Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

EDIT: Hmm.....vent nå litt. dagen før 17 Mai kan det vel selges til 20:00...?

Joda, men så er det også lørdag i dag, og ølsalget stenger klokken 18.00 som på en hvilken som helst annnen lørdag..

Hvor effektivt tidsbegrensningen fungerer kan vel debatteres.

Det er jo bare noe tull hele greia. At alkoholikere slår ungene er fordi de er drittsekker, ikke fordi ølsalget ikke stenger en time eller to før butikken. Dessuten drikker vel disse folkene andre ting og har tilgang på det.

Enda en grunn til å stemme på Siv. Kjenner at jeg blir irritert av å måtte drikke te..........

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Flott sang og flott artist, velfortjent!

ESC 2010 i Norge blir et kjempearrangement, gleder meg.

Det er ikke lov å være sur idag, det er 17 mai.

Gratulerer med dagen alle nordmenn! :fun:

Gratulerer med dagen, Feltherre! Stemningen er kanskje litt preget av at jeg har hatt drikkekonkuranse i dag, men dette har vært flott! Gleder meg til feiringen i morgen!

Lenke til kommentar
Ingen feiring her i gården av at det å være norsk er dratt ned i søla.

Blir som Harald Eia sa om Rorbua:

"Inne sitter folk og koser seg og drikker, mens utenfor så legges hele landsdelen ned!"

Jeg syns synd på deg Robocop, viss du virkelig føler at det ikke noen grunn til å feire Norge selv på 17 mai. :)

Vil du fortelle hva som har blitt dratt ned i søla?

Lenke til kommentar
Sikkert at Rybak vant. Mange ser ut til å være gretne over det, noe jeg ikke helt skjønner.

Ha, ha, ha! :D

Nei, det har ikke noe med det å gjøre.

Grunnen er selvsagt hele det politiske klimaet med situasjonen i innvandringspolitikken. Det er vel ikke noe å feire at vi mister landet mer og mer til andre folkegrupper?

Lenke til kommentar

http://www.forskning.no/artikler/2009/mai/220547

Oslo (NTB): Det viser en undersøkelse InFact har gjort for VG. Bare 76 prosent av de spurte svarer riktig på spørsmålet, nemlig at Norge fikk sin egen grunnlov.

10 prosent tror 17. mai feires fordi Norge ble et fritt land, mens 9 prosent tror det skyldes unionsoppløsningen med Sverige. De resterende 5 prosent svarer at de ikke vet.

Skremmende utvikling, mener norske historikere.

–1814 er helt klart det viktigste året i norsk historie. Det er veldig trist å høre at folk ikke har oversikt over historien de er en del av, sier forfatter Bård Frydenlund. Han har skrevet flere bøker om hvordan Grunnloven ble til.

Kunnskapssvikten er størst hos de yngste i undersøkelsen. I aldersgruppen 18–24 svarer hele fire av ti feil eller vet ikke på spørsmålet.

Førsteamanuensis Odd Arvid Storsveen mener skolen og historikerne må ta hver sin del av ansvaret.

– Det er skremmende at så mange ikke har peiling. Men dette er ikke bare skolens skyld. Historikerne og kunnskapsforvalterne må ikke bare tro at ting går av seg selv, sier Storsveen.

17. mai-feiringen er imidlertid like populær som før. Sju av ti i undersøkelsen svarer at de feirer nasjonaldagen, og fire av ti planlegger å gå i tog.

(©NTB)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...