Simon Aldra Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 (endret) Nei jeg snakker ikke om varetektsfengsling, men at de ikke får lov til å gå utenfor asylmottaket med mindre de har en gyldig grunn. Det er frihetsberøvelse for noen som er mistenkt, siktet eller tiltalt for en forbrytelse. Det kaller man varetektsfengsling. Edit: Forresten, dersom politimannen trodde at denne rørleggeren faktisk var en selvmordsbomber, er det jo forståelig at han skjøt. Trist, men forståelig, antar jeg. Endret 7. april 2009 av Simon Aldra Lenke til kommentar
Vice Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 (endret) Vi er som du vet ikke alltid enige, Vice, men på det punktet er jeg i alle fall delvis enig. Dette er en varierende praksis, men det handler like mye om opplysning som noe annet. Det er mange asylmottak der det sitter sosiologer som bare syns synd, og som ikke evner å gi streng beskjed om ett og annet.Men som sagt, det varierer svært mye fra sted til sted. Haha, nesten så jeg føler meg litt slapp (og det bør jeg fanken gjøre meg etter nesten 2 ukers responstid) men sant som skal sies, jeg har lest dine innlegg og jeg er faktisk veldig enig i mange av dine observasjoner og føler at du faktisk har beveget deg veldig mye mot midten, men klarer ikke helt å se for meg en vinglete semtrumsvelger som deg med snikende sympatier for høyresiden Endret 8. april 2009 av Vice Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 - Ofrene bør se på det som en campingferie Det er ganske fantastisk hva denne fyren kan få seg til å si. Forventer liksom at en mediebaron og politiker kan gamet godt nok til å manøvrere seg helskinnet gjennom slike situasjoner. Mulige formuleringer er ikke så mange her. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Silvio Berlusconi har det med å utale seg litt "uheldig". :!: Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 London Met dreper igjen: http://www.guardian.co.uk/uk/video/2009/ap...e-assault-video Vi vet vel ikke hva som skjedde før. Og hadde politiet dukket opp rett bak ryggen min på denne måten hadde jeg ikke bare slentret videre foran dem, men kommet meg unna kjappest mulig. Uten å løpe og lage bråk, men rett og slett trukket ut til siden med rask gange el.l. Fikk forresten denne reklamen under... Ads by Google16 Inch Telescopic Batons Great Selection & Prices on Batons We Ship Worldwide to Norway Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 (endret) Det er jo akkurat det han gjør da, trekker seg diskré unna med hendene i lomma. Uansett hva han skulle ha gjort tidligere, så er måten politiet håndterte situasjonen på fullstendig uakseptabel. Han utgjorde ingen trussel der han rolig trakk seg unna, og jeg har vanskelig med å forstå hvordan et slag i beinet og et dytt i ryggen på denne mannen hjalp til med å roe ned situasjonen ytterligere. Eller hvilke grusomheter han måtte ha gjort, som tillot ham å bevege seg på denne rolige måten, samtidig som det krevde et bakholdsangrep fra en bevæpnet politimann. Endret 8. april 2009 av Mirzá_Rezá_Kirmán Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Det er jo akkurat det han gjør da, trekker seg diskré unna med hendene i lomma. For meg ser det ut som han går foran politiet i samme retning som dem. Kanskje de oppfattet ham som at han prøvde å provosere? Ikke godt å si. Uansett hva han skulle ha gjort tidligere, så er måten politiet håndterte situasjonen på fullstendig uakseptabel. Såklart, men leksa å lære her er kanskje at man bør være ekstremt forsiktig i slike opphetede situasjoner. Ting som vanligvis ikke ville være truende kan oppfattes som truende av politiet som naturligvis er stresset av situasjonen. Ikke at det på noen måte rettferdiggjør det som skjedde eller unndrar noen straffskyld (vedkommende politimann bør straffest ut ifra det jeg ser i videoen). jeg har vanskelig med å forstå hvordan et slag i beinet og et dytt i ryggen på denne mannen hjalp til med å roe ned situasjonen ytterligere. Eller hvilke grusomheter han måtte ha gjort Igjen, så vet vi vel ikke hva som har skjedd før dette? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Ser ut som om politiet først dytter han i armen men mannen fortsetter likevel å gå sakte foran politiet. Slik jeg oppfatter situasjonen ser det ut som om politiet blir irritert etter først å ha gitt en advarsel og derfor dytter mannen hardere unna. Men som nevnt, det er vanskelig å si noe om dette når man ikke kjenner til hva som skjedde rundt/før selve opptaket. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Bør bilbelte være påbudt? Bør ikke folk selv kunne velge hvilke risikoer de vil utsette egen kropp for? Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Jeg synes det bør være påbudt av den enkle grunn av at det ikke finnes noen god begrunnelse for å la være å ta den på seg. Hadde man hatt en slags nytte av å ikke ta på seg bilbelte synes jeg det kunne vært lovlig, men det er ikke tilfellet her. Flere vil jo også ta på seg bilbelte fordi det er påbudt. Det finnes ikke noe 'tap' ved å ha et påbud. Det eneste som skjer er at færre dør i trafikken, noe vi alle ønsker. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 (endret) Bør bilbelte være påbudt? Bør ikke folk selv kunne velge hvilke risikoer de vil utsette egen kropp for? Så lenge velferdsstaten må betale for den skaden du påfører din egen kropp, ikke nødvendigvis. Men hvor man skal sette grensen kan sikkert diskuteres i det uendelige. Endret 8. april 2009 av rikspøbel Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Det er ikke bare en selv en utsetter for risiko. Mennesket er ikke tilpasset ferdsel så mye fortere enn vi kan løpe, og siden det er staten som legger til rette for motorferdsel synes jeg det er greit at de også setter visse betingelser. Det er ikke mange som i fullt alvor spør om det ikke egentlig burde være lov til å kjøre akkurat så fort man vil, men beltespørsmålet er av akkurat samme type og kan besvares på samme måte. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Bør bilbelte være påbudt? Bør ikke folk selv kunne velge hvilke risikoer de vil utsette egen kropp for? Nå er det bare det at et kropp som blir presset forover ved en ulykke også utsetter flere enn seg selv for fare. Den som sitter foran deg (forutsatt at du sitter i baksetet) eller eventuelt folk i andre biler (hvis det er en front mot front kollisjon). Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Nei jeg snakker ikke om varetektsfengsling, men at de ikke får lov til å gå utenfor asylmottaket med mindre de har en gyldig grunn. Det er frihetsberøvelse for noen som er mistenkt, siktet eller tiltalt for en forbrytelse. Det kaller man varetektsfengsling. Nei det kalles beskyttelse. Folk som søker asyl kommer fordi de trenger beskyttelse fra overgrep, tortur, forfølgelse. Inni asylmottaket er de beskyttet mot farer og skal kunne føle seg trygge. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Bør bilbelte være påbudt? Bør ikke folk selv kunne velge hvilke risikoer de vil utsette egen kropp for? Tar det virkelig så lang tid å ta på seg beltet? Det er noe jeg gjør før jeg i det hele tatt starter motoren. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Vi er som du vet ikke alltid enige, Vice, men på det punktet er jeg i alle fall delvis enig. Dette er en varierende praksis, men det handler like mye om opplysning som noe annet. Det er mange asylmottak der det sitter sosiologer som bare syns synd, og som ikke evner å gi streng beskjed om ett og annet.Men som sagt, det varierer svært mye fra sted til sted. Haha, nesten så jeg føler meg litt slapp (og det bør jeg fanken gjøre meg etter nesten 2 ukers responstid) men sant som skal sies, jeg har lest dine innlegg og jeg er faktisk veldig enig i mange av dine observasjoner og føler at du faktisk har beveget deg veldig mye mot midten, men klarer ikke helt å se for meg en vinglete semtrumsvelger som deg med snikende sympatier for høyresiden Mine sympatier finner du i de fleste norske partier, fra DLF til Rødt. Men vinglete sentrumsvelger er jeg ikke, langt derifra. Nei jeg snakker ikke om varetektsfengsling, men at de ikke får lov til å gå utenfor asylmottaket med mindre de har en gyldig grunn. Det er frihetsberøvelse for noen som er mistenkt, siktet eller tiltalt for en forbrytelse. Det kaller man varetektsfengsling. Nei det kalles beskyttelse. Folk som søker asyl kommer fordi de trenger beskyttelse fra overgrep, tortur, forfølgelse. Inni asylmottaket er de beskyttet mot farer og skal kunne føle seg trygge. Det er fortsatt frihetsberøvelse, og dersom en skal ha lovhjemmel for det i Norge må det rettslig avgjørelse til. Når det kommer til saken i London er det jo på sin plass å nevne at politifolk gjerne er litt pumpet opp på adrenalin når de arbeider med store folkemasser. Derfor er det ikke helt uvanlig at folk som ikke har noe som helst der å gjøre, får seg et slag over hodet med mere. Måten denne avisselgeren ble håndtert på virker for meg svært suspekt, det var et kraftig dytt, og politifolk bør vite bedre enn noen andre hvor farlig slikt potensielt kan være. Mannen var ingen trussel, derfor seg jeg ingen problemer med å anse dyttet som et overfall. Det er på høy tid at vold fra politi under demonstrasjoner tas tak i. Det er på høy tid at overfall mot uskyldige (og med mindre du faktisk øver vold anser jeg deg så uskyldig at et batongslag er uberettiget) tas på alvor, også når slagene kommer fra politiet. Jeg hadde for en tid siden foredrag med en norsk fotograf som har dekket en del konflikter, blant annet en god del av intifadaen på Vestbredden. Han uttalte at han stolte mer eller mindre både på IDF og på palestinske ungdommer. Men norsk politi i demonstrasjoner stolte han ikke på, med bakgrunn i en del hundebitt og batongslag. Og bare tro meg når jeg sier at to profesjonelle kamerahus med store lyssterke objektiver tydeliggjør en som fotograf. Som sagt, det er et problem i de fleste demokratiske land at alle demonstranter behandles som en. Oppfører alle demonstranter seg greit er alle trygge, men dersom en klikk som utgjør en promille av det totale opptoget gjør noe galt, da er ingen trygge. Det må endres. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Simon Aldra Det er ikke frihetsberøvelse når noen kommer og spør om beskyttelse og får det. Er nok av eksempler på hemmelig agenter luskende rundt i landet. Det vil bedre sikkerheten for de som søker beskyttelse og de som tar imot flyktningene. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 De ber om beskyttelse fra forfølging eller det som værre er i hjemlandet sitt. Å kalle det å internere dem for beskyttelse er og blir feilaktig, det er i praksis presis det samme som varetektsfenglsing. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Å kalle asylmottaken enten for vareteksfengsling/frihetsberøvelse eller beskyttelsesanstalt er feil begge deler. For begge deler fordrer noe som holder inne/ute hva som måtte ønskes, og det gjør ikke et asylmottak. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Dersom en interneres på asylmottak er det frihetsberøvelse. Man berøves bevegelsesfrihet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå