reichspöbel Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Hele resten av samfunnet mener ikke noe annet. Folk bruker flagg for å fortelle noe til de rundt. Dette har ikke endret seg. Det er derfor man flagger. Jeg har da ikke sagt noe annet? Pollsene forteller at folk ikke liker å se utenlandske flagg. De forteller ikke at "jeg mener det å bære flagg ikke betyr at man forteller noe om bæreren". Så ikke far med usannheter nå. Og du tror åpenbart at de ikke liker å se utenlandske flagg fordi de er ignorante og intolerante? Er det i så fall nødvendig å påpeke hvor ironiske fordommene dine da er? Det er gjerne en grunn til at folk mener som de gjør, og det burde være natulrig å anta at det er fordi man tolker flaggbruken negativt. Det forteller da i aller høyeste grad noe om bæreren, om det så er at at bæreren ikke forstår kulturen i landet man bor i, eller at bæreren bevisst ønsker å provosere. Ingen av ytringene er særlig positive. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Brustad tar ikke selvkritikk Haha! På hvilken måte har ikke Røkke rævkjørt staten, og særlig stakkars lille frøken Brustad? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Jeg finner det forbausende at du etter å ha blitt fortalt gjentatte ganger at den norske befolkningen ikke er enig med deg, fortsetter å ignorere det å proklamere hvor korrekt din kunnskap om flaggbruk er. Det er ingen som bryr seg. Jeg mener ikke det som en fornærmelse, men hvorfor i all verden tror du folk vil forlate den gjengse oppfatning av flaggbruk til fordel den akademiske? Nå er det ingen sannhet i at "det norske folk ikke mener at man med å bære flagg kommuniserer noe om flaggbæreren". Men det er heller ikke relevant, jeg er ingen tilhenger av sofisme, ei heller en logikk som hvis fulgt ville ment at vi den dag i dag fortsatt ville trodd at jorden var flat. Fordi en gang var det den "gjengse oppfattelsen". Du kan gjerne vise meg noe om at den "gjengse oppfattelsen" av bruken av flagg er en annen enn den skisserer (at man kommuniserer noe om seg selv ved å bære nasjonalflagg). Vis meg gjerne en undersøkelse som viser at den gjengse oppfattelsen av det å bruke flagg plutselig ikke er som jeg har skissert her. Lykke til med den Når det kommer til hvorfor folk bør forlate en oppfattelse, vel det har med enkel filosofi å gjøre. En filosof vil, ved å bli opplyst om nye faktorer, ta dem med og revurdere sin oppfattelse. Ikke nødvendigvis at man endrer standpunkt, men man tar med de nye faktorene. Nå fører du en retorikk hvor du ikke bare ber meg bli dement og glemme faktorer (dvs kunnskap) opparbeidet og fremstiller det paradoksalt nok som en negativ ting, men i tillegg forsvarer du en sauementalitet. Kall det gjerne arroganse, men din holdning er ignoranse i så måte. Det er hva "å ikke bry seg" er. Kanskje man også skal fortelle vitenskapsmannen at han skal glemme det han har lært om miljøet før han uttaler seg om global oppvarming? Det jeg gjør er å tilføre faktorer. Filosofene som leser vil ta det til seg og bruke det i sin vurdering, sofistene vil som ventet ikke bry seg og fortsette å forsvare sitt opprinnelige standpunkt uavhengig av hvilken argumenter/faktorer man får på bordet. Jeg kan nok ikke beklage at jeg ikke ønsker å følge sauementaliteten, ei heller ønsker å ignorere egen kunnskap. Jeg legger frem det jeg vet, slik at folk kan bruke det når de gjør en vurdering neste gang de ser et utenlandsk flagg i 17. mai toget. Men jeg har registrert meg at du ikke bryr deg om kunnskapen jeg la frem (dine ord) og argumenterer med at jeg bør glemme min. Det er ditt valg. Det forteller meg også at du ikke å være opptatt av dialog og en filosofisk tilnærming til en problemstilling. Noe jeg syntes er synd og håper er en misoppfatning, men det er ei heller uvanlig i en nettdebatt. Om jeg nå kommer med råd til deg angående kunstformen språk og argumentasjon innen filosofi, vil du også avfeie det med at du ikke bryr deg? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 (endret) Problemet ditt Dotten er først og fremst at du har hengt deg fast i din oppfattelse av militær bruk av flagg. (Og selv i militæret brukes flagget til å symbolisere sin lojalitet. Selv om man har tysk bakgrunn vil man bruke norsk flagg så lenge man er med i det Norske forsvaret. Bytter man ut det lille norske flagget med et tysk vil man rask havne i trøbbel.) Og som tidligere nevnt, det er ingen lover og regler for sivil bruk av flagg. Flaggbruken og respekt for det er slik flertallet av av folket ser det. Det er altså to ting som går deg hus forbi her: Forskjellen på sivil kontra militær bruk og forskjellen på 17.mai kontra en helt vanlig hverdag. Endret 12. mai 2009 av Vice Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Det jeg syns er merkelig er at noen mennesker vil vil tillegge andre folks handlinger en viss mening uten å spørre disse menneskene. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Det jeg syns er merkelig er at noen mennesker vil vil tillegge andre folks handlinger en viss mening uten å spørre disse menneskene. Tja, verden hadde sikkert vært et bedre sted uten noen form for symbolverdier. Selv her på forumet kjøres det en svært strikt linje som forbyr diverse ting/symboler fordi det er en viss fare for at enkelte kan oppfatte noe som respektløst. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 det eneste symbolet jeg kommer på som forbys her på forumet er hakekorset, og det kan vel neppe sammenlignes med å vifte med svenskt flagg i 17-mai toget. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 det eneste symbolet jeg kommer på som forbys her på forumet er hakekorset, og det kan vel neppe sammenlignes med å vifte med svenskt flagg i 17-mai toget. Hvorfor ikke? Mener du å si at du faktisk tar bruken av et hakekors for gitt uten å spørre personen først hva han virkelig mener!!?? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Poenget mitt, som jeg egentlig er ganske sikker på at du skjønte, er at det er litt merkelig å sidestille flagging med mangel på respekt. Viser man ikke respekt ved å delta i feiringen? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Poenget mitt, som jeg egentlig er ganske sikker på at du skjønte, er at det er litt merkelig å sidestille flagging med mangel på respekt. Viser man ikke respekt ved å delta i feiringen? Man kan ikke legge all vekt på "å møte opp". Hvordan man oppfører seg etter oppmøte er i høyeste grad avgjørende for hvordan man blir oppfattet. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Ja, og det å markere at man har en svensk/dansk/amerikansk/canadisk/pakistansk tilhørlighet samtidig som man feirer norge kan vel neppe sies å være så altfor uhøflig. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 (endret) Ja, og det å markere at man har en svensk/dansk/amerikansk/canadisk/pakistansk tilhørlighet samtidig som man feirer norge kan vel neppe sies å være så altfor uhøflig. Nei, nå er det heller ingen som mener at det er uhøflig. Det folket reagerer på er utenlandsk flagging på 17.mai; noe som regnes av det norske folk som uhøflig og mangel på respekt. Folk må gjerne være uening men slik er altså fakta. Personlig har jeg et pragmatisk forhold til dette: Dersom folket mener at utenlandske flagg er helt ok i 17-mai tog, ja da skal ikke jeg komme med verken regler eller personlige meninger med ønske om å hindre dette. 17. mai er folkets dag så folket selv bør avgjøre hvordan de vil feire og hvordan de vil oppfatte en slik dag. Endret 12. mai 2009 av Vice Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Jeg tviler på at du kan snakke på vegne av "det norske folk". Husk at det norske folk også er flerkulturelt. Jeg har undervist på en av de skolene i landet med høyest minoritetsandel, og gått i tog med mange norske barn med utenlandsk bakgrunn. Noen har hatt andre flag, men alle har vært norske, og satt pris på norge. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Med det norske folk så henviser jeg til flertallet. Og i dette tilfellet snakker jeg på vegne av flertallet. (Om du tviler så kan du sikkert enkelt finne fram noen offisielle undersøkelser på dette fra ifjor som bekrefter det jeg sier) Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 [...] noe som regnes av det norske folk som uhøflig og mangel på respekt.[...] Noe jeg synes oser av mangel på høflighet og respekt er at du uttaler deg på veiene av det norske folk. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 [...] noe som regnes av det norske folk som uhøflig og mangel på respekt.[...] Noe jeg synes oser av mangel på høflighet og respekt er at du uttaler deg på veiene av det norske folk. Se svar over. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Med det norske folk så henviser jeg til flertallet. Og i dette tilfellet snakker jeg på vegne av flertallet. (Om du tviler så kan du sikkert enkelt finne fram noen offisielle undersøkelser på dette fra ifjor som bekrefter det jeg sier) Hvor stort er det flertallet, da? Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 [...]Se svar over. Det norske folk er da mange fler enn flertallet? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Hvor stort er det flertallet, da? Tja, om jeg ikke husker feil så var det 70-80%, men alt dette ble gjennomgått ifjor. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 [...]Tja, om jeg ikke husker feil så var det 70-80%, men alt dette ble gjennomgått ifjor. Så vi har 20-30% femtekolonister og innvandrere i landet da? Eller er din definisjon av "det norske folk" litt... mangelfull? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå