Tøffe-Tetra Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 gha, har noe å si, kanskje ikke så veldig viktig. slutt å kjøp egg fra frittgående høns, burhøns har et mye bedre liv. Ei høne som bor i et bur med svak belysning har mye mindre kjans for å dø, den er mye mer rolig, og har det veldig fint hele sesongen den legger egg. En såkalt frittgående høne står tettpakket på et gulv sammen med tusenvis av andre høner, noe som gjør de stresset slik at de hakker på hverandre og risikerer å bli hakket isunn, pådra seg bettenelser og så dø. De må også løpe rundt i sin egen avføring. i 2012 vil burhøns bli ulovlig av såkalte hønsevennlige grunner, noe som vil skape eggemangel i norge da velig mange eggebønder vil gi seg, det blir for dyrt å fortsette. For de som vil fortsette så vil det være to valg, nye spesialbur eller frittgående høner. Vær så snill å hold dere unna egg fra frittgående høner. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Nå vil UP ta også de som ligger 5-10 km/t over fartsgrensen. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6624515 Er jeg den eneste som synes det er noe utrolig til ufleksibelt regelrytteri å bruke ressurser på å ta de som kjører litt for fort, når det er folk som gjør langt farligere ting i trafikken? Spesielt når slikt regelrytteri fører til at man blir mer opptatt av å nistirre på speedometeret enn å faktisk se på hva som beveger seg ute på veien ... Sånn går det når man tolker statistikk uten å tenke. Jeg ville mye heller hatt flere ruskontroller, men jeg er dessverre ikke helt objektiv i det spørsmålet for tiden. Ble stoppet av politiet for å kjøre for fort for en god stund siden. Det første de spurte om var naturligvis om jeg var klar over hvor fort jeg kjørte på en bestemt strekning et stykke tilbake, hvorpå jeg svarte som sant var at jeg ikke visste helt, og dermed fikk et langt spørrende blikk i retur, som om det var en selvfølge at jeg burde nistirre på speedometeret hele veien. Dette var på en landevei i en svingete oppoverbakke, midt på natten, og ikke en bil i nærheten bortsett fra politibilen som lå tett på bak. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Det var en sak om dette på radio i går. Vi var en tredjedel eller en fjerdedel av ulykker man dødsfall man estimerte kunne vært unngått hvis bare folk holdt fartsgrensa. Jeg liker ikke at det nesten bare fokuseres på dødsfall i statistikken. Personlig synes jeg det er bedre at trafikkofre dør, helst momentant, heller enn å bli invalidisert. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Da tar du utgangspunkt i at det er en binær størrelse, enten dau eller grønnsak, og at de ikke finnes andre mulige utfall. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Nei, jeg gjør ikke det. Å få ned dødsfallstatistikken, som jo stort sett er fokuset, vil ikke nødvendigvis være positivt totalt sett. Dødsfall er ikke det eneste man vil unngå, og etter min mening heller ikke det man helst vil unngå. Tiltak burde ta sikte på å få redusert all trafikkskade, ikke bare dødsfall. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Jeg liker ikke at det nesten bare fokuseres på dødsfall i statistikken. Personlig synes jeg det er bedre at trafikkofre dør, helst momentant, heller enn å bli invalidisert. Personlig synes du at andre heller skal dø enn å bli invalide? Det var da i høyeste grad et perverst standpunkt. Bør ikke andre selv ha rett til å avgjøre om de vil leve videre? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Nei, jeg gjør ikke det. Å få ned dødsfallstatistikken, som jo stort sett er fokuset, vil ikke nødvendigvis være positivt totalt sett. Dødsfall er ikke det eneste man vil unngå, og etter min mening heller ikke det man helst vil unngå. Tiltak burde ta sikte på å få redusert all trafikkskade, ikke bare dødsfall. "Nullvisjonen" som ligger bak all trafikksikkerhetsarbeid har jo null døde og alvorlig skadde som mål. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Ja, hva med å kontrollerer pillerus og narkofolka. Livsfarlig! Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Personlig synes du at andre heller skal dø enn å bli invalide? Det var da i høyeste grad et perverst standpunkt. Bør ikke andre selv ha rett til å avgjøre om de vil leve videre? Politisk ukorrekt kan jeg forstå, men perverst? Hvor får du det fra? Det er også ganske så ufint (kanskje til og med perverst?) å omskrive andres ytringer før du går løs på dem. Og jeg har da heller ikke sagt at jeg ikke vil la andre få avgjøre selv om de vil leve videre. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 "Nullvisjonen" som ligger bak all trafikksikkerhetsarbeid har jo null døde og alvorlig skadde som mål. Nullvisjonen, ja. Den har jo en solid forankring i virkeligheten Allikevel godt å se at det er tatt med, men det virker ikke som om det reflekteres i det faktiske arbeidet. Det er kanskje ikke annet å forvente når man setter seg fullstendig urealistiske mål. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Politisk ukorrekt kan jeg forstå, men perverst? Hvor får du det fra? Det er også ganske så ufint (kanskje til og med perverst?) å omskrive andres ytringer før du går løs på dem. Og jeg har da heller ikke sagt at jeg ikke vil la andre få avgjøre selv om de vil leve videre. Du skrev: Personlig synes jeg det er bedre at trafikkofre dør, helst momentant, heller enn å bli invalidisert. På hvilken måte er dette annerledes enn det jeg skrev? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 gha, har noe å si, kanskje ikke så veldig viktig.slutt å kjøp egg fra frittgående høns, burhøns har et mye bedre liv. Ei høne som bor i et bur med svak belysning har mye mindre kjans for å dø, den er mye mer rolig, og har det veldig fint hele sesongen den legger egg. En såkalt frittgående høne står tettpakket på et gulv sammen med tusenvis av andre høner, noe som gjør de stresset slik at de hakker på hverandre og risikerer å bli hakket isunn, pådra seg bettenelser og så dø. De må også løpe rundt i sin egen avføring. i 2012 vil burhøns bli ulovlig av såkalte hønsevennlige grunner, noe som vil skape eggemangel i norge da velig mange eggebønder vil gi seg, det blir for dyrt å fortsette. For de som vil fortsette så vil det være to valg, nye spesialbur eller frittgående høner. Vær så snill å hold dere unna egg fra frittgående høner. Interessant vinkling du har på saken. Uten å ha uttømmende kompetanse på den slags høner, så ser jeg heller ikke at burhøns som har blitt fratatt sin bevegelsesmulighet og må stå på nettinggulv skal være å foretrekke enn frittgående fugler som har en mye større naturlig habitat til tross for at de faktisk kan fyke i tottene på hverandre. Har du forresten noen linker/kilder? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Ja, hva med å kontrollerer pillerus og narkofolka. Livsfarlig! Narkotika og piller er noe en vanskelig kan kontrollere operasjonelt. Alkohol er noe en kan detektere ved en blåsetest, som er mer eller mindre presis. Narkotika avsløres med blodprøve eller urinprøve. Dette kan vanskelig gjennomføres i felten. Rent bortsett fra å spørre om noen ønsker en klem (extasy) eller om de er småsultne (hasj) vil det være fint lite en kan gjøre for å undersøke om slikt forekommer i trafikkpolitiets daglige virke. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Har du forresten noen linker/kilder? quoter meg selv litt her! Fant dette hos peta.com - er dog fra US markedet ‘Free-Range’ Companies want consumers to believe that products labeled “free-range” or “free-roaming” are derived from animals who spent their short lives outdoors, enjoying sunshine, fresh air, and the company of other animals. Labels—other than “organic”—on egg cartons are not subject to any government regulations, and the U.S. Department of Agriculture (USDA) does not regulate “free-range” or “free-roaming” claims for beef products.(2) The USDA requires that “free-range” animals have access to outdoor areas, but there is no provision for how long they must spend or how much room they must have outside. The Associated Press reported that the USDA’s regulations don’t “require the birds to actually spend time outdoors, only to have access.”(3) Even if a farmer opened the door to a coop with thousands of birds inside and then closed it before any chickens went outside, he would still be able to use the free-range label.(4) Because of genetic manipulation, even if an outdoor area is available, many chickens do not take advantage of the so-called “access.” One farm expert explains that chickens raised for meat in the United States are “not bred for mobility. They’re bred for hogging down food” and adds that because they simply cannot walk, the birds rarely venture far from the feed trough.(5) A study of about 800,000 chickens kept on free-range farms in the United Kingdom found that even though U.K. regulations require birds to have access to outdoor areas for at least 8 hours a day, “the maximum number observed outside during daylight hours at any one time was less than 15% of the total flock.” The study explained that “chickens prefer ranging areas with trees [and] they avoid bright sun” and that “[a] wide open field is simply not a preferred habitat.” The researchers explained that domesticated chickens, much like their wild ancestors, need a habitat that provides shelter from wind, sun, and predators and that free-range operations should provide birds with more protection if they want to entice them to roam outside the barns.(6) Regardless of what the egg cartons may say, most hens raised for their eggs are subjected to cramped, filthy conditions until their egg production begins to wane—when they are about 2 years old—then they are slaughtered.(7) More than 100 million “spent” hens are killed in slaughterhouses every year.(8) When they are not being raised for their eggs or flesh, chickens can live for more than a decade.(9) Male chicks are also victims: Every year, millions of male chicks are killed—usually in a high-speed grinder called a “macerator”—because they are worthless to the egg industry. Så kjøp økologiske egg! Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 På hvilken måte er dette annerledes enn det jeg skrev? Bruken av ordet "skal". Hva med å svare på spørsmålene? Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 [...]Narkotika avsløres med blodprøve eller urinprøve. Dette kan vanskelig gjennomføres i felten.[...] Rent teknisk skulle det være nesten like enkelt som "pusteprøven". Har tatt mange blodprøver under langt mer feltmessige forhold enn i en bil på en rasteplass (i militær sammenheng) og tisseprøver skulle vel og være en smal sak om "onkel" har med seg fasilitetene. Prøveresultatet trenger jo ikke komme øyeblikkelig, ingenting i veien for at du får kjøre videre og så kommer resultatet i posten om en måned, med begjæring om tap av førerrett, fengsel, bot eller ikkeno (sånn som om du har "kriminell" hastighet forbi en fotoboks). Problemte er vel heller at mange/alle vil synes det er en noe urimelig intreden i den private sfære, om politiet skal stoppe deg og kreve blodprøve på stedet.... Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Poenget med promille/narkotika-tester er vel å få personen av veien der og da? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Problemte er vel heller at mange/alle vil synes det er en noe urimelig intreden i den private sfære, om politiet skal stoppe deg og kreve blodprøve på stedet.... Nei, de færreste vil oppleve det. Videre så vil et krav om en blodprøve først melde seg ved kvalifisert mistanke så Turid Marie på 44 som henter barna i barnehagen vil ikke ha noe å være redd for om hun ikke har vært i Ritalinboksen til eldstemann. Men hva skal blodprøven testes mot? Finnes det enkle wundermaskiner som kan teste mot titalls ulike stoffer samtidig og som ikke medfører at bilisten blir stående å vente? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 ... Rent teknisk skulle det være nesten like enkelt som "pusteprøven". Har tatt mange blodprøver under langt mer feltmessige forhold enn i en bil på en rasteplass (i militær sammenheng) og tisseprøver skulle vel og være en smal sak om "onkel" har med seg fasilitetene [...] Spørsmålet er om vanlige borgere av Kongeriket Norge finner seg i tisse- og blodprøver på offentlig sted i trafikken like motstandsfritt som vernepliktige gjør det. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 [...]Men hva skal blodprøven testes mot? Finnes det enkle wundermaskiner som kan teste mot titalls ulike stoffer samtidig og som ikke medfører at bilisten blir stående å vente? Man trenger da ikke vente... Skulle det vise seg at Turid Marie har vært i ritalinboksen (eller har egen resept på valium) og hun fikk kjøre videre vil hun jo beviselig ha kjørt under påvirkning. Da ryker lappen og kanskje hun må "spikre paller" også... Poenget med slike kontroller er vel først og fremst at du skal sette igjen bilen hjemme når du ikke er skikket til å kjøre, per i dag risikerer du straff om du kjører med promille, for "alle" andre rumidler må du kræsje skikkelig for at det skal bli tatt prøve. [...]Spørsmålet er om vanlige borgere av Kongeriket Norge finner seg i tisse- og blodprøver på offentlig sted i trafikken like motstandsfritt som vernepliktige gjør det[...] Se siste linje i innlegget du siterte fra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå