Fin Skjorte Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Både ja og nei. Om det gjøres bevist for å dyrke frem de "riktige" verdiene så er det skummelt. Nei i den grad at ikke alt kan få like mye, f.eks etter objektive kriterier som medlemsmasset etc. Endret 15. april 2009 av Fin Skjorte Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Svaret fra Thomas Hylland-Eriksen[/url] er jeg ikke like imponert over, da han blant annet klarer å uttrykke følgende minneverdige sitat....Mannen er jo steike gal. Ikke på bakgrunn av det sitatet der, riktignok, men man skal ikke lese mye av ham før man skjønner at han gjerne lar deg slakte bestemoren hans og la barna dine spise henne til middag, dersom det er en "sentral og tradisjonell del av deres rike kultur" eller noe sånt vås. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Det virker som om han er så fascinert og optatt av å verne andre kulturer, at han ikke klarer å se at han har en verneverdig en selv. Han er sikkert en utrolig dyktig sosialantropolog, men så absolutt ikke den rette til å uttale seg om den jevne nordmanns syn på saken, og knapt nok noen som helst faglig uttalelse. Interessant er det også å se Dagbladets forsøk på å styre (og polarisere) debatten ved å hente inn kommentarer fra de mest usannsynlige kilder. Skoleungdom, liksom. Hva faen? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Det virker som om han er så fascinert og optatt av å verne andre kulturer, at han ikke klarer å se at han har en verneverdig en selv. Han er sikkert en utrolig dyktig sosialantropolog, men så absolutt ikke den rette til å uttale seg om den jevne nordmanns syn på saken, og knapt nok noen som helst faglig uttalelse. Jeg er ofte uenig med Hylland Eriksen, men i denne saken mener jeg han stort sett har rett. Det er ingen fare for at den norske kulturen forsvinner. Det er heller slik at den "norske" (europeiske/amerikanske) kulturen sprer seg til østen og tildels Afrika. Skjønner at mange ser på Hylland Eriksen som en ekstrem kulturrelativist, men jeg kan ikke se at han faktisk er det. Forøvrig så uttaler han seg ikke om den jevne nordmanns syn på saken, han uttaler seg om saken ... Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Hylland-Eriksen er jo forøvrig ingen kulturrelativist... Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Hva er vitsen med å angripe Hylland Eriksen og kalle han for gal? Dette ville jo ikke vært lov, dersom han var bruker av forumet (med mindre man er moderatorspire selvsagt), men så lenge han ikke er det (offisielt), så er visst dette viktig og saklig debatt. Hylland Eriksen er kanskje ikke noe geni, men han er neppe heller spesielt gal. Det er godt gjort å hisse seg opp over denne artikkelen synes nå jeg. Er det med-oss-eller-mot-oss-spøkelset som er på ferde? Endret 15. april 2009 av AvieN Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Jeg ser ingen grunn til å verne norsk kultur, eller en hvilken som helst annen kultur for den saks skyld. Norsk kultur har mange kvaliteter, og de tror jeg vil bestå, uavhengig om vi vil verne dem eller ikke. Samtidig er det ting i kulturen vår som vi med fordel kan kvitte oss med, men det kalles som regel ikke kultur. Kulturer har vært i konstant forandring, og kulturpreg som folk i dag er stolte av har nok en gang i tiden vært "trussler" fra andre kulturer. Det er vel få bergensere (i hvert fall ikke meg) som klager over at den gamle bergenskulturen ble ødelagt innflyttere fra Tyskland og Nederland og alle disse fiskerne fra Lofoten. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Jeg er ofte uenig med Hylland Eriksen, men i denne saken mener jeg han stort sett har rett. Det er ingen fare for at den norske kulturen forsvinner. Det er heller slik at den "norske" (europeiske/amerikanske) kulturen sprer seg til østen og tildels Afrika. Selv om kulturen "bæres" av dobbelt så mange, vil den ikke overleve en spredning over hele verden. Kultur blomstrer ikke blant individer, men blant likesinnede i grupper, og derfor er det viktig at den er geografisk konsentrert (I hvert fall tradisjonell kultur. Teknologien har nå eliminert noen grenser her òg). Jo mer fremmed klultur vi blander inn i den norske kulturen, jo mer utvannet blir den. Nå er ikke jeg en forkjemper for å stå på stedet hvil kulturelt, men om det går for fort og/eller forsvinner for mye, vil det være et enormt tap. Skjønner at mange ser på Hylland Eriksen som en ekstrem kulturrelativist, men jeg kan ikke se at han faktisk er det. Forøvrig så uttaler han seg ikke om den jevne nordmanns syn på saken, han uttaler seg om saken ... Jeg har hverken påstått at han er kulturrelativist eller at han har uttalt seg om den jevne nordmanns syn på saken. Derimot betviler jeg at han overhodet er egnet til å uttale seg om saken som helhet, selv om han nok kan ha gode innspill på snevrere aspekter. Rent subjektivt, riktignok. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Det er godt gjort å hisse seg opp over denne artikkelen synes nå jeg. Er det med-oss-eller-mot-oss-spøkelset som er på ferde? Jeg tror du overdriver. Selv om det å kalle ham gal kanskje er litt drøyt, er det da vel lov å ha et syn på en person generelt, selv om han i dette tilfellet nevnes i forbindelse med en konkret sak. Jeg ser ingen grunn til å verne norsk kultur, eller en hvilken som helst annen kultur for den saks skyld. Norsk kultur har mange kvaliteter, og de tror jeg vil bestå, uavhengig om vi vil verne dem eller ikke. Samtidig er det ting i kulturen vår som vi med fordel kan kvitte oss med, men det kalles som regel ikke kultur. Kulturer har vært i konstant forandring, og kulturpreg som folk i dag er stolte av har nok en gang i tiden vært "trussler" fra andre kulturer. Det er vel få bergensere (i hvert fall ikke meg) som klager over at den gamle bergenskulturen ble ødelagt innflyttere fra Tyskland og Nederland og alle disse fiskerne fra Lofoten. Å verne norsk kultur, og samtidig akseptere forandring er ikke helt uforenlig. Som jeg sa for noen uker siden i denne tråden, spiller kultur en viktigere rolle enn bare kjekt-å-ha. Som du sier er kultur alltid i forandring, og godt er det, men for rask endring kan få katastrofale konsekvenser for det samholdet som lener seg på det. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Hva er vitsen med å angripe Hylland Eriksen og kalle han for gal? Dette ville jo ikke vært lov, dersom han var bruker av forumet (med mindre man er moderatorspire selvsagt), men så lenge han ikke er det (offisielt), så er visst dette viktig og saklig debatt. Hylland Eriksen er kanskje ikke noe geni, men han er neppe heller spesielt gal. Det motsatte av geni ville være dum/idiot. Jeg tror ikke han er noen av delene. Jeg hadde forøvrig ikke lest artikkelen da jeg uttalte meg, men jeg har hatt en bok og flere tekster av ham som pensum. Han er kanskje ikke gal, men flere av uttalelsene hans kan tyde på at han i hvert fall er skrudd sammen noe annerledes enn de fleste. Han unnskylder vel mye i kuturrelativismens navn, om han nå er en selv eller ikke. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Jeg har hverken påstått at han er kulturrelativist eller at han har uttalt seg om den jevne nordmanns syn på saken. Derimot betviler jeg at han overhodet er egnet til å uttale seg om saken som helhet, selv om han nok kan ha gode innspill på snevrere aspekter. Rent subjektivt, riktignok. Jeg vil da hevde at en som underviser i, og veileder doktorgradstuder, faget om kultur så absolutt er egnet til å uttale seg som saken som helhet. Og iallefall i mye større grad og med mer troverdighet enn det Lem kan stille med. (Rent subjektivt, riktignok...) Har også lyst til å vise til hva han skrev angående Jensens utspill om snikislamisering: ... Etter en rask gjennomlesning av formann Jensens tolv punkter, kunne jeg slå fast at jeg var enig i fem av dem. Jeg ser for eksempel ingen grunn til at man skulle fjerne et grisebilde fra barnesykehuset i Kristiansand av hensyn til folk som ikke liker griser. I min verden er griser koselige dyr, og de kan dessuten være gode å spise. På feltarbeid ble jeg vant til å knaske røkte griseører til pilsen, og jeg kan forsikre om at de har snackskvaliteter peanøttene kan se langt etter. Men å kreve at alle skal knaske røkte griseører? Nei, alvorlig talt. Det er av samme grunn ikke så lett å se noen god grunn til at byens skjenkesteder burde være alkoholfrie en dag i uka av hensyn til dem som ikke drikker. For dem er det beste alternativet å åpne alkoholfrie skjenkesteder, slik den drikkende majoriteten alltid har gjort av hensyn til dem som er under aldersgrensen. Men av nettopp samme grunn er det ingen grunn til å bekymre seg over muslimers ønske om å åpne islamske banker, hvilket formann Jensen misliker. I begge tilfeller møtes en liberal og en illiberal posisjon: Det er illiberalt å nekte andre å drikke øl fordi man selv ikke gjør det, og det er like illiberalt å tvinge andre til å ta renter fordi man selv gjør det. Hijab? Retten til å slippe er selvfølgelig like opplagt som retten til å bruke den. Hentet fra Dagbladet (07.03.2009), Fritt Ord. Endret 15. april 2009 av smoothie Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Jeg betviler som sagt ikke at han er en god sosialantropolog, men om han ikke klarer å se sin egen kultur på grunn av alle andres (som jo sikkert er langt mer fascinerende for en med hans interesser), klarer jeg ikke å se at han egner seg til å uttale seg om norsk kultur. Eksempelet du viser til endrer ikke på det. Endret 15. april 2009 av rikspøbel Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Alle overfallsvoldtekter begått de 3 siste årene i Oslo er begått av ikke-vestlige innvandrere. http://www.dagbladet.no/2009/04/15/nyheter...enriks/5759702/ Det er noe alvorlig galt med kvinnesynet i østen. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Det visste vi lenge før de kom til Norge. Problemet ligger vel heller i Norge at vi lar slike folk holde på slik de gjør. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Alle overfallsvoldtekter begått de 3 siste årene i Oslo er begått av ikke-vestlige innvandrere. http://www.dagbladet.no/2009/04/15/nyheter...enriks/5759702/ Det er noe alvorlig galt med kvinnesynet i østen. Eller evt. i vesten, slik at folk fra østen får sjokk og/eller mistolker en hel rekke situasjoner. Hvis jeg hadde kommet til et land der alle jenter gikk nakne og solte seg doggystyle, er det ikke helt usannsynlig at også jeg ville blitt litt forvirret og desperat. Og jeg er rimelig liberal når det kommer til slikt, selv sett med norske øyne. Endret 15. april 2009 av rikspøbel Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Alle overfallsvoldtekter begått de 3 siste årene i Oslo er begått av ikke-vestlige innvandrere. http://www.dagbladet.no/2009/04/15/nyheter...enriks/5759702/ Det er noe alvorlig galt med kvinnesynet i østen. Ooooi, ikke akkuart noe bombe!! Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Det visste vi lenge før de kom til Norge. Problemet ligger vel heller i Norge at vi lar slike folk holde på slik de gjør. "Lar vi slike folk holde på"? Jeg har ingen grunn til å tvile på at voldtektsmenn straffeforfølges uavhengig av etnisitet og bakgrunn. Og så lenge flertallet av folk fra diverse risikogrupper _ikke_ voldtar så ser jeg ingen grunn til lempe på rettighetene til disse. rikspøbel: Håper virkelig du skjønner at dette synet er galt: - Vi ser at flere av dem har et kvinnesyn som tilsier at de når som helst kan ta kontroll over andre personer, da helst kvinner, sier Rohde. Edit: Det blir kanskje litt vanskelig å påstå at dette er "kvinnesynet i et land". Jeg antar at det først og fremst menn i disse landene som mener dette, og selv om det er vanlig tviler jeg på at det gjelder alle. Endret 15. april 2009 av Feynman Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Det visste vi lenge før de kom til Norge. Problemet ligger vel heller i Norge at vi lar slike folk holde på slik de gjør. "Lar vi slike folk holde på"? Jeg har ingen grunn til å tvile på at voldtektsmenn straffeforfølges uavhengig av etnisitet og bakgrunn. Og så lenge flertallet av folk fra diverse risikogrupper _ikke_ voldtar så ser jeg ingen grunn til lempe på rettighetene til disse. Litt kursing innenfor norsk og samfunnkunnskap tror jeg ikke hadde skadet noen. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Jeg betviler som sagt ikke at han er en god sosialantropolog, men om han ikke klarer å se sin egen kultur på grunn av alle andres (som jo sikkert er langt mer fascinerende for en med hans interesser), klarer jeg ikke å se at han egner seg til å uttale seg om norsk kultur. Eksempelet du viser til endrer ikke på det. Hvem er da egnet til å uttale seg om norsk kultur? Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Håper virkelig du skjønner at dette synet er galt:- Vi ser at flere av dem har et kvinnesyn som tilsier at de når som helst kan ta kontroll over andre personer, da helst kvinner, sier Rohde. Joda, jeg bare betviler at det kan forklare alt. Og jeg forsøker på ingen måte å unnskylde eller bortforklare, men heller forstå det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå