet fra den norske offentligheten.

Den 5. november i fjor, da president Yoweri Museveni åpnet det termiske kraftverket, var det uten norske toppolitikere til å kaste glans over begivenheten. Men lokalbefolkningen har merket forskjellen. Med en årsproduksjon tett opp mot 400 GWh har oljekraftverket forandret hverdagen for de som bor og driver virksomhet i Ugandas hovedstad.

yg

- Da jeg kom til Kampala var det vanlig med tre timer «black-outs» hver dag. Nå er det slutt på det, forteller Dag Moen.

Han er administrerende direktør i Jacobsen Uganda Power Plant Co. Ltd og har ansvar for at kraftverket i Namanve, rett utenfor hovedstaden, leverer sine utlovte kWh hver eneste dag.

Det råoljefyrte, termiske kraftverket i Namanve er designet og levert av finske Wärtsilä. Anlegget består av sju 18V32 Wärtsilä turbiner. Selve anlegget driftes av finnene som har nærmere 60 personer ansatt på kraftverket.

Til tross for at Jacobsen Elektro har håndtert alt fra spesifikasjoner, innkjøp, logistikk, organisering og finansiering, samt selve byggeprosjektet, klargjøring og oppstart av anlegget, har selskapet kun en håndfull ansatte i Uganda.

- Vi trenger ikke flere for å jobbe opp mot myndighetene og kundene våre, sier Dag Moen.

Den norske utbyggeren har inngått en avtale om drift av kraftverket i seks år, før eierskapet til kraftverket går over til de ugandiske myndighetene. Namanve-anlegget som har kostet 66 millioner euro er finansiert av Jacobsen Elektro, Norad, Nordea og Stanbic Bank Uganda med garanti fra Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK).

Ikke missforstå meg, jeg syns det er fantastisk at det bygges slike ting og at de får tilgang på elektrisitet men når en først er med på et spleiselag med Norad i spissen og så bygger et lite vannkraftverk for utseendet skyld så er det faen meg råtten gjort...for apperances only..

Lenke til kommentar

Dagens Næringsliv skal ha kudos for å se ut til å være det eneste norske medie som har fått med seg akkurat dette syns jeg.

Jeg syns det er mulig å gjøre begge delene. Nå vet jeg ikke om hvordan kapasiteten av dette vannkraftverket er fornuftig men det har vist andre oppgaver også:

– Elva var den tradisjonelle drikkevannskilden i området. Men elvevannet var langt fra rent og førte til sykdom i befolkningen. Nå bruker vi elva til kraftproduksjon. Til gjengjeld har vi funnet en kilde med rent, friskt vann som vi har lagt i rør både til Bugoye og til ti andre landsbyer i regionen, forteller Jon Einar Værnes, ansvarlig for utenlandssatsingen i TrønderEnergi. NRK
så det kan vel forsvares på den måten også..
Lenke til kommentar

Jepp.

Ang kudos til DN så må jeg si meg enig. Det kommer utrolig mange interessante problemstillinger fra den kanten. Mainstream-media ser gjerne de problemstillingene som er så forenklet at folk flest skal skjønne de. DN derimot finner ofte intrikate problemstillinger som krever litt mer enn gjennomsnittlig kunnskap og interesse for å forstå konsekvensene av. På samme måte er Klassekampen dyktig i den forstand at de finner tilsvarende problemstillinger tilpasset avisens ideologi og grunnsyn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Blir ikke mye fred av slikt.

Nåja, en død fiende er en fredelig fiende. :thumbup:

Jeg synes det er synd at prisen ikke brukes til å gi mindre kjente, og mer utsatte, personer det vernet og oppmerksomheten statusen som fredsprisvinner medfører. Kjendisdyrking bør andre ta seg av.

Lenke til kommentar
Amerikas oppgave å sitte barnevakt?

Og ikke glem det faktum at Irak var en fredelig stat før usa gikk inn.

Hvordan vil du definere en fredelig stat? En stat der befolkningen er så undertrykt at kulturelle/etniske/religiøse gnisninger ikke kommer til overflaten? Sant at det var fravær av åpen konflikt, men langt ifra hva man kan kalle en fredelig stat.

Lenke til kommentar
Amerikas oppgave å sitte barnevakt?

Og ikke glem det faktum at Irak var en fredelig stat før usa gikk inn.

Irak har vel aldri vært en heelt fredelig stat, men før Saddam var Irak ganske fredelig, relativt sett. USAs støtte til Irak etter revolusjonen i Iran kan man stille spørsmål ved, men under Saddam var Irak alt annet enn trivelig.

Om Irak har blitt et bedre land etter invasjonen? Det er svært vanskelig å si, spør du meg.

Lenke til kommentar
Synes det var feil å gi Obama fredsprisen. Samtidig legger det kanskje et lokk på mannen. Ikke like lett å krige etter å ha fått en slik pris.

Njaaa, jeg ser det om mer som et "slipp ut av fengsel gratis" kort. Om noen kritiserer ham for å "krige for mye", så kan han bare slenge fredspriskortet på bordet, og det slår alt! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...