reichspöbel Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Svensker og dansker har flagget i dette landet med sine flagg i flere tiår. På 17. mai er det tradisjon at man bærer nasjonalflagg. Personlig har jeg ikke noe sans for disse flaggene på 17. mai heller. At folk plutselig begynner å reagere fordi noen som er tilknyttet andre nasjonalflagg begynner bærer de, vitner kun om at dette landet forstatt har et stykke å gå. Jeg trøster meg med at det stort sett dreier seg om at folk misforstår tradisjonen og misforstår hva det vil bety å bære et flagg. Du kan fortsette å påstå at du vet hva riktig flaggbruk er, men når over halvaprten av det norske folk er uenig med deg, kan du fortsett si at du har "rett"? Det er kultur. Kultur endrer seg. Er det ikke derfor vi skal være så glad i all denne fremmede kulturen som beriker oss? I Norge anno 2009 irriterer folk seg over om en utlending viser hvor han kommer fra når han feirer landet vårt. Det blir ikke særlig mer intolerant enn det. Jeg vil heller kalle det intolerant å bære utenlandsk flagg på et lands nasjonaldag Endret 11. mai 2009 av rikspøbel Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 At folk plutselig begynner å reagere fordi noen som er tilknyttet andre nasjonalflagg begynner bærer de, vitner kun om at dette landet forstatt har et stykke å gå. Jeg trøster meg med at det stort sett dreier seg om at folk misforstår tradisjonen og misforstår hva det vil bety å bære et flagg. I Norge anno 2009 irriterer folk seg over om en utlending viser hvor han kommer fra når han feirer landet vårt. Det blir ikke særlig mer intolerant enn det. Problemet er ikke at folk viser hvor de kommer fra. "Problemet" er at folk ønsker at man skal respektere lojalitet ovenfor flagget som feires på gitte dager. Det finnes ingen faste lover eller regler for sivil bruk av flagg. Hvordan man bruker det og hva det betyr i sivil forstand er defacto regler som definert av hva flertallet oppfatter det som. Og et desidert flertall av det norske folk ønsker at flaggdagen skal respekteres uten bruk av utenlandske flagg. Det handler ikke om å følge lover eller regler, det handler bare om å respektere flertallets ønske om hvordan en slik dag skal feires. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Norges nasjonaldag, ikke pakistans nasjonaldag. Derfor bruker vi norske flagg. Vanskelig? Du har kanskje litt å lære om det å bære flagg? Norges nasjonaldag, man kler seg opp og kommer som seg selv for å feire Norge. Det er også flaggdagen, så alle oppfordres til å bære nasjonalflagg. Noe som betyr at en pakistansk 8 åring i Norge kler seg i finklær og bærer det flagget som best viser hvem han er. Det være seg norsk, pakistansk eller en kombinasjon av begge. Det er faktisk ikke vanskelig. Det er ditt valg om ditt standpunkt er at du ikke tåler å se noen viser med flagg deler av sin identitet. Det er også ditt problem. Det er ikke pakistanerens problem at du ikke tåler å se en som viser at han er pakistansk på en flaggdag av alle dager. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Problemet er ikke at folk viser hvor de kommer fra. "Problemet" er at folk ønsker at man skal respektere lojalitet ovenfor flagget som feires på gitte dager. Det finnes ingen faste lover eller regler for sivil bruk av flagg. Hvordan man bruker det og hva det betyr i sivil forstand er defacto regler som definert av hva flertallet oppfatter det som. Og et desidert flertall av det norske folk ønsker at flaggdagen skal respekteres uten bruk av utenlandske flagg. Det handler ikke om å følge lover eller regler, det handler bare om å respektere flertallets ønske om hvordan en slik dag skal feires. Enkelt og greit. Her er det ikke snakk om lover, her er det snakk om hva det vil si å bære et flagg. Det er ikke mulig å vise manglende respekt mot Norge ved å bære et svensk flagg. 17. mai er en flaggdag, som betyr at alle i landet oppfordres til å flagge. Da skal man flagge med det flagget man føler tilhørighet til. Det er så enkelt. Det er faktisk verdt å reflektere litt over, fordi de holdninger mange utviser er skremmende og trist for et land som Norge. Jeg håper i hvert fall man er villig til å tenke over det. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Her er det ikke snakk om lover, her er det snakk om hva det vil si å bære et flagg. Nettopp! Og det er definert av hva flertallet av folket mener. Man må feks. gjerne personlig mene at å brenne flagg er sin egen sære måte å vise respekt til et flagg på. Problemet er at svært få andre vil oppfatte det slikt. Man må gjerne gjøre det om man absolutt vil det, men man oppnår ikke annet enn å bli oppfattet som en drittsekk. PS! Jeg skal overse ditt dårlig skjulte forsøk på hersketeknikk på slutten av innlegget. Endret 11. mai 2009 av Vice Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Det jeg har uthevet går ut på det samme. Folk bærer det nasjonalflagget som forteller noe om egen identitet. Det forteller noe om bæreren. Så se der, vi har jo samme tankegang. Så er det de som ikke liker at folk viser sin identitet på nasjonaldagen. I hvert fall ikke hvis de viser at de er knyttet til andre nasjoner. Selv om de gjør det når de feirer landet Norge. Som viser det absurde i hele situasjonen. Det forteller noe om ens identitet, ja, men det er ikke en nøytral faktaytring som "jeg er norsk". Sammenhengen må tas i betraktning. Du kan gå rundt på gaten å si "Jeg er SV-er" uten at noen ragerer noe mer enn at de lurer litt på hvorfor du sier det. Men om man gjør det samme på FrPs landsmøte, vil reaksjonen antageligvis bli en annen. Ser du hvordan den samme ytringen endrer mening ut fra sammenhengen? Ta så også i betraktning at språket er en veldig konkret form for kommunikasjon, mens flagget er rimelig abstrakt (for dem som ikke har det som yrke, riktignok), så burde du begynne å se tegningen. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Du kan fortsette å påstå at du vet hva riktig flaggbruk er, men når over halvaprten av det norske folk er uenig med deg, kan du fortsett si at du har "rett"? Det er kultur. Kultur endrer seg. Er det ikke derfor vi skal være så glad i all denne fremmede kulturen som beriker oss? Det er ikke slik at en pakistaner som bærter pakistansk flagg på 16. mai sier "Jeg er pakistaner", men om han gjør det på 17. mai så betyr det "jeg er pakistaner som viser null respekt for Norge". At mange ikke har greie på en ting som å bære flagg får så være, det er mange som ikke har greie på miljø heller. Men de liker nå å ha meninger og diskutere det. Som er fint, for gjennom dialog får man kunnskap. Så er spørsmålet om man vil være ignorant overfor kunnskapen som blir presentert eller ikke. Det er opp til hver enkelt. På selveste nasjonaldagen kan vi ikke vise mindre toleranse for bruk av flagg. Vi kan ikke spytte på historien vår og meningen med dagen, til å redusere den til en dag hvor vi utviser de samme nedverdigende holdnignene som svenskekongen en gang presset nedover oss. At vi skal bruke en dag, hvor vi måtte kjempe oss til retten å bære flagg (svenskekongen forbød i sin tid togene med flagg) til å vise samme intolerante holdning overfor andre. Det er manglende respekt for hva 17. mai er. Det er ikke bare historieløst, men også en holdning som vårt land ikke bør være bekjent av. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Svenskene har fått nok av innvandring? Nei, det må være feil. Virker usannsynlig http://svt.se/2.33919/1.1551741/flyktingfa...y_mitt_i_natten "Allt ska ha sin upprinnelse i att en svensk flicka sagt sig ha blivit slagen av en arabisk pojke." Ja, det har vel aldri skjedd at en norsk mann har slått en norsk kvinne. Allikevel har jeg aldri hørt om at noen angriper hele nordmannens etniske gruppe med steinkasting av den grunn. Merkelig. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Nettopp! Og det er definert av hva flertallet av folket mener. Man må feks. gjerne personlig mene at å brenne flagg er sin egen sære måte å vise respekt til et flagg på. Problemet er at svært få andre vil oppfatte det slikt. Man må gjerne gjøre det om man absolutt vil det, men man oppnår ikke annet enn å bli oppfattet som en drittsekk. Oppfattet som en drittsekk fordi noen tilskuere omdefinerer hva bruken av flagg er, for å passe sin egen agenda på en dag i året. Man ignorerer noen hundre år med kunnskap om bruken av flagg, hvordan flagg blir brukt også i dag, og plutselig klamrer seg til sin egen misforståelse fordi man rett og slett bare må påføre flaggbæreren sin egen stråmann. Det er helt utrolig at folk kan bli sur fordi de ser en pakistaner feire Norge. Selv når de blir forklart hva pakistanerens intensjon med å bære flagget er (dvs. i tråd med vanlig bruk av flagg). Fortsatt skal man tviholde på den misforståtte oppfattelsen av at det er å vise mangel på respekt. Intensjonen er ikke å vise manglende respekt. Bruken, er i følge all kunnskap om bruk av flagg, ikke å vise manglende respekt. Men allikevel, man ignorere dette. For her må man gjøre alt i sin makt for å tilpasse ting sin egen oppfattelse uten evne til å reflektere over noe så enkelt som "hmm, kanskje jeg misoppfattet situasjonen." Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Det er ikke slik at en pakistaner som bærter pakistansk flagg på 16. mai sier "Jeg er pakistaner", men om han gjør det på 17. mai så betyr det "jeg er pakistaner som viser null respekt for Norge". Jo, det er faktisk det, om enn noe unyansert. Sammenhengen på 17. mai er en ikke den samme som på 16. mai. Det er så enkelt. At mange ikke har greie på en ting som å bære flagg får så være, det er mange som ikke har greie på miljø heller. Men de liker nå å ha meninger og diskutere det. Som er fint, for gjennom dialog får man kunnskap. Så er spørsmålet om man vil være ignorant overfor kunnskapen som blir presentert eller ikke. Det er opp til hver enkelt. Jeg forstår at du gjerne vil belære oss i hva som er teknisk korrekt. Du kan også gjerne påstå at å si "faen" er å påkalle djevelen på grunn av opprinnelsen, men for de fleste er det ikke det. Symboler endrer mening etter hva det oppfattes som. Så også med flagg. På selveste nasjonaldagen kan vi ikke vise mindre toleranse for bruk av flagg. Vi kan ikke spytte på historien vår og meningen med dagen, til å redusere den til en dag hvor vi utviser de samme nedverdigende holdnignene som svenskekongen en gang presset nedover oss. At vi skal bruke en dag, hvor vi måtte kjempe oss til retten å bære flagg (svenskekongen forbød i sin tid togene med flagg) til å vise samme intolerante holdning overfor andre. Det er manglende respekt for hva 17. mai er. Det er ikke bare historieløst, men også en holdning som vårt land ikke bør være bekjent av. På ingen måte. Du får gjerne mene det er trist at gamle tradisjoner går i glemmeboken, men kultur endrer seg. Sånn er det. Det er ikke mer intolerant å reagere på denne typen fornærming enn det er å reagere på andre typer fornærming. Jeg ønsker ikke å sensurere flagg på 17. mai mer enn jeg ønsker å sensurere rasisme, men du kan være veldig sikker på at jeg ikke vil la noen av delene få stå usagt. Ikke dermed sagt at jeg kommer til å skjelle ut hverken rasister eller flaggende utlendinger, men jeg kommer til å gjøre det klart hvordan det oppfattes, og at andre ikke nødvendigvis vil være like forståelsesfulle. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Det er ikke slik at en pakistaner som bærter pakistansk flagg på 16. mai sier "Jeg er pakistaner", men om han gjør det på 17. mai så betyr det "jeg er pakistaner som viser null respekt for Norge". At mange ikke har greie på en ting som å bære flagg får så være, det er mange som ikke har greie på miljø heller. Men de liker nå å ha meninger og diskutere det. Som er fint, for gjennom dialog får man kunnskap. Du kan si hva du vil om hva det å bære et flagg "egentlig betyr". Men når du gjør det, legger du samtidig meninger og holdninger både i flaggbærere, og tilsuere som ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten. Som tidligere påpekt, er dine fasitsvar neppe det samme som flertallet av disse mener. Slik jeg ser det handler nasjonaldagen ikke om å flagge, med norske, sveitsiske, pakistanske eller polske flagg. Den handler om å feiere "landet vårt". Flagget er et fint symbol å bruke til dette. Ved å feire med flagget vårt, feirer man både nasjonen og sin egen tilhørighet til den. Hva skal det da bety å bære et annet flagg? "Se på meg, jeg er ikke norsk."? Jeg tror svært få oppfatter det som "Jeg hilser Norge med det Ghanesiske flagget på Norges store flaggdag." Jeg forstår de som ikke gjør det. Og selv for de som ser slik på det, sier menneskene med andre flagg at de ikke er norske. Det er jo lov (), men hva med de som er norske, i den forstand at de er norske statsborgere? Her er det nok noen som mener at det er noe galt med lojaliteten om man flagger med et annet lands flagg på 17. mai. Jeg er tilbøyelig til å være enig. Symbolverdien ved å gå med et annet flagg enn det norske tilsier at bæreren ikke er norsk (aka kjenner sterkere tilhørighet til en annen nasjon). Så mye tror jeg vi er enige om etter at jeg har lest en del av flaggpostene dine. Ganske mange føler nok det er feil å fronte en annen nasjonalitet på 17. mai. Når det gjelder de som har norsk statsborgerskap, og ellers går for å være "norske", synes jeg det er litt rart at de har et behov for å vise at de ikke er norske på Norges nasjonaldag. De feirer dagen, samtidig som de ikke føler at den er for dem, - de er jo først og fremst vietnamesere, siden de går med det vietnamesiske flagget, og Norge kommer jo dqa tydeligvis ikke i første rekke. Jeg skulle gjerne sett at norske statsborgere hadde såpass sterk tilknytning til Norge at de ikke følte at de seilte under "falskt flagg" som du kaller det, når de bar det norske flagget. Men så kan man jo være norsk statsborger uten egentlig å være det minste "norsk". Kanskje det er det som irriterer eller skremmer mange, at norske statsborgere heller vil være ghanesere og polakker enn nordmenn? Ellers synes jeg det er flott med de som flagger med både et norskt OG et annet lands flagg. Så kan det heller være at forskjellen i symbolverdi muligens er noe jeg innbiller meg. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Oppfattet som en drittsekk fordi noen tilskuere omdefinerer hva bruken av flagg er, for å passe sin egen agenda på en dag i året. Man ignorerer noen hundre år med kunnskap om bruken av flagg, hvordan flagg blir brukt også i dag, og plutselig klamrer seg til sin egen misforståelse fordi man rett og slett bare må påføre flaggbæreren sin egen stråmann. Flaggbruken ble omdefinert for lenge siden. Du henger bare etter fordi du "vet" hva som er "rett" Det er helt utrolig at folk kan bli sur fordi de ser en pakistaner feire Norge. Selv når de blir forklart hva pakistanerens intensjon med å bære flagget er (dvs. i tråd med vanlig bruk av flagg). Fortsatt skal man tviholde på den misforståtte oppfattelsen av at det er å vise mangel på respekt. Det hjelper lite å selv vite hva det betød for 50 år siden og i snevre fagmiljøer, når hele resten av samfunnet mener noe annet. Din forståelse er ikke lenger riktig, og signalene om det lyser mot deg i form av diverse polls. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Poenget her er at en person velger å delta å feire landet vårt. Personen følger også oppfordringen om å flagge/å bære flagg. Personen tar da og bærer det/de flagg som best forteller noe om vedkommendes identitet. Dette i tråd med århundrelang flaggtradisjon som brukes den dag i dag. Her har vi altså en som ikke har intensjonen å vise manglende respekt, han bruker flagg i tråd med vanlig skikk og bruk og i tillegg så bruker vedkommende tiden til å delta i feiringen av vårt land. Her har man tre faktorer. Hver og en kan velge å tolke hans bæring av et annet flagg slik som de ønsker. Når man vet disse faktorene, så har man en god mulighet til ikke å velge å tolke det som manglende respekt. Man har til og med muligheten til å velge dette som et tegn på respekt. Fordi vedkommende deltar jo i feiringen, bærer flagg i henhold til falggtradisjoner og følger oppfordringen fra myndigheten om å flagge. Her har man altså den valgmuligheten. Men på tross av dette så velger mange fortsatt å tolke det som en mangel på respekt. Til og med ved å prøve å omdefinere bruken av flagg. Hvorfor man gjør det får hver og en selv avgjøre når de ser seg selv i speilet. For meg er målet å nå noen der ute som er interessert i å følge den gode dialektikk og utfordre den første innskytelsen som dukket opp i hodet. Folk har en glimrende anledning her. Jeg tror nok frøet er sådd for noen, så jeg lever fortsatt i håpet om at det vil spire. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Det hjelper lite å selv vite hva det betød for 50 år siden og i snevre fagmiljøer, når hele resten av samfunnet mener noe annet. Din forståelse er ikke lenger riktig, og signalene om det lyser mot deg i form av diverse polls. Hele resten av samfunnet mener ikke noe annet. Folk bruker flagg for å fortelle noe til de rundt. Dette har ikke endret seg. Det er derfor man flagger. Pollsene forteller at folk ikke liker å se utenlandske flagg. De forteller ikke at "jeg mener det å bære flagg ikke betyr at man forteller noe om bæreren". Så ikke far med usannheter nå. Endret 11. mai 2009 av Dotten Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Du har ingen forståelse for at enkelte synes det blir feil å flagge (pun intended) at man ikke er norsk under feiringen av den norske nasjonaldagen? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Du har ingen forståelse for at enkelte synes det blir feil å flagge (pun intended) at man ikke er norsk under feiringen av den norske nasjonaldagen? Jeg har full forståelse for det jeg. Jeg kunne ikke tatt et standpunkt om jeg ikke hadde det. Men forståelse og aksept er to vidt forskjellige ting. Har du forståelse for at det kan sees på som flott om noen sier "Hei jeg er brasilianer som sier gratulerer Norge"? Det er så mange faktorer her som gjør at jeg kan se med glede over de andre flaggene. Det er utlendinger som bruker tiden på å feire vårt land. De bruker flaggtradisjoner til å signalisere at de faktisk er utlendninger som bruker tiden på å feire vårt land. Flere faktorer gjør at det fint kan tolkes slik, og det er også i tråd med intensjonen til flaggbærerne av utenlandske flagg. Så da prøver jeg å formidle dette, slik at andre nå får muligheten til å kunne tolke det slikt også. Men noen vil sikkert fortsatt nekte å tolke det slik og fortsatt insistere på å tolke det negativt. Det får så være, jeg har nå belyst dette. Her har man et valg for hvordan man vil tolke det. Det er nok av faktorer for at folk kan tolke det positivt og tolke det i tråd med intensjonene til flaggbærerne. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Det er utlendinger som bruker tiden på å feire vårt land. De bruker flaggtradisjoner til å signalisere at de faktisk er utlendninger som bruker tiden på å feire vårt land. Hvor mange av dem tror du er uten norsk statsborgerskap?Her har man et valg for hvordan man vil tolke det. Det er nok av faktorer for at folk kan tolke det positivt og tolke det i tråd med intensjonene til flaggbærerne.Det vet du like lite noe (sikkert) om som meg. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Hvor mange av dem tror du er uten norsk statsborgerskap? Aner ikke. Ikke bryr jeg meg heller. Når noen bærer et nasjonalflagg så betyr dette i henhold til vanlig skikk og bruk at man føler seg tilknyttet til dette landet. Det er noe med det landet som gjør at man føler det er del av ens identitet. Det kan være fordi man er født der. Det kan være fordi man har bodd der. Eller kanskje man er gift med noen fra det landet? Det kan være så mangt. Men det viktige er at de forteller meg med bruken av flagget at de føler en eller annen tilhørighet til det flagget symboliserer. De forteller jo deg også dette. Flagget i hånden forteller deg noe om bæreren. Det er en form for navnelapp. Når de så går i tog og i tillegg roper "hurra for Norge" (som jeg så flere tilfeller av i fjor, i barnetog), så tolker jeg det som at de feirer landet vårt. Ergo, noen som føler seg tilknyttet andre land viser dette og viser at de feirer vårt land ved å delta. Eksempelvis som en som sier "Hei jeg er fra Brasil og sier gratulerer Norge". Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Og med tanke på at de aller, aller fleste barna i barnetog er født i Norge, sansynligvis også blandt dem som går med andre flagg, har de altså arvet tilhørigheten fra for og/eller mor. Dene arvede tilhørigheten er sterkere til et en annen nasjon enn til Norge, altså får vi en generasjon nordmenn (på papiret) som har et annet land enn Norge som sitt hjeland i hjertet, selv om de er føst og oppvokst her. Jeg kan skjønne de som synes det er foruroligenede og jeg har ingen problemer med å forstå de som synes det er respektløst å absolutt måtte fronte en annen nasjonalitet enn den norske på den norske nasjonaldagen. Er de gjester i landet blir sitiuasjonen naturlig nok en helt annen. Det er nok derfor så mange reagerer. Innflyttede svensker og dansker har naturlig nok sin nasjonalitet med seg, men deres barn som er født i Norge bærer det norske flagget. Jeg har sett danske og svenske flagg på 17 mai, men aldri i hendene på skolebarn i barnetoget. Ikke det at jeg har sett etter, så det betyr jo ikke allverden. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Poenget her er at en person velger å delta å feire landet vårt. Personen følger også oppfordringen om å flagge/å bære flagg. Personen tar da og bærer det/de flagg som best forteller noe om vedkommendes identitet. Dette i tråd med århundrelang flaggtradisjon som brukes den dag i dag. Her har vi altså en som ikke har intensjonen å vise manglende respekt, han bruker flagg i tråd med vanlig skikk og bruk og i tillegg så bruker vedkommende tiden til å delta i feiringen av vårt land. Her har man tre faktorer. Hver og en kan velge å tolke hans bæring av et annet flagg slik som de ønsker. Når man vet disse faktorene, så har man en god mulighet til ikke å velge å tolke det som manglende respekt. Man har til og med muligheten til å velge dette som et tegn på respekt. Fordi vedkommende deltar jo i feiringen, bærer flagg i henhold til falggtradisjoner og følger oppfordringen fra myndigheten om å flagge. Her har man altså den valgmuligheten. Men på tross av dette så velger mange fortsatt å tolke det som en mangel på respekt. Til og med ved å prøve å omdefinere bruken av flagg. Hvorfor man gjør det får hver og en selv avgjøre når de ser seg selv i speilet. Jeg finner det forbausende at du etter å ha blitt fortalt gjentatte ganger at den norske befolkningen ikke er enig med deg, fortsetter å ignorere det å proklamere hvor korrekt din kunnskap om flaggbruk er. Det er ingen som bryr seg. Jeg mener ikke det som en fornærmelse, men hvorfor i all verden tror du folk vil forlate den gjengse oppfatning av flaggbruk til fordel den akademiske? Har det noen gang i historien skjedd at folket, etter å ha omdefinert et begrep, uten grunn har ombestemt seg og gått tilbake til lærebokdefinisjonen? Det er ikke rent lite krevende å gå mot strømmen, som du sikkert har oppdaget, og da må det være en veldig god grunn for å gjøre det. Jeg tviler på at innvandreres mangelnde forståelse, eventuelt vilje til å forstå, vil være motivasjon god nok. Hva mener du er den enorme fordelen ved å inludere alle verdens flagg på Norges nasjonaldag, og er det verdt svekkelsen av den nasjonale tilhørighetssymbolikken og all forvirringen rundt hva som er korrekt flaggbruk? For meg er målet å nå noen der ute som er interessert i å følge den gode dialektikk og utfordre den første innskytelsen som dukket opp i hodet. Folk har en glimrende anledning her. Jeg tror nok frøet er sådd for noen, så jeg lever fortsatt i håpet om at det vil spire. Jeg tviler på at du kommer noen vei med den arrogansen du utviser i blogginnlegget ditt. Tro det eller ei, men folk liker ikke å bli fortalt at de er ignorante. Og spesielt ikke når du bommer så kraftig på målet. Folk flest bryr seg ikke om hva du og enkelte akademikere mener korrekt flaggbruk er. Det har ingen verdens påvirkning på dem, og har derfor heller ingen verdens ting med saken å gjøre. Om du kan argumentere skikkelig for hvorfor den flaggbruken er riktig, vel, det er noe annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå