Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Trygda blir jo en slags minstelønn, og det er bra. Dessuten gjør det god velferdstilbudet at vi ikke har tullejobber som heissjåfør, døråpner og lignende som man kan finne i land uten noe særlig sikkerhetsnett.

Forstår ikke de som velger å leve på trygd. Det er ganske kjipt å gå rundt og ha lite penger hele tida. Dette landet er jo svindyrt å leve i, eksempel fire nektariner til 50,- på Rema, en baguett el. kommer opp mot det samme.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke jeg overvurderer bruken av hamp. Den er lett å dyrke i store kvantum utendørs. Den vokser raskt, i motsetning til trærne vi hogger i regnskogen for å lage papir. Nedhogging av regnskog fører jo til at jorden absorberer mye mindre mengder CO2 enn den burde.

 

Og det med biler... Det er allerede laget prototyper på biler hvor mye består av hamp, og man kan kjøre den med drivstoff utvinnet av samme plante. Henry Ford brukte også hamp på en av sine private biler, nettopp for å forsterke det orginale stålet.

 

Og stiller man produksjonen stor nok vil vi heller ikke lenger å bore etter olje i jorden da vi kan produsere dette i like stor kvalitet med hamp :)

Lenke til kommentar

Rita fikk ja til transportpakken

 

Hyggelig lesing. Nå må jeg betale 90kr tur/retur hver gang jeg skal på jobb.

 

Dvs, hvis jeg jobber 220 dager i året må jeg på en tiårsperiode ut med nesten 200 000 kr i bompenger, på toppen av dette betales 2800kr i veiavgift og hvis Rita får det slik hun vil, 60 til 90 øre i lokal bensinavgift pluss den allerede massive bensinavgiften.

Endret av Majestixx
Lenke til kommentar
Sånn er livet. Det koster å kjøre bil, og det bør det gjøre. Hvis det er så vondt å betale bompenger så får du kjøpe deg en sykkel eller el-bil. Eller ta bussen.

 

Men det er jo de ressurssvake i samfunnet som blir rammet av dette. De rike har penger til å betale bompenger. Virker nesten som om venstresiden prøver å skape et klasseskille.

Lenke til kommentar

Det er vel heller et misforstått forsøk på å tvinge nordmenn til mer miljøvennlige transportvaner.

 

Problemet i det er at kollektive alternativer ikke er tilgjengelige i godt nok antall med god nok bredde.

 

Det er et åpent spørsmål hvorfor det ikke går f.eks. trikker etter visse tidspunkt, det alene undergraver jo kollektivbruk. Og all den tid det faktisk er tidspunkt det ikke går trikk, buss eller bane, bør det ikke være bompenger.

 

Kellektivtilbudet må bli bedre før en jager folk over til det.

Lenke til kommentar

Et problem med kollektivtransport er at det ikke er miljøvennlig når det er få passasjerer. F.eks i bystrøk midt på natta eller hele dagen i folkefattige distrikter.

 

Mitt inntrykk er at de siste x regjeringene har prøvd å gjøre persontransport dyrere generelt. Altså å få folk til å bosette seg nært arbeidsplass og butikk i stedet for å gjøre seg mer bilavhengig. Det kan virke som de har mislyktes med det siden antallet registrerte biler har fortsatt å stige kraftig i x stortingsperioder og trafikken på veiene har generelt økt tilsvarende.

 

Hvis ikke regjeringen klarer å bekjempe trafikkøkningen med økte avgifter, hvilke virkemidler vil fungere da?

Lenke til kommentar
Rita fikk ja til transportpakken

 

Hyggelig lesing. Nå må jeg betale 90kr tur/retur hver gang jeg skal på jobb.

 

Dvs, hvis jeg jobber 220 dager i året må jeg på en tiårsperiode ut med nesten 200 000 kr i bompenger, på toppen av dette betales 2800kr i veiavgift og hvis Rita får det slik hun vil, 60 til 90 øre i lokal avgift pluss den allerede massive bensinavgiften.

Det største problemet er at denne avgiften er urettferdig. Når den er ferdigbygd vil avgiftssystemet i praksis innebære at de som bor langt utenfor byen, må reise langs E6 inn til byen og knapt har kollektive alternativ tilgjengelig må betale bompenger i dyre dommer for nettopp å finansiere kollektivtrafikken, mens de som bor i sentrumsnære områder kan kjøre rundt med bilen så mye de vil uten å betale fem flate øre i bompenger (så lenge de ikke beveger seg ut av byen på E6), selv om de har det beste kollektivtilbudet tilgjengelig. De som bor utenfor byen skal med andre ord sponse veiutbygging og kollektivtrafikk som først og fremst kommer freeriderne som bor i sentrumsnære strøk til gode.

 

Jeg er ikke kategorisk mot bomring, faktisk mener jeg at det burde vært lagt enda større restriksjoner rundt bilbruken i de største byene (selvsagt bør disse restriksjonene komme sammen med gode kollektivalternativ, gode omkjøringsmuligheter og gode muligheter for park&ride for de som bor litt utenfor byen). Men måten det gjøres på i Trondheim nå er helt bak mål. Grunnen til at det gjøres slik er at AP, som gikk til valg på at det ikke skulle være bomring i byen, nå har innsett at oi, man er visst faktisk nødt til å kreve inn penger på ett eller annet vis likevel for å få til et fungerende trafikksystem i byen. Og da kommer de opp med dette hjernedøde systemet.

 

Jeg håper at AP og Rita (ordføreren) etter denne valgperioden legger løftet om "null bomring" død og heller går til valg på gjeninnføring av bomringen. Fordi selv om bomringen var svært upopulær blant en del bilister, så er det nok en del som begynner å innse at bomringen faktisk var en rettferdig måte å kreve inn penger fra bilistene og begrense biltrafikken på, langt bedre enn det systemet vi er i ferd med å få i dag.

 

Det er vel heller et misforstått forsøk på å tvinge nordmenn til mer miljøvennlige transportvaner.

 

Problemet i det er at kollektive alternativer ikke er tilgjengelige i godt nok antall med god nok bredde.

 

Det er et åpent spørsmål hvorfor det ikke går f.eks. trikker etter visse tidspunkt, det alene undergraver jo kollektivbruk. Og all den tid det faktisk er tidspunkt det ikke går trikk, buss eller bane, bør det ikke være bompenger.

 

Kellektivtilbudet må bli bedre før en jager folk over til det.

Nå skal en del av pengene som kreves inn brukes til å forbedre kollektivtrafikken. Så forhåpentligvis vil det bli bedre etterhvert.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Et problem med kollektivtransport er at det ikke er miljøvennlig når det er få passasjerer. F.eks i bystrøk midt på natta eller hele dagen i folkefattige distrikter.

 

Mitt inntrykk er at de siste x regjeringene har prøvd å gjøre persontransport dyrere generelt. Altså å få folk til å bosette seg nært arbeidsplass og butikk i stedet for å gjøre seg mer bilavhengig. Det kan virke som de har mislyktes med det siden antallet registrerte biler har fortsatt å stige kraftig i x stortingsperioder og trafikken på veiene har generelt økt tilsvarende.

 

Hvis ikke regjeringen klarer å bekjempe trafikkøkningen med økte avgifter, hvilke virkemidler vil fungere da?

Min oppskrift:

- Ruste opp kollektivtrafikken, få høy frekvens og god dekning.

- Skinnegående kollektivtransport i de største byene.

- Et system med park&ride rundt om i byen tilknyttet høyfrekvent kollektivtrafikk, og gode rabatter for de som tar kollektivtrafikk videre.

- Gode omkjøringsveier rundt/under sentrum for de som ikke skal innom sentrum og ikke har mulighet til å bruke kollektivtrafikk.

- Bilfritt sentrum.

 

Da tror jeg kollektivtrafikken kunne blitt attraktiv for langt flere. Eneste problemet er at det blir dyrt. :)

Lenke til kommentar

Ja, dyrt og ikke særlig miljøvennlig store deler av døgnet. En buss med 5 personer i (f.eks kveldstid) er ikke mer miljøvennlig enn om de satt i hver sin bil. I rush-tiden er det bare så er en full buss med 45 personer omtrent like miljøvennlig som 9 biler med 5 personer i hver. (45 personer).

 

Målet helliger tydeligvis middelet. Pøse ut offentlige penger med miljø som argument uten å oppnå noen nevneverdig miljøeffekt.

 

Kollektivtransport har mye mer for seg på skinner, sjøen og i lufta.

 

På veiene bør man tenke litt smartere enn i dag for å klare å utnytte den setekapasiteten som allerede ruller på veiene. F.eks er i gjennomsnitt er bare ca 30% av bilsetene i bruk. Jeg blir ikke forundret over om det er noe lignende med buss (langt mer i de korte rush-tidene og litt lavere de andre 22 timene i døgnet.)

Lenke til kommentar
Ja, dyrt og ikke særlig miljøvennlig store deler av døgnet. En buss med 5 personer i (f.eks kveldstid) er ikke mer miljøvennlig enn om de satt i hver sin bil. I rush-tiden er det bare så er en full buss med 45 personer omtrent like miljøvennlig som 9 biler med 5 personer i hver. (45 personer).

Nå er det ikke bare miljø som er argumentet, men også å utnytte trafikksystemet bedre uten å måtte bygge ut veiene, og utnytte arealet i sentrumsområdene bedre. Nå blir små, gamle, underdimensjonerte (og verneverdige) sentrumsområder fra 1800-tallet og tidligere satt under stadig større press av større og større trafikk fra forstedene som vokser seg stadig større, og da må man rett og slett samle trafikken inn og ut på færre kjøretøy for at ikke sentrum skal drukne helt i biler.

 

Og for at folk faktisk skal velge kollektivtrafikken og få gode kollektive vaner må da kollektivtrafikken gå i så store deler av døgnet som praktisk mulig.

 

Kollektivtrafikken er også viktig for studenter, unge, eldre og andre som ikke har egen bil.

Lenke til kommentar
Sånn er livet. Det koster å kjøre bil, og det bør det gjøre. Hvis det er så vondt å betale bompenger så får du kjøpe deg en sykkel eller el-bil. Eller ta bussen.

 

Man kan ikke sykle på motorveien :) Elbil har jeg ikke råd til. Det er tydligvis vanskelig for enkelte byfiser og forstå at det faktisk IKKE FINNES BUSSER på landet. Det eneste alternativet jeg har er å slutte i jobben min.

Lenke til kommentar

Tror jeg bare siterer et av innleggene på dagbladet, som representerer hvor evneveikt og urettferdig denne løsningen er:

 

E39 Thamshavn/Øysand kr 17

 

E6 Klett kr 13

 

E6 Okstadbakken kr 5

 

Total pris tur/retur kr 104/dag

 

x antall arbeidsdager a 235/år = 24440 kr

 

Over denne 15-årsperioden betaler dermed en pendler fra Orkdalen 366.600 kr i bompenger.

 

Det samme regnestykket for innbyggere i Skaun gir en sum på kr 16.450 pr år pr person, tilsammen kr 246.750 over en periode på 15 år.

 

For melhusbygg blir utgiftene kr 8460 pr år pr person, tilsammen 126.900 kr i en periode på 15 år.

 

Innbyggere fra Klæbu, Tiller/Skjetnmarka, Heimdal/Kattem, Flatåsen/Saupstad slipper unna med kr 2350 pr år pr person, tilsammen kr 35250 over en periode på 15 år.

 

Innbyggere fra Byåsen, Ila, sentrum, Lade, Valentinlyst, Moholt/Tyholt, Jakobsli, Steinan og Risvollan bidrar derimot med 0 - NULL - kroner til spleiselaget.

 

Hvis du nå setter pris på god ironi, så vil det kanskje glede deg at 50% av inntektene fra bomveiene skal gå til et bedre kollektivtilbud i byen. Et tilbud de aller fleste - ironisk nok - i grupperingen som bidrar med 0 kroner vil nyte godt av, siden kollektivtransport for mange i denne grupperingen faktisk er et reelt alternativ.

 

De som derimot kommer verst ut av dette, er personer bosatt i henholdsvis Orkdal, Skaun og Melhus. Kollektivtransport for de aller fleste herfra er ikke et reelt alternativ, verken mht tid eller utfra geografiske forhold.

 

Jeg vil derfor herved gratulere innbyggerne som bidrar med 0 kroner til spleiselaget! Dere blir regelrett påspandert et bedre kollektivtilbud fra resten av byens befolkning. Spesielt spandable er de som aldri kommer til å se snurten av en buss i disse 15 årene, nemlig orkdalinger, skauninger og melhusbygg ...

 

* Prisene over kan maksimalt reduseres med 50%, dette fordrer AutoPASS-brikke og forhåndsbetaling på 6000 kr hver gang. Kjøring på kveldstid og helg er heller ikke tatt med i regnestykket, så for de aller fleste vil den reelle utgiften bli større enn det som er stipulert over.

Lenke til kommentar

Det som forbauser meg hver gang kollektivdebatten kommmer opp er at forkjemperne kun snakker om kollektivtrafikk og biler som transportmidler. De makter ikke å se at for noen er bil noe annet enn nettopp et transportmiddel. Om det blir aldri så bra kollektivtilbud så tror jeg folk vil bruke bil uansett. Det er bare noe helt annet å kunne styre sin egen bil, akkurat hvor man vil, når man vil, (nesten) hvordan man vil osv. Man oppnår en helt unik frihet ved å kunne kjøre sin egen bil.

 

Så jeg tenker: face it, folk vil helst ha hver sin bil. Men la de få det, bare lag de mer miljøvennlige og bygg opp infrastrukteren rundt de slik at det kan takles.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...