Olum Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Så lenge man holder seg saklige og gjør det man kan for å argumentere godt (ikke alle er like flinke til å argumentere, men det er viktig at man i hvertfall prøver), bryr jeg meg ikke om hvilket ståsted de har politisk. På dette feltet er denne kategorien det klart beste forumet i Norge angående politikk. Her kan man føre en saklig og interessant debatt uten at noen blir falemt og uten spamming. På VGD er det ingen moderatorer som stopper dette. VGD er Norges største forum, men dette er det klart beste. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Republikanernes stjerneskudd mobbes etter katastrofetaleHæ? Var det på ordentlig? Jeg stiftet bekjentskap med fyren gjennom Daily Show og Colbert Report, og først da jeg så det andre av dem begynte jeg å mistenke at dette ikke var snakk om en tulle-reporter. "Good evening, and happy Mardi Gras"? Jeg er målløs. Jammen godt jeg har Internett. Jindal og Palin (!) er av mange konservative bloggere de de setter sin lit til. Tro det den som kan. PS: Også Siv Jensen beundrer Palin dypt. På spørsmål om hvilke politikere hun beundret intervju publisert i Standpont, svarte hun bl.a følgende: "I see Sarah Palin as a very strong and vital woman who can do good things for the US in future years." Humre. http://www.standpointmag.co.uk/node/692/full Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Sterk og vital er hun helt sikkert, men er ikke det sånt man sier om hester? Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Harriet vant over NRK Harriet Backer er strålende fornøyd med at hun nå kan bruke sin gamle TV til å se DVD-film uten å måtte betale NRK-lisens. - Det skulle da bare mangle at jeg slipper å betale for noe jeg verken vil eller kan se, sier Backer. NRK endrer innkrevingspraksis, og åpner for at folk kan bruke TV-apparatet som monitor uten at man må betale NRK-lisens. Før jul fortalte vi historien om oslokvinnen Harriet Backer som må betale NRK-lisens for å se DVD-filmer på sin gamle TV. En TV som ikke lenger fungerer som TV-mottaker etter at de analoge bakkenettsendingene ble skrudd av. Ikke urimelig, syntes NRK, og viste til at TV-lisensen er knyttet opp mot det å ha et TV-apparat, uavhengig av hva det brukes til, og uansett om mottakeren i TV-en kan ta i mot digitale TV-signaler eller ei. Krevde endring Forbrukerombud Bjørn Erik Thon reagerte på NRKs avvisende og firkantede holdning med å skrive et brev til kulturminister Trond Giske, der han med utgangspunkt i Backers fortvilte situasjon, ba om at forskrift om kringkasting ble endret slik at det gis unntak for å betale TV-lisens for de som rent faktisk ikke kan se TV. - Jeg tror folk forbinder NRK-lisensen med det å se TV-sendinger, ikke DVD-film vist på TV-skjermen. Forskriftene slik de er utformet og håndheves strider mot folks rettsoppfatning, og bør snares tilpasses den nye TV-hverdagen, sa Thon til Aftenposten.no. Endrer praksis Svaret fra Giske har nå kommet, og her vises det til at NRK har endret praksis i saker der husstander ønsker å si opp kringkastingsavgiften, men samtidig vil beholde fjernsynsmottakeren som monitor for avspilling av innhold fra for eksempel en DVD-spiller. I slike saker vil NRK heretter gjøre en konkret vurdering av om husstanden kan motta fjernsynssignaler. Relevante vurderingskriterier vil blant annet være om husstanden befinner seg i områder der avvikling av analoge fjernsynssignaler er gjennomført og samtidig erklærer at man ikke kan motta fjernsynssignaler på annen måte, eksempelvis via analoge kabelnett. Giske skriver videre at han også har iverksatt et arbeid med sikte på å endre forskriftene som regulerer innkreving av kringkastingsavgiften. Et av siktemålene med revisjonen er nettopp å sikre at reglene for innkreving av kringkastingsavgiften og kontroll med meldeplikt blir bedre i samsvar med de seneste års teknologiske utvikling. - En seier - Kjempegøy, dette er en seier for friheten til selv å kunne velge bort TV-titting uten å måtte betale NRK-lisens for fortsatt å kunne nyte DVD-samlingen, sier en fornøyd Harriet Backer, som selv ikke har hørt et pip fra lisensavdelingen etter at NRK har åpnet for at man kan gjøre en rimelighetsbetraktning i fortolkningen av begrepet "fjernsynsmottaker" i den enkelte sak. Backer kan fortelle at hun har mottatt mange henvendelser og støtteerklæringer etter at Aftenposten skrev om saken, og at hun sågar har fått oppmuntrende brev fra nordmenn bosatt i USA. - Folk synes det er urimelig at jeg skulle betale for en vare jeg verken ville ha, ei heller kunne motta, forteller Backer, som understreker at det har vært prinsippet og ikke lisenspengene dette har dreid seg om. Godt fornøyd - Jeg er veldig godt fornøyd med signalene fra Giske, og det faktum at NRK nå har endret og tilpasset sin innkrevningspraksis slik at et TV-apparatet kan brukes utelukkende som ren monitor uten å utløse NRK-lisens, sier Forbukerombud Bjørn Erik Thon. Tilpasser seg den alminnelige rettsoppfatning NRKs Lisensavdeling viser i sin innstilling i klagesaken Backer har anlagt, til at dagens forskrifter om fjernsynsmottakere ikke hjemler unntak fra avgiftsplikten for en fjernsynsmottaker som ikke er plombert eller lagret/satt bort ut fra hvilke typer fjernsynssignaler som sendes ut i det aktuelle området. Men NRK har likevel valgt, med henvisning til at et motsatt resultat vil stride med den alminnelige rettsoppfatningen, å åpne for å gjøre en rimelighetsbetraktning i fortolkningen av begrepet "fjernsynsmottaker" i den enkelte sak. - En naturlig tilpassning av reglene for bedre å kunne fange opp tilfeller som Harriet Backers i en tid hvor det gjennomføres et teknologiskifte, sier Markeds- og kommunikasjonssjef i NRK, Sigurd Sandvin, som ser positivt på at Giske også vurderer å fremme et forslag om hjemmel i kringkastingsloven for kontroll av abonnentsregistre mot NRKs register for lisensbetalere. En seier i en prinsippielt viktig sak. Definitivt grunn til å ta en slurk champagne-brus nå! Jeg husker for noen år tilbake da de gråt sårt over TV-kort som kunne brukes til å se TV på PC-skjermen med, som ikke ble ilagt den vanlige apparatavgiften. Det var sågar en nisse jeg ikke husker navnet på som argumenterte for at siden det gikk an å se TV på en PC så burde alle PC'er ilegges apparatavgift! Du leste riktig: Dersom firmaet jeg jobber for bestemmer seg for å skifte ut PC-parken (ca. 25 maskiner) så finnes det personer her til lands som mener at firmaet burde betale 25 apparatavgifter til NRK for at vi skal få gjort jobben vår! (Og sitte på ulike diskusjonsforum.) Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Sterk og vital er hun helt sikkert, men er ikke det sånt man sier om hester? Når man jobber som profesjonell løgner, så hjelper det å være sterk og vital. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Bulke-Jens hadde sagt Ja til hijab. Hele Regjeringen faktisk. Likevel har de latt som noe annet. En ynkelig figur denne unnalureren Jens........ Nrk.no Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Herregud jeg gleder meg til måned to med FRP i regjering. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2958651.ece Jeg får håpe at det virkelig kommer noe ut av dette kjøret media har på NSB og veistrekningene for tiden. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Herregud jeg gleder meg til måned to med FRP i regjering. Da er vi to......... For det blir frpantastisk. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2958796.ece Angrepillen kom denne uken i salg i dagligvarebutikker, kiosker og bensinstasjoner. Tidligere har den kun blitt solgt på apotek. Det er 18-årsgrense på salget, noe som er årsaken til at Statens legemiddelverk nå ber foreldrene stå for innkjøpet til sine håpefulle døtre. - Vigtigst for unge – Det er kanskje aller viktigst at jenter under 18 år får tak i dette produktet, slik at de ikke blir uønsket gravide. Derfor håper jeg disse jentene får hjelp av en eldre venninne eller foreldre til å kjøpe produktet for seg, sier avdelingsoverlege Steinar Madsen i Legemiddelverket til Dagligvarehandelen. Madsen presiserer overfor Vårt Land at han ikke oppfordrer til å bryte aldersgrensen. Nødprevensjon – Hvis en 16 år gammel jente bor på en plass hvor det er vanskelig å få tak i nødprevensjon innen den tiden nødprevensjonen har best virkning, vil det være naturlig at denne unge jenta får hjelp til å få tak i nødprevensjon i butikken, for eksempel av foreldrene, sier Madsen. Det er ikke aldersgrense for å kjøpe pillen på apotekene. Aldersgrensen på 18 år gjelder for kjøp av alle legemidler når de selges i dagligvarehandelen Fint at de går ut å råder til å bryte regler. Hvorfor i allverden har det blitt satt 18-års aldersgrense på dette i det hele tatt når en VET at folk debuterer lenge før en alder av 18 år? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Herregud jeg gleder meg til måned to med FRP i regjering. Da er vi to......... For det blir frpantastisk. Jeg gleder meg til å se FRP-statsråder gå på de samme landminene som spesielt SV-statsråder har gått på de siste fire årene. Rett skal være rett, jeg liker verken SV eller FRP. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 (endret) Nå er det ingenting som nødvendigvis tilsier at andre partier vil gjøre samme feil som SV, men det beste for alle er jo selvsagt å håpe på at de sittende regjeringer ikke driter seg ut, uansett om det var dette man stemte eller ikke ved siste valg. Selv om jeg personlig setter pris på at vi mest trolig vil få et regjeringskifte ved neste valg, setter jeg likevel ikke pris på måten den sittende regjering driter seg ut på i endel saker nå. For å si det slik: jeg hadde satt mye mer pris på om den sittende regjering hadde satt positive spor etter seg, fremfor den lille og kortvarige "skadefryd" som måtte oppstå hver gang de "trår på landminer". Endret 4. mars 2009 av Vice Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Jeg ser gjerne FRP i regjering til høsten. Da vil de og velgerne endelig se hvor lite det vil funke. Forøvrig er jeg kanskje enda mindre fan av SV, de føler jeg står for et skadelig tankegods som har kommet alt for langt her i landet allerede. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2958796.ece Angrepillen kom denne uken i salg i dagligvarebutikker, kiosker og bensinstasjoner. Tidligere har den kun blitt solgt på apotek. Det er 18-årsgrense på salget, noe som er årsaken til at Statens legemiddelverk nå ber foreldrene stå for innkjøpet til sine håpefulle døtre. - Vigtigst for unge – Det er kanskje aller viktigst at jenter under 18 år får tak i dette produktet, slik at de ikke blir uønsket gravide. Derfor håper jeg disse jentene får hjelp av en eldre venninne eller foreldre til å kjøpe produktet for seg, sier avdelingsoverlege Steinar Madsen i Legemiddelverket til Dagligvarehandelen. Madsen presiserer overfor Vårt Land at han ikke oppfordrer til å bryte aldersgrensen. Nødprevensjon – Hvis en 16 år gammel jente bor på en plass hvor det er vanskelig å få tak i nødprevensjon innen den tiden nødprevensjonen har best virkning, vil det være naturlig at denne unge jenta får hjelp til å få tak i nødprevensjon i butikken, for eksempel av foreldrene, sier Madsen. Det er ikke aldersgrense for å kjøpe pillen på apotekene. Aldersgrensen på 18 år gjelder for kjøp av alle legemidler når de selges i dagligvarehandelen Fint at de går ut å råder til å bryte regler. Hvorfor i allverden har det blitt satt 18-års aldersgrense på dette i det hele tatt når en VET at folk debuterer lenge før en alder av 18 år? Akk ja, er det ikke hærlig med reguleringskåte byråkrater i dette landet. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Nå er det ingenting som nødvendigvis tilsier at andre partier vil gjøre samme feil som SV, men det beste for alle er jo selvsagt å håpe på at de sittende regjeringer ikke driter seg ut, uansett om det var dette man stemte eller ikke ved siste valg. Selv om jeg personlig setter pris på at vi mest trolig vil få et regjeringskifte ved neste valg, setter jeg likevel ikke pris på måten den sittende regjering driter seg ut på i endel saker nå. For å si det slik: jeg hadde satt mye mer pris på om den sittende regjering hadde satt positive spor etter seg, fremfor den lille og kortvarige "skadefryd" som måtte oppstå hver gang de "trår på landminer". Nå er jeg mer interessert i hva regjeringen får til, ikke hva de sier feil eller om de snubler i et teppe eller om de tror på snåsamannen eller snubler i ei flytrapp og så videre. Men det vil ødelegge FRP, og det setter jeg pris på, i all ærlighet. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Nå er jeg mer interessert i hva regjeringen får til, ikke hva de sier feil eller om de snubler i et teppe eller om de tror på snåsamannen eller snubler i ei flytrapp og så videre.Vi er så positive mennesker at vi husker bare de negative tingene som har skjedd at det er uungåelig at folk setter seg ned og går igjennom listene over ting som ikke en regjering har fått til en hva de faktisk har fått til.Er det noen god oversikt over hva dagens regjering faktisk har fått til? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Spørs vel litt hva du mener med "fått til". Lenke til kommentar
b-real Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Hmmm...tja si det. Ting som er positive og som har samfunnsnytte osv... Ved ettertanke så blir det vel kanskje litt vanskelig Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Spennende hva som skjer med regjeringen nå, viser det seg at Stoltenberg har løyet er det farlig nær ny regjering. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Kan du forklare hvilke mekanismer som kan lede til ny regjering? Kan du forklare hvilket annet regjeringsalternativ som har flertall på Stortinget? Kan du i det hele tatt vise til et annet reelt regjeringsalternativ, flertall eller ikke, på borgerlig side (jeg har ikke registrert noen enighet der) ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå