Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Ja, nå klarner det opp litt her. Forstår jo at de færreste vil oppfatte det slik, og det er synd. Men det er nå enda slik at vi ville vist oss fra en bedre side om vi gjorde det slik, bare dumt vi ikke er istand til det.

Jo, det ville vi nok. Men så mister vi også litt av den nasjonale tilhørighetssymbolikken, og om det er verdt det kan nok diskuteres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du noen gode forslag på hvordan vi kan forklare innvandrere at de er sosialt akseptert i samfunnet slik at de ikke lenger føler dette behovet?

Enkeltpersoners behov kan være så mangt. Personlig har jeg sikkert mange behov som jeg ikke utfører feks. fordi det ville gå på bekostning av andre, fordi det ikke er sosialt akseptert, ulovlig etc.

Men som et direkte svar på spørsmålet ditt så kan hjelp med tilretteleggelse av feiring av deres "eget lands" nasjonaldag være et punkt.

Nå snakker jeg ikke om enkelt personers behov for ditten og datten, men mer en gruppepsykologi for hvilken betydning et slikt tiltak ville bety for innvandrere som ikke føler seg akseptert i samfunnet. Feiring av deres eget lands nasjonaldag vil nok ha mye å si for mange, men jeg vil også tro at det er mange som heller vil være med å feire 17.mai med eget flagg. For å vise at de er endel av begge. At det er to folk som har kommet sammen og kan akseptere hverandres flagg. Det er jo tross alt feiringen av Norge som nasjon og alt det gode vi har gjort siden 1814 som står i sentrum, ikke flagget i seg selv. Flagget er bare et symbol, akkurat som mange andre handlinger kan bli et symbol. Det er ikke symbolet som er viktig, men hva det står for.

Jo, det ville vi nok. Men så mister vi også litt av den nasjonale tilhørighetssymbolikken, og om det er verdt det kan nok diskuteres.

Er det en ting jeg ikke er bekymret for så er det at nordmenn skal bli mindre nasjonalistiske. Det kan vanskelig skje i så stor skala at vi glemmer nasjonalfølelsen vår. Vi er tross alt nordmenn, og jævlig klar og stolte over det.

Lenke til kommentar

Mulig jeg misforstår hva du mener her, men sidestiller du det å tillate andre flagg i 17.mai tog med å avskaffe nasjoner?

Jeg sier jo at vi er såpass bevisste på hvem vi er at et slikt tiltak neppe vil føre til at vi står å klør oss i hodet langs svenskegrensa å lurer på hvem side det er vi hører hjemme på. Jeg sier ikke at all nasjonalisme skal fjernes, men at vi har så mye av den at om vi tok bort litt så hadde det ikke gjort noe.

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar
Mulig jeg misforstår hva du mener her, men sidestiller du det å tillate andre flagg i 17.mai tog med å avskaffe nasjoner?

Nei, jeg sier at nasjonalisme ikke er et problem som kommer av nasjoner og nasjonal tilhørighet, selv om det avhenger av begge deler.

Jeg sier jo at vi er såpass bevisste på hvem vi er at et slikt tiltak neppe vil føre til at vi står å klør oss i hodet langs svenskegrensa å lurer på hvem side det er vi hører hjemme på. Jeg sier ikke at all nasjonalisme skal fjernes, men at vi har så mye av den at om vi tok bort litt så hadde det ikke gjort noe.

Nasjonalisme er en politisk ideologi, som sier "Den eneste rettmessige form for styre er selvbestemmelse for en nasjon og et folk. Hver nasjon bør ha sitt eget uavhengige landområde i form av en statsdannelse, og verden bør bestå av nasjonalstater." ifølge wikipedia. Det har ingenting med feriringen av nasjonen å gjøre.

Lenke til kommentar

Med andre ord er 17. mai en dyrkelse av nasjonalismen da vi feirer at Norge har sitt eget uavhengige landområde i form av en statsdannelse.

Men nå roter vi oss bort i begrepet her. Poenget var, og jeg beklager for å ha brukt misvisende uttrykk, at vi ikke mister vår følelse av nasjonal tilhørighet av å slippe til andre flagg i 17. mai toget. Vi er ikke et folk som står på randen til å glemme hvem vi er. Vår tilhørighet til Norge er dypt forankret i samfunnet. Dypere enn at den flyr sin vei av en slik bagatell.

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar
Med andre ord er 17. mai en dyrkelse av nasjonalismen da vi feirer at Norge har sitt eget uavhengige landområde i form av en statsdannelse.

17. mai er både nasjonaldag og grunnlovsdag. Grunnlovsdagen er en feiring av grunnlovens undertegnelse, ikke nasjonalisme. Norge er ikke en stat bestående av én nasjon, og har heller aldri vært det.

Men nå roter vi oss bort i begrepet her. Poenget var, og jeg beklager for å ha brukt misvisende uttrykk, at vi ikke mister vår følelse av nasjonal tilhørighet av å slippe til andre flagg i 17. mai toget. Vi er ikke et folk som står på randen til å glemme hvem vi er. Vår tilhørighet til Norge er dypt forankret i samfunnet. Dypere enn at den flyr sin vei av en slik bagatell.

Vi står ikke på randen av å glemme hvem vi er, men en svekkelse av nasjonalsymbolikken vil være en svekkelse av identiteten og tilhørigheten, og dermed nasjonen. De fleste vil nok fortsatt klare å huske hvilket land de bor i, men en nasjon er ikke definert av landegrenser.

Akkurat dette har vi da også diskutert i det vide og brede før, og du klarte å si deg enig den gang.

Lenke til kommentar
17. mai er både nasjonaldag og grunnlovsdag. Grunnlovsdagen er en feiring av grunnlovens undertegnelse, ikke nasjonalisme. Norge er ikke en stat bestående av én nasjon, og har heller aldri vært det.

Men som nasjonaldag også så er den jo en dyrking av nasjonen, og når vi som du sier ikke består av én nasjon så blir det vell litt feil å ha en offisiell nasjonaldag med kun ett tillat flagg?

Jeg sier ikke at det ikke er en svekkelse, men at den er så liten at den ikke har noen betydning.

Synes det er rart om jeg har sagt meg enig i denne symbolikkens verdi før, for dette er noe jeg er dypt uenig i. At dette har noen stor betydning altså. Kan nok ha sagt meg enig at den har en betydning, men ikke i hvor mye.

Lenke til kommentar
Men som nasjonaldag også så er den jo en dyrking av nasjonen, og når vi som du sier ikke består av én nasjon så blir det vell litt feil å ha en offisiell nasjonaldag med kun ett tillat flagg?

Jeg har ikke sagt noe om å kun tillate ett flagg. Men andre nasjoner har sine nasjonaldager. Ingenting i veien med det.

Jeg sier ikke at det ikke er en svekkelse, men at den er så liten at den ikke har noen betydning.

Og jeg påstår at du tar feil. Sjøen av flagg er det fremste symbolet på tilhørighet og samhold. Å svekke det symbolet vil være en tilsvarende svekkelse av tilhørigheten. Så vil snøballen fortsette å rulle, ved at færre gidder å flagge, gå i tog, og til slutt ikke gidder å delta over hodet, som fører til at enda færre gidder å flagge, gå i tog osv. Feiringen betyr ingenting uten symbolene.

Synes det er rart om jeg har sagt meg enig i denne symbolikkens verdi før, for dette er noe jeg er dypt uenig i. At dette har noen stor betydning altså. Kan nok ha sagt meg enig at den har en betydning, men ikke i hvor mye.

Du får lete deg tilbake til diskusjonen. Den pågikk som sagt rett før du dro på påskeferie.

Lenke til kommentar

Med andre ord, 17. mai er en feiring både av nasjonen og av staten. Men har på ingen måte noe med nasjonalstaten og nasjonalisme å gjøre?

Lenke til kommentar

Ja, da er vi er ganske uenige på flaggets betydning sånn sett.

Kom forresten på at vi hadde en diskusjon om flagg og 17. mai i går kveld da jeg la meg. Hadde vært morsomt å funnet det fram igjen og sett, for om det er som du sier så har jo endret mening ganske drastisk siden da. Og det er jo alltid positivt.

Men det blir diskriminering av de andre nasjonene å si at de får finne på noe eget selv på sin dag, for dagen deres er ikke en offisiell markeringdags som får like stor støtte.

Lenke til kommentar
Ja, da er vi er ganske uenige på flaggets betydning sånn sett.

Hur så?

Kom forresten på at vi hadde en diskusjon om flagg og 17. mai i går kveld da jeg la meg. Hadde vært morsomt å funnet det fram igjen og sett, for om det er som du sier så har jo endret mening ganske drastisk siden da. Og det er jo alltid positivt.

Vel, siden du startet med samme mening som nå, mistenker jeg at du egentlig aldri skiftet mening, men at du i stedet enten ikke hadde argumenter, eller ikke egentlig hadde lyst til å diskutere temaet (kanskje fordi du skulle på ferie?). Men det er bare spekulasjoner.

Men det blir diskriminering av de andre nasjonene å si at de får finne på noe eget selv på sin dag, for dagen deres er ikke en offisiell markeringdags som får like stor støtte.

Hva mener du med at de ikke får like stor støtte? Men vi kunne godt hatt lovpålagt rett til fri på egen nasjonaldag.

Lenke til kommentar
Hur så?

Jeg er enig i symbolet på samhold og tilhørighet - skulle kanskje uttalt meg annerledes - men jeg er uenig i hvilken betydning tillatelse av andre flagg vil ha på denne følelsen. Tror du folk slutter å bruke det norske flagget fordi det er noen innvandrere som bruker andre flagg? Det er dette jeg har problemer med å forstå. At vi skal ha et så dårlig forhold til flagget vårt at noe så ubetydelig skal ende med oppløsning av hele nasjonaldagen. Det er jo på ingen måte en fjerning av et symbol, man bare lar et veldig lite mindretall få gå med sitt.

Vel, siden du startet med samme mening som nå, mistenker jeg at du egentlig aldri skiftet mening, men at du i stedet enten ikke hadde argumenter, eller ikke egentlig hadde lyst til å diskutere temaet (kanskje fordi du skulle på ferie?). Men det er bare spekulasjoner.

Det var nok en fin mix ;)

Hva mener du med at de ikke får like stor støtte? Men vi kunne godt hatt lovpålagt rett til fri på egen nasjonaldag.

Det er en forskjell på rett til fri, og en offisiell dag. Isåfall måtte 17. mai også bare bli en dag man fikk rett på fri. Og selvfølgelig må alle minoriteter få muligheten til å sperre av gater for barnekorps og hva verre er i like stor grad som oss.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Eg og familien min er ei god blanding av kvener, samar og nordmenn og vi blir mest sannsynleg til å ha både det norske, samiske og finske flagget på 17. mai. Ville vore unaturleg for meg å ikkje vise at eg ikkje berre er norsk, men òg kvensk og samisk.

Eg skjøner ikkje kva skaden er om eg eller andre viser at vi tilhøyrer fleire nasjonalitetar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...