Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Man trenger da ikke vente... Skulle det vise seg at Turid Marie har vært i ritalinboksen (eller har egen resept på valium) og hun fikk kjøre videre vil hun jo beviselig ha kjørt under påvirkning. Da ryker lappen og kanskje hun må "spikre paller" også... Poenget med slike kontroller er vel først og fremst at du skal sette igjen bilen hjemme når du ikke er skikket til å kjøre, per i dag risikerer du straff om du kjører med promille, for "alle" andre rumidler må du kræsje skikkelig for at det skal bli tatt prøve.

Sant nok at det prevantive har en effekt, men den er likefullt til stede i dag, da man kan beordre blodprøve ved mistanke om kjøring under ruspåvirket tilstand.

Dog man må innom legevakten el.l. en tur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå vil UP ta også de som ligger 5-10 km/t over fartsgrensen.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6624515

Er jeg den eneste som synes det er noe utrolig til ufleksibelt regelrytteri å bruke ressurser på å ta de som kjører litt for fort, når det er folk som gjør langt farligere ting i trafikken? Spesielt når slikt regelrytteri fører til at man blir mer opptatt av å nistirre på speedometeret enn å faktisk se på hva som beveger seg ute på veien ...

Du er nok ikke den eneste som synes det. Jeg er derimot ikke enig. Det har i mange år blitt sett gjennom fingrene på små overtredelser. Respekten for loven har blitt utvannet med bilistenes individuelle vurderinger av hva de synes er greit. Ulike folk vurderer selvsagt ulikt. De individuelle hastighetene spriker mer enn før og det fører til mange flere forbikjøringer, også farlige forbikjøringer. Folk med nye og tunge biler føler seg sikrere enn de i små og eldre biler. Det fører til at de med nye og tunge biler ofte tillater seg å kjøre raskere enn andre. Det øker selvsagt risikoen for de som sitter i små og eldre biler. Enkelte steder har det gått så langt at det er sosialt uakseptabelt å "bare" holde fartsgrensa. Det er på tide med en opprydding. Jeg støtter kampanjen.

i 2012 vil burhøns bli ulovlig av såkalte hønsevennlige grunner, noe som vil skape eggemangel i norge da velig mange eggebønder vil gi seg, det blir for dyrt å fortsette. or de som vil fortsette så vil det være to valg, nye spesialbur eller frittgående høner. Vær så snill å hold dere unna egg fra frittgående høner.

Så lenge det ikke er eggmangel på verdensbasis er dette svært enkelt å løse. Løsningen kalles import. Noe som er et viktig middel for å redusere fattigdommen i blant annet Øst-Europa. Norske bønder vil selvsagt protestere uansett hvor gode ringvirkningene er i Øst-Europa for de tenker kun på egne og statens penger. Norske bønder vil hyle ut i media om hvor god kvalitet de leverer og hvor dårlig kvalitet import-egg har (alt skjæres selvsagt over en kam). Skremselspropaganda og politisk lobbyisme er deres hovedvåpen for å beholde dagens diskriminerende system for utenlandske produsenter. De unnlater sikkert å nevne at kvalitetssikring av importen er selvsagt. Kontroller via mattilsynet og norske særkrav til produsentene som f.eks såkalt dyrevelferd. (Noe som forsåvidt er et latterlig ord for masseproduserte dyr i fangenskap)

Lenke til kommentar

Det, og det skaper mindre lidelse blant de nærmeste. Selv om det kan virke noe umenneskelig å ønske at noen heller ble drept, kan man ikke se bort fra at det å leve med en grønnsak, som uansett ikke er til stede som før og i tillegg må tas vare på, er langt verre. Man får ikke mulighet til å bli ferdig med sorgen.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar
Du er nok ikke den eneste som synes det. Jeg er derimot ikke enig. Det har i mange år blitt sett gjennom fingrene på små overtredelser. Respekten for loven har blitt utvannet med bilistenes individuelle vurderinger av hva de synes er greit. Ulike folk vurderer selvsagt ulikt. De individuelle hastighetene spriker mer enn før og det fører til mange flere forbikjøringer, også farlige forbikjøringer. Folk med nye og tunge biler føler seg sikrere enn de i små og eldre biler. Det fører til at de med nye og tunge biler ofte tillater seg å kjøre raskere enn andre. Det øker selvsagt risikoen for de som sitter i små og eldre biler. Enkelte steder har det gått så langt at det er sosialt uakseptabelt å "bare" holde fartsgrensa. Det er på tide med en opprydding. Jeg støtter kampanjen.

Gitt at det ikke er noen ende på politiets ressurser og at det ikke vil føre til at bilister ser mer på speedometeret enn veien, ville dette vært en flott kampanje. Men politiet har ikke ubegrensede reszsurser, da må man prioritere, og da burde man prioritere noe som faktisk hjelper.

Lenke til kommentar
Poenget med promille/narkotika-tester er vel å få personen av veien der og da?

Hvorfor det? Det viktigste må da være at folk ikke setter seg bak rattet i ruset tilstand i det hele tatt. Det beste er selvfølgelig om de kan fås av veien umiddelbart, men noe er bedre enn ingenting.

Så på nyhetene i går at det finnes en hurtigtest som Politiet vurderer å kjøpe inn. Men etter hva jeg forsto er dette oppe til høring i Stortinget nå, og må godkjennes der før det kan tas i bruk. Har dessverre ingen flere detaljer.

Lenke til kommentar
...og det fører til mange flere forbikjøringer, også farlige forbikjøringer.

Jeg skal love deg at det blir langt flere forbikjøringer om mange blir livredde for å ligge 5 over fartsgrensen, og derfor ligger 5 under. Når da speedometeret deres kanskje i tillegg viser 5 kmt/t for mye, skal jeg love deg at mange som kommer bak blir irriterte av å måtte kjøre i 70 i 80-sonen, og svært forbikjøringslystne.

Og jo sterkere lysten til å kjøre forbi bilen foran blir, jo mer går man på akkord med sikkerheten.

Ja til fornuft, nei til idiotisk småpirk.

Lenke til kommentar
Det, og det skaper mindre lidelse blant de nærmeste. Selv om det kan virke noe umenneskelig å ønske at noen heller ble drept, kan man ikke se bort fra at det å leve med en grønnsak, som uansett ikke er til stede som før og i tillegg må tas vare på, er langt verre. Man får ikke mulighet til å bli ferdig med sorgen.

Snakker du nå kun om invalide mennesker som også er i koma, eller som ikke kan ha noen meningsfull kontakt med omverdenen ("grønnsak")?

Lenke til kommentar
Poenget med promille/narkotika-tester er vel å få personen av veien der og da?

Hvorfor det? Det viktigste må da være at folk ikke setter seg bak rattet i ruset tilstand i det hele tatt. Det beste er selvfølgelig om de kan fås av veien umiddelbart, men noe er bedre enn ingenting.

Så på nyhetene i går at det finnes en hurtigtest som Politiet vurderer å kjøpe inn. Men etter hva jeg forsto er dette oppe til høring i Stortinget nå, og må godkjennes der før det kan tas i bruk. Har dessverre ingen flere detaljer.

Det er ingen vits i alkohol/narkotika-tester om man må vente 2 uker på svaret.

Lenke til kommentar
Aung sang suu kyi kan reise fra Burma når hun måtte ønske. Hvorfor skriver ikke mediene om det?

Dette vil jeg gjerne se en kilde på.

Det stemmer dog at hun har blitt sluppet ut av husarresten et par ganger i løpet av de siste 15 årene, men har da fått streng beskjed om at dersom hun forlater landet vil hun aldri bli sluppet inn igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...