Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samfunnets infrastruktur mener jeg også bør være statlig eid. Men det må gjerne drives privat (konsesjon/anbud). Se bare på fadesen med salget av telenettverket og kraftnettet i Norge. Håper ikke noe tilsvarende skjer med jernbanenettet og veinettet.

 

Med andre ord mener jeg Jernbaneverket bør være statlig eid og statlig styrt, men at arbeidet bør settes ut på anbud. NSB bør derimot privatiseres samtidig som jernbanenettet åpnes for konkurranse fra andre selskaper på samme vilkår som NSB har. (Dvs. eventuell videreføring av subsidier)

Lenke til kommentar
Gidder du å omformulere den siste, Fin Skjorte?

Jepp! Ser nå at det var direkte feil skrevet - my bad!

 

Og her en mer konkret formulering:

Det finnes ingen grunn til at Staten ikke skal evne å ivareta samfunnets interesser til tross for at Staten ikke har eierandeler.

Lenke til kommentar
Med andre ord mener jeg Jernbaneverket bør være statlig eid og statlig styrt, men at arbeidet bør settes ut på anbud.
Er ikke det slik det er i dag? :dontgetit:

Driver ikke store deler av de 2900 ansatte med drift og vedlikehold på banenettet? Mulig jeg har trodd feil om dette, men hvis de driver med drift og vedlikehold selv så mener jeg den biten bør privatiseres.

Lenke til kommentar
Jeg synes vi skal outsource det til Deutsche Bahn.

Jeg ville ikke satt all min lit til Deutsche Bahn, de kom med helt urealistiske prognoser til lyntog mellom Oslo og Trondheim

Og det til tross for at innenriks-flyrutene i Norge er blant de mest trafikkerte i Europa?

Lenke til kommentar

Vi er da uenige om subsidier. Og ja, kanskje rundt de største byene, men that's it. Blir det mindre plasser må selskaper spesialisere seg og kjenne stedet, noe som vil si at det ender opp med at staten tar det. Noe som er greit for de få som bor der, men staten går egenetlig i minus pga. dem. Det er bare pga. staten at de i det hele tatt har et slikt tilbud og det er hverken logisk, rettferdig eller naturlig. Men hey, det er min mening.

 

Og forresten, ned med Senterpartiet. :p

Lenke til kommentar
Dette landets distriktspolitikk vil nok uansett sikkert sette en stopper for at noen private vil være interessert i å drive togtrafikk her til lands. :)

På hvilken måte da?

 

Staten vil, av hensyn til distriktene, ganske sikkert sette krav til at private selskap må nå ut til distriktene og ikke kan diktere rutene sine selv utifra hensyn til mest profitt. Da er det mange selskap som vegrer seg, spesielt om de blir pålagt å ha ulønnsomme ruter gående. :)

Lenke til kommentar
Staten vil, av hensyn til distriktene, ganske sikkert sette krav til at private selskap må nå ut til distriktene og ikke kan diktere rutene sine selv utifra hensyn til mest profitt. Da er det mange selskap som vegrer seg, spesielt om de blir pålagt å ha ulønnsomme ruter gående. :)

 

Det er faktisk en vanlig økonomisk modell innen persontransport allerede i dag.

Ofte handler myndigheter tjenester fra private aktører, som via anbud forteller hvor mye den og den ruten skal koste for så og så ofte avganger.

Videre blir billettinntektene kanalisert tilbake til myndighetsorganet, med den konsekvens at er det lite passasjerer på en rute så blir ruten subsidiert og er det bra belegg på ruten så tjener staten, fylkeskommunen eller hvem det måtte være penger.

 

Transportøren får en gitt sum uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...