Basusjernet Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) During the war, Olso was fraught with violent anti-Israel demonstrations. Numerous government officials decried Israel's actions in Gaza - including Minister of Finance Kristin Halvorsen, who led a march shouting, "Death to the Jews!" Jeg vet at dette er barnslig gjort av meg, men: lolwut? Endret 30. mars 2009 av Mirzá_Rezá_Kirmán Lenke til kommentar
Irrelevant Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 During the war, Olso was fraught with violent anti-Israel demonstrations. Numerous government officials decried Israel's actions in Gaza - including Minister of Finance Kristin Halvorsen, who led a march shouting, "Death to the Jews!" Jeg vet at dette er barnslig gjort av meg, men: lolwut? Det er sannsynligvis en feil eller dårlig formulering, tilsiktet eller utilsiktet, fra avisens side. Det er utenkelig at en kvinne i hennes posisjon ville sagt noe slik i all offentlighet. Hadde blitt et ramaskrik uten like, og velgerflukt fra SV. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Når man ser de andre påstandene avisen leverer så er det nok en tilsiktet fabrikkasjon, ikke bare en "dårlig formulering". Endret 30. mars 2009 av Rampage Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Det kan være diktning, det kan være kilder som dikter og det kan være misforståelser. Det kan være at kilden deres snakket om Halvorsen, og så noen som snakket om "død over jødene". Dette er svært suspekt journalistikk none the less. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Det er sannsynligvis en feil eller dårlig formulering, tilsiktet eller utilsiktet, fra avisens side. Det er utenkelig at en kvinne i hennes posisjon ville sagt noe slik i all offentlighet. Hadde blitt et ramaskrik uten like, og velgerflukt fra SV. Det var ikke Kristin Halvorsen som fikk æren av min Lolwut, men JP. Samme hvor feilen ligger, de har postet det. Enten det er med hensikt eller ikke så er det forbanna dårlig journalistikk og talentløs kildekritikk (om feilen ikke lå hos avisen) Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 JP har nok skjønt at de har driti på draget. Nå står det nemlig bare "Article content not available." når man klikker seg inn på linken. Noen som har en backup av innholdet? Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Det var jo bra de tok den bort ihvertfall da, enda så morsom den var. Viser hvor ivrige de er etter å stemple hva-det-skal-være som anti-semitter. Følger sympati med sånt veit dere. Endret 30. mars 2009 av Mirzá_Rezá_Kirmán Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Jeg husker en debatt mellom Siv Jensen og Jonas Gahr Støre, der førstnevnte viste til utsagn fra den israelske ambassaden om at Norge var "... det mest antisemittiske landet i Europa [...]", og spurte Støre om han anså det som greit at det var slik. Usikker på formuleringen, men det skulle stemme nogenlunde. Støre svarte at han husket uttalelsen. Og fortalte videre at han hadde nevnt dette for sin irske kollega da han møtte denne for noen måneder siden. Nevnte irske kollega skal da ha svart noe i retning "... men i.. det sa de til meg også [...]". Det er en feilaktig strategi som er svært lett å gjennomskue. Den hjelper ikke Israel, og den stigmatiserer jøder. Om det er bra eller dårlig at det ikke hjelper Israel kan man mene litt av hvert om, men det er i alle fall udelt negativt at europeiske jøder stigmatiseres av slikt dårskap og tullediplomati. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 All kritikk av staten Israels politikk er ikke automatisk antisemittisme. Likevel, dersom man konsekvent har en standard man krever av Israel, og en annen (mye lavere)standard man krever av partene Israel er i konflikt med (palestinere, Hamas, PLO, den Libanesiske regjering, den syriske regjering), så kan man med rette anklages for dobbeltmoral og forskjellsbehandling. Og da er det er et betimelig spørsmål om denne forskjellsbehandlingen har sin rot i antisemittisme. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Det er et relevant poeng du har, og et som overses fra tid til annen. Like fullt er det visse viktige forskjeller. - Syria er et fattig diktatur. - Libanon er et relativt fattig demokrati, der demokratiet fungerer omentrent like godt som et kompaktamera overkjørt av en Toyota Landcruiser. - PLO er en frigjøringsbevegelse med svært tvilsomme maktmidler og en ikke helt demokratisk tradisjon. Det er her forskjellene ligger. Og det er av disse grunnene jeg legger en annen standard på Israel. Israel er et demokratisk land som omtaler seg selv som vestlig. Da ligger det helt andre føringer for hvordan nevnte land skal oppføre seg. For å ta det til det ekstreme ville jeg aldri forvente annet enn tortur fra Saddam Husseins regime. Men jeg ville, og vil, forvente andre metoder fra land som USA og Storbritannia. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Det er vel slik Norge ser det også: I ekstrem konsekvens blir dette at Israel må avstå fra bosetninger på Gaza, men Hamas behøver ikke slutte å skyte raketter mot Israelske tettsteder. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Det er en tenkelig tolkning, ja. Forhåpentligvis vil israel vise seg større enn ekstremistene. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Nå blander du to forskjellige diskusjoner. Nå blander du sammen hva vi diskuterer. Jeg påpeker at både Frp og Ap fremstår i nye drakter hva gjelder utfordringer vi har med enkelte innvandrere. Foreløpig ikke noe om partienes meninger. Det er ingen selvmotsigelse i at fri innvandring ødelegger velferdsstaten, og at velferdsstaten legger opp til latskap for de som faktisk kommer hit. Det er ingen selvmotigelse da de to argumentene ikke har noen logisk sammenheng slik de fremstår. Begge er to sider av samme sak, men ikke samme sak. Uansett skjønner jeg hva du ønsker å si. Men man kan jo si at fri innvandring undergraver velferdsstaten FORDI det legges opp til latskap, og dermed at innvandrere ikke bidrar med sitt. Da undergraver ikke innvandrerene velferdsstaten, men latskapen eller mer presist mangler av incentiver. Og min oppfatning av Sandbergs og Rieber-Mohns utspill går på akkurat at velferdsstaten fjerner og mangler incentiver. Blir man som flyktning fra et krigsherjet land satt til å spille pingpong, glo på panelvegger og treffe de samme slitne trynene på Andøya i et år eller tre så er det ikke rart at det ramler ut noen nut-cases i blant som herjer litt med kniv på andre uskyldige mennesker. Ikke er det rart at man mister litt av motet og selvrespektene av å sitte pal måned ut og måned inn. Og av bl.a. overnevnte bidrar det til at integreringen er langt fra optimal hva gjelder språk, kulturforståelse og både vilje og evne til å bidra m.m. Og det er et viktig perspektiv å se på, om nettopp vårt system er med på å gjøre innvandrerene hva du kaller lat pga hva andre har kalt gode muligheter. Lenke til kommentar
Aquabat Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Det er en tenkelig tolkning, ja. Forhåpentligvis vil israel vise seg større enn ekstremistene. På hvilken måte håper du Israelerene vil vise seg større enn ekstrimistene? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 På hvilken måte håper du Israelerene vil vise seg større enn ekstrimistene? Dette er jo en bra start! Den israelske avisa Jerusalem Post har nå fjernet en artikkel fra sine nettsider hvor finansminister Kristin Halvorsen blir beskyldt for å ha ledet en marsj og ropt «Død over jødene!». db.no Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Gazahjelp hindres av USA Må si USA begynner å irritere meg nå, det var jo ikke noe nytt dette her. Men påminnelsen var smertelig. Det må være grenser for hvor mye man fryser ut "fienden" og hvor langt man kan presse en sivilbefolkning ut i helvete. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Det er en tenkelig tolkning, ja. Forhåpentligvis vil israel vise seg større enn ekstremistene. På hvilken måte håper du Israelerene vil vise seg større enn ekstrimistene? Jeg håper de vil vise seg villige til å ta slag uten å slå tilbake. At Hamas skal ta i mot slag uten å slå tilbake er i lengden helt urealistisk. Men en part må heve seg over volden før noen fredelig løsning kan begynne å komme. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Det er en litt for enkel analyse av situasjonen. Enkelte innvandrergrupper er mer utsatt for slik problematikk enn andre. Det er jo ikke spørsmålet. Spørsmålet er hva Frp har ment om det. Det påstås at de har endret mening. Jeg påpeker at de ikke har det. Nå blander du sammen hva vi diskuterer.Jeg påpeker at både Frp og Ap fremstår i nye drakter hva gjelder utfordringer vi har med enkelte innvandrere. Og jeg påpeker at ditt eksempel på dette ikke holder vann. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Og jeg påpeker at ditt eksempel på dette ikke holder vann. Nope... du begynte å snakke om noe helt annet og klarte ikke å komme med noe som underbygget, tilbakeviste eller avviste hva jeg sa.... Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Nei, jeg svarte direkte på påstanden din om at Frp plutselig begynte å snakke om hvordan velferdsstaten ødela for innvandrerne først nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå