monzilla Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Et godt poeng, men det er likevel trist hvordan ordet sosialist slenges rundt seg i norsk politikk når det knapt finnes noen som forfekter en sosialistisk politikk i norge. Det blir litt som om det fiksjonelle partiet "Rasistisk Folkeparti" klager på at de blir kalt rasister. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Et godt poeng, men det er likevel trist hvordan ordet sosialist slenges rundt seg i norsk politikk når det knapt finnes noen som forfekter en sosialistisk politikk i norge. Det blir litt som om det fiksjonelle partiet "Rasistisk Folkeparti" klager på at de blir kalt rasister. Nja, mener du at "sosialist" som skjellsord er noe som bare rettes mot SV? Ikke f.eks AP, SP, og i visse tilfeller her på forumet også V og KrF? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Hva kommer "sosialist!!!"-trenden av egentlig? Sikkert av at SV ideelt sett ønsker et sosialistisk samfunn. Med mindre de har identitetskrise da. "Vi ønsker et sosialistisk samfunn bygget på andre interesser og verdier og andre behov enn de kapitalismen fremmer" Så jeg har egentlig ikke helt det store problemet med at Siv omtaler dem som sosialister. At de må svelge såpass mange kameler i samarbeid med andre partier, at de i praksis muligens fører en sosialdemokratisk politikk, kan godt være. Men sosialistisk er deres ideal og da er det nok naturlig for Siv Jensen å forholde seg til det Edit: Må forresten si at prinsipprogrammet deres var en skikkelig fjasete copycat av Lennons Imagine Endret 11. mai 2009 av Dotten Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Jo, men ikke vedrørende SV. I alle kritiske tråder åpnes det jo med at "sosialistene" har forringet ditt og datt, eller at sosialisters politikk har ført til ditt og datt.. Er ikke alle i Norge "sosialister", egentlig? Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Nja, mener du at "sosialist" som skjellsord er noe som bare rettes mot SV? Ikke f.eks AP, SP, og i visse tilfeller her på forumet også V og KrF? For det første så syntes jeg at sosialist er et dårlig skjellsord. Sosialister er ikke onde mennesker som vil andre mennesker ondt, de har bare et annet syn på hvordan en kan nå målet om økt velferd enn meg. Men partier som ligger så langt ute på aksen som SV (ser man bort i fra at de har sosialist i navnet) må tåle å bli konfrontert med de negative sidene av sosialisme, derav sosialisme som skjellsord. På lik linje med partiene på høyresiden må tåle å bli konfrontert med de negative sidene av kapitalisme, derav kapitalisme som skjellsord Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Nei det vil jeg ikke si. Det er vel mer et tilfelle av begrepsforvirring. I tillegg til at ordet kan over tid endre betydning. Språket er tross alt dynamisk. Uttrykkene "sosialister" og "kapitalister" er populære å bruke, jeg tror ikke det er så alvorlig at man trenger ta særlig på vei for det. Folk sporer som oftest fort av i forhold til hva saken var. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Amerikansk soldat gikk amok - drepte fem medsoldater http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3070744.ece Flere som kom til å tenke på han her? Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 I AM ALREADY IN A WORLD OF SHIT! Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Svenskene har fått nok av innvandring? Nei, det må være feil. Virker usannsynlig http://svt.se/2.33919/1.1551741/flyktingfa...y_mitt_i_natten Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Innvandring er nice. En gang er vi kanskje kvitt de hersens landegrensene våre i tillegg. Skikkelig idealisitisk Star Trek-fremtid Minner meg om at jeg har en film å se på kino. Under en uke igjen til 17. mai nå. I hvert fall ikke like mye rabalder rundt utenlandske flagg i år som det var i fjor. Forhåpentligvis har folk tenkt litt over det og kommet frem til hvorfor utenlandske flagg er en god og riktig ting på nasjonaldagen vår. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Under en uke igjen til 17. mai nå. I hvert fall ikke like mye rabalder rundt utenlandske flagg i år som det var i fjor. Forhåpentligvis har folk tenkt litt over det og kommet frem til hvorfor utenlandske flagg er en god og riktig ting på nasjonaldagen vår. Evt. håpe at folk nå har lært å respektere dagen og det norske folks ønsker for en slik dag. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Forhåpentligvis har folk tenkt litt over det og kommet frem til hvorfor utenlandske flagg er en god og riktig ting på nasjonaldagen vår. For du har naturligvis rett? Og nei, jeg er ikke redd for å kjøre et sleivspark i retning av sjefen min. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 I`m just saying: Nei til fritt valg av undertøy på 17. Mai Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Under en uke igjen til 17. mai nå. I hvert fall ikke like mye rabalder rundt utenlandske flagg i år som det var i fjor. Forhåpentligvis har folk tenkt litt over det og kommet frem til hvorfor utenlandske flagg er en god og riktig ting på nasjonaldagen vår. Evt. håpe at folk nå har lært å respektere dagen og det norske folks ønsker for en slik dag. Det er vår flaggdag, hvor da folk bærer flagg. Det er manglene respekt om folk går med et annet nasjonalflagg enn sitt eget (seile under falsk flagg) og det er særdeles lite toelerant av oss å nekte noen å komme som seg selv bare fordi de er utlendinger eller føler seg knyttet til et annet land. Dette er folk som viser at de er fra andre land, som bruker tid på å feire vårt. Det er noe å glede seg over. Forhåpentligvis har folk tenkt litt over det og kommet frem til hvorfor utenlandske flagg er en god og riktig ting på nasjonaldagen vår. For du har naturligvis rett? Ja, jeg føler meg ganske trygg på dette området. Flagg er tross alt en del av min tidligere profesjon og det er en stor fornærmelse mot enhver signallør eller signalmann å ikke ønske andre flagg enn det norske på 17. mai. Skrev mer om det her. Håper folk kan lese med et åpent sinn, så får man bare respektere det man kommer frem til. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Det er vår flaggdag, hvor da folk bærer flagg. Det er manglene respekt om folk går med et annet nasjonalflagg enn sitt eget (seile under falsk flagg) og det er særdeles lite toelerant av oss å nekte noen å komme som seg selv bare fordi de er utlendinger eller føler seg knyttet til et annet land. Dette er folk som viser at de er fra andre land, som bruker tid på å feire vårt. Det er noe å glede seg over. Å komme som seg selv er helt greit, kan ikke huske at noen har protestert på det? Det folk reagerer på er at man ved å bruke utenlandske flagg signaliserer lojalitet til utenlandske nasjoner (noe som i seg selv er greit nok får man anta, men respektløst på en slik dag) Om man absolutt skal vise hvor man kommer fra så har man nasjonaldrakter. I tillegg har man også de respektive nasjonaldager for andre land for de som måtte ønske å feire dem. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Det er flaggdagen vår. Tradisjonen er at man flagger med sitt nasjonalflagg. I historisk kontekst har det aldri vært et problem eller på dagsorden heller, inntil muslimene begynte å flagge. Svensker og dansker har flagget i dette landet med sine flagg i flere tiår. På 17. mai er det tradisjon at man bærer nasjonalflagg. At folk plutselig begynner å reagere fordi noen som er tilknyttet andre nasjonalflagg begynner bærer de, vitner kun om at dette landet forstatt har et stykke å gå. Jeg trøster meg med at det stort sett dreier seg om at folk misforstår tradisjonen og misforstår hva det vil bety å bære et flagg. I Norge anno 2009 irriterer folk seg over om en utlending viser hvor han kommer fra når han feirer landet vårt. Det blir ikke særlig mer intolerant enn det. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Under en uke igjen til 17. mai nå. I hvert fall ikke like mye rabalder rundt utenlandske flagg i år som det var i fjor. Forhåpentligvis har folk tenkt litt over det og kommet frem til hvorfor utenlandske flagg er en god og riktig ting på nasjonaldagen vår. Neppe. Men... det kan hende at noen har forstått hva nasjonaldagen faktisk er. Hint: Det er ikke en integreringsfestival Problemet med tankagangen din er at du tror et flagg betyr det samme uansett sammenheng. Tror du virkelig nordmenn flagger med det norske flagget på 17. mai for å si "Hei, jeg er norsk!"? No shit, Sherlock! Det er mer i retning "Hei, jeg føler meg som en del av den norske nasjonen". Forøvrig har vi en halvveis aktiv tråd om hvorvidt nasjonal stolthet er teit. Det er jo ikke så langt unna Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Med hvilken rett ?! Med hvilken rett? Hva slags spørsmål er det? Det er da norsk lov! SKal sies at dette er en rar paragraf. I årets cabaret (studentrevy) på jussen var dette en av paragrafene vi trakk frem til latterliggjøring. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Norges nasjonaldag, ikke pakistans nasjonaldag. Derfor bruker vi norske flagg. Vanskelig? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Problemet med tankagangen din er at du tror et flagg betyr det samme uansett sammenheng. Tror du virkelig nordmenn flagger med det norske flagget på 17. mai for å si "Hei, jeg er norsk!"? No shit, Sherlock! Det er mer i retning "Hei, jeg føler meg som en del av den norske nasjonen" Det jeg har uthevet går ut på det samme. Folk bærer det nasjonalflagget som forteller noe om egen identitet. Det forteller noe om bæreren. Så se der, vi har jo samme tankegang. Så er det de som ikke liker at folk viser sin identitet på nasjonaldagen. I hvert fall ikke hvis de viser at de er knyttet til andre nasjoner. Selv om de gjør det når de feirer landet Norge. Som viser det absurde i hele situasjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå