Hyperio Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Er helt enig, men vi må ikke bynne i den enden. Målet må jo være å kunne spytte, brenne og rive så mange Koraner man vil uten at noen bryr seg. Men for å komme til det målet må vi begynne et helt annet sted. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Hvordan foreslår du at vi oppnår dette? Jeg tror den eneste måten å kjempe mot slik er å gjennomføre nettopp det de reagerer på. Kun da kan vi vise at deres trusler og vold ikke skal stilne vår ytringsfrihet. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Tja, dette er jo ekstremt vanskelig og jeg kan ikke si at jeg har noen løsning. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Er helt enig, men vi må ikke bynne i den enden. Målet må jo være å kunne spytte, brenne og rive så mange Koraner man vil uten at noen bryr seg. Men for å komme til det målet må vi begynne et helt annet sted. Lol, kanskje man burde komme til det "målet" med Bibelen først? Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Hvorfor blander du Bibelen inn i dette? Jeg er på ingen måte en forsvarer av Bibelens innhold. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Når Otto Jespersen brant bibelen ble han anmeldt av en gruppe kristne fra Bergen. Det er deres rett, selv om det er tåpelig. Hadde han derimot brent Koranen tror jeg vi hadde fått særdeles mer alvorlige reaksjoner. Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Når Otto Jespersen brant bibelen ble han anmeldt av en gruppe kristne fra Bergen. Det er deres rett, selv om det er tåpelig. Hadde han derimot brent Koranen tror jeg vi hadde fått særdeles mer alvorlige reaksjoner. Helt enig. Bare se hva som skjedde med han som ødela koreanen Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 (endret) Er helt enig, men vi må ikke bynne i den enden. Målet må jo være å kunne spytte, brenne og rive så mange Koraner man vil uten at noen bryr seg. Men for å komme til det målet må vi begynne et helt annet sted. Målet må jo være at jeg kan spytte, brenne og rive opp så mange bilder av mora di jeg vil. Jeg bør også kunne æreskjelle deg og kalle deg akkurat hva jeg vil. Ytringsfriheten er så viktig, at den kommer foran alle andre prinsipper, som for eksempel å vise grunnleggende respekt for andre mennesker. [/ironi] Ærlig talt, så skremmer folk som har ytringsfriheten som religion meg. Ytringsfriheten er til for at man skal kunne si hva man vil, ikke for at man skal få utløp for sine fremmedfiendtlige instinkter. En ting muslimer er flinke på, er å vise andre respekt. På samme måte forventer de respekt tilbake og det er vel her rasismenerven kommer litt i klem. Å utvise en såpass mangel på selvdisiplin på et offentlig forum, er imidlertid bare flaut. Jeg blir så forpult oppgitt. Denne møkkaskolen har hatt et mobbeproblem i alle de årene den har eksistert, uten å prøve å ordne opp i det. Noen tyske bekjenter av familien, en murer og hans servitørkone, bestemte seg nettop for å flytte tilbake til Østtyskland. Tilbake til en tilværelse uten noen videre store muligheter for jobb. Hvorfor? Jo. Fordi deres to barn hver dag ble møtt med "Heil Hitler" salutter og haglende, penentrerende ord som: "Dra tilbake til Tyskland, nazisvin!". De prøvde gang på gang å ta det opp med skoleledelsen. Men neida. Først fikk de bare: "Slike ting har aldri skjedd på denne skolen. Det er umulig", og til slutt: "De bare leker". Plutselig blusset barndomsdrømmen min om å sette fyr på den jævla skolen oppigjen. Oppgitt. Nå. Hvordan kan et så lite lokalsamfunn være så gjennomsyret av fordommer? Andre herlige eksempler er jo når jeg tar bussen hjem fra vgs. En klynge med negre går på etter å ha vært på norskopplæring hele dagen. En liten unge roper på gebrokken norsk til moren sin: "Jai finne plass til dai, mamma!" (Bussen var omtrent fullstappet) han løper helt bak, og folk, ja, folk, begynner å rope: "Pass dikka, da e ein terrorist!", og: "Han ha ein pistoool!" og til slutt, når han roper til moren: "Jai fant plass", så sier de: "Da gjorde du FAEN ikkje!". Hva kan man gjøre for å kontre slike ting? Hva kan man gjøre for å rett og slett få det vekk? Vedder på at de samme menneskene klager daglig over at "Disse helvetes negrene kan ikke norsk", og så gjør de alt de kan for å sjikanere, mobbe de, når de skal hjem etter norskopplæringen. Trangsynte. Igornate. Bondefitter. Dagens rage. Kansje ikke helt passende, men vet ikke om det kvalifiserer til en egen tråd. Er trossalt et politisk, og samfunsrelatert problem, dette : < Desverre er ikke dette utelukkende et norsk fenomen, så la oss ikke skylde på det. Når det gjelder hva man kan gjøre, så er det å vise at man ikke støtter slike holdninger. I dette tilfellet kunne du jo gitt vekk plassen din. Det beste middelet mot rasisme er ikke anti-rasisme, men toleranse Endret 23. mai 2009 av AvieN Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Ned med Samene!!! - [email protected] haha. hva synes dere? Synes det er bra jeg Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Avien: Det er greit nok at man skal vise respekt for andre mennesker og deres overbevisninger. Jeg skulle derimot ønske at man er høflig fordi vi kan, ikke fordi vi må. Så lenge vi har muligheten til å ytre oss fritt skal jeg greie å klappe igjen hvis noen blir støtt av mine meninger. Har jeg ikke muligheten til å ytre meg fritt uten å bli angrepet etc synes jeg det er viktig at noen faktisk tør å si ting som skaper reaksjoner, om bare for å vise at man ikke har muligheten til å ytre seg uten å bli angrepet her i landet. Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 (endret) edit: var vist trånd om det Endret 23. mai 2009 av laffe Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Alle bør ha en uomtvistelig rett til å brenne religiøse skrifter. Men det gjør det ikke klokt. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Ikke til å feire alt annet, men bare la de få gå med flaggene sine, også overser vi de. Later som de ikke er der. Det er ikke akkurat slik at vi kommer til å drukne i fremmede flagg. Ikke før det baller på seg. Skal vi blindt akseptere andre nasjoners flagg, men nekte homsene, nazistene og alle andre grupperinger å bruke sine flagg? De har da en like god grunn. Hvor går grensen? For at dette skal gå så må jo resten av folket være åpne for at de skal få lov til det, slik at det ikke blir noen konflikt. Det er jo nettopp dette jeg kritiserer, at vi henger oss opp i, og er villige til å skape en konflikt ut av noe vi bare kunne vendt et dødt øye til. Jeg har vell ikke sagt at dette er realistisk, men at hadde hjulpet betraktelig. Jeg forventer ikke at det skal skje, jeg bare håper på det. Om det ikke hadde vært et eneste negativt aspekt ved det, så ja. Men det er det, og da er det ikke vi som skaper konflikt, men de. Siden det går en diskusjon om koranbrenning parallellt her, er det de som brenner koranen, eller de som reagerer på at koranen brennes som skaper konflikt? Toleranse og respekt går hånd i hånd. Og disse skyldes fremmede flagg på nasjonaldagen? Selvfølgelig er det ikke bra om det oppstår en splittelse mellom folket angående problemer som f.eks finanskrisen, men å sammenligne dette med å tillate andre flagg på 17. mai synes jeg er litt rart. Er det ikke slik at det allerede flagges med fremmede flagg selv om det ikke er helt akseptert? Hvor er borgerkrigen din? Du misser poenget. Det ville ikke ha skjedd om disse landene bestod av kun én samlet nasjon. Jeg kan ikke spå fremtiden, men jeg kan se tilbake på historien, og den har lært oss at samhold er utrolig viktig. Er dette en så stor forskjell mener du? Hva? Men hvorfor kan det ikke gå andre veien? Viser vi toleranse for dem på nasjonalfeiringen, så viser de toleranse for oss på andre spørsmål? Og ja, jeg forstår at dette er noe som aldri kommer til å bli akseptert, men du må innrømme at om det hadde blitt det, så hadde det hjulpet mye? Det går da andre veien. Har du ikke merket at vi har tatt imot noen tusentalls flyktninger og asylsøkere, gitt dem husly, mat, utdannelse, jobb og støtte til alt mulig annet? Men det går en grense et sted. Vi kan ikke ominnrede landet til å bli helt likt Pakistan, Somalia eller Irak i toleransens navn. Uten grenser hadde det heller ikke hjulpet det spor, da det hadde blitt tatt for gitt. Ble litt feil kanskje, de gidder å gjøre noe, men med tre stykker så blir det ikke den samme markeringen. Det blir heller å sitte hjemme med en god kake. De får ikke tatt del i noe sosialt arrangement. Hvis det uansett ikke har noe å si om de feirer med julenissen eler påskeharen, så kan de vel invitere noen andre til å feire med dem? Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Desverre er ikke dette utelukkende et norsk fenomen, så la oss ikke skylde på det. Når det gjelder hva man kan gjøre, så er det å vise at man ikke støtter slike holdninger. I dette tilfellet kunne du jo gitt vekk plassen din. Det beste middelet mot rasisme er ikke anti-rasisme, men toleranse Plassen ved siden av var allerde tatt, og jeg satt innerst ved vinduet. Dog er jeg den første til å ta sekken min ned fra sideplassen om det kommer en neger på bussen, i motsetning til resten, som bare tar den opp, evt legger bena sine der. Ikke misstolk meg. Jeg vet godt at det ikke er et 'utelukkende norsk fenomen', men denne bygden her stiller virkelig i særklasse. Bleh. Frustrasjon! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Jeg kom til å tenke på noe ang. juryen. Jeg diskuterte dette med en kollega for en stund siden, og han presterte å si "jeg tror ikke alle er ofre, ikke fortell meg at de er ofre når de tar med noen hjem...ligger med dem og hevder voldtekt etterpå". Muligens han har rett at noen få gjør det, vi har jo saker på det, men han snakket så ytterst generelt, og når jeg spurte han om å utdype, så sluttet han å svare. Han har forresten vært meddommer. kan det være at jury og meddommer delen egentlig er voldtektsofferet sin største fiende i en sak pga slike fordommer? En annen sak er to unge kolleger som tviholder på at alle kriminelle fortjener å råtne - for ingen forandrer seg, er det virkelig slik? Skal en bare gjør seg kvitt med folk med antakelsen at ingen forandrer seg? (når spurt om dette svarte den ene at hun ikke gadd å diskutere med meg fordi vi var så uenig) Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Synd Pyton har gått ut som blad. Kunne tenke meg å se en sånn typisk figur derfra gjøre fra seg på koranen, men de hadde vel ikke fått trykke det. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 kan det være at jury og meddommer delen egentlig er voldtektsofferet sin største fiende i en sak pga slike fordommer?Mangelen på bevis og vitner er nok den største fienden.Vi har heldigvis en relativt høy terskel for å dømme noen i Norge. Når man har blitt med en mann hjem/invitert en mann hjem, er det ikke vanskelig å se for seg at det kan ha vært et frivillig samleie, uansett hva hun måtte si etterpå. Om hun ikke ble utsatt for vold og ikke dopet, har man kun ord mot ord, uten noen holdepunkter for å tro den ene mer enn den andre. Heldigvi blir man ikke dømt på beskyldninger alene. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Jeg ser absolutt det ideologiske argumentet for juryordningen, men jeg syns ikke den fungerer godt i praksis, og vil gjerne se den avskaffet. Syns bare det er litt rart når argumentet er "juryordningen er dårlig fordi juryen ikke må gi begrunnelse", også er konklusjonen at man skal avskaffe den, isteden for å bare be om begrunnelse. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 http://rawstory.com/blog/2009/05/conservat...s-waterboarded/ Dette var ganske morsomt. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 http://rawstory.com/blog/2009/05/conservat...s-waterboarded/ Dette var ganske morsomt. Christopher Hitchens gjorde det samme, med samme resultat. http://www.vanityfair.com/politics/feature.../hitchens200808 http://www.vanityfair.com/politics/feature...ens_video200808 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå