Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du tar den ja. :roll:

Det bør ikke være noen hemmelighet at jeg ser på landets dagsaviser som ubrukelige, med mulig unntak av DN. Nettavisene er om mulig enda mer ubrukelige. Så ja, jeg tar den, beklager om du føler deg truffet. :shrug:

Edit: Morgenbladet, Norske Le Monde og Samtiden er gode tidsskrifter, om man uansett bare leser de 2 første sidene i Dagbladet eller VG.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Du tar den ja. :roll:

Det bør ikke være noen hemmelighet at jeg ser på landets dagsaviser som ubrukelige, med mulig unntak av DN. Nettavisene er om mulig enda mer ubrukelige. Så ja, jeg tar den, beklager om du føler deg truffet. :shrug:

Edit: Morgenbladet, Norske Le Monde og Samtiden er gode tidsskrifter, om man uansett bare leser de 2 første sidene i Dagbladet eller VG.

Jeg er litt lei av dissinga av VG, Dagbladet og deres likesinnende. Det er jo en kjent sak at de er tabloide og sensasjonsjagende. Derfor må man ikke bli overrasket og irritert når man blar opp i en av de. Jeg synes man burde vite hva man får. Dessuten er de jo de største avisene og en grunn til det er jo nettopp at de er så lettleste og legger seg på et nivå slik at en hver idiot kan finne på å kjøpe dem/finne noe interessant. Og har man ikke tid til å sette seg ned og virkelig lese dype, gode artikler funker jo tabloidene utmerket til å bare få med seg hva som skjer rundt om kring. Og de dekker mange flere områder enn de "gode" avisene.

En av grunnene til at nettavisene er så dårlige i forhold til papir er jo at alt publiseres så fordømt fort. Det er jo en konkurranse mellom avisene om å være først, og også mellom journalister. Dermed er det mye som forsakes.

Selv om jeg befinner meg på høyresida politisk leser jeg Klassekampen hver lørdag, og liker det. Av og til ler jeg over hvor komisk rødt farget alt er, men de er fordømt gode med det de driver med. Og Le Monde diplomatique er også veldig bra.

Nei, jeg følte meg ikke truffet. Jeg kjenner bare ikke til din mening om mediene fra før av.

Lenke til kommentar
Hvorfor vil en ønske å kjøre bensinbiler da? Isbilen sier mange synes de er mer tilfredsstillende å kjøre. Jeg vet ikke hvordan, har nesten bare kjørt dieselbiler selv, men er det veldig viktig for mange?

Fordi ikke alle vil kjøre rundt i noe som høres ut som en traktor. Om man er glad i å kjøre bil vil man ha en bil med kvikk gassrespons og motor med villighet til å kunne dras opp til 6-7-8k RPM.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig. Det er for mye uvesentlig og kjedelig stoff i dagsavisene. Sidefyll. Hadde det vært en god avis som begrenset seg til 10-15 sider dagen kunne jeg muligens abbonert på den. Foreløpig holder jeg meg til Dagsrevyen-podcast + Morgenbladet. Klassekampen en gang i blant.

Lokalaviser er uansett noe av det dårligste som finnes blant aviser, like dårlig som tabloider. Det er liksom begrenset hvor interessant det er å lese om barnehagens årlige sekkeløp og lignende ubrukelig søppel. Artikler med en åpenbar sykelig lokalpatriotisme pleier også finne seg til rette i lokalblekker. Her forleden bladde jeg i Agder (den rotne lokalavisa for Flekkefjords-regionen), og der var det bilde av en feilparkert bil. Journalisten måtte selvfølgelig påpeke at den var registrert i Tananger. :p

Kvalitetsblekka Morgenbladet er ikke en dagsavis da. Le Monde kjenner jeg ikke veldig godt til, men det er vel også ei ukes eller månedsavis? Er den noe god?

Hvorfor vil en ønske å kjøre bensinbiler da? Isbilen sier mange synes de er mer tilfredsstillende å kjøre. Jeg vet ikke hvordan, har nesten bare kjørt dieselbiler selv, men er det veldig viktig for mange?

Fordi ikke alle vil kjøre rundt i noe som høres ut som en traktor. Om man er glad i å kjøre bil vil man ha en bil med kvikk gassrespons og motor med villighet til å kunne dras opp til 6-7-8k RPM.

Jeg anerkjenner ikke behovet ditt for kvikk gassrespons når millioner av mennesker kan komme til å sulte ihjel som resultat av at bostedet deres og enorme arealer som brukes til dyrking av mat kan komme til å legges under vann.

Jeg synes det har vært få og tynne argumenter i denne tråden mot SVs forslag.

Lenke til kommentar
Om de skal banlyse bensin- og dieselbiler bør det kanskje først være noen alternativer. Det er det ikke. Next question please!

Det er ikke snakk om å forby dieselbiler i det hele tatt. Det eneste det er snakk om er å forby salg av nye bensinbiler. Å også forby dieselbiler på det nåværende stadiet vil vært så mot folkeoppinionen at de ville blitt væpna opprør.

Lenke til kommentar
Det ville blitt væpna opprør om de stoppa å selge bensinbiler i 2015 også. :)

Veldig, veldig tvilsomt siden en fremdeles kan kjøpe nye biler, bare ikke med bensinmotor. Om du, og kanskje to-tre løgnaser til på landsbasis, ønsker å ta til våpen for en sånn bagatell kan det uansett ikke kalles et opprør. Dere er for få.

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar
Og har man ikke tid til å sette seg ned og virkelig lese dype, gode artikler funker jo tabloidene utmerket til å bare få med seg hva som skjer rundt om kring.

Dessverre så er det nettopp her de faller igjennom ofte.

De forteller gjerne om ting som skjer hvor deler av fortellingen blir utelatt og i de verste tilfellene blir historien fortalt anderledes.

Så da duger de ikke til å få med seg hva som skjer.

Hadde tabloid avisene kun kommet med korte nøkterne beskrivelser av en hendelse så hadde jeg vært enig med deg i det du sier, men avisene gjør krav på å være troverdig på hele historien.

Ali-Farah saken viste jo ettertrykkelig hvor massivt feil sakene blir fremstilt og hvilke konsekvenser det kan gi.

Så om du var som meg og fikk med deg system-rasismen i det norske offentlige i Sofienbergparken så er det jo stor mulighet at vi begge leste tabloidene for å følge med i nyhetsbildet.

:)

Lenke til kommentar

Generelt har jeg den formening om at ingenting konterversielt i avisene kan stoles på mer enn et tilfeldig innlegg på dette forumet. Dermed, når Georgiakrigen kom aviste jeg blank det som sto i avisene og leste nyhetene på wikipedia. Der fikk jeg ihvertfall vite hva krigen handlet om, imotsetning til avisene som bare ville svartmale Russland.

Lenke til kommentar
Jeg er litt lei av dissinga av VG, Dagbladet og deres likesinnende. Det er jo en kjent sak at de er tabloide og sensasjonsjagende.

Den dagen de ikke er de mest siterte avisene her på forumet, så skal jeg slutte å disse dem ;)

Kvalitetsblekka Morgenbladet er ikke en dagsavis da.
Det var derfor jeg kalte den "tidsskrift" ;)

Le Monde kjenner jeg ikke veldig godt til, men det er vel også ei ukes eller månedsavis? Er den noe god?
Det er en liberal månedsavis. Jeg synes den er knallgod på internasjonal politikk. Mye av stoffet er oversatt fra fransk, men holder generelt høy kvalitet. Det er for tiden den eneste avisen jeg abonnerer på. Endel av stoffet ligger ute på nett, så du kan gjøre deg opp en mening selv :)

De siktet seg inn mot flest mulig lesere, ikke nødvendigvis å stille Russland i et dårlig lys; men det var det som måtte til.

Her er du inne på noe viktig, synes jeg. Ensidig fokus på forsideoppslag hver dag, kan gi et feilaktig helhetsbilde som ikke engang journalistene selv ønsker å formidle.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...