oldboy Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Om vi ser strengt på det taper vel den norske mannen i gata på at strømprisene synker, fordi det er en viktig inntektskilde for nordmenn, både pga strøm og gass.(?) Ga Oslo billig strøm - trues med 800.000 i dagbøter -Faktum er at kabelbruddet har bidratt til å gjøre strømmen i Sør-Norge betydelig billigere enn andre steder i Norge og i våre naboland. Vel, som sagt så er det du og jeg som sluttbrukere som tjener på billig strøm, om man vil bruke akkurat det ordet. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Togproblemer i morgentrafikken Som tidligere nevnt så ser vi at NSB fortsetter sitt korstog mot et brukevennlig alternativ til bilkjøring Noen som har noen ideer om hva som skal til for og få til et fullgodt NSB? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Togproblemer i morgentrafikken Som tidligere nevnt så ser vi at NSB fortsetter sitt korstog mot et brukevennlig alternativ til bilkjøring Noen som har noen ideer om hva som skal til for og få til et fullgodt NSB? Det er da vitterlig ikke NSB sin feil at dårlig vedlikehold har ført til at infrastrukturen kollapser hele tiden og blir ubrukbar. Dette er Jernbaneverket sitt ansvar, men det er heller ikke så mye de kan gjøre så lenge de ikke får nok penger til vedlikehold. Det eneste som hjelper er å forsere vedlikehold og utbygging av banene så de får den standarden som trengs for å avvikle togtrafikken. Men det er veldig trege og kompliserte ombygginger som skal til, så det blir "OK" tidligst 2017. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2958651.ece Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Noen som har noen ideer om hva som skal til for og få til et fullgodt NSB? Konkurranse? Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Konkurranse? Sant, men det ville vert alt for smart for Norge Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Konkurranse medfører ikke at den smarteste overlever, men den som er flinkest til å tilpasse seg. Liker grunntanken bak akkurat der, selv om jeg ikke ønsker sosialdarwinisme. Så vil kanskje noen mene at smart er å være tilpasningsdyktig. Kanskje det Dette landets distriktspolitikk vil nok uansett sikkert sette en stopper for at noen private vil være interessert i å drive togtrafikk her til lands. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) Konkurranse er bra så lenge det ikke fører til at begge går under (Dagens visdomsord) Endret 5. mars 2009 av Ozi Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) Skjer det ofte? Endret 5. mars 2009 av Fin Skjorte Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Ser for meg heller at flere av linjene både regionalt og lokalt so NSB driver legges ut på anbud, enn at det skal komme noen nye aktører å konkurrere direkte mot NSB. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Skjer det ofte? Nei, derfor er konkurranse som oftest bra. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Ser for meg heller at flere av linjene både regionalt og lokalt so NSB driver legges ut på anbud, enn at det skal komme noen nye aktører å konkurrere direkte mot NSB. Eks. stekningen Stavanger - Oslo også har lokaltogene Stavanger - Sandnes/Egersund. Og som du sier ingen problem at NSB og ett annet firma deler linjene, men over ulike strekninger. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) Oh yes, transportsystemet vårt på børsen. Vi burde putte posten på børsen også. Hadde vært utrolig gøy om begge gikk i dass i et eventuelt krakk. Endret 5. mars 2009 av Astralnoise Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Hadde vært utrolig gøy om begge gikk i dass i et eventuelt krakk. Sånn at folk ikke bare kom forsent på jobb, men ikke kom seg på jobb og mye av forsendelsene måtte bruke urimlig lang tid for å nå frem? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Å diskutere privatisering/oppdeling mener jeg blir en total avsporing når hovedproblemet er skinnene, ikke togene som kjører dem (og nei, NSB har null og niks ansvar for selve skinnene). NSBs infrastruktur er generelt av god standard og kunne kjørt mye kjappere og mer punktlig dersom infrastrukturen (skinnene) hadde tillatt det. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Å diskutere privatisering/oppdeling mener jeg blir en total avsporing når hovedproblemet er skinnene, ikke togene som kjører dem (og nei, NSB har null og niks ansvar for selve skinnene). NSBs infrastruktur er generelt av god standard og kunne kjørt mye kjappere og mer punktlig dersom infrastrukturen (skinnene) hadde tillatt det. Forsatt kan privatisering diskuteres, dog av Jernbaneverket og ikke NSB. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Privatiser både NSB og Jernbaneverket, gjerne med staten som majoritetseier. All fornuft tilsier at det vil bli bedre styring og mer fornuftig bruk av penger. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Privatiser både NSB og Jernbaneverket, gjerne med staten som majoritetseier. All fornuft tilsier at det vil bli bedre styring og mer fornuftig bruk av penger. Staten som majoritetseier tilsier ikke at det blir bedre styring. Heller det at staten tar til seg bedrifter som ikke har livets rett og trenger subsider. Eks.vis statens oppkjøp i Aker, var for å beholde konsernet i landet. For det gav de Røkke 4,5 milliarder og unnlot å se på årsakene for at konsernet måtte ønske å flagge ut. Det blir sjeldent riktig å behandle en økonomi symptomatisk i stedenfor å se på årsakene. Men ja til privatisering, men nei til foreslått eierstruktur! Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Eneste måten å få til en spiselig privatisering er om staten sitter med majoriteten av aksjer, det er det eneste fornuftige med tanke på regjeringen vi har. Jeg tror det ville ført til en bedre økonomistyring og bedre administrasjon i Jernbaneverket. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Er enig med at det kanskje er den eneste spiselige privatiseringen, men ser fortsatt ikke noe grunnlag for å hevde at det vil gi større tilfredsstillelse enn at Jernbaneverket var 100 % eid av privathusholdning. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Fordi rent samfunnsmessig er Jernbaneverket og deres linjer relativt viktige, og på samme måte som staten vil sikre vannkraften, så tror jeg de vil sikre viktig infrastruktur, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå