Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Strengt talt, det eneste gale Bill har gjort for å bli steinrik er å bruke markedsmessige mistenkelige metoder for å oppnå nærmest monopol. Dette kommer ikke i nærheten av noe moralsk forfall engang.

Disse demonstrantene er bare motstandere av markedsøkonomi og rikdom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bill og Melinda Gates er i Oslo, og under et slags åpent møte med Stoltenberg i Operaen er det altså et par demonstranter som bryter inn og begynner å rope antikapitalistiske slagord mot Gates. Altså, her har vi en av verdens rikeste menn som gir bort alt han eier og har til veldedighet, også er det noen som protesterer? Jeg klarer ikke helt å forstå motivasjonen til de som evner å protestere mot noe slikt.

Dagbladet.

Spørsmålet er vel heller hvordan han tjener penger. Det gjør deg ikke til en bedre person å gi pengene til sultne barn i Afrika eller noe slikt, hvis man har tjent disse pengene ved å utnytte barn.

(Ikke for å mistenkeliggjøre BG, men heller for å forklare hvordan slike aktivister tenker.)

Strengt talt, det eneste gale Bill har gjort for å bli steinrik er å bruke markedsmessige mistenkelige metoder for å oppnå nærmest monopol. Dette kommer ikke i nærheten av noe moralsk forfall engang.

Disse demonstrantene er bare motstandere av markedsøkonomi og rikdom.

Joda, jeg skjønner dette er mennesker som er mot markedsøkonomi på et generelt grunnlag, men det må da være mulig å kunne se forbi ideologiske uenigheter når det tross alt er snakk om en mann som gir bort sin gigantformue til prosjekter som skal bedre tilværelsen for de som har det værst i dag. Hadde det ikke vært litt mer effektfullt om Blitz/hvem nå enn det er som er korka nok til å være mot dette istedenfor å demonstrere faktisk hadde aplaudert Gates og det han gjør, og på den måten kanskje skaffet seg hederlig mediaomtale, sånn for en gangs skyld?

Lenke til kommentar
Joda, jeg skjønner dette er mennesker som er mot markedsøkonomi på et generelt grunnlag, men det må da være mulig å kunne se forbi ideologiske uenigheter når det tross alt er snakk om en mann som gir bort sin gigantformue til prosjekter som skal bedre tilværelsen for de som har det værst i dag. Hadde det ikke vært litt mer effektfullt om Blitz/hvem nå enn det er som er korka nok til å være mot dette istedenfor å demonstrere faktisk hadde aplaudert Gates og det han gjør, og på den måten kanskje skaffet seg hederlig mediaomtale, sånn for en gangs skyld?

Det var jo på en måte poenget mitt...

Lenke til kommentar

For alt vi vet så kan det jo hende de har seriøse innvendinger mot Gates og prosjektet hans. Alt vi vet er at de ropte "anti-kapitalistiske slagord".

edit: Personlig så har jeg sansen for Gates.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar
Hva har de innvendinger mot da? Microsoft? At Gates har penger? At kapitalisme kan brukes til å hjelpe de som lider, som strider mot grunnprinsippet deres idelogi er basert på, kanskje?

Det kan da vel ikke jeg vite?

edit: Synes nå uansett det er tåpelig å legge så mye energi i to aksjonister som laget litt bråk som vi ikke vet hva mener og omtrent ingenting i det Stoltenberg og Gates-paret snakket om.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar

Her viser FRP sitt sanne ansikt!

http://www.dagbladet.no/2009/06/04/nyheter...t/2400/6553252/

Herregud, skyld på politiet liksom. SOm jeg sier FRP er et latterlig ustabilt parti.

Hva sier dere nå FRP-elskere? Eller som tror at frp skal rydde opp i innvandringsaker?? Tro om igjen. De er like innvandrere elskere som resten av venstrepolitikerene :)@

Er akkuart som alibaba ambulanse saken.

" - Her har politiet etter mitt skjønn sviktet totalt. Det er horribelt at man ikke evner å hjelpe denne familien mer. Hvis det hadde vært en etnisk norsk familie er jeg redd at politiet ville prioritert annerledes, sier Frps justispolitiske talsperson, Jan Arild Ellingsen. "

Hva var det FRP sa angående ALI-saken?!

Frp motsiger seg selv. Sier

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Her viser FRP sitt sanne ansikt!

http://www.dagbladet.no/2009/06/04/nyheter...t/2400/6553252/

Herregud, skyld på politiet liksom. SOm jeg sier FRP er et latterlig ustabilt parti.

Hva sier dere nå FRP-elskere? Eller som tror at frp skal rydde opp i innvandringsaker??

Kan du utdype litt?

edit; der kom den:

Tro om igjen. De er like innvandrere elskere som resten av venstrepolitikerene :)

wtf?

Er det innvandrer elskere de som påpeker at 14000 trusselbrev bør bli nærmere belyst?

Endret av Fin Skjorte
Lenke til kommentar

Jeg tror du motsier deg selv laffe.

Ali-saken handlet om noe som har skjedd mange ganger tidligere mot nordmenn, men med en gang det ble ropt rasisme ble det en mediasak. Dette er forskjellsbehandling da Ali ikke burde få mer oppmerksomhet enn alle de andre som blir rammet av svikt i helsevesnet hvert år. På samme måte er det forskjellsbehandling at noen som har mottatt flere 1000 trusler ikke blir hjulpet av politiet, da jeg vil tro at hadde det skjedd med noen andre ville de fått mer hjelp.

:)

Lenke til kommentar

CO2 er et tulleargument på avveie. Det virkelige miljøproblemet som reinen fører med seg er overbeite av vidda og store lidelser i utmagrede flokker. Antallet rein bør ned med minst 30% fra dagens nivå for å bedre situasjonen. (fra 177 000 til 124 000)

Den beste måten å gjøre det på mener jeg er å flytte de minste reineierne (<250 dyr) over på arbeidsledighetstrygd. Det er staten som betaler lønna deres uansett, men NAV kan forhåpentligvis få mange av de over i produktivt og mer miljøriktig arbeide i stedet for.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke legalisere industriell hamp? Det ville jo gjort klimadebatten mye lettere. La oss lage biler, olje, og drivstoff av planten. La oss lage klær. La oss lage papir uten å rive regnskogen. Men igjen dette er en sak politikere ikke tør å snakke om, selvom alle vet så altfor godt hva denne planten kunne hjulpet oss med. Kanskje vi ikke engang ville trengt en klimadebatt?

Lenke til kommentar

I følge mange klimaforskere er problemet CO2-innholdet i atmosfæren.

Ikke hvor karbonet kommer fra, hvor det har vært lagret, eller ensidig hvor mye som slippes ut. Bare for å forklare siste leddsetning: Dersom utslippet hadde doblet seg og absorbsjonen tilbake til jorda hadde økt minst like mye så ville det ikke vært noe problem. Med andre ord at hvor mye som slippes ut ikke ensidig betyr noe for CO2-innholdet i atmosfæren.

Hamp kan sikkert være en glimrende plante til en del formål, men jeg tror du overvurderer potensialet ganske kraftig. Jeg mener det har sin plass i konkurransen mot blant annet lin-tekstiler men å bygge biler og fylle hampeolje på tanken tror jeg er svært urealistisk.

Jeg lurer på hvorfor 99,9% medias dekning av klima og CO2 fokuserer på utslipp alene og ikke på absorbsjon/retur fra atmosfæren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...