Heilage Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Vi er der ja. Jeg melder meg ut av debatten isåfall, jeg synes partitilhørighet er totalt irrelevant i slike saker. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Og det aldri nok tilfeller til å si at "medlemmer for parti x er mer utsatte for å begå forbrytelse y enn medlemmer av parti z" er en trend. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Medlemmer av Piratpartiet er mer tilbøyelige til å begå piratkopiering enn medlemmer av Pensjonistpartiet. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Men eldre mennesker tar med seg radioen sin på gammeldans uten å betale Tono-lisens! Lenke til kommentar
Ritualz1 Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Synes det er ganske sykt at oljefondet har tapt 800 millarder kroner i 2008. Det er da ca. 200 000 for hver Nordmann! Å hvorfor lot den rød/grønne regjeringen aksjeandelen gå fra 40% til 60%. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Men eldre mennesker tar med seg radioen sin på gammeldans uten å betale Tono-lisens! GJØR DE? Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Synes det er ganske sykt at oljefondet har tapt 800 millarder kroner i 2008. Det er da ca. 200 000 for hver Nordmann! Å hvorfor lot den rød/grønne regjeringen aksjeandelen gå fra 40% til 60%. Er det realiserte tap? Har ikke oljefondet kjøpt enorme mengder aksjer under nedturen nå? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Synes det er ganske sykt at oljefondet har tapt 800 millarder kroner i 2008. Det er da ca. 200 000 for hver Nordmann! Å hvorfor lot den rød/grønne regjeringen aksjeandelen gå fra 40% til 60%. Pengene er ikke tapt før tapet er realisert (Når de selger ut aksjer, obligasjoner osv). Selger de på bunn (ca nå) og setter det "i banken" så taper de pengene. Blir de med på en eventuell opptur de neste årene så har de ikke tapt. Oljefondet er en svært langsiktig investering og den beste strategien da er å ha relativt høy risiko. 40% andel i aksjer er etter min mening alt for lav risiko for en så langsiktig investering. Forøvrig har ikke aksjeandelen økt fra 40 til 60%. Den har økt fra 40 til 49%. Det var regjeringens mål i 2007 at andelen skulle stige fra 40 til 60%. Målet var ikke noe impulsmål for året 2007, men et langsiktig mål. Jeg mener det er fornuftig å øke andelen videre fra 49 til 60% i 2009-2011. Evt. opp mot 80% frem mot 2020 avhengig av hvordan det går med oljepriser, valutakurser, estimerte oljereserver med mer. Deretter kan det være lurt med en stabil andel inntil oljeinntektene krymper så mye at Norge blir mer avhengig av en stabil finansiell inntekt. Da bør andelen ned mot ~60%. Den jevne nordmanns/lottotippers investeringsmønster: Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Fremskrittspartiet vil erstatte Lånekassen med private banker Mer effektivt enn i dag. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Da må de vel legge ned lånekassen, og da forsvinner vel lånet mitt? Ikke sant? Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Beholdes fordelene med ingen renter under studietiden? Skal private banker gi alle studenter stipend ()? Ellers blir dette neppe populært selv blant studerende FrP-velgere. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Beholdes fordelene med ingen renter under studietiden? Skal private banker gi alle studenter stipend ()? Ellers blir dette neppe populært selv blant studerende FrP-velgere. Stipend vil være utbetalt av staten som før, bankene tar seg kun av lån. De som kritiserer på akkurat dette punktet har ikke lest forslaget godt nok. En langt bedre artikkel finner man her. Men det spørs likevel om dette vil være så bra for studentene, i dag har jo Lånekassen gunstige vilkår og treghet i renteendringer, noe som gjør det enklere å betjene lån. Det spørs om bankene vil være like gavmilde... Endret 11. mars 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Synes det er ganske sykt at oljefondet har tapt 800 millarder kroner i 2008. Det er da ca. 200 000 for hver Nordmann! Å hvorfor lot den rød/grønne regjeringen aksjeandelen gå fra 40% til 60%. Pengene er ikke tapt før tapet er realisert (Når de selger ut aksjer, obligasjoner osv). Selger de på bunn (ca nå) og setter det "i banken" så taper de pengene. Blir de med på en eventuell opptur de neste årene så har de ikke tapt. Oljefondet er en svært langsiktig investering og den beste strategien da er å ha relativt høy risiko. 40% andel i aksjer er etter min mening alt for lav risiko for en så langsiktig investering. Forøvrig har ikke aksjeandelen økt fra 40 til 60%. Den har økt fra 40 til 49%. Det var regjeringens mål i 2007 at andelen skulle stige fra 40 til 60%. Målet var ikke noe impulsmål for året 2007, men et langsiktig mål. Jeg mener det er fornuftig å øke andelen videre fra 49 til 60% i 2009-2011. Evt. opp mot 80% frem mot 2020 avhengig av hvordan det går med oljepriser, valutakurser, estimerte oljereserver med mer. Deretter kan det være lurt med en stabil andel inntil oljeinntektene krymper så mye at Norge blir mer avhengig av en stabil finansiell inntekt. Da bør andelen ned mot ~60%. Den jevne nordmanns/lottotippers investeringsmønster: Det er godt å se at det er andre som forstår verdien av langsiktige investeringer og is i magen. Selv blir jeg litt frustrert når folk med manglende forståelse av langsiktig økonomi kritiserer disse investeringene. Spørs om de kommer til å kritisere like mye den dagen finanskrisen er over og vi har vært så smarte å tjent opp igjen tilsvarende "gamle" nivå istedenfor å selge unna alt nå. Endret 11. mars 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Hvorfor kan ikke bare Kristin sette 100% av oljefondet i aksjer sånn at vi kan miste hele driten og innse at en sosialistregjering ikke funker, evt jeg kan flytte til et annet land. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Finanskrisa kommer aldri til å være over hvis vi fortsetter med sosialistene. De kommer til å fortsette å påstå at den er til stede for å kunne sikre seg mer statlig kontroll. Tviler på at det kommer en pressekonfernase der Jensemann og Halvorsen sier at finanskrisa offisielt er over. Det vil være som å si: " slipp markedet løs" og det er noe de aldri vil. Nå setter jeg ting litt på spissen, men det er i grunn sant. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Tror du finanskrisa er et norskt fenomen og at det er regjeringen som bestemmer om den er over eller ikke? Seriøst? Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Finanskrisa kommer aldri til å være over hvis vi fortsetter med sosialistene. De kommer til å fortsette å påstå at den er til stede for å kunne sikre seg mer statlig kontroll. Tviler på at det kommer en pressekonfernase der Jensemann og Halvorsen sier at finanskrisa offisielt er over. Det vil være som å si: " slipp markedet løs" og det er noe de aldri vil. Nå setter jeg ting litt på spissen, men det er i grunn sant. Om Norge hadde 'tatt ut' alle pengene fra oljefondet, kjøpt Island og senket den i havet hadde ikke det hatt noe å si på finanskrisa. Hva vi gjør er ikke akkurat så veldig relevante så lenge vi holder oss i skinnet. Blir jeg nødt til å nevne at vi på ingen måte er hardt rammet? Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Hvem er hu dama på bildet ditt, GrandMa? Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Tror du finanskrisa er et norskt fenomen og at det er regjeringen som bestemmer om den er over eller ikke? Seriøst? Nei og nei, men jeg tror at finanskrisa og måten den løses på tjener regjerninga i den grad at det er i tråd med deres grunnprinsipper. Har du forresten lest Klassekampen noen ganger? De har jo fråtset seg i finanskrisa siden i høst og digger å sverte ut kapitalismen og dens nylige storsmell. Det jeg mener er at sosialister vinner på finanskrisa og egentlig nyter situasjonen. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Det er interesssant, men ikke spesielt logisk, at man bruker det som et tegn på 'sosialisme' at Finansdepartementet velger å sette en større del av Statens pensjonsfond i aksjemarkedet. Hva i sosialistisk ideologi er det som forklarer dét? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå