Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Komisk er det. Ser ut som om fyren har skrevet budskapet på ambulansen sin.

 

Det må være tanken også, men er det en god idé? ;)

 

Nei!

 

Og hvorfor skal han på død og liv forklare at han ikke er rasist med en bok.....? Han er ikke rasist, vant saken og det får holde.

 

Kan noen photoshoppe den bildeskriften til : "Jeg tok luven av svartingen" , eller "Dessverre spreller han fortsatt"

 

He,he......

Lenke til kommentar

Jeg ser at hijab-diskusjonen har gått livlig her i Såpeboksen også. Jeg vil få anbefale at dere tar den diskusjonen over i dertil egnede egne tråder, så dere ikke "drukner" Såpeboksen fullstendig. Vi kan eventuelt flytte en del eksisterende innlegg til en slik tråd, ved anledning. (Det er litt jobb å finne dem, siden debatten har pågått over så mange sider.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

I media ja, men ikke her :p

 

 

Med byggingen av opptil ti flytende atomkraftverk ser det statligerussiske kjernekraftselskapet Rosatom for seg at russisk atomindustrikan bli et lokomotiv i en kriserammet russisk økonomi.

I forrige uke inngikk Rosatom en kontrakt med den russiske republikken Sakha om å bygge fire nye flytende atomkraftverk. De flytende atomkraftverkene skal «bidra til utvikling» av de nordlige kystområdene i republikken Sakha (tidligere Jakutia) som ligger i Øst-Russland, melder nettstedet World nuclear news.

Urangruve

Sakha er med sine 3,1 millioner kvadratkilometer verdens største undernasjonale administrative enhet, men har under én million innbyggere. Kontrakten om å bygge fire flytende atomkraftverk kommer samtidig med beslutningen om å etablere en ny urangruve som i framtiden kan forsyne den russiske atomindustrien med en firedel av råstoffet den trenger.

Rosatom skryter nå av at ti flytende atomkraftverk er planlagt, og at sju eller åtte av dem vil bli bygget før 2015. I snart to år har arbeidene med den første prototypen vært i gang. Arbeidene ble startet på marineverftet Sevmasj i Arkhangelsk i april 2007, men ble i august i fjor flyttet til verftet Baltiiskii Yard i St. Petersburg.

 

Nærmer seg realitet

De russiske flytende atomkraftverkene har vært svært omstridte i Vesten, men også russiske ingeniørers våte drøm. Norske myndigheter og Statens strålevern tok opp spørsmålet om utbygging av flytende atomkraftverk under de årlige møtene i den bilaterale atomsikkerhetskommisjonen i juni i fjor. Den gang var svaret at de flytende installasjonene skulle dekke energibehov langs kysten, og at konstruksjonene skulle stå ferdig i 2016-2018.

 

– Planene for de flytende atomkraftverkene har framstått som relativt luftige framtidsprosjekter. Nå ser det ut til at vi kan nærme oss at disse blir en realitet i og med at det første verket er under bygging og avtaler om flere er inngått, sier direktør Ole Harbitz i Statens strålevern til NTB.

Han ser planene om utbygging av flytende atomkraftverk som en del av kjernekraftstaten Russlands planer om å modernisere og utvide ut sitt kjernekraftprogram.

 

Stolt atomindustri

Rosatoms informasjonssjef Irina Tsurina erklærer med dårlig skjult stolthet på byråets nettsider at forkortelsen for de flytende atomkraftverkene – FNPP- snart vil bli brukt i dagligtale.

– Det er viktig for oss å gjøre det assiossierbart med Russland – som Sputnik og kosmonauter var det i Sovjet-tiden – ettersom flytende atomkraftverk bygger på en unik, Russisk, teknologi, skriver Tsurina.

Rosatoms toppsjef, Sergej Kirijenko, erklærer at det skal bygges 10 flytende atomkraftverk, og at det første skal stå ferdig i 2010.

– Når vi nå ser krisen, har atomindustrien mulighet til å bli et lokomotiv i vår økonomi ved å tilby sysselsetting og innovative løsninger, skriver Irina Tsurina.

 

Bellona advarer

De har lenge vært spekulert i om de flytende atomkraftverkene også vile bli satt inn som strømleverandør for Stockman-utbyggingen i Barentshavet. Bellona leverte i november i fjor en rapport til EU-parlamentet der de advarte mot at omfattende bruk av både flytende og bunnfaste atomkraftverk er en sentral del av Russlands strategi for framtidig olje- og gassutvinning til havs.

Totals toppsjef for Stockman-utbyggingen, Herge Madeo, har blankt avvist at det foreligger planer om bruk av atomkraft på Stockman. Han har uttalt at Stockman-utbyggerne Total, StatoilHydro og Gazprom utelukkende baserer seg på bruk av gassturbiner.

Hat meg gjerne for dette men jeg syns faktisk ikke det gjør noe at russerene bygger ut atomkraftverk. Endret av b-real
Lenke til kommentar
Men flytende?[...]

 

Nå aner jeg ikke detaljene i de russiske planene, men flytende kan helt fint gjøres (minst) like sikre som landbasert i en del situasjoner. Ulempen er vel ganske åpenbart at de kan synke, og at det er kort vei til havet om noe lekker ut. Tilgjengjeld kan man se helt bort fra problemer med jordskjelv og, for store deler av Russland, man slipper å bygge på en (kanskje) smeltende permafrost. Plasseres denne innretningen på grundt vann i tillegg så er det vel lite problemer med synking også, om den konstrueres slik av den bare setter seg på bunnen uten at vitale deler oversvømmes om den synker. At du vanskelig kan gå tom for vann til kjøling er vel heller ingen ulempe.

Lenke til kommentar

Hva gjør du når du blir etterforsket for torturering under avhør?

Enkelt, du sletter bevismaterial...fysisk skavankene vil jo forsvinne over tid uansett..

The Central intelligence Agency (CIA) has destroyed 92 tapes of interviews conducted with terror suspects, a US government lawyer has admitted.

 

The agency had previously said that it had destroyed only two tapes.

 

The American Civil Liberties Union (ACLU) has launched a lawsuit against the CIA to seek details of the interrogations of terror suspects. Techniques involved are understood to have included water-boarding, which the Obama administration says is torture. The acknowledgment of the 92 destroyed tapes came in a letter sent to the judge presiding over the ACLU lawsuit.

 

"The CIA can now identify the number of videotapes that were destroyed," the letter by acting US Attorney Lev Dassin, obtained by the BBC, said. "Ninety-two videotapes were destroyed."

 

The letter, dated 2 March, said the CIA was gathering more details for the lawsuit, such as a list of the destroyed records, any secondary accounts describing what was on the destroyed tapes, and the identities of those who may have viewed or possessed the recordings before their destruction. Government lawyers said some of the information may be classified.

 

"The CIA intends to produce all of the information requested to the court and to produce as much information as possible on the public record to the plaintiffs," the letter said.

 

In 2005 a judge ordered the preservation of all evidence regarding the treatment of detainees at Guantanamo Bay. In December 2007, the CIA revealed that two tapes from interviews had been destroyed five months after the ruling.

MER her....

 

Fantastisk, her beordres CIA av dommere om å ikke ødelegge kasetteene men neiiida, de skal slettes de. Og hvem vil stå ansvarlig for dette? Blir det noen straff? Neppe.

Lenke til kommentar
Kan noen photoshoppe den bildeskriften til : "Jeg tok luven av svartingen" , eller "Dessverre spreller han fortsatt"

Jeg er ikke i humør til å være fullt så smakløs, så:

post-11129-1236085047_thumb.jpg

En grafisk jobb av tvilsom kvalitet er ikke tvilsom nok før den har fått en lens flare eller to.

 

Utfordringen om å lage en mer bitende parodi får gå til en annen.

Lenke til kommentar
Kan noen photoshoppe den bildeskriften til : "Jeg tok luven av svartingen" , eller "Dessverre spreller han fortsatt" He,he......
Jeg er ikke i humør til å være fullt så smakløs, så:

 

post-11129-1236085047_thumb.jpg

 

En grafisk jobb av tvilsom kvalitet er ikke tvilsom nok før den har fått en lens flare eller to. Utfordringen om å lage en mer bitende parodi får gå til en annen.

Tar utfordringen på oppfordring fra Robocoop! Sier som Schjenken, jeg er ingen rasist :wee:

 

 

Presiserer at dette kun er humoristisk ment.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...