Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Jeg ser absolutt det ideologiske argumentet for juryordningen, men jeg syns ikke den fungerer godt i praksis, og vil gjerne se den avskaffet. Syns bare det er litt rart når argumentet er "juryordningen er dårlig fordi juryen ikke må gi begrunnelse", også er konklusjonen at man skal avskaffe den, isteden for å bare be om begrunnelse.

Nå vet jeg veldig lite om hvordan juryen fungerer, men hvis jeg hadde vært oppe for retten ville jeg vært mer konfortabel av at en to-tre fagdommere skulle dømme min sak fremfor en jury. Jeg ser for meg at juryen lett kan påvirkes av advokatenes retorikk eller sakens art. Eller finnes det kontrollmekanismer for å forhindre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har Nord Korea prøvesprengt i natt! Akkurat som de sa de skulle for 1 måned siden. Bomben var på 25 kiltonn , hele 10 kiltonn kraftigere en Hiroshima

Helt åpenbart at de har blitt en mye større trussel siden den første prøvespreningen i 2006. Verdenssamfunnet kjører på med sanksjoner , ikke at det hjelper så mye. Mer som fluen på veggen

Lenke til kommentar
Nå vet jeg veldig lite om hvordan juryen fungerer, men hvis jeg hadde vært oppe for retten ville jeg vært mer konfortabel av at en to-tre fagdommere skulle dømme min sak fremfor en jury. Jeg ser for meg at juryen lett kan påvirkes av advokatenes retorikk eller sakens art. Eller finnes det kontrollmekanismer for å forhindre dette?
Det er nok en grunn til at det brukes millioner på juryutvelgelsesprosessen i store saker i USA. Psykologisk profil m.m. kan utarbeides, så man vet hvilke knapper man skal trykke på, og hvilke fallgruver man bør unngå. Nå er jo (heldigvis) ikke retssystemet i Norge like ille ute som i USA (aka vi har faktisk et rettssystem).
Lenke til kommentar
For å hindre at det skal bli for ampert og at det skal ta av? Det finnes alltid noen tullinger som er villige til å ta ibruk vold for å få gjennom "poenget" sitt.

Ja, du mener mot SOS rasisme?

Det er bare et par av de samme folkene. Man kjenner dem igjen fra demo til demo på TV-bildene.

Lenke til kommentar
Er litt sykt hvordan oppfører seg. De sier de vil fotfølge denne mannen og vil ikke at han skal slippe til i media. De oppfører seg jo nesten som... rasister?

Akkuratt dette er så forbanna tett av demonstrantene som prøver å få Irving til å ikke snakke, og hoier over at TV2 intervjuet Irving. Er så uendelig i mot det Irving står for, men jeg vil fortsatt ikke nekte han og snakke.

Lenke til kommentar

Nå vil UP ta også de som ligger 5-10 km/t over fartsgrensen.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6624515

Er jeg den eneste som synes det er noe utrolig til ufleksibelt regelrytteri å bruke ressurser på å ta de som kjører litt for fort, når det er folk som gjør langt farligere ting i trafikken? Spesielt når slikt regelrytteri fører til at man blir mer opptatt av å nistirre på speedometeret enn å faktisk se på hva som beveger seg ute på veien ...

Lenke til kommentar
Tenk på hvor mange liv vi kunne ha spart ved hjelp av bedre veier og skikkelige midtfeltssperrer. :-o

Det var en sak om dette på radio i går. Vi var en tredjedel eller en fjerdedel av ulykker man dødsfall man estimerte kunne vært unngått hvis bare folk holdt fartsgrensa.

Lenke til kommentar
Tenk på hvor mange liv vi kunne ha spart ved hjelp av bedre veier og skikkelige midtfeltssperrer. :-o

Det var en sak om dette på radio i går. Vi var en tredjedel eller en fjerdedel av ulykker man dødsfall man estimerte kunne vært unngått hvis bare folk holdt fartsgrensa.

Og slik kan man vel også estimere seg nedover helt til man når hastigheter som ikke regnes som dødlige. Om alle kjørte rundt i max 20km/t tror jeg vi kunne fått revolusjonerende skadestatistikker.

Lenke til kommentar

Absolutt, men har folk rett til å skylde på veidekker og midtrabatter når man ikke overholder gjeldende regler? Sier ikke at veistandarden i norge er høy nok, for det er den ikke. Men mener at her er det en balansegang. Folk må ta litt ansvar selv og.

Lenke til kommentar

Problemet ligger nok ikke på de som kjører 5-10 kilometer over grensa, men heller de som "haster" og kjører altfor nærme de foran for å vise at de haster og da også tar farlige forbikjøringer. Ellers så var det akkurat en reportasje fra Trøndelag der skadene var gått ned med 2/3 etter å innført midtrabatter, ettersom det er head on-kollisjoner som er de mest brutale og skadelige.

Heller enig med A-Jay her, istedenfor å straffe de som kjører litt for fort, så kan man heller ta de som kjører uforsvarlig. Førstnevnte fører bare til at folk må følge med på nåla fremfor veien for å unngå bøter.

Lenke til kommentar

Og slik kan man vel også estimere seg nedover helt til man når hastigheter som ikke regnes som dødlige. Om alle kjørte rundt i max 20km/t tror jeg vi kunne fått revolusjonerende skadestatistikker.

Nå var det snakk om fartsgrensen da, ikke spinnville fantasier om 20 km/t ...

Lenke til kommentar
Nå var det snakk om fartsgrensen da, ikke spinnville fantasier om 20 km/t ...

Men jeg ser ikke det helt store med slike estimater. Som sagt, det er jo helt selvsagt at desto mindre fart desto mindre sjanse for skader, men problemet er jo mye mer sammensatt en som så.

Lenke til kommentar
Som sagt, det er jo helt selvsagt at desto mindre fart desto mindre sjanse for skader, men problemet er jo mye mer sammensatt en som så.

Egentlig ikke mer enn å tilpasse farten til forholdene, og er fartsgrensen satt til det den er så ligger det litt i kortene at det er nettopp pga forholdene.

Altså å følge fartsgrensene redder liv!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...