Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden så godt som alle ungommer spiller eller har spilt skytespill må nødvendigvis unge mennesker som skyter andre mennesker ha vokst opp med skytespill.

Det er ikke noe spesielt med det.

Det er kanskje mer interessant å se på det som virker å være fellesnevneren for alle disse tragediene, nemlig sosial utilpasshet av ymse slag.

Grunnen til at Dagbladet picker opp denne saken er nok ikke annet enn at det sikkert begynner å komme slike vinklinger i Tyskland allerede (siden min tysk ikke er spesielt god blir det vanskelig å bedømme hvilke, men dersom f.eks. Spiegel eller Frankfurter Algemeiner kjører denne vinkelen "legitimeres" den), og i den tidlige fasen er det bare å kjøre ut så mange vinklinger som mulig på nett, siden dette er den hete saken akkurat nå. Man må finne en knagg, og da følger de nok med på de store avisene i Tyskland. :)

TimesOnline og Sky nevner begge CS. I tillegg avdekker et kjapt google-søk at det nevnes av både polske og tsjekkiske aviser.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Great, der har vi DEN igjen..

"Han var god i Counter-strike, sier venner av 16-åringen som drepte 14 stk på en skole i Tyskland"

BAN THIS SICK FILTH osv osv...kan de ikke skylde på marilyn manson eller judas priest, går de for dataspill. Er aldri foreldrenes skyld, eller samfunnet rundt fyren som ikke oppdaget hans psykopatiske tendenser for lenge siden.

Men i det strøket der kan jo folk holde hele familien sin til fange i kjellern i 25 år uten at noen sier fra, så..

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
[...]

Det forteller den avdøde guttens klassekamerat Aki (17) til Dagbladet.no.

Hovedformålet i det svært populære førstepersonsspillet er å skyte flest mulig fiender.

- Jeg spilte «Couter-Strike» med ham; jeg vil si han var god, sier Aki, som det siste året har gått i samme lærlingklasse som Tim, etter at han for to år siden sluttet på Albertville-Realschule - der han i går tok livet av ni medelever og tre lærere med farens våpen.

Begge fikk opplæring i salg og markedsføring. [/i]

[...]

Hmm, dette kan vel ikke være tilfeldig? Ifølge denne statistikken blir altså 50% av de med opplæring i salg og markedsføring massemordere. Kommer det ett forbud snart? Hvor lenge skal vi sitte stille og se på at denne satanistiske og hensynsløse fagkombinasjonen dreper ungdommen vår? Er det ikke nok med bare salg? Ingen trenger markedsføring, det er ikke en gang aldersgrense på dette. Også i vårt kristne land kan BARN under 18 år lære markedsføring, når skal noen si stopp?

Lenke til kommentar
Fremskrittspartiet vil erstatte Lånekassen med private banker[/url]

Mer effektivt enn i dag.

Det høres både logisk og smart ut. Jeg har ikke lest forslaget nøye ennå men dette har potensiale til å bli bra for både studentene, staten, bankvesenet og utdanningsinstutisjonene.

Men det spørs likevel om dette vil være så bra for studentene, i dag har jo Lånekassen gunstige vilkår og treghet i renteendringer, noe som gjør det enklere å betjene lån. Det spørs om bankene vil være like gavmilde...

Hvem sier at de gunstige vilkårene skal forsvinne? Hva er gunstig med rentetreghet? Det betyr jo bare at studentene får renteregninga litt tregere enn andre. Gevinsten man får når rentene går opp blir jo snudd til tap når renta går ned sånt som nå. De siste månedene har studentene betalt betydelig høyere renter enn man betaler i bankmarkedet ellers.

Hvorfor kan ikke bare Kristin sette 100% av oljefondet i aksjer sånn at vi kan miste hele driten og innse at en sosialistregjering ikke funker, evt jeg kan flytte til et annet land.

Jeg håper det var ironi..

Lenke til kommentar
Men det spørs likevel om dette vil være så bra for studentene, i dag har jo Lånekassen gunstige vilkår og treghet i renteendringer, noe som gjør det enklere å betjene lån. Det spørs om bankene vil være like gavmilde...

Hvem sier at de gunstige vilkårene skal forsvinne? Hva er gunstig med rentetreghet? Det betyr jo bare at studentene får renteregninga litt tregere enn andre. Gevinsten man får når rentene går opp blir jo snudd til tap når renta går ned sånt som nå. De siste månedene har studentene betalt betydelig høyere renter enn man betaler i bankmarkedet ellers.

Husk vi snakker ikke om studenter, men eksstudenter. :) Og det gjør det lettere å betjene andre lån (for eksempel huslån) samtidig. Når Lånekassen har nådd rentetoppen har de andre "roet seg" for lengst. Pluss at man kan lettere forutsi og ha rom for renteøkninger når de kommer.

Det som er gunstig med dagens ordning er også det faktum at Lånekassen er veldig snill/liberal med å gi rentefritak for de som trenger det, og lånet går heller ikke i arv. Det spørs om en privat bank vil være like snill, med mindre de blir pålagt det.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Jeg har også liten tro på privatisering av lånekassen. Som nevnt er det en del gunstige kår med dagens Lånekasse som jeg ikke ser forenelig med en privat utgave. Feks. diverse ettergivelse av lån(inkl.omgjøring av lån til stipend), rentefritak, ingen arv av gjeld for å nevne det jeg husker på stående fot.

Jeg så en doumentar for noen år siden, tror det muligens var "60 minutes" og det bildet som ble malt der var svært dystert. Det omhandlet privatiserte amerikanske studielån og om alle studentene som hadde problemer som følge av dette. Der var det ikke snakk om noe rentefritak etc. dersom ting ikke skulle gå nøyaktig som planlagt.

(Det finnes statlige lån i USA også men disse er relativt små og dekker ikke lenger en full utdannelse)

Lenke til kommentar
Husk vi snakker ikke om studenter, men eksstudenter. :) Og det gjør det lettere å betjene andre lån (for eksempel huslån) samtidig. Når Lånekassen har nådd rentetoppen har de andre "roet seg" for lengst. Pluss at man kan lettere forutsi og ha rom for renteøkninger når de kommer.

Det som er gunstig med dagens ordning er også det faktum at Lånekassen er veldig snill/liberal med å gi rentefritak for de som trenger det, og lånet går heller ikke i arv. Det spørs om en privat bank vil være like snill, med mindre de blir pålagt det.

Eksstudenter burde jeg sagt. :) Avdrag på studielån er som regel en bagatell i forhold til avdragene på huslånet. At rentetoppene kommer på ulike tidspunkt har lite å si fordi studielånet er en så liten del av totalen. Det er snakk om en rentedifferanse i størrelseorden en kopp kaffe latte per måned. Hvis den kaffe latten er dråpen som skal til for å velte økonomien så er man ikke i stand til å ha den belåningsgraden uansett.

En vanlig arving kan så vidt jeg vet velge å motta arv eller avstå fra den, inkludert ordinære banklån. Er arven f.eks 1 million i lån og lite annet så er det vanlig å avstå fra arven. Da må banken dekke tapet.

Lenke til kommentar

Nuvel... Lånekassen som system fungerer bra i dag. Lånekassen som institusjon fungerer langt fra bra i dag. Jeg er enig med FrP i at noe må gjøres for å forbedre hvordan Lånekassen behandler sine kunder men tror ikke at noen privatisering totalt sett vil gjøre det bedre for låntakerne.

Lenke til kommentar
Lånekassen fungerer bra i dag. FrPs forslag har mer med ideologi enn noe annet å gjøre. Det høres dessuten fryktelig byråkratisk og tunggrodd ut.

Lånekassen fungerer virkelig ikke bra i dag.

Det er en av de mest tunggrodde innsnervete instutisjonene som eksisterer helt uten evne å gjennomføre en detalj av et servicetilbude til en kommersiellaktør med tilsvarende kundemasse.

I løpet av mine studieår så har jeg til stadig måtte henvende meg til deres telefontjeneste, som er tyngre å forsere enn berlinmurens i DDRs glansdager, hvorav jeg har fått flere ulike svar på sammespørsmål og igjen til stadig måtte returnere nye og endrete opplysninger.

Lånekassen tilrettelegger ikke for utdanning, de gir deg penger for deretter plage deg med nye regler, endrede regler og bortfall av regler og idiotiske regler.

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2009/03/12/nyheter...kyting/5250794/

Hvor latterlig trangsynte går det an å bli? Dette er jo en skam for norske aviser.

Tim Kretschmer (17) tilbrakte mye av fritida si med å sitte hjemme og spille skytespillet «CounterStrike».

Det forteller den avdøde guttens klassekamerat Aki (17) til Dagbladet.no.

Hovedformålet i det svært populære førstepersonsspillet er å skyte flest mulig fiender.

- Jeg spilte «Couter-Strike» med ham; jeg vil si han var god, sier Aki, som det siste året har gått i samme lærlingklasse som Tim, etter at han for to år siden sluttet på Albertville-Realschule - der han i går tok livet av ni medelever og tre lærere med farens våpen.

Begge fikk opplæring i salg og markedsføring.

THIS JUST IN. THE PERPETRATOR HAD A INNER NEED FOR FOOD. He also had a interest in girls. Conclusion: Food & girls = killing spree.

Se. Jeg kan skrive like bra saker som dagbladet.

Det jeg synes er underlig, og direkte kvalmende. Det er den selektive journalistikken de fører, som bevisst henger ut spill som CS. Det er ingen som har skrevet så mye som en notis om skolemassakeren i England forrige uke, hvor en forvirret tenåring jagde medelever rundt skolen med flameball spells, det hele endte med at fire døde som følge av brannskadene og i skrivende stund ligger enda ti stykker på King George Hospital i London med tredjegradsforbrenning. Dessuten hadde eleven vært så raus med å dele ut enchantments spells, at skolen neppe vill åpne igjen før 2012. For øyeblikket minner den mest om en eventyrskog, styrt av ringeklokkene som ble levendegjort og gitt usedvanlige egenskaper, egenskaper som gjør ethvert nærvær av uniformerte og sedelige skolepiker høyest risikofylt!

Dette er klare indikasjoner på at både VG og Dagbladet er blitt korruptert til selve kjernen av sine verdier, av ingen ringere enn Blizzard Entertainment

Jeg tok meg den frihet og være ekstremt useriøs, i ren protest mot slik fremstilling av noe så alvorlig.

Endret av pesja
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...