Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er interesssant, men ikke spesielt logisk, at man bruker det som et tegn på 'sosialisme' at Finansdepartementet velger å sette en større del av Statens pensjonsfond i aksjemarkedet. Hva i sosialistisk ideologi er det som forklarer dét?

Den som skal "gjøre Norge til et land hvor penger ikke betyr noe", som Åslaug Haga så fint formulerte det på vei ut døren.

Lenke til kommentar
Synes det er ganske sykt at oljefondet har tapt 800 millarder kroner i 2008. Det er da ca. 200 000 for hver Nordmann! Å hvorfor lot den rød/grønne regjeringen aksjeandelen gå fra 40% til 60%.

Pengene er ikke tapt før tapet er realisert (Når de selger ut aksjer, obligasjoner osv). Selger de på bunn (ca nå) og setter det "i banken" så taper de pengene. Blir de med på en eventuell opptur de neste årene så har de ikke tapt. Oljefondet er en svært langsiktig investering og den beste strategien da er å ha relativt høy risiko. 40% andel i aksjer er etter min mening alt for lav risiko for en så langsiktig investering.

Forøvrig har ikke aksjeandelen økt fra 40 til 60%. Den har økt fra 40 til 49%. Det var regjeringens mål i 2007 at andelen skulle stige fra 40 til 60%. Målet var ikke noe impulsmål for året 2007, men et langsiktig mål. Jeg mener det er fornuftig å øke andelen videre fra 49 til 60% i 2009-2011. Evt. opp mot 80% frem mot 2020 avhengig av hvordan det går med oljepriser, valutakurser, estimerte oljereserver med mer. Deretter kan det være lurt med en stabil andel inntil oljeinntektene krymper så mye at Norge blir mer avhengig av en stabil finansiell inntekt. Da bør andelen ned mot ~60%.

Den jevne nordmanns/lottotippers investeringsmønster:

post-3851-1236773935_thumb.jpg

Det er godt å se at det er andre som forstår verdien av langsiktige investeringer og is i magen. Selv blir jeg litt frustrert når folk med manglende forståelse av langsiktig økonomi kritiserer disse investeringene. Spørs om de kommer til å kritisere like mye den dagen finanskrisen er over og vi har vært så smarte å tjent opp igjen tilsvarende "gamle" nivå istedenfor å selge unna alt nå.

Men litt interessant at Stray-Spetalen også kritisiserer finansminister og 60%-beslutningen i sterke ordelag. Skulle tro han hadde et lite minimum av forståelse.

Lenke til kommentar

Nå har vel regjeringen såpass mange kompetente økonomiske rådgivere at vi kan tillate oss å ikke ta råd fra alskens som har tjent penger på aksjer. Sier ikke Spetalen ikke vet hva han snakker om, men regjeringen har mer enn nok kompetanse til å håndtere dette selv.

Lenke til kommentar

'Middelmådigheter'? Jens har vel Cand.oecon. Spetalen er ingeniør. Selv om Spetalen er lynende flink legger jeg heller mine finanser i hendene til Jens.

Spetalen har sin egen kake og mele. Han har sikkert funnet ut at dette ville hjelpe han økonomisk.

Lenke til kommentar

http://www.overklassen.no/

Er dette seriøst?

Hvis noen fra norges såkalte overklasse snuser rundt på forumet her, (noe jeg tviler på!) ville jeg gjerne hatt svar på om dette er representativt, eller om det er barn fra den typiske "øvre middelklasse" som er slik. Jeg har sett for meg at skillet mellom øvre middelklasse og overklassen er at overklassebarn er lynende skarpe og strengt disiplinerte, i motsetning til slaskene med alt for mye penger i øvre middelklasse.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar
Det ene utelukker ikke det andre. ;)

Jeg tar med meg balltre på byen i helga.. for å være litt "kunstnerisk". :p

Nei, jeg ville gjerne hatt kontakt med noen som går på "godseierlinjen" på BI.

Haha.

Hvis dette faktisk hadde vært sannheten rundt vår kommende maktelite, hadde jeg flyttet utenlands.

Slike folk begynner i Unge Høyre. Makteliten rekrutteres jo fra AUF.

Du blikke pop om du er rik og bortskjemt i Norge. :)

Men dette minner meg om John Grishams bok "Testamentet".

En av verdens rikeste menn lar sine udugelige og bortskjemte barn se ham signere sitt testamente, der de får alt. Så drar de. Og så, drar han opp et nytt testamente, håndskrevet, der mye er nytt. Dette er den 9. september. Det eneste de får er nedbetaling av all gjeld de har på hans dødsdag. Så hopper han ut av vinduet, og alle hans barn kjøper alt de får tak i på kreditt.

Morsom bok. :)

Edit: Åpenbart fake. BMW X3 er ikke noen statusbil for skikkelig rike folk. Da er det Cayenne, eller i det minste X5 som gjelder. X3 er, som noen ambulansesjåfører jeg kjenner snakker om Mercedes-Benz C-klasse, en sigøynerbil. :)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Bare så du vet det - den er "gammelt nytt". bare tull. Eies av Hofland Industrier i Bergen.

:wee:

Skal nå sies at de som skriver der er fra og bor i Bærum.

Regner med at de fleste oppegående menneskene skjønner at det bare er en artig spøk.

Dog er det utrolig mange som tar det serriøst og blir veldig provosert over det.

Ganske artig å lese på wallen på fan gruppen hans på facebook.

Edit: Åpenbart fake. BMW X3 er ikke noen statusbil for skikkelig rike folk. Da er det Cayenne, eller i det minste X5 som gjelder. X3 er, som noen ambulansesjåfører jeg kjenner snakker om Mercedes-Benz C-klasse, en sigøynerbil. :)

Tror du bør lese blogg innlegget en gang til :p

Hadde sykt lyst til å låne advokæten sin BMW X3 (bildet over) til over 800 koteletter.

Og når det kommer til makteliten tror jeg tanken er innen business verdenen og ikke politikk.

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2009/03/12/nyheter...kyting/5250794/

Hvor latterlig trangsynte går det an å bli? Dette er jo en skam for norske aviser.

Tim Kretschmer (17) tilbrakte mye av fritida si med å sitte hjemme og spille skytespillet «CounterStrike».

Det forteller den avdøde guttens klassekamerat Aki (17) til Dagbladet.no.

Hovedformålet i det svært populære førstepersonsspillet er å skyte flest mulig fiender.

- Jeg spilte «Couter-Strike» med ham; jeg vil si han var god, sier Aki, som det siste året har gått i samme lærlingklasse som Tim, etter at han for to år siden sluttet på Albertville-Realschule - der han i går tok livet av ni medelever og tre lærere med farens våpen.

Begge fikk opplæring i salg og markedsføring.

THIS JUST IN. THE PERPETRATOR HAD A INNER NEED FOR FOOD. He also had a interest in girls. Conclusion: Food & girls = killing spree.

Se. Jeg kan skrive like bra saker som dagbladet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...