Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

There's no such thing as "just a joke".

Så sant som det er sagt. Humor er ikke nøytral. Og man kan argumentere for at det er hvordan den oppfattes som teller, ikke hvordan den er ment. Slik blir bildet ikke stående som et eksempel på Roberts kunstneriske evner, men som en kommentar til saken. Tolkningen blir avhengig av øynene som ser, men blir uansett oppfattet som noe Robert synes det er passende å spøke med. Uansett om han skriver "jeg er ikke rasist".

Bildet får passere som humor. Men jeg minner om retningslinjenes paragraf om rasisme. Såpeboksen er ikke tråden for å utfordre den regelen.

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må innrømme at jeg faktisk ikke ser noen mening i utrykket "Jeg tok lurven av svartingen" og ei heller i det originale utrykket som ble foreslått: "Jeg tok luven av svartingen" Derfor ser jeg egentlig heller ikke noe særlig humor i det. Kan noen opplyse meg? :hmm:

Lenke til kommentar

Det er vel ingen som har sagt at uttrykket som sådan er humoristisk ment, bare at parodieringen av omslaget (ifølge roberteh) er det? Folk får tolke det som de vil. Det kan jo endog bli en diskusjon ut av det.

Det er vel en intern-greie, uten at man trenger å utdype :)

Skal ting ytres i utenfor den interne sfære, bør man nok være forberedt på å bli bedt om å utdype. Humor er ikke fritatt for debatt i denne kategorien.

Lenke til kommentar

Harriet vant over NRK

_B-l_pet-h_y-harrie_982026g.jpg

Harriet Backer er strålende fornøyd med at hun nå kan bruke sin gamle TV til å se DVD-film uten å måtte betale NRK-lisens. - Det skulle da bare mangle at jeg slipper å betale for noe jeg verken vil eller kan se, sier Backer.

NRK endrer innkrevingspraksis, og åpner for at folk kan bruke TV-apparatet som monitor uten at man må betale NRK-lisens.

Før jul fortalte vi historien om oslokvinnen Harriet Backer som må betale NRK-lisens for å se DVD-filmer på sin gamle TV. En TV som ikke lenger fungerer som TV-mottaker etter at de analoge bakkenettsendingene ble skrudd av.

Ikke urimelig, syntes NRK, og viste til at TV-lisensen er knyttet opp mot det å ha et TV-apparat, uavhengig av hva det brukes til, og uansett om mottakeren i TV-en kan ta i mot digitale TV-signaler eller ei.

_NRKoppslag_jpg_913430p.jpg

Krevde endring

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon reagerte på NRKs avvisende og firkantede holdning med å skrive et brev til kulturminister Trond Giske, der han med utgangspunkt i Backers fortvilte situasjon, ba om at forskrift om kringkasting ble endret slik at det gis unntak for å betale TV-lisens for de som rent faktisk ikke kan se TV.

- Jeg tror folk forbinder NRK-lisensen med det å se TV-sendinger, ikke DVD-film vist på TV-skjermen. Forskriftene slik de er utformet og håndheves strider mot folks rettsoppfatning, og bør snares tilpasses den nye TV-hverdagen, sa Thon til Aftenposten.no.

Endrer praksis

Svaret fra Giske har nå kommet, og her vises det til at NRK har endret praksis i saker der husstander ønsker å si opp kringkastingsavgiften, men samtidig vil beholde fjernsynsmottakeren som monitor for avspilling av innhold fra for eksempel en DVD-spiller.

I slike saker vil NRK heretter gjøre en konkret vurdering av om husstanden kan motta fjernsynssignaler. Relevante vurderingskriterier vil blant annet være om husstanden befinner seg i områder der avvikling av analoge fjernsynssignaler er gjennomført og samtidig erklærer at man ikke kan motta fjernsynssignaler på annen måte, eksempelvis via analoge kabelnett.

Giske skriver videre at han også har iverksatt et arbeid med sikte på å endre forskriftene som regulerer innkreving av kringkastingsavgiften. Et av siktemålene med revisjonen er nettopp å sikre at reglene for innkreving av kringkastingsavgiften og kontroll med meldeplikt blir bedre i samsvar med de seneste års teknologiske utvikling.

- En seier

- Kjempegøy, dette er en seier for friheten til selv å kunne velge bort TV-titting uten å måtte betale NRK-lisens for fortsatt å kunne nyte DVD-samlingen, sier en fornøyd Harriet Backer, som selv ikke har hørt et pip fra lisensavdelingen etter at NRK har åpnet for at man kan gjøre en rimelighetsbetraktning i fortolkningen av begrepet "fjernsynsmottaker" i den enkelte sak.

Backer kan fortelle at hun har mottatt mange henvendelser og støtteerklæringer etter at Aftenposten skrev om saken, og at hun sågar har fått oppmuntrende brev fra nordmenn bosatt i USA.

- Folk synes det er urimelig at jeg skulle betale for en vare jeg verken ville ha, ei heller kunne motta, forteller Backer, som understreker at det har vært prinsippet og ikke lisenspengene dette har dreid seg om.

Godt fornøyd

- Jeg er veldig godt fornøyd med signalene fra Giske, og det faktum at NRK nå har endret og tilpasset sin innkrevningspraksis slik at et TV-apparatet kan brukes utelukkende som ren monitor uten å utløse NRK-lisens, sier Forbukerombud Bjørn Erik Thon.

Tilpasser seg den alminnelige rettsoppfatning

NRKs Lisensavdeling viser i sin innstilling i klagesaken Backer har anlagt, til at dagens forskrifter om fjernsynsmottakere ikke hjemler unntak fra avgiftsplikten for en fjernsynsmottaker som ikke er plombert eller lagret/satt bort ut fra hvilke typer fjernsynssignaler som sendes ut i det aktuelle området. Men NRK har likevel valgt, med henvisning til at et motsatt resultat vil stride med den alminnelige rettsoppfatningen, å åpne for å gjøre en rimelighetsbetraktning i fortolkningen av begrepet "fjernsynsmottaker" i den enkelte sak.

- En naturlig tilpassning av reglene for bedre å kunne fange opp tilfeller som Harriet Backers i en tid hvor det gjennomføres et teknologiskifte, sier Markeds- og kommunikasjonssjef i NRK, Sigurd Sandvin, som ser positivt på at Giske også vurderer å fremme et forslag om hjemmel i kringkastingsloven for kontroll av abonnentsregistre mot NRKs register for lisensbetalere.

:w00t:

En seier i en prinsippielt viktig sak. :)

Endret av Lars
Lenke til kommentar
Klart dette er positivt, mer energi tjener vi alle på :)

Om vi ser strengt på det taper vel den norske mannen i gata på at strømprisene synker, fordi det er en viktig inntektskilde for nordmenn, både pga strøm og gass.(?)

dagens nye atomkraftverk er ikke det samme som gikk i luften en gang i 1986...

Likevel er det flere av Tsjernobyl-typen som fortsatt peiser på.

Tsjernobyl-reaktoren fortsatte vel å operere inntil år 2000 eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Pøh! Strømmen min er dyr nok som det er, og jeg har ingen aksjer i noen strømselskap så jeg ser ærlig talt ikke oppsiden med dyr strøm...

Når det gjelder Tjernobylreaktoren så gikk den i lufta, og var aldri i drift etter ulykken.

Lenke til kommentar
Pøh! Strømmen min er dyr nok som det er, og jeg har ingen aksjer i noen strømselskap så jeg ser ærlig talt ikke oppsiden med dyr strøm...

Nå er ikke jeg noen ekspert, men slik jeg ser det tjener du penger på at folk har arbeid og at det blir betalt mye skatt.

F eks tjener du som privatperson på at oljeprisen går opp fordi da får staten mer penger og mindre av skattebyrden faller på deg.

I mange land bruker de gass for oppvarming, Norge er en storeksportør av gass. Om strømprisene går ned skjer tre ting:

Du betaler mindre for strømmen.

Norsk strøm synker i verdi.

Norsk gass synker i verdi.

Jeg tror(jeg har ingen utdannelse innenfor feltet) at de to nederste veier opp for den øverste, og vel så det.

Når det gjelder Tjernobylreaktoren så gikk den i lufta, og var aldri i drift etter ulykken.

Jeg søkte det opp på wiki nå:

http://en.wikipedia.org/wiki/Chernobyl_Nuclear_Power_Plant

It was the site of the Chernobyl disaster in 1986, but due to high power demand, continued to operate until December 2000.
Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg noen ekspert, men slik jeg ser det tjener du penger på at folk har arbeid og at det blir betalt mye skatt.

Nei, staten tjener på dette. Lønnen min er ikke styrt av staten.

F eks tjener du som privatperson på at oljeprisen går opp fordi da får staten mer penger og mindre av skattebyrden faller på deg.

Nei. Størsteparten av oljeinntektene går rett i oljefondet.

I mange land bruker de gass for oppvarming, Norge er en storeksportør av gass. Om strømprisene går ned skjer tre ting:

Du betaler mindre for strømmen.

Norsk strøm synker i verdi.

Norsk gass synker i verdi.

Jeg tror(jeg har ingen utdannelse innenfor feltet) at de to nederste veier opp for den øverste, og vel så det.

Slik situasjonen er i dag, så blir all overskuddskraft eksportert. Dette skyldes høyere strømpriser i Europa. Jo mer norske strømselskaper eksporterer jo mer vil strømmen min koste. Derfor er jeg ikke interessert i storstillt krafteksport, men gassen må de vel selge :)

Endret av oldboy
Lenke til kommentar

Nei, staten tjener på dette. Lønnen min styrer ikke staten.

Du ser ikke at du bor i staten? Det er ingen andre enn deg og meg som tjener på at staten tjener penger. Dessuten går økonomi i mye større baner enn bare prisen på brød og melk.

Selv om du direkte ikke taper penger på noe, betyr det ikke at du ikke taper verdier. Bare se på finanskrisen, slike ting får store virkninger. Om staten må betale ut mye trygd, må skattene heves, da må du betale mer.

Nei. Størsteparten av oljeinntektene går rett i oljefondet.

Det betyr ikke at du ikke tjener på det. Oljefondet er en økonomisk sikkerhetsventil for Norge. At Norge har penger på bok vil du nok tjene på, om du ikke fyller 70 om noen dager.

Dessuten tjener du også på at det er mange arbeidsplasser innenfor oljeindustrien. Da mindre av skattebyrden faller på deg f eks.

Lenke til kommentar

Dagens situsajon med finanskrise og dens ringvirkninger vil helt klart gi effekter på min og alle andres økonomi.

Staten har så store inntekter at jeg intersserer meg ikke i om de mister noen milliarder i skatteinntekter eller ei. I det store og det hele så vil det ikke ha så store effekter at det vil øke skatten jeg betaler uansett.

Lenke til kommentar

Som et meta-inspill vil jeg bare si at dette er uten tvil Norges beste politikk-forum. VGs forum er befestet av rasister, skaprasister og Frp-sympatisører. Debattene her holder oss høy kvalitet. Jeg vil også si at jeg setter pris på også dere jeg er uenige med. :love:

Lenke til kommentar

Bildet virker nyansert på forumet. Som uttalt kan ikke disse to forum sammenlignes, verken teknisk eller på innhold. Selv syns jeg det er for mange brukere som heller mot venstresiden i denne kategorien (og forumet). Er også noen som stemmer FrP.

Litt av hvert :)

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Som et meta-inspill vil jeg bare si at dette er uten tvil Norges beste politikk-forum. VGs forum er befestet av rasister, skaprasister og Frp-sympatisører. Debattene her holder oss høy kvalitet. Jeg vil også si at jeg setter pris på også dere jeg er uenige med. :love:

VGD er elendig fordi de mangler både moderatorer til å holde ro og orden, samt en brukermasse jeg aldri kan tenke meg er ferdig med grunnskolen.

Synes forøvrig at den vedvarende spammingen fra konspirasjonsnisser og venstreekstremister er verre enn Frp-sympatisørene, selv om begge deler kan være uhorvelig irriterende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...