A-Jay Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 En interessant artikkel om integrering av innvandrere. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3179768.ece Hvorfor får USA det til, og ikke vi? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Det handler vel mer om FrP-ernes (og FrP-s) sedvanlige "oss" og "dem"-teknikk i enhver diskusjon. Ja, nettopp. Det er Frps feil som vanlig. For det er jo aldri Frp-hatere og -motstandere som rakker ned på partiet og skal ha det til at det er roten til alt ondt og at verden går under hvis de får makt. Neida. Og det var vel den beste bekreftelsen som var mulig på akkurat det jeg skrev. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Dagbladet: Bensinstasjonene forsvinner Ned fra 2217 i 1998 til 1610 i 2008 i følge Norsk petroliumsinstitutt. Med andre ord en nedgang på 27,4% eller 607 stasjoner. (Dagbladet har regnet feil. De regner 10 år = 1999 vs 2008 og får 622 færre stasjoner). Det regnestykket ikke tar høyde for er ubetjente fyllingssteder som det har blitt stadig flere av. De har faktisk økt fra 45 til 189 i samme periode. En økning på 144 stk og 320%. Totalt antall fyllingssteder har dermed sunket fra 2262 til 1799 på 10 år. En nedgang på 463 stk og 20,5%. ______________ Ok, med tallene på bordet så ser vi Dagbladets maksimaliserende vinkling av saken og nivået på deres mattekunnskaper (2008-1999 = 10 år). Politisk sett ser jeg ikke problemet. Bensinstasjonene følger etter folket og markedet. Hva er galt med det? Vil Dagbladet ha politikerne på banen for å tvinge flere bensinstasjoner dit det ikke er folk og marked? At folk bor så tett i byer at det er unødvendig å ha en bensinstasjon per 500 innbygger er vel bare positivt? (les: en på annenhvert gatehjørne). Og hva er galt med fyllingsstedene uten betjening siden de ikke telles med? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 En interessant artikkel om integrering av innvandrere. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3179768.ece Hvorfor får USA det til, og ikke vi? I Norge får man penger for å holde seg hjemme og drive dank. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Kom denne artikkelen fra A-Jay som noen overraskelse? Virker å tro at det finnes mange rasister i velferds-Norge som faktiskt tror at somaliere er et dårligere folkeslag enn andre og derfor trenger puter sydd under armene. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Husker jeg ikke feil skrev du ikke at det var snakk om at det er krav å sende kultur, men spesifik kultur. Ja, hva så? Du mener altså at ingen her er klar over at f.eks. radiokanaler må sende minst X% av noe staten bestemmer for å oppfylle konsesjonskravene? Det handler vel mer om FrP-ernes (og FrP-s) sedvanlige "oss" og "dem"-teknikk i enhver diskusjon. Ja, nettopp. Det er Frps feil som vanlig. For det er jo aldri Frp-hatere og -motstandere som rakker ned på partiet og skal ha det til at det er roten til alt ondt og at verden går under hvis de får makt. Neida. Og det var vel den beste bekreftelsen som var mulig på akkurat det jeg skrev. Det ironiske her er jo at det er nettopp du som driver med en "oss og dem"-teknikk her med måten du rakker ned på Frp å. Hvorfor denne utrolige dobbeltmoralen fra Frp-haterne? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Husker jeg ikke feil skrev du ikke at det var snakk om at det er krav å sende kultur, men spesifik kultur. Ja, hva så? Du mener altså at ingen her er klar over at f.eks. radiokanaler må sende minst X% av noe staten bestemmer for å oppfylle konsesjonskravene? Det er det ingen som benekter, men her var det altså spørsmål om hvilken kultur, altså i hvor stor grad staten bestemmer (vha. konsesjonskrav) hva slags kultur kanalene skal omtale. Og det er så vidt jeg forstår det du påstår? Er det slik? Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 "Folk i andre kulturer ser på Norge som en honningkrokke" http://www.dagbladet.no/2009/07/23/nyheter...alitet/7320635/ Forresten, noen som vet hvilken politisk tilknytning journalisten Astrid Dybvik har, fordi slike ledende spørsmål som hun stiller har hun neppe lært på journalistskolen. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Og dersom de samme formen for spørsmålsstilling ble rettet mot finansministeren ville de vel vært kritiske? Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Jeg hadde gjerne sett mer kritisk journalistikk, men f.eks. finansministeren blir ofte møtt av personer som ikke har noe som helst forståelse for økonomi, bortsett fra smørbrødlisten sin. Og det er vel derfor det blir skrevet en del rart i avisene også fordi journalistene svelger ting rått uten at de forstår det som det blir snakket om. Angående denne journalisten er stort sett samtlige spørsmål rettet mot om det faktisk finnes et problem rundt tiggingen. Hun stiller spørsmålstegn ved noe som mange møter daglig av de som bor i store byer i Norge. Og i tillegg når hun får motsvar så begynner hun å forsvare sine spørsmål og på denne måten så virker hele saken konstruert fra begynnelsen av. Heldgvis er det en rutinert politimann som står på sitt og kaller en spade for en spade. Hvorfor spør hun f.eks ikke om hvordan politiet arbeider mot denne gruppen istedet for bare å spørre om problemet finnes? Hvor mange personer det er snakk om, hvor store pengesummer osv. Kritisk journalisme handler om å se ting fra begge sider, ikke bare forsvarer en gruppe slik det blir gjort i denne saken utifra hennes ståsted på klassekampsiden. I tillegg klarer hun i siste spørsmål å misbruke rasismekortet igjen. Da blir en ganske oppgitt når dette blir publisert i dagbladet. Edit: Finanskrisen er forøvrig et ypperlig eksemple på mangel på kritisk journalisme i økonimispørsmål. Nordmenn går rundt som økonomiske analfabeter og det er vel derfor avisene kan fylle seg med så mye rart også. Endret 23. juli 2009 av Jens72 Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Alt hun spør om er hva politiet baserer sine antagelser på, som tydeligvis er ingenting. e: Det er forsåvidt ikke noe "misbruk av rasismekortet" (gud bedre så lei jeg er av denne intetsigende flokselen) å si at romanifolket er utsatt for rasisme i hele Europa. Det er de. Endret 23. juli 2009 av Thlom Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Hvorfor spør hun ikke slike spørsmål om hva politiet gjør og hvilket omfang dette har, hvilket vanskeligheter de står ovenfor osv. Hun er kun ute etter å fiske poeng om at ingen er tatt for dette, da det er vanskelig å bevise slike ting, også pga. politiets begrensede ressurser. Det blir som med pokerspilling, hvor mange tror du er tatt for dette i forhold til antallet som bedriver det? Det gjør det ikke dermed sagt at ulovlig pokerspilling er meget utbredt i dette landet. Hvis du er lei av misbruk av rasismekortet kan du tenke deg hvor lei mange er av rasismekortet. Hvorfor skal det ikke væe lov til å si at det er et problem med tiggere fra Romani når de er derfra? Hvis en har et problem så må en kategorisere og finne fellesfaktorer slik at en kan bekjempe problemet. Hvis spanjoler har problemer med fyllesyke nordmenn så må de se på faktorer for hvorfor nordmenn oppfører seg som vi gjør og ikke hvordan vietnamesere tenker og handler generelt. Selvfølgelig vil de ikke bekjempe hele problemet på denne måten fordi alle er ikke lik den generaliserte versjon, men en kommer mye lengre med begrenset ressurser enn å prøve å favne om alle menneskers leve- og tanksett. Se f.eks. på kampanjen mot trafikkulykker. Hvorfor er det lov å gå mot bestemte grupper mellom 18-25 år? Fordi en vet av erfaring at disse har en høyere ulykkesrisiko, det er ikke dermed sagt at alle mellom 18-25 er idioter i trafikken. Hadde denne gruppen vært fra Romani hadde det plutselig vært rasisme. Tror du politiet patruljerer like mye i en boliggate på oslo vest som på Karl Johan? Er det plutselig forksjellsbehnadling ovenfor de som bor på Karl Johan at de blir uglesett på denne måten? En setter inn ressursene der en av erfaring vet det foregår kriminelle handlinger, og det gjør du og Thlom i dine handlemåter enten du vil innrømme det eller ikke. Alle mennesker blir kategorisert og også diskriminert utifra dette "rasismekortet" enten de er mørke, lyse, emoer, rockere, rånere, taggere, fiskere eller aksjemeglere. Det er slik mennesker forholder seg til hverandre og hjernen kategoriserer. Det er også meget effektivt når en skal jobbe med store mengder data. Det er kanskje synd at det er slik fordi det kan tolkes rasistisk, men utifra den logikken så blir alt i verden forskjellsbehandling og adjektiv kan fjernes fra ordboken. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Kan du dokumentere at staten dikterer hva som er greit og ikke greit at konsesjonærene formidler? Eh, du mener altså seriøst at du ikke var klar over at det er krav til f.eks. TV og radio? Det burde vært åpenbart fra den delen av innlegget mitt du unnvek å sitere, at jeg ikke bare vet at det stilles krav men også hva kravene er. For å sitere meg selv: "Og da på et detaljnivå som kan brukes til undertrykking, hvilket vil si at et krav om en betydelig mengde norsk kultur (og lignende) vil gjøre at jeg faller av stolen og ruller rundt på gulvet mens jeg ler av den absurde argumentasjonen du fører." Spørsmålet er altså om du vet det, og om du kan vise til et krav som støtter den absurde argumentasjonen du førte tidligere. Du "glemte" også å svare på de andre spørsmålene, for andre gang på rad (og for n-te gang ellers). Det er nesten så jeg begynner å tro at du ikke vet hva du snakker om, men stort sett bare sprer rundt deg med ignorante og tidvis bevisst provoserende påstander. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Rimi-Hagen stikker av fra skatteansvaret sitt: http://e24.no/makro-og-politikk/article3183669.ece - Det har vært en lang prosess, og vi har tvilt oss frem. Men vi har kommet frem til at vi ikke har noe annet valg, sier mangemilliardæren til TV2. Det er visst hardt å være milliardær for tiden ja. Stakkars, de må jo betale skatt også har jeg hørt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Jeg forstår at han sparer millioner i året på å velge Sveits fremfor Norge og velger å flytte. Men jeg liker det ikke. Problemet er ikke Hagen og hans familie og formue, men globalt store forskjeller i skattesystemer. Verdens land bør jobbe for å samkjøre systemene sine så det ikke blir slike store honningkrukker for å flytte. Det gjelder spesielt i shippingbransjen. Jeg ser for meg at det dessverre kan ta mange tiår før ordene skatteparadis og skatteflyktning blir avleggs. Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Hvorfor skal det ikke væe lov til å si at det er et problem med tiggere fra Romani når de er derfra? Hvis en har et problem så må en kategorisere og finne fellesfaktorer slik at en kan bekjempe problemet. Akkurat, og derfor spør journalisten om fellesfaktoren kan være at de blir utsatt for rasisme ellers i Europa, og av den grunn komme til Norge; ikke i form av organiserte grupper med det ene mål å drive kriminalitet her. Hva er ikke legitimt med dette spørsmålet? Å misbruke rasismekortet måtte være å påstå at sigøynere blir utsatt for trakassering av politiet fordi de er sigøynere - en påstand man sikkert kan hevde at til en viss grad ligger til grunn for hele artikkelen (dersom politiet faktisk ikke har grunn til å tro at sigøynere er kriminelle, men likevel tror det, er jo det en nærliggende årsak), men det har ingenting med det siste spørsmålet å gjøre. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) Hvis du leser hele intervjuet så går samtilige spørsmål på hvilken link/bevis politiet har. Hun stiller ingen andre spørsmål, slik som hvordan politiet jobber, hvorfor det er slik, hvilket lovverk har vi som vi kan ta i bruk. Ting som ville vært interresant å vite, i tillegg til å spørre hvilke bevis politiet har. Det hele blir derfor utrolig ensformig og hun leder politiet til sin forhåndskonklusjon om at hun tror det hele er basert på at politiet er bevisst ute etter å ta en gruppe. Når politiet forklarer seg benytter hun vært oppfølgingspørsmål til å lede mot sin forhåndskonklusjon. Og da blir siste spørsmål utrolig avslørende ved å bruke rasismebegrepet. Det er et tullete misbruk av ordet og jeg siterer politimannens svar: "— Når vi sier at noen er kriminelle, så betyr ikke det at alle er kjeltringer. Men de vi pågriper har det statsborgerskapet de har. Vi kan ikke gå ut og si at de er svensker hvis de er rumenere. Det kommer ofte beskyldninger om stigmatisering når vi sier noe, men da må en ta av seg nisselua, og ta inn over seg at folk i andre kulturer ser på Norge som en honningkrukke. Det er fattigdommen som er drivkraften her. Det er det fundamentale, og dette blir det ikke slutt på før forskjellene mellom øst og vest i Europa blir jevnet ut. De ser på Norge som en honningkrukke." Det er faktisk en utrolig viktig faktor det at de er fra Romania fordi drivkraften bak mye av den kriminaliteten vi ser er fattigdom og sotre forskjeller i verden. Det er på tide å innse at problemet ligger i dette og ikke dra nisselua ned over hodet og fortsette å tro at alle har det like bra og er like snille. Det er slik vi får bukt med problemet og ikke begynne å se på andre faktorer bare fordi det er politisk korrekt el. Endret 24. juli 2009 av Jens72 Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Hva er problemet med at alle spørsmål dreier som om hva slags holdepunkter politiet har? Det viser seg jo også at spørsmålene var på sin plass, politiet har jo tydeligvis ikke noe annet enn antakelser å forholde seg til. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) Hvorfor må jeg gjenta meg selv hele tiden? Det er dårlig journalisthåndtverk utifra å være en "nøytral" riksavis. Alle spørsmålene går jo på den ene linken, når saken handler om så mye mer en hvorvidt politiet har bevis på dette. Det handler om et problem vi i Norge har med tiggerturister fra Europa. Da hadde det vært mer fornuftig å i tillegg spørre om hvilket lovverk vi har, om det bør endringer til i lovverket eller politiets arbeidsmåter, hva gjør politiet idag, hvilke reaksjonsformer har politiet, er Norge speislet utsatt i Europa ol? Alle disse spørsmålene må politimannen selv spørre for å gi et mer helhetlig bilde i diskusjonen, da journalisten overhodet ikke klarer å nyansere selv. Journalisten er kun ute etter å lede saken mot sin forhåndskonjklusjon om at dette skal være en rasismesak hvor politiet bare dikter opp problemer mot en gruppe personer. Kan også gjenta det med antagelser. Det er mye i samfunnet som bare bygger på antagelser, men hvor det fortsatt blir gjort et arbeid. Jeg nevnte f.eks. det med pokerspilling. Hvor mange blir tatt for dette? Allikevel driver Giske og preiker om at det er et problem og at han vil det til livs. Uten at jeg ska gå nærmere innpå en annen diskusjon så er forsåvidt også klimaendringene høyt diskuterbare, allikevel så er det bedre å være føre var enn etter snar hvis en har sterke mistanker og indiser om noe. Hva med prostistusjon? Hvor mange tror du blir tatt for det i forhold til omfanget? Allikevel så skjønner en at omfanget er stort og jobber utifra det, ikke antall domfelte. Hva med å dra opp nisselua og se at Norge er en del av verden med de muligheter og problemer det medfører? Endret 24. juli 2009 av Jens72 Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Det handler om et problem vi i Norge har med tiggerturister fra Europa. Nei, det handler om at politiet har påstått at øst-europeiske tiggere hvitvasker penger, driver organisert kriminalitet, er utsatt for/driver med menneskesmugling også videre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå