Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

FrP med regjeringsmakt vil ødelegge FrP? Det hadde jeg personlig gjerne sett, men det er vel heller tvilsomt. Noen av oss håpet FrP ville falle i fisk uten Carl I. Hagen, en av landets dyktigste politikere, ved roret. Men slik gikk det ikke. FrP vil (dessverre) leve videre etter å ha vært i posisjon også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er jeg mer interessert i hva regjeringen får til, ikke hva de sier feil eller om de snubler i et teppe eller om de tror på snåsamannen eller snubler i ei flytrapp og så videre.

Men det vil ødelegge FRP, og det setter jeg pris på, i all ærlighet.

Jeg er også først og fremst interessert i resultater, nettopp derfor ønsker jeg først og fremst at den sittende regjering skal unngå å gjøre feilgrep og gjøre en god jobb, fremfor at jeg skal få lov til å sitte og være skadefro.

Ellers tviler jeg sterkt på at FRP vil bli noe ødelagt(hva menese egentlig med ødelagt?). Om man skal trekke parallell til SV så vet jeg ikke om jeg vil karkterisere SV som mer "ødelagt" idag en før de var i regjering.

Lenke til kommentar

Den rød/grønne-regjeringen har stort sett klart seg greit. Der de har gått på en smell så har det nesten alltid vært snakk om fillesaker og vas. De store linjene har de behandlet bra. Personlig tror jeg det handler vel så mye om mediesituasjonen som regjeringens "tabber" at mange sitter med inntrykk av at regjeringen er en kaosregjering. Den forrige regjeringen gjorde også sine tabber, men de eksploderte langt sjeldnere i media på samme måten. Om det blir en borgerlig regjering etter valget så kan jeg love at også den kommer til å gå på en hel rekke med landminer. Samtidig som de takler de store linjene bra (fra et borgerlig perspektiv selvsagt :p ).

Lenke til kommentar

Svarer dere begge i ett. :)

Når jeg sier "ødelagt" sikter jeg til politisk ødelagt. SV gikk inn i regjering sterkere enn noen gang, med enorm oppslutning og samlet som få, med fanfarer og store, viktig løfter.

Så kom realitetene involvert i det å sitte i regjering inn i bildet, og de rammer protestparti uten regjeringserfaring hardere enn andre partiet. Regjeringslitasje kommer i tillegg.

FRP og SV er forbausende like partier. Begge er protestpartier. Begge er/var uten regjeringserfaring. Begge liker å love mye. Og begge er mer eller mindre radikale på sin del av den politiske skala.

Selv om Høyre er det største partiet vil ikke Høyre gå med på alt FRP krever. De vil rett og slett nekte å svelge kameler om de mener at å svelge nevnte kameler vil være skadelig for Norge. En kan være uenig i mye, men Høyre er et finanspolitisk konservativt parti. De gjør ingen sjumilsteg. Men det vil FRP gjøre.

Resultatet vil nok kunne bli en politisk katastrofe for FRP, og jeg ser ingen grunn til at Sandberg og Co ikke skulle klare like mange floskler og feilsteg i media som Djupedal og Co.

Det er det jeg vil frem til. Min analyse av en fremtidig FRP-regjering er at FRP et år vil gjøre sitt beste valg noen sinne. Og de vil aldri gjøre et like godt valg igjen.

FrP med regjeringsmakt vil ødelegge FrP? Det hadde jeg personlig gjerne sett, men det er vel heller tvilsomt. Noen av oss håpet FrP ville falle i fisk uten Carl I. Hagen, en av landets dyktigste politikere, ved roret. Men slik gikk det ikke. FrP vil (dessverre) leve videre etter å ha vært i posisjon også.

Nå er jeg mer interessert i hva regjeringen får til, ikke hva de sier feil eller om de snubler i et teppe eller om de tror på snåsamannen eller snubler i ei flytrapp og så videre.

Men det vil ødelegge FRP, og det setter jeg pris på, i all ærlighet.

Jeg er også først og fremst interessert i resultater, nettopp derfor ønsker jeg først og fremst at den sittende regjering skal unngå å gjøre feilgrep og gjøre en god jobb, fremfor at jeg skal få lov til å sitte og være skadefro.

Ellers tviler jeg sterkt på at FRP vil bli noe ødelagt(hva menese egentlig med ødelagt?). Om man skal trekke parallell til SV så vet jeg ikke om jeg vil karkterisere SV som mer "ødelagt" idag en før de var i regjering.

Lenke til kommentar

OK, så FrP i posisjon vil skuffe mange. Tenk det, de vanskelige problemene hadde ikke lettvinte løsninger likevel! Det går altså ikke an å gjennomføre alt mulig rart uten at noe ofres, likevel? Hm!

Men velgernes hukommelse er kort. Tabber de seg skikkelig ut i regjering, vil kanskje FrP ha lavere opplutning en tid. Men det vil ikke være en effekt som vil hefte ved partiet til evig tid.

Lenke til kommentar
Den forrige regjeringen gjorde også sine tabber, men de eksploderte langt sjeldnere i media på samme måten. Om det blir en borgerlig regjering etter valget så kan jeg love at også den kommer til å gå på en hel rekke med landminer. Samtidig som de takler de store linjene bra (fra et borgerlig perspektiv selvsagt :p ).

Media er ute etter å ta venstresiden. Dette er velkjent, og veldokumentert.

Lenke til kommentar
Den forrige regjeringen gjorde også sine tabber, men de eksploderte langt sjeldnere i media på samme måten. Om det blir en borgerlig regjering etter valget så kan jeg love at også den kommer til å gå på en hel rekke med landminer. Samtidig som de takler de store linjene bra (fra et borgerlig perspektiv selvsagt :p ).

Den dokumentasjonen vil jeg se!

Lenke til kommentar

Tror han prøvde seg på samme retorikk som mange FRP-ere prøver seg på.

Eneste måten dette vil felle Jens og co på er i nyvalget i november. Kanskje det er en sårt tiltrengt gave fra oven til vi som vurderer en stemme til et høyre som ikke vil samarbeide med FRP.

edit: dårlig ordvalg

Snapp

Jeg føler at du glemmer en ting i analysen din. Og det er at FRP vil mest sannynlig bli det største partiet i en eventuell koalisjonsregjering. Det vil si at de får slagkraft på et helt annet nivå i forhold til SV.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Kan du forklare hvilke mekanismer som kan lede til ny regjering? Kan du forklare hvilket annet regjeringsalternativ som har flertall på Stortinget? Kan du i det hele tatt vise til et annet reelt regjeringsalternativ, flertall eller ikke, på borgerlig side (jeg har ikke registrert noen enighet der) ?
Ny regjering vil vel i så fall utgå fra dagens flertall ja.

Er du ironisk? :dontgetit:
Lenke til kommentar
Jeg føler at du glemmer en ting i analysen din. Og det er at FRP vil mest sannynlig bli det største partiet i en eventuell koalisjonsregjering.

Og du glemmer en vesentlig ting i din analyse: Det er ingen som kommer til å samarbeide med FrP om regjeringsmakt etter høstens valg. Vi har reelt to alternativer: En fortsatt rød/grønn regjering (enten i flertall eller mindretall) eller en samarbeidsregjering mellom Høyre, KrF og Venstre. FrP vil være helt uten makt (om de ikke får opp mot 50 % av stemmene).

Lenke til kommentar
Og du glemmer en vesentlig ting i din analyse: Det er ingen som kommer til å samarbeide med FrP om regjeringsmakt etter høstens valg. Vi har reelt to alternativer: En fortsatt rød/grønn regjering (enten i flertall eller mindretall) eller en samarbeidsregjering mellom Høyre, KrF og Venstre. FrP vil være helt uten makt (om de ikke får opp mot 50 % av stemmene).

Tror du har rett, men man skal ikke se vekk fra at Høyre og Krf allikevel kan ta til seg Frp etter valget.

Eneste (mest) sikre er at venstre ikke blir med på det.

Høyre har blitt et parti mellom alle andre uten evne til å sette dagsorden, så at de nå mer eller mindre holder begge muligheter for et frp samarbeid åpent er vel et desperat forsøk på å både holde velgere som ønsker samarbeid og de som ikke ønsker det.

Dessuten er det kanskje eneste måten Høyre per i dag kan komme i posisjon, for Frp vil nok slå seg mest mulig vrang om partiet ikke får være med å leke rundt kongens bord.

Da med to utfall, at Frp ikke støtter en borgelig regjering fra starten av, eller at den stikker kjepper i hjulene i en sak eller to relativt kort tid etter valget.

Samtidig har Høyre jo alternativet med å si ok, årene frem mot 2009 var dårlige for så å bygge partiet opp på nytt frem mot 2013.

Og det vil bety at partiet må ikke bare bli like medie-magnet som AP/Frp, men faktisk kunne gjøre mediestrategien betydelig bedre. For man må forvente at de andre partiene også skjerper seg, så det blir stadig tyngre konkurranse. Og det vil være en tung oppgave.

Så igjen er vi tilbake til at Høyre tar med/åpner for Frp i regjering, og da kan Høyre satse på at de har erfaring og kompetanse som frp-puddelen ikke har og at frp kjører av banen ala SV for igjen å stå styrket selv i 2013 og at velgerflukten heller går andre veien.

Lenke til kommentar
Jeg føler at du glemmer en ting i analysen din. Og det er at FRP vil mest sannynlig bli det største partiet i en eventuell koalisjonsregjering. Det vil si at de får slagkraft på et helt annet nivå i forhold til SV.

Du glemmer noe svært vesentlig. Nemlig at de andre partiene ikke vil godta alle mulige endringer uansett om FRP er størst. Høyre er ikke så desperat etter regjeringsmakt at de frivillig gir slipp på viktige økonomiske prinsipper, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Er du ironisk? :dontgetit:

Rød-Larsen, Jagland, Valla, Ramin-Osmundsen, Tønne, Storberget. Eneste gangene media lager saker om FrPere er når de ligger med fulle 16-åringer på landsmøte, eller fyller fra Stortingets stortingsstol. Bevisene rent lyser mot en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...