Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke bare det, man hadde mistet jobben i den kanalen man jobbet i. Eller avisen.

Slikt skal ikke finne sted. En venninne av meg sendte et intervju gjort over telefon, der hun glemte å informere om at intervjuet ble tatt opp på radio. Det ble nesten en PFU-sak av det, men det var på grunn av at samtalen ble tatt opp, ikke innholdet.

PFU er strenge.

Lenke til kommentar
På en måte er ikke paven fanatiker uansett hva han måtte finne på, fordi han er rettesnoren for katolsk atferd. For å være fanatiker må man avvike.

Så sant som det er sagt. En venn av meg sa følgende om paven som jeg bare må slutte meg til: "Jeg bryr meg ikke om hva paven mener, men i og med at mer enn en milliard mennesker gjør det, så bør jeg vite hva han mener!"

Lenke til kommentar
En venninne av meg sendte et intervju gjort over telefon, der hun glemte å informere om at intervjuet ble tatt opp på radio. Det ble nesten en PFU-sak av det, men det var på grunn av at samtalen ble tatt opp, ikke innholdet.

PFU er strenge.

Opptak gjort uten at de innvolverte medvirker er etter mitt kjennskap ulovlig, om ikke tungtveiende grunner tilsier så kan gjøres.

Så ikke bare er det dårlig presseskikk, men likefullt brudd på norsk lov.

Mye av psykologisaken DN kjørte for noen år tilbake gikk jo på akkuratt den biten.

Lenke til kommentar

Det er ganske lite konkret om slike ting.

Spørsmålet er også om det kan sidestilles med fotografering på offentlig sted, og at det dermed kan publiseres dersom det er av offentlig interesse.

I alle fall rent juridisk.

Rent juridisk, er det lovlig å stå med teleobjektiv utenfor et bolighus, fotografere inn gjennom utildekkede vinduer der det foregår narkotikasalg mellom norske samfunnstopper. Og publisere det.

Det er i alle fall ingen lover som forbyr publisering av et slikt bilde, og det felles ikke i PFU.

Hvordan vet jeg det? Klassekampen gjorde det. De ble saksøkt, men dommen ble at dersom du a) selger narkotika i ditt hjem, b) ikke trekker for gardinene og c) er en samfunnstopp, da må du regne med å bli fotografert.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...