Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin hersketeknikk. Du kunne like gjerne ropt ut om rasisme for å poengtert det enda bedre.

Hva med å bidra istedet for å tåkelegge diskusjonen? Hvorfor tror du dette laget roper ut om rasisme og unnskylder seg ved å være innvandrere. Hvorfor ser vi dette gang på gang i Norge idag. Hvorfor gjør ikke en snekker, en franskmann, en heavyrocker det? Fordi det politisk korrekte Norge har oppdratt folk til å sy puter under enkelte personer og tro at dette vil føre til at alt blir så mye bedre. Det er en meget god grunn til at dette laget oppfører seg som det gjør, og det er pga. personer i det politisk korrekte Norge lar de gjøre det fordi de har noe å vinne på det, og det viser denne diskusjonen utmerket.

Lenke til kommentar
Fin hersketeknikk. Du kunne like gjerne ropt ut om rasisme for å poengtert det enda bedre.

Hva med å bidra istedet for å tåkelegge diskusjonen? Hvorfor tror du dette laget roper ut om rasisme og unnskylder seg ved å være innvandrere. Hvorfor ser vi dette gang på gang i Norge idag. Hvorfor gjør ikke en snekker, en franskmann, en heavyrocker det? Fordi det politisk korrekte Norge har oppdratt folk til å sy puter under enkelte personer og tro at dette vil føre til at alt blir så mye bedre. Det er en meget god grunn til at dette laget oppfører seg som det gjør, og det er pga. personer i det politisk korrekte Norge lar de gjøre det fordi de har noe å vinne på det, og det viser denne diskusjonen utmerket.

Så lenge det er ytringsfrihet, kan du ikke nekte folk å påberope seg rasistisk behandling. Forøvrig må jeg si at dine difuse konspirasjonsteorier ikke fenger meg spesielt.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Hvorfor skal det absolutt stå at det er et lag fra Trøndelag i overskriften da?

Fordi laget kommer fra Trondheim. Hadde laget vært fra Fredrikstad hadde de vært østfoldinger.

Les litt rundt på forumet her og ellers i samfunnsdebatten så ser du nok av personer som går på denne unnskyldningen mer eller mindre bevisst.

Hvis jeg ser etter dem finner jeg sikkert enormt mange. Men jeg er ikke ute etter å bevise det ene eller andre. Inntrykket mitt er at dette ikke er noe stort problem.

Denne saken skulle utifra norsk pressestandard vært framstilt som en rasismesak hvis det var et hvitt lag. Utifra god pressestandard skulle den vært framstilt utifra nyhetsverdien om at dette er et krimforebyggende innvandrerlag som har fått midler til sin drift, men som for andre gang har klart å misbruke tilitten. Og i tillegg kunne laglederen godt ha blitt stilt kritiske spørsmål tilbake om hvordan han klarer å sette seg inn i byråkratiske prosesser på norsk når han ikke klarer å lese et enkelt regelhefte.
Det får være din oppfatning. For min del var saken fremstilt på en OK måte. Ser ikke grunn til å kaste mistanke om rasisme og misbruk av offentlige midler utover det som har skjedd.
Lenke til kommentar
Hvorfor skal det absolutt stå at det er et lag fra Trøndelag i overskriften da?

Fordi laget kommer fra Trondheim. Hadde laget vært fra Fredrikstad hadde de vært østfoldinger.

Helt ok det, men hvorfor er det plutselig en ikke-sak i mange saker å nevne bakgrunn eller etnisitet når det har større årsaksammenheng enn at disse er fra Trøndelag? Jeg skjønner at det kan være et politisk ukorrekt spørsmål å stille og at det er mye lettere å ta en relativt sterk gruppe/person istedetfor andre. Slik er det f.eks. med rike og skatteøkning. Synes forøvrig det også er rart at de tar det med i overskriften. Å skrive det i artikkelen er helt på sin plass, men ved å ta det med i overskriften virker det som at det at det er folk fra trøndelag som er den store saken.

Les litt rundt på forumet her og ellers i samfunnsdebatten så ser du nok av personer som går på denne unnskyldningen mer eller mindre bevisst.

Hvis jeg ser etter dem finner jeg sikkert enormt mange. Men jeg er ikke ute etter å bevise det ene eller andre. Inntrykket mitt er at dette ikke er noe stort problem.

Du kan jo spørre deg selv om hvorfor du ser denne unnskyldningen komme fra innvandrere relativt ofte sett i forhold til andre grupper som f.eks. snekkere og franskmenn selv om det overhodet ikke er noe forskjellsbehandling. Det er et problem at vi har personer som enten blir forskjellsbehandlet eller at de krever å bli forskjellsbehandlet.

Denne saken skulle utifra norsk pressestandard vært framstilt som en rasismesak hvis det var et hvitt lag. Utifra god pressestandard skulle den vært framstilt utifra nyhetsverdien om at dette er et krimforebyggende innvandrerlag som har fått midler til sin drift, men som for andre gang har klart å misbruke tilitten. Og i tillegg kunne laglederen godt ha blitt stilt kritiske spørsmål tilbake om hvordan han klarer å sette seg inn i byråkratiske prosesser på norsk når han ikke klarer å lese et enkelt regelhefte.
Det får være din oppfatning. For min del var saken fremstilt på en OK måte. Ser ikke grunn til å kaste mistanke om rasisme og misbruk av offentlige midler utover det som har skjedd.

Som du ser av mitt forrige innlegg tror jeg overhodet ikke denne saken handler om rasisme fra dette laget så jeg skjønner ikke hvorfor du nevner det. Det handler om at ulike mennesker blir behandlet ulikt av media og at dette er en selvforsterkende effekt ved at enkelte grupper kan fortsette å bli forskjellsbehandlet i positiv og negativ forstand, samt at de kan kreve å bli forskjellsbehandlet slik dette laget/laglederen blir gjennom sine ord og handlinger. Dette er et problem for integreringen fordi vi får ikke integrering ved å påtvinge det, men faktisk å behandle mennesker likt med like rettigheter og plikter.

Lenke til kommentar

Da ble det jo en rasismesak til slutt :)

Muyhadin har jobbet i flere år med laget og mottok i 2007 Trondheim Kommunes frivillighetspris for arbeidet. Siden i går har han mottatt mange sinte e-poster. Dagbladet har sett e-postene med sterkt rasistiske angrep.

Heldigvis ser det ut til at det i hvert fall er noen nordmenn som ikke lar seg lure av politisk korrekte aviser og ser hva som egentlig er sakens kjerne :thumbup:

Dagbladet: - Vi har vært forfulgt under hele Norway Cup

Lenke til kommentar

Fin artikkel som underbygger det jeg har nevnt tidligere. Her står et lag og klager på at de er dårlig behandlet og i tillegg roper ut om rasisme når de selv roper fuck Brasil mot andre. Samtlige bevis og vitner i artikkelen viser at de er jukse- og bråkmakere, og de har også tidligere blitt kastet ut av turneringen. De prøver likevel å framstå som offer i denne saken og plutselig har de andre unnskyldninger for hvorfor de har jukset med spillere enn at de er innvandrere og ikke forsto regelverket. Hvorfor er det ikke rasisme og at de er innvandrere som er årsaken til at de er forskjellsbehandlet og ikke forstår reglene lengre? Hadde vært interessant om laget og laglederen hadde blitt konfrontert med disse spørsmålene, men det hadde kanskje vært rasistisk, eller?

Det at det finnes idioter som slenger rasistiske meldinger til laglederen er like tåpelig som hvordan han selv og laget hans har oppført seg. Men jeg tror alle disse partene vil fortsette å oppføre seg like tåpelig i framtiden når de ser at de har noe å tjene på det pga. media og personer som vil tåkelegge hele debatten fordi det ikke er komfortabelt å snakke om realitetene. En høster det en sår.

Og jeg som trodde at det at de var fra Trøndelag var det viktigste å ha med i overskriften uten bilde? Men kanskje ordet "forfulgt" selger mer nå sammen med bilde av en trist gjeng? Selv om ingen av sakene er den virkelige nyhetsverdien da de verken er forfulgt i følge alle bevis og uavhengige vitner i saken, eller det at de fra Trøndelag var interessant for hvorvidt de ble kastet ut. Fortsatt bra journalistikk? Ja, det finnes nok av folk som ikke enser å komme ut av den komfortable politisk korrekte boblen sin.

Men det er jo veldig nyttig med folk som skal spy ut kommentarer om at det er bra vi har folk som passer på de kakaobrune og godt vi har nordmenn som er rasistiske nok til å ta grep. Jeg vil påstå at slike holdninger er en stor del av grobunnen for det vi ser i denne saken hvor noen innvandrere roper om rasisme på refleks, og noen nordmenn slenger rasistiske ord på refleks. Det hadde bare vært så mye bedre om de innså det selv, fordi jeg tror de har gode hensiker, det er bare at det er så mye mer komfortabelt å ty til en bjørnetjeneste istedet for å ta tak i et ukomfortabelt problem.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar

En interessant mekanisme her er hvordan det virker som om innvandringsmotstandere og bråkmaker-innvandrere lever i en slags absurd symbiose. De er avhengig av hverandre for å kunne opprettholde fordommene sine ovenfor hverandre. Hadde det ikke vært innvandrere som hadde skapt bråk hadde ikke innvandringsmotstandere hatt noe å kritisere dem for, og hadde ikke innvandringsmotstanderne kritisert dem hadde ikke bråkmakerne hatt noen mulighet for å spille offer-kortet eller erklære seg "forfulgt". Den ene siden av konflikten muliggjør oppførselen til den andre.

Lenke til kommentar
En interessant mekanisme her er hvordan det virker som om innvandringsmotstandere og bråkmaker-innvandrere lever i en slags absurd symbiose. De er avhengig av hverandre for å kunne opprettholde fordommene sine ovenfor hverandre. Hadde det ikke vært innvandrere som hadde skapt bråk hadde ikke innvandringsmotstandere hatt noe å kritisere dem for, og hadde ikke innvandringsmotstanderne kritisert dem hadde ikke bråkmakerne hatt noen mulighet for å spille offer-kortet eller erklære seg "forfulgt". Den ene siden av konflikten muliggjør oppførselen til den andre.

Et interessant og veldig godt poeng...

*gruble litt*

Lenke til kommentar

Vel, dette er helt typisk i all kommunikasjon når folk lar følelsene komme i veien for rasjonell tenking. Som når et ektepar på randen av skilsmisse gir all skyld til motparten uten å se hvilken rolle de selv har i konfliktene. Man ser kun det man leter etter og det er alltid lettere å finne feil hos andre enn seg selv. 90% av innleggene i disse trådene bærer dessverre preg av det.

Lenke til kommentar

Det estimatet er jeg noe uenig i, men jeg ser poenget ditt. Men igjen så er det jo følelser som avgjør iallefall deler av vår posisjon i forhold til et problem. Det er jo bare naturlig at man har sterke følelser for et emne om man selv har opplevd noe som virker inn.

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2009/08/02/nyheter..._eiker/7477235/

Svær sak på toppen av dagbladet akkurat nå om motorsyklist som omkom i kræsj. Stort bildet av stedet han kræsjet, skadene på stolpen, og ambulansepersonell som rydder opp. Nederst i artikkelen står det:

Det var ikke andre kjøretøy involvert i ulykken, som ble varslet klokka 17.03. Den omkomne 41-åringen er hjemmehørende i Øvre Eiker kommune. De pårørende er 17.45 ikke varslet.

Er det bare jeg som reagerer på dekningen?

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Det var ikke andre kjøretøy involvert i ulykken, som ble varslet klokka 17.03. Den omkomne 41-åringen er hjemmehørende i Øvre Eiker kommune. De pårørende er 17.45 ikke varslet.

Er det bare jeg som reagerer på dekningen?

Artikkelen sier jo svært lite om hvem det er som er omkommet. De går ikke ut med navn og slikt før de pårørende er varslet.

Lenke til kommentar

Det kan tenkes. Jeg kan dog ikke se at de bryter med Vær Varsom. En lokalavis vil være mer varsom.

Grunnleggeren av en avis jeg har arbeidet en del for skrev en gang at "Det går år mellom hver gang riksmediene lager en sak på lokalt plan. Lokalavisen lager disse sakene hver dag. Mens riksmediene kan lage sin sak, og gjøre mest som de vil, kan ikke lokalavisen dette. Lokalavisen må fortsette å arbeide med de lokale saker, og må dermed lage sine saker på en sådan måte at de ikke ødelegger avisens popularitet, avisens tilgang til kilder med mere.".

Det oppsummerer det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...