Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei det er at Thomas Hylland Eriksens ikke vil at du skal kunne involvere deg i innvandringsdebatten. Å drepe debatten vil være det beste for de som deler Thomas Hylland Eriksens meninger.

Hvor står denne karen politisk?

Lenke til kommentar
Hylland Eriksen laget vel spørsmålene for en stund siden, og siden da og nå så har SSB kommet med nye tall. Litt uheldig, men å fokusere på det er egentlig en avsporing.

Kan godt være det er en avsporing, men når man prøver å ekskludere debattanter fordi de har for lite kunnskap, bør man nesten sitte på denne kunnskapen selv.

Lenke til kommentar

Enig i det GrandMa, men hovedpoenget til hylland eriksen er jo at folk som deltar i innvandringsdebatten har altfor lite kunnskap. Og hvor godt blir vel ikke det poenget illustrert over at han selv tar feil på en del ting, som har satt seg inn i saker og ting mer enn de fleste?

Lenke til kommentar

Sitat Thomas Hylland-Eriksen:

- Jeg vil selvfølgelig ikke stenge de som ikke klarer quizen ute av det offentlige rom. Det ville vært litt rått. Men jeg tror oppriktig vi hadde fått en bedre debatt hvis den var mer kunnskapsbasert.

Edit: Og det umanipulerte sitatet du sikter til:

- Egentlig burde man hatt en test på ti spørsmål. Uten sju rette bør man kanskje ikke delta i debatten.

Det lønner seg å lese mer enn overskriften :)

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar

Det er jo fortsatt et forsøk på å ekskludere debattanter, selv om han pakker det inn i litt bomull. Selv om man ikke har 7 rette på quizen er det ingenting som tilsier at man ikke skal kunne få delta i debatten. Å påstå at dem som ikke klarer å bestå Hylland-Eriksens kanskje burde holde seg unna debatten er for meg et ganske dårlig innpakket forsøk på å ekskludere debattanter.

Alinoe: Jeg er enig i at mange ikke har så veldig peiling på hva de snakker om i innvandringsdebatten, men det burde på ingen måte ekskludere dem fra debatten. Synes man at folk har for lite kunnskap bør man heller prøve å gi dem kunnskap istedenfor å stenge dem ute.

Lenke til kommentar

Jeg synes du strekker bruken av ordet ekskludere litt vel langt. Strekker du det enda lengre kan du også si at jeg prøver å ekskludere deg ved å argumentere mot deg, men det er selvfølgelig latterlig. Hverken jeg eller Hylland-Eriksen kan hindre deg i å delta.

Jeg har heller ikke så voldsomt sans for Hylland-Eriksen, og synes han også i denne saken opptrer litt arrogant, men det er et viktig poeng han tar opp, og han får det igjennom veldig bra. Det er for lite kunnskap i debatten. Det er ingenting positivt med en debatt blottet for kunnskap, og det er ingenting galt i påpeke det. Hvilket er alt som gjøres.

Lenke til kommentar

Det er da å snu ting på hodet. Det er ingen /eksklusjon/ av debattanter. Det er et forsøk på å si (på en pen måte): hold kjeft inntil du har tilegnet deg et minimum av kunnskap om det du prater om hvis du ønsker en god og utviklende debatt. Noe annet vil være meningsløst.

At alle prater i munnen på hverandre om noe de ikke har peiling på er ikke forbudt og det er ingen som bokstavelig talt vil hindre det. Men det må allikevel være lov å si det er lurt å /først/ skaffe seg kunnskap og så gå inn i debatten. Det er nok av steder å skaffe seg kunnskap om man gidder.

Lenke til kommentar

THE var nok litt ukritisk i kildebruken sin. Men hvordan kan han mene at de uten kjennskap til disse tallene ikke kan ha noe fornuftig å si om innvandring? Ikke at de ikke kan være nyttige, men verden er ikke bare tall. De fleste sosiale forhold finner sted mellom et fåtall mennesker, ikke mellom en halv mill innvandrere og en drøss nordmenn på en gang. Eriksen er sosialantropolog, jeg trodde han ville være den første til å overlate statistikk-rytteriet til sosiologene.

Lenke til kommentar
Thomas Hylland Eriksen
Hvor står denne karen politisk?

Svaret egner seg vel egentlig mer til å skape fordommer mot han enn forståelse for hans budskap i debatten.

Hylland Eriksen er meg bekjent Venstre-velger, muligens medlem også.

På Wikipedia står det at han har vært aktiv i Unge Venste en gang i tida, men nå virker det som han er ett eller annet sted på venstresiden i norsk politikk. Hvis han holder sin stemme hemmelig så tror jeg han gjør lurt i det for å unngå fordommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...