Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Uavhengig av at om Bush har hatt mange rare uttalelser eller ikke, det forsvarer ikke å ta enkeltsitat fra ham og gjøre dem til noe det ikke er.

 

Og det var det som var poenget, det er helt vanlig at man tar enkeltsitat og bevisst feiltolker dem og blåser dem opp til noe annet enn det de er. Og det er tydeligvis greit (ikke rettet mot deg, men generelt) når det er en person det er ok å hate.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...men, problemet denne gangen var vel at howzer tok et sitat ut av sammenhengen og prøve å lage en sak utav det! :)

Nei, problemet er at justisministeren kommer med en idiotisk uttalelse som viser mangel på kontakt med virkeligheten. At du skylder på meg fordi justisministeren sliter med å uttrykke seg viser vel hvor desperat du er etter å forsvare ham.

5258808[/snapback]

Skal ikke si noe om hvem som er desperat jeg! ;)

 

Og nei, justisministeren kom ikke med en idiotisk uttalelse som viser mangel på kontakt med virkeligheten. Han kom med en noe upresis uttalelse, som jeg tror de fleste forstår allikevel. (Jeg er riktignok usikker på om du missforstod den med vilje eller ei) :)

Lenke til kommentar
Uavhengig av at om Bush har hatt mange rare uttalelser eller ikke, det forsvarer ikke å ta enkeltsitat fra ham og gjøre dem til noe det ikke er.

 

Og det var det som var poenget, det er helt vanlig at man tar enkeltsitat og bevisst feiltolker dem og blåser dem opp til noe annet enn det de er. Og det er tydeligvis greit (ikke rettet mot deg, men generelt) når det er en person det er ok å hate.

5258818[/snapback]

Tja, selvom det er vanlig så er det synd og unødvendig! :)

 

Selvom jeg ikke liker Bush så prøver jeg å finne bedre argumenter mot han enn slikt! :yes:

Lenke til kommentar
Selskaper som ikke oppfyller kravene innen tidsfristen, risikerer å bli tvangsoppløst. Men ifølge justisminister Knut Storberget vil regjeringen innføre en sikkerhetsventil. Dette vil skje i form av en regel som gir regjeringen adgang til å hindre tvangsoppløsning i spesielle tilfeller.

Javel, og hva er kriteriene for det? Kanskje hvis det er Statoil eller Telenor som ikke har nok kvinner i styret. Ville være litt kjedelig å tvangsoppløse dem...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Tvangsoppløsing av aksjeselskap som ikke har nok kvinner i styret.

 

Regjeringen Stoltenberg har bestemt at aksjeselskaper som ikke har mange nok kvinner i styret, kan bli oppløst eller få en sviende bot.

 

Herregud, kan noen ta en telefon til Lee Harvey Oswald Jr?

5268933[/snapback]

 

Jeg ser mange problemer ved denne loven, kvinner kan bli valg inn for å oppfylle

kravene uten real mulighet til å påvirke besluttninger.

Likevel kan styret(samlet) i A/S stilles økonomisk ansvarlig for handlinger hvis noe går galt.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1174774.ece

> 40% vil alltid være mindretall..

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Pressemelding

 

Nr.: 05116

Dato: 08.12.05

 

Regler om kjønnsrepresentasjon i styrer i allmennaksjeselskaper

 

Regjeringen har vedtatt at reglene om kjønnsrepresentasjon i allmennaksjeselskapene (ASA) skal tre i kraft fra 1. januar 2006. Allmennaksjeselskap som er stiftet før denne tid får to år på seg før de må oppfylle kravene til kjønnsrepresentasjon.  Nye allmennaksjeselskaper må følge reglene for å bli registrert.

 

- Regjeringen har besluttet at Norge som det første land i verden stiller krav til kjønnsbalansen i styrer i allmennaksjeselskaper.  Dette er viktig for norsk næringsliv.  Vi tar på alvor at halvparten av den kompetansen norsk næringsliv trenger for å hevde seg i internasjonal konkurranse, befinner seg hos kvinner, sier barne- og likestillingsminister Karita Bekkemellem.

 

Stortinget vedtok i desember 2003 forslaget i Ot.prp nr. 97 (2202-2003) der allmennaksjeselskaper med private eiere skulle få regler som krever at det blant styremedlemmene i disse selskapene skal være et minimumsantall av hvert kjønn, tilnærmet 40 prosent. Denne regelen skulle først tre i kraft viss det viste seg at allmennaksjeselskapene etter to år ikke gjennomførte dette.  Pr. juli 2005 var det bare 68 av til sammen 519 allmennaksjeselskaper som oppfylte kravene.  Kvinneandelen i styrene var på gjennomsnittelig 16 prosent.

 

Det vil forelås en adgang til at regjeringen vil kunne gripe inn og hindre tvangsoppløsning der vesentlige samfunnsmessige hensyn tilsier det.  Dette skal fremmes i Justisdepartementets kommende proposisjon om etterkontroll av aksjeloven.

 

De alminnelige reglene om sanksjoner, som innebærer tvangsoppløsning om selskapet ikke oppfyller lovens krav til styret, daglig leder og revisor, vil gjelde på vanlig måte.

 

- Vi regner med at selskapene vil oppfylle lovens krav og at problemstillinger knyttet til tvangsoppløsning derfor egentlig er teoretisk. Siden det har vært uttrykt bekymring fra enkelte når det gjelder sanksjonssystemet, finner vi det riktig å gi Regjeringen en viss sikkerhetsventil. Det vil skje i form av en regel som gir adgang til å hindre tvangsoppløsning i påvente av at mangler når det gjelder styret, daglig leder og revisor, blir rettet opp. I den forbindelse vil vi igjen gjøre en vurdering av om vi skal gi en tvangsmulkt i påvente av at forholdet rettes opp. Regelen vil være et redskap for Regjeringen i helt spesielle tilfelle, og innebærer ingen dispensasjonsadgang eller unntaksmulighet for selskapene, sier justisminister Knut Storberget.

http://odin.dep.no/bfd/norsk/004051-990726/dok-bn.html

 

Interesting.

Lenke til kommentar

Må si meg skeptisk til dette ja.

 

Loven vil trolig få positiv effekt for en del. (Hvor mange er vanskelig å spekulere i).

 

Men, jeg vil jo tro at for noen vil dette få en negativ effekt, og det er jo synd at slike lovpåleggelser skal gå utover bedrifter og folk!

 

Godtroende som jeg er så liker jeg å tro at regjeringens vurdering er at langt flere vil få en positiv effekt enn negativ effekt, men jeg stiller allikevel spørsmålstegn ved om dette er noe som må lovpålegges!

 

Jeg lurer også på om det faktisk vil bli tvangsoppløsninger av alle som bryter denne regelen, eller om det bare er en trussel for å få flest mulig til å følge den...

Lenke til kommentar

Ang. den nye pro-diskrimineringsloven... Vet vi at det er nok kvinner der ute til dette? F.eks. i IT-bransjen, der det er klart færre kvinner enn menn - er det ikke bare naturlig at det er flere menn i styrene da, siden det er så mange flere av dem "på gølvet"?

 

Noen som har noen oversikt her?

Lenke til kommentar
Denne djevelens bakkemannskap, er det Ansgeir Gabrielsen, høyremannen som først tok til orde for dette da han var minister?
Det at såkalte høyrepolitikere går inn for dette viser bare at høyresiden i Norge er høyst prinsippløs.

 

Rystet over de nye reglene

Høyres kvinnepolitiske leder, Linda Hofstad, sier hun er rystet over at regjeringen åpner opp for tvangsoppløsning av selskaper.

 

- Det er helt ubegripelig at regjeringen ikke har lyttet til Høyres forslag om å endre sanksjonene til bøter, sier Hofstad i en pressemelding.

 

Ifølge Hofstad bryter trusselen om tvangsoppløsning med prinsippet om eiendomsrett.

 

- Det er helt vanvittig at regjeringen skal kunne fjerne norske bedrifter med et pennestrøk, dersom de ikke har bred nok representasjon i styrene sine. Med bøter som sanksjon ville det vært langt mer realistisk at loven ville bli tatt på alvor og at bedriftene hadde gått inn for å oppfylle lovens krav, sier Hofstad.

 

Det sier sitt. Høyre er et parti som enten (1) strør rundt seg med begreper som eiendomsrett uten å ha noen formering om hva disse innebærer eller (2) vet hva de innebærer men ikke ønsker å gjennomføre dem, og lurer velgerne til å tro at de er tilhengere av eiendomsrett.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Hele denne saken har blitt behandlet latterlig dårlig fra Høyres side, er enkelte politikere som har alt for byråkratiske holdninger. Litt svada rundt prinsipper bak eiendomsrett er heller ikke særlig overbevisende, konservatismen har aldri vært absolutt prinsippfast, og skal selvfølgelig heller ikke være det.

 

Jeg er, som mange her sikkert er klar over, tilhenger av Høyre, men denne reguleringen er tvers gjennom tanketom galskap.

Lenke til kommentar

Off Topic: Ville bare si at du har en kul avatar Magicus. Bill Hicks ruler jo kjempemye, synd de tok livet av han óg med sine kreftpiller.... Uansett, jeg er enig med både Alex Jones og Bill Hicks og Mussolini og Hitler i det at høyre/venstre paradigmen i politikken er bare bullshit. ALT er samme smørja for å hindre oss i progressjon. Frp er det mest liberale partiet men samtidig det mes rasistiske og fremmedfryktlige... SV er det partiet som står for velferd og solidaritet, men samtidig alt den neo-kommunistiske skvipet, pluss fanatikere som vil fjerne biler, og skru tia tilbake til huleboerstadiet, ingen strøm, privatbilisme, gasskraftverk etc. etc. etc. etc. Ingen parti for meg. Jeg gleder meg til den dagen da politikere tjener det samme som gjennomsnittspersonen i Norge, så vi får politikere som er på stortinget av idealistiske årsaker enn det å sikre seg en karriere, god pensjonsordning, gratis innlandsflyturer, gratis leilighet i Oslo, gratis mat etc. etc. etc. Få politikere som er politikere fordi de kjemper for OSS en for seg selv.!

 

www.infowars.com

www.google.com <- "Bill Hicks quotes" <- "Adolf Hitler Mein Kampf Quotes" <- "Diaries of Benito Mussolini"

www.comandosupremo.com <- forum

 

PS: Noen som vil bli med i en kampanje for å revolusjonere hva som vises på TV? TV i dag gjør folk dummere og dummere... Bare ta barnetv som et eks. før viste de Postman Pat og Huset med det rare i. Programmer som hadde litt pedagogikk og som lære ungene noe. Nå er det Teletubbies. En gjeng oppblåste teddybjørner med en TV på magen (????) som ikke gjør noe annet enn å skli ned en sklie... Hva lærer barna av det? Så blir det avbrutt med reklame, reklame og mer reklame. Fy faen, på tide å kaste ut TVen og fjerne kommersialisering... TV er i dag hva gladiatorene var i oldtidens Roma, ingenting annet enn underholdning, så folk ikke skal bruke hjernen sin og stille seg de vanskelige spørsmåla. Da blir det jo så mye enklere å tro at alle invandrere er slemminger, alle arabere er terrorister, alle amerikanere er idioter, bush er dum og vi her i Norge er såååå myue annerledes enn de milliard kineserne, som for oss ikke er noe annet enn et tall, kun en milliard.. Ikke en milliard mennesker som meg, som vil ha det beste for meg og min familie, som vil ha hus, mat, frihet, demokrati og kjærlighet. Nei de er bare en milliard....

Endret av Magic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...