Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Jeg synes du strekker bruken av ordet ekskludere litt vel langt. Strekker du det enda lengre kan du også si at jeg prøver å ekskludere deg ved å argumentere mot deg, men det er selvfølgelig latterlig. Hverken jeg eller Hylland-Eriksen kan hindre deg i å delta.

Jeg har heller ikke så voldsomt sans for Hylland-Eriksen, og synes han også i denne saken opptrer litt arrogant, men det er et viktig poeng han tar opp, og han får det igjennom veldig bra. Det er for lite kunnskap i debatten. Det er ingenting positivt med en debatt blottet for kunnskap, og det er ingenting galt i påpeke det. Hvilket er alt som gjøres.

Ja, det er kanskje litt hardt å si at han ønsker å ekskludere dem. Hvis det er slik at han mener mange har for lite kunnskap angående dette temaet, og derfor ikke burde delta i debatten synes jeg heller han skal prøve å opplyse dem. Å gå inn for å fjerne debattanter fra debatten synes jeg er idiotisk. Det burde heller oppmuntres til at man tilegner seg denne kunnskapen som Hylland-Eriksen så påståelig hevder man bør ha.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nuvel, det eneste han viser i så måte er at SSB har kommet med nye tall etter de tallene han baserte sine opprinnelige spørsmål på. La nå ikke det fjerne fokus fra poenget da, det er det bare de kunnskapsløse og fordomsfulle som tjener på.

Lenke til kommentar
Ja, det er kanskje litt hardt å si at han ønsker å ekskludere dem. Hvis det er slik at han mener mange har for lite kunnskap angående dette temaet, og derfor ikke burde delta i debatten synes jeg heller han skal prøve å opplyse dem. <..>

Spørsmålene er bare en liten stikkprøve på folks kunnskap om temaet. Det hjelper lite om folk bare pugger disse 10 svarene. Men dersom folk innser sin egen kunnskapsmangel som følge av disse spørsmålene så holder de kanskje tilbake en del kunnskapsløse kommentarer og prøver å sette seg litt bedre inn i sakene før de uttaler seg. Det er selvsagt ikke noe krav om å bestå denne ultrakorte "eksamen" for å kunne uttale seg, bare en oppfordring til å heve debatten noen hakk.

Lenke til kommentar

Men som jeg sa, dette er et generelt "problem" for alt. Folk har for generelt liten kunnskap til å kunne uttale seg. Hadde det optimale vært om man måtte ta en kunnskapsquiz (som forhåpentligvis er hakket bedre enn THE's flause) før man fikk gå til valg-urnene?

Lenke til kommentar

Jeg synes det burde være en god idé, men så er det ingen hemmelighet at jeg kan være en smule elitistisk av meg.

Jeg synes imidlertid ideen er dårlig. Stakkarne som ikke fikk stemme hadde jo neppe blitt veldig blide.

Lenke til kommentar
9/10, artig for folk som er så glad i tall og statistikk som meg, sikkert ikke like artig for folk som er mer opptatt av Dagbladet nyheter. :tease:

Er jo ikke nødvendigvis noen motsettning der. Selv er jeg mer interessert i de sosiologiske og antropologiske forklaringene på de negative sidene ved innvandring enn å huske all kvantitativ data rundt temaet. Er vel kanskje derfor jeg er like god som den gjeve nordmann på denne testen. :innocent:

Lenke til kommentar
Det er han som går ut med en test som liksom skal sette standarden.

Det har også Raja gjort nå, men jeg spør deg igjen, er det noen andre som ikke prøver å vinkle noe i denne debatten? Eller, er det noen du ser på som objektiv eller nøytral når det kommer til innvandringsdebatten?

Lenke til kommentar

Svarene i quizen (og spørsmålene i quizen) er egentlig irrelevante. Poenget er at de fleste som uttaler seg om innvandring har enorme hull i kunnskapen om det de uttaler seg om, og det er uheldig for debatten. At THE ikke har oppdatert tallene sine har ikke stort med det å gjøre, annet enn å, som en over her sa, sementere poenget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...