Simen1 Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Essensen er at FrP synes kultur som bortkastede penger og planlegger store kutt hvis de kommer i maktposisjon. Det vekker selvsagt følelser. Noen vil beholde kulturfinansieringen mens andre vil prioritere pengene over til andre samfunnsoppgaver. Det er i hvert fall toppen av isfjellet i essensen. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) Aner ikke. Jeg tror den nåværende sirkulerer rundt temaet sosialdemokratisk kulturråd, og FrPs ønsker om å begrense støtten til kultur som folk som jeg ikke forstår. Må innrømme at jeg ikke forstår meg på danseband og slikt, men fine greier for meg om bandene får støtte. Jeg er nok uenig med deg. Selv om jeg ikke vet noe som helst om hva denne debatten går ut på, så tillater jeg meg å mene at staten bør heller tilrettelegge for elitekultur, fremfor å betale folk til å lage den. Bygg gjerne kulturhus, og still med utstyr. Men å betale folk for å lage søppel, vel, det er andre ting jeg heller vil bruke penger på. Men igjen så må jeg få påpeke at jeg vet altforlite om dette, og dette blir bare vasing og synsing fra min side EDIT: Innlegget mitt var til Simon Endret 14. juli 2009 av monzilla Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Det står du fritt til å mene, men det spørs om vi hadde hatt noenting fra Ibsen om det ikke var for kunstnerlønnen han fikk. Og skal lederen for kulturrådet tas til inntekt får vel ingen mer enn 128 000 kroner i året. Det er ikke akkurat små summer å bruke på sukkertøy, men særlig lukrativt er det vel heller ikke, spesielt når andre inntekter trekkes fra dette beløpet. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Aner ikke. Jeg tror den nåværende sirkulerer rundt temaet sosialdemokratisk kulturråd, og FrPs ønsker om å begrense støtten til kultur som folk som jeg ikke forstår. Må innrømme at jeg ikke forstår meg på danseband og slikt, men fine greier for meg om bandene får støtte. Jeg er nok uenig med deg. Selv om jeg ikke vet noe som helst om hva denne debatten går ut på, så tillater jeg meg å mene at staten bør heller tilrettelegge for elitekultur, fremfor å betale folk til å lage den. Bygg gjerne kulturhus, og still med utstyr. Men å betale folk for å lage søppel, vel, det er andre ting jeg heller vil bruke penger på. Men igjen så må jeg få påpeke at jeg vet altforlite om dette, og dette blir bare vasing og synsing fra min side EDIT: Innlegget mitt var til Simon Ganske lite av kulturbudsjettet går til "finkultur" (hva nå enn det er). Enda mindre går direkte til kunstnere som lager det du kaller for søppel, i den store sammenhengen så er det bare lommerusk som går til smal kunst. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Lommerusk som kunne ha gått til mer nyttig. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Det er selvsagt mulig å diskutere hva som er mest "nyttig" men den generelle oppfatningen av det vil nødvendigvis endre seg over tid. Når det gjelder støtte til såkalt finkultur er jo det blant annet begrunnet i at man ønsker å ta vare på kunst og kulturutrykk som man vil se på på en annen måte i fremtiden. Det er nok av eksempler på kunst som har blitt avvist i sin samtid men som senere har vist seg å bli akseptert og hyllet. Man mister noe om man bare skal støtte kunst som er populært og akseptert av flertallet i dag. Mange av disse tidligere kunstnerne overlevde jo ellers i stor grad på grunn av rike mesener som hadde tro på deres kunst til tross for motstand fra "folket". Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Lommerusk som kunne ha gått til mer nyttig. Så derfor bør man altså rasere hele kulturpolitikken, siden lommerusk går til "mindre nyttige formål". Blir vel omtrent som å skyte pianisten, fordi han spilte en falsk tone. Endret 15. juli 2009 av AvieN Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Eller mer som å lønne pianisten, mens det sitter folk å sulter utenfor pianobaren. Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Donerte i går 1500kr til et barnehjem i Ghana som sliter tungt fordi folk over hele verden kutter ned på veldedighet i disse finanskriseprega tider. God følelse å vite at jeg har fiksa mat til 19 unger og 4 voksne i 3 måneder. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Donerte i går 1500kr til et barnehjem i Ghana som sliter tungt fordi folk over hele verden kutter ned på veldedighet i disse finanskriseprega tider. God følelse å vite at jeg har fiksa mat til 19 unger og 4 voksne i 3 måneder. Får en liten, varm følelse av det der! Minner meg dog om elevrådsmøtet på VGS etter at skolen sin versjon av "opersjon dagsverk", var ferdig. Elevrådet bestemte seg for å ikke delta i OP, men heller ha et eget prosjekt som gikk til et barnehageprosjekt i Sør Afrika. Ressultatet ble at skolen fikk finansiert en ganske så stor barnehage, med mat og barnehagetanter. Når saken i retrospektiv ble diskutert på det nevnte elevrådsmøtet, kommer en elev fra byggfag med det ene gullkornet etter det andre - "Hvorfor i helvete skal vi mate negre i Afrika?" - "Det er ikke vårt problem at negre i afrika bare stjeler, voldtar og ikke lager mat til seg selv" - "Hvorfor ikke gi penger til Blåe Kors, og hjelpe nordmenn, i stedenfor disse negrene?" - "Jeg vil ikke at *mine* penger skal gå til negre" Etter at møtet var ferdig, sto han utenfor og snakket med noen andre fra bygg mens de røykte den forpulte badlingsen sinn. - "Eg ga no faen ikkje peing te desse nigradn. Eg brukte alt pao røyk, eg". Tilsto han med stolthet i stemmen, og fikk stående applaus fra de andre. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Eller mer som å lønne pianisten, mens det sitter folk å sulter utenfor pianobaren. Mange Frpere mener tydeligvis at kultur ikke har noen samfunnsnytte og derfor ikke bør støttes. Dette faller på sin egen urimelighet. Kulturlivet har en verdi i seg selv og betyr veldig mye for veldig mange. Å kutte ut kulturstøtten vil føre til mye vantrivsel, frustrasjon og fritidsproblemer. Dette får igjen en rekke negative konsekvenser. Jeg vil påstå at kulturstøtten er lønnsom både fra et profittmessig og et solidarisk samfunnsperspektiv. Derfor er Frps holdning til kultur uforståelig for alle andre partier, til og med deres lille rævdilter høyre. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 "if there's a will, there's a way". Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Eller mer som å lønne pianisten, mens det sitter folk å sulter utenfor pianobaren. Mange Frpere mener tydeligvis at kultur ikke har noen samfunnsnytte og derfor ikke bør støttes. Dette faller på sin egen urimelighet. Kulturlivet har en verdi i seg selv og betyr veldig mye for veldig mange. Å kutte ut kulturstøtten vil føre til mye vantrivsel, frustrasjon og fritidsproblemer. Dette får igjen en rekke negative konsekvenser. Jeg vil påstå at kulturstøtten er lønnsom både fra et profittmessig og et solidarisk samfunnsperspektiv. Derfor er Frps holdning til kultur uforståelig for alle andre partier, til og med deres lille rævdilter høyre. Les dagens aftenposten, Frp kommuner er de som satser mest på kultur. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Her er det noen som driter seg ut. Dette er jo rett og slett flaut. Fosnes Hansen kastet papirkule på Frp-nestleder i radiodebatt Frp hadde sin Martin Schanche, nå har AP sin Fosnes Hansen. Det ser ut som om "kultureliten" skjelver. Hehe, takk for linken. En vanvittig latterlig debatt egentlig. [Med knytt stemme]: "Skal du mistenkeligjøre det også?" [Knøvle papir hardt med nevene] "Huh, skal du det? ????" Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Problemet var at FrPs nestleder nektet å besvare hans spørsmål, argumentasjonen hans var det faktisk ikke noe i veien med. Hvilket spørsmål var det? Når det gjelder kulturdebatten, så er vel spørsmålet om folk skal få velge selv eller om staten skal velge for dem. I et forsøk på å fåd et til å se ut som regjeringen ikke bestemmer har regjeringen valgt ut medlemmer i et utvalg som skal styre i stedet. Dette styret skal så fungere som bukken på havresekken, og selvsagt vil jo aaaaaldri AP-kameratene finne på å sette noen av sine egne inn der... oops! Essensen er at FrP synes kultur som bortkastede penger Nei, det er helt feil. Frp vil bare at folk skal velge selv, og at ikke staten skal sitte og diktere kultur, som man som regel ser i totalitærer stater. Bare fordi Frp ikke vil støtte DIN kultur, så betyr ikke det at de ikke mener kultur er viktig. De har bare et annet syn på kultur. Men som vanlig er det viktigste å rakke ned på Frp. For eksempel ved å komme med ville påstander om at "Frp hater arbeidere, derfor vil de at arbeidere skal ha det dårligst mulig", som om Frps politikk går ut på at alt skal være så råttens som mulig for så mange som mulig. Mange Frpere mener tydeligvis at kultur ikke har noen samfunnsnytte og derfor ikke bør støttes. Kultur har stor samfunnsnytte. Særlig for totalitære stater som ønsker å ensrette folket, og effektivt bruker kultur til det. Når staten velger hvilken kultur folket skal nyte begynner ting å se snålt ut. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Fant ikke noe på Aftenposten nett, men i papirutgaven i dag står det om stor kultursatsing i Frp-styrte kommuner. Her står det på vg. Her er en som stort sett mener det samme som meg om kultur Poster like godt denne igjen. De tar norsk kulturpolitikk på kornet. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Du kan jo velge selv. Langt mer nå enn om staten ikke støttet kultur. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Andre som har lagt merke til hvor forskjellig etterforskere og pårørende oppfører seg i andre land i forhold til Norge: http://www.dagbladet.no/2009/07/15/nyheter...rt/fly/7215737/ Hvilken nyhetsverdi har det å vise klærne til døde mennesker (som trofeer)? Endret 15. juli 2009 av Jens72 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Les dagens aftenposten, Frp kommuner er de som satser mest på kultur. Frp er kjent for å være prinsippløse når de styrer lokalt. Bompenger er flott og kultur er plutselig greit å støtte. Dette er uinteressant, da deres partiprogram og alternative statsbudsjett sier at de vil avvikle 90% av all statlig kulturstøtte, om de kommer til makten. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Problemet var at FrPs nestleder nektet å besvare hans spørsmål, argumentasjonen hans var det faktisk ikke noe i veien med. Hvilket spørsmål var det? Det er et par dager siden jeg hørte debatten, så det husker jeg faktisk ikke. Men FRPs nestleder var enkelt og greit unvikende, som alle politikere er. Lederen for kulturrådet er vel vandt med å få klare svar, som folk flest, og ble rett og slett irritert. Når det gjelder kulturdebatten, så er vel spørsmålet om folk skal få velge selv eller om staten skal velge for dem. I et forsøk på å fåd et til å se ut som regjeringen ikke bestemmer har regjeringen valgt ut medlemmer i et utvalg som skal styre i stedet. Dette styret skal så fungere som bukken på havresekken, og selvsagt vil jo aaaaaldri AP-kameratene finne på å sette noen av sine egne inn der... oops! Jeg tror ærlig talt ikke at kulturrådet vil opptre annerledes enn det ville gjort dersom det var høyrefolk eller senterpartifolk, eller FRPere der. Fact of the matter er, at det er veldig mye kultur som ikke er direkte levedyjktig, rent økonomisk. Men alt handler ikke om penger. Det syns i alle fall ikke jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå