Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

*snip*
Jeg synes det er vanskelig å skjønne hvor du vil med dette, men jeg oppfatter det som at du mener at politisk ukorrekthet har en verdi i seg selv. Dette kunne jeg tenke meg å høre litt mer om, da du ikke er spesielt overbevisende. Videre bør du kanskje jobbe litt med rettskrivning og setningsoppbygning. Jeg har funnet at den beste måten å gjøre dette på er å lese. Mye. Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, jeg svarte direkte på påstanden din om at Frp plutselig begynte å snakke om hvordan velferdsstaten ødela for innvandrerne først nå.

gud du kan fanboi kverulere....

Det er ikke å kverulere å beskytte seg mot skitne usannheter om hva man har sagt. Du kom med en påstand om Frp, jeg tilbakeviste den, og du svarte ved å prøve å endre tema, og nå bable om "fanboi".

ønske om flere midlertidige ansatte i selskapet

Why? Høres ikke ut som en lur måte å drive bedrift på. Men dette er ikke en aprilspøk da? :)

Lenke til kommentar
Ja, og det er nettopp grunnen til at man ikke kan tvinge igjennom en holdningsendring. Noen ting må man bare akseptere at tar tid.

Men det er jo så latterlig å kalle det tvang og holdningsendring. Det er jo ingen nordmenn som får sin kulturelle posisjon utfordret, om de er så svake for gruppepress at de føler seg truet av at en minoritet kler seg litt annerledes, da fortjener de ikke noe annet. Jeg forstår selvfølgelig poenget ditt med at nordmenn er redde for å miste sin identitet, det jeg argumenterer for er at dette er helt latterlig av oss. Det er ikke snakk om å endre vår kultur, men muslimenes da det er de som gjør endringene. Heldig for oss så gjør de endringer i vår retning. Altså i den retning at de er på vei til å bli like norske som oss.

Neida, det er bare å sette grenser. Det er bedre at de moderate sier fra om at det er en dårlig idé, enn at de radikale begynner å brenne moskeer. Dette er rett og slett et for radikalt steg. Vi må snakke mye mer og brenne et par hijaber til før vi kan ta dette steget.

Jeg er uenig i at dette er et for radikalt steg. Fremmede flagg på 17.mai, det er for radikalt. Men dette tror jeg bare ville vært sunt. Som du nevner, hadde vært fint om de ikke reklamerte altfor mye om det på selve nasjonaldagen med det første, men hadde muslimer begynt å bruke bunader ved spesielle arrangement, og sakte men sikkert gått over til å vise det mer og mer ved offentlige begivenheter, så tror jeg det ville vært et så sterkt symbol på vellykket integrering at jeg ikke kan tenke meg noe bedre. Problemet ligger jo i, som du sier at vi er så forbanna sta at forandring i det hele tatt blir umulig. Vi forventer oss at de enten skal bli 100% norske, eller ligge langt unna alt som har med Norge å gjøre. Jeg er jo enig i det du sier, at vi derfor må snik nordmannisere dem, men ett par langsteg her og der tror jeg er like nødvendig.

Den "gamle" kulturen, nasjonalkulturen, betyr veldig mye for veldig mange, selv om man sjeldent tar den frem. Ikke fordi man ikke klarer å leve om ikke neste 17. mai er lik alle tidligere 17. mai-feiringer, men fordi det er vår nasjonalidentitet. En samlende symbolikk. Det man frykter er at nasjonalidentiteten skal svekkes, som man antar vil ha flere mer eller mindre reelle konsekvenser. Med andre ord en identitetskrise; Hvis en nordman ikke lenger er en nordmann, hva er han da? Det vil føre til mer usikkerhet, mindre trygghet osv. Men det er et tema som vil ta oss langt inn i psykologiens verden om vi fortsetter.

Poenget er at det er et fundament som vi trenger, selv om vi avviker kraftig med hverdagskulturen. Så lenge vi vet at nasjonalkulturen er der, og vi får det bekreftet en gang i året, så er det greit. Hverdagskulturen kan endre seg fort, og de fleste har ingen problemer med å akseptere fremmed kultur, men om det begynner å påvirke nasjonalkulturen, holdepunktet som vi vet, eller i hvert fall håper, alltid vil være som den var, kommer frykten. Trikset er rett og slett å endre nasjonalkulturen så sakte at man klarer å tilpasse seg den. Så kan man evt. prøve å få fortgang på tilpasningen.

Den "gamle" kulturen gjør jo egentlig ikke det. Men jeg forstår at jeg ikke har noen rett til å uttale meg om andres innbilninger. Selv så er det ingen ting som irriterer meg mer, og som jeg finner mer bedragersk enn kultur, tradisjon og nasjonalisme. Jeg synes bare det blir så altfor hyklersk at vi holder denne arven fra våre forfedre så kjært når det passer oss, men når det ikke passer oss så er den verdt null. Men igjen, det er vell fordi jeg selv ikke er fanget i det nettet som åndelig arv er. Og dessuten, jeg må understreke et tidligere poeng, det er deres kultur som blir utfordret. Ikke våres. Det er ingen nordmenn som blir bedt om å endre på kulturen sin, eller må gjøre det av nødvendighet. Jeg forstår at det ikke er alle som forstår dette, men det er jo så tåpelig å føle denne frykten. Den er overhodet ikke reel, og fullstendig irrasjonell. Men like fullt et faktum.

De færreste jeg kjenner bruker den særlig mye oftere enn på 17. mai. Sølvtøy, krystall, og det håndmalte porselenet er andre ting som koster enormt mye, men allikevel omtrent aldri blir brukt. Go figure. Men det jeg sa var at bunaden blir mest brukt på 17. mai. Altså at flest bruker den samtidig. Om noe er det selve anledningen for å bruke bunad.

Det er vell noe som varierer da, som så mye annet. Selv har jeg vokst opp i dal og fjell med en stor familie hvor bunad var veldig sentralt. Det skulle ikke bare brukes ved enhver anledning, men det skulle helst snakkes om, krangles om, beundres og prates enda litt mer om så ofte man rakk det iløpet av dagen. Men når du sier du bor i Oslo, så er jo ikke det akkurat stedet for å oppleve bunadbruk?

Uansett, nå skal jeg finne frem en turban, pakke sekken med kinesisk mat og italiensk vin, og legge ut på årets påsketur i fjellet. God påske!

Lenke til kommentar

- Truer foreldre som kjøper narkotika med barnevernet - VG.no

(VG Nett) Faren ble tatt for å kjøpe hasj mens han var ute og trillet barnevogn. Resultat: Politiet kontaktet barnevernet, som overtok omsorgen for 3-åringen. Den oppsiktsvekkende historien er et av resultatene etter at politiet og Oslo kommune bestemte seg for å slå kraftig ned på den åpenlyse narkoomsetningen i byen. I tillegg til bøter på opp mot 10.000 kroner risikerer narkokjøpere nå å miste omsorgsretten dersom de har barn, advarer stasjonssjef ved Grønland politistasjon i Oslo, Kåre Stølen.

Lord. Det får da være måte på å overreagere. Selv om kjøp av hasj er ulovlig er det vel ikke dermed sagt at personene som gjør det er uskikket til å ta av seg barnet sitt? Jeg blir litt skeptisk til barnevernet hvis de bruker denne argumentasjon for å ta barna vekk fra foreldrene sine.

Lenke til kommentar
Men det er jo så latterlig å kalle det tvang og holdningsendring. Det er jo ingen nordmenn som får sin kulturelle posisjon utfordret, om de er så svake for gruppepress at de føler seg truet av at en minoritet kler seg litt annerledes, da fortjener de ikke noe annet. Jeg forstår selvfølgelig poenget ditt med at nordmenn er redde for å miste sin identitet, det jeg argumenterer for er at dette er helt latterlig av oss. Det er ikke snakk om å endre vår kultur, men muslimenes da det er de som gjør endringene. Heldig for oss så gjør de endringer i vår retning. Altså i den retning at de er på vei til å bli like norske som oss.

Det var å sette det litt på spissen, men å forsøke å overtale eller presse andre til å akseptere dette er til en viss grad tvang.

Nasjonalkultur er en kollektiv kultur. Det har ingenting med gruppepress, eller at noen kler seg annerledes. Det handler om symbolikk, og symboler fungerer kun om andre forstår hva de representerer. Vanner man ut symbolene ved å kombinere dem med motstridende symbolikk, vil kulturen som er knyttet til disse symbolene lide som følge av det.

Jeg er uenig i at dette er et for radikalt steg. Fremmede flagg på 17.mai, det er for radikalt. Men dette tror jeg bare ville vært sunt. Som du nevner, hadde vært fint om de ikke reklamerte altfor mye om det på selve nasjonaldagen med det første, men hadde muslimer begynt å bruke bunader ved spesielle arrangement, og sakte men sikkert gått over til å vise det mer og mer ved offentlige begivenheter, så tror jeg det ville vært et så sterkt symbol på vellykket integrering at jeg ikke kan tenke meg noe bedre. Problemet ligger jo i, som du sier at vi er så forbanna sta at forandring i det hele tatt blir umulig. Vi forventer oss at de enten skal bli 100% norske, eller ligge langt unna alt som har med Norge å gjøre. Jeg er jo enig i det du sier, at vi derfor må snik nordmannisere dem, men ett par langsteg her og der tror jeg er like nødvendig.

Jeg tror du overvurderer symboliseringen av vellykket integrering. Det er kun dem som allerede er innvandringsvennlige som vil se det slik. Ser du på hvordan FrP gjør det på partibarometrene for tiden, vil du begynne å få et inntrykk av hvor mange som heller vil se det som et symbol på kulturell invasjon og norsk naivitet og snillisme. Og vi ser på dette forumet at de er veldig flinke til å si klart og tydelig hva de mener. Det skal ikke mer til enn ett bilda av en innvandrer med hijab og bunad i VG, så har vi en 50 sider lang tråd med hovedsaeklig kraftige meningsutbrudd i Politikk og Samfunn.

Den "gamle" kulturen gjør jo egentlig ikke det. Men jeg forstår at jeg ikke har noen rett til å uttale meg om andres innbilninger. Selv så er det ingen ting som irriterer meg mer, og som jeg finner mer bedragersk enn kultur, tradisjon og nasjonalisme. Jeg synes bare det blir så altfor hyklersk at vi holder denne arven fra våre forfedre så kjært når det passer oss, men når det ikke passer oss så er den verdt null. Men igjen, det er vell fordi jeg selv ikke er fanget i det nettet som åndelig arv er. Og dessuten, jeg må understreke et tidligere poeng, det er deres kultur som blir utfordret. Ikke våres. Det er ingen nordmenn som blir bedt om å endre på kulturen sin, eller må gjøre det av nødvendighet. Jeg forstår at det ikke er alle som forstår dette, men det er jo så tåpelig å føle denne frykten. Den er overhodet ikke reel, og fullstendig irrasjonell. Men like fullt et faktum.

Jeg tror ikke du helt forstår hva nasjonalkulturen betyr for mange. Den er ikke stort sett verdt null, bare fordi man ikke går i bunad og har norsk flagg på bilen hele tiden. Jeg skulle gjerne ha utdypet mer, men det blir litt omfattende å ta her.

Det du nok heller tenker på er de innvandringmotstanderne som bruker bevaring av nasjonalkulturen som et vikarierende motiv for å ekskludere fremmedkulturelle. Siden veldig mange føler sterkt for nasjonalkulturen er det et veldig overbevisende argument, men feilen er at det ikke er hvordan nasjonalkulturen er som er viktig, men det at den er felles. Skal den være felles må den endre seg sakte, men den vil allikevel alltid være i endring, om vi har innvandring eller ikke.

Ikke alle må være sterkt knyttet til nasjonalkultur, slik du sier du ikke er, men mennesket har et sterkt behov for føle tilhørighet til en gruppe, og det skjer gjennom kultur. For din del føler du sikkert sterk tilhørighet til en mer grenseløs gruppe, slik mange unge gjør i dag, men det gir deg ikke noen rett til å betegne andres knytning til andre grupper og dets kultur som latterlig, eller å påpeke at de egentlig burde forstå hvor dumt det er. Det er bare annerledes. Ironisk nok vil jeg til en viss grad kalle det intolerant, uten at jeg holder det imot deg ;)

Det er vell noe som varierer da, som så mye annet. Selv har jeg vokst opp i dal og fjell med en stor familie hvor bunad var veldig sentralt. Det skulle ikke bare brukes ved enhver anledning, men det skulle helst snakkes om, krangles om, beundres og prates enda litt mer om så ofte man rakk det iløpet av dagen. Men når du sier du bor i Oslo, så er jo ikke det akkurat stedet for å oppleve bunadbruk?

Jeg bor i Oslo, ja, men jeg er født og oppvokst i Telemark og har da hørt mye snakk bunad. Men ikke sett den brukt så mye oftere enn på 17. mai, i konfirmasjoner og enkelte andre sjeldne begivenheter.

Uansett, nå skal jeg finne frem en turban, pakke sekken med kinesisk mat og italiensk vin, og legge ut på årets påsketur i fjellet. God påske!

Ja, du får ha en god tradisjonell norsk fjellturpåske :)

Lenke til kommentar

Jo, men det betyr fremdeles ikke at hasj-kjøpet alene avgjorde saken. Jeg velger å tro at barnevernet ikke gjør noe slikt med mindre de ser det som strengt nødvendig etter nøye undersøkelser, siden de som alle andre institusjoner har begrensede ressurser.

Lenke til kommentar
*snip*
Jeg synes det er vanskelig å skjønne hvor du vil med dette, men jeg oppfatter det som at du mener at politisk ukorrekthet har en verdi i seg selv. Dette kunne jeg tenke meg å høre litt mer om, da du ikke er spesielt overbevisende. Videre bør du kanskje jobbe litt med rettskrivning og setningsoppbygning. Jeg har funnet at den beste måten å gjøre dette på er å lese. Mye.

Jeg mener at det er så utrolig mange i Norge som vil være politisk korrekte, og vi vil bare mene det som er 100% korrekt i følge normene og la den norske stat tenke for oss selv, og dette gjør oss til et svakt folk.

Veldig lett av deg å skylle på dårlig rettskriving og setningsoppbygning..

Lenke til kommentar

Du tror ikke det kan være omvendt da? At den norske stat følger det norske folk, rett og slett fordi vi har styreformen representativt demokrati, og derfor velger inn de representantene som i størst grad fremmer de meningene flertallet har?

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg er nysgjerrig på hvordan du har kommer frem til konklusjonen om at det er tilfellet. Jeg kan ikke se at det er noen mangel på politisk ukorrekthet på dette forumet i hvert fall. Jeg har til og med en rekke politisk ukorrekte meninger selv, derav navnet, men jeg er ikke politisk ukorrekt for å være politisk ukorrekt.

Lenke til kommentar

Vel, de fleste som er litt engasjerte i politikk vet jo hva de mener og hva meningene innbærer, altså egne meninger, og de fleste på politikk delen av forumet er vel litt over snittet engasjerte i politikk. Men folk som ikke er noe politisk engasjerte sier det normene sier. Noe jeg mener er utrolig galt, normene skal ikke ha noe som helst med politiske meninger å gjøre.

Lenke til kommentar
Vel, de fleste som er litt engasjerte i politikk vet jo hva de mener og hva meningene innbærer, altså egne meninger, og de fleste på politikk delen av forumet er vel litt over snittet engasjerte i politikk. Men folk som ikke er noe politisk engasjerte sier det normene sier. Noe jeg mener er utrolig galt, normene skal ikke ha noe som helst med politiske meninger å gjøre.

La oss så anta at du har rett i dette, hva mener du bør gjøres for å løse problemet?

Jo, men det betyr fremdeles ikke at hasj-kjøpet alene avgjorde saken. Jeg velger å tro at barnevernet ikke gjør noe slikt med mindre de ser det som strengt nødvendig etter nøye undersøkelser, siden de som alle andre institusjoner har begrensede ressurser.

Får håpe du har rett, hvis ikke er dette et massivt overgrep. Og dobbel straff.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Er politiske meninger en del av samfunnets normer? Er du enig i utsangnet mitt?

I enkelte tilfeller. Det er en norsk norm å tro på demokrati. Det er en norsk norm å tro på religionsfrihet. Det er en norsk norm å mene at tortur er ille.

Som med alle normer finner en alltid avvikere fra disse normene. Heldigvis er også ytringsfrihet en norsk norm, og den lar de fleste avvikerne ytre seg og advokere sitt standpunkt, noe som er svært bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...