Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Forøvrig oppsiktvekkende at fattige Cuba har råd til å sende tusenvis av leger til andre fattige land for å hjelpe. Mens vi i Norge såvidt tar oss råd til sende noen penger. Hva med å gjøre litt mer konkrete bidrag?

5172819[/snapback]

Jeg mener å huske fra ungdomsskolen at Cuba har bra helsevesen. Dog, alt er vel relativt, som vanlig.

5174416[/snapback]

Cuba har de friskeste og mest velutdannede horene i verden!! :ermm:

5174442[/snapback]

Og hadde det ikke vært for USA`s handelsblokkade så hadde dem kunnet brukt utdannelsen på et fornuftig arbeid, nok en gang ser en hva USA klarer å få til :no:

Det har jo vært en stor torn i amrikanernes øyne lenge at til troo for at de har blokkert landet i flere tiår så har de neten klart å utrydde analfabetismen i landet,noe USA ikke har klart :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
JBlack: Jadajada, nå ville jeg egentlig ikke inn på skatte og avgifts-debatten, men heller debattere u-hjelpen.

5175500[/snapback]

Da har vi det problemet at de ofte er ganske sterkt sammenknyttede. Det meste av politiske diskusjoner kan man fint knytte opp mot skatte-/avgifts-politikk. (Men jeg skal prøve å hold meg unna)

Jau, ifølge artikkelen er det sånn. Det betyr ikke at det er sånn.

5175549[/snapback]

Er dette et tilfelle av "I WANT TO BELIEVE", eller har du noe fakta å komme med?

Og, uavhengig om artikkelen har rett så mener jeg vi må forbedre u-hjelpen ikke droppe den!

5175549[/snapback]

Det er der en del mener at u-hjelpen forbedres best om man dropper den. Har du andre forslag?

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
Jau, ifølge artikkelen er det sånn. Det betyr ikke at det er sånn.

5175549[/snapback]

Er dette et tilfelle av "I WANT TO BELIEVE", eller har du noe fakta å komme med?

Heh...betyr dette at man må motdokumentere alle artikler man velger å ikke svelge rått?
Og, uavhengig om artikkelen har rett så mener jeg vi må forbedre u-hjelpen ikke droppe den!

5175549[/snapback]

Det er der en del mener at u-hjelpen forbedres best om man dropper den. Har du andre forslag?

5175701[/snapback]

Ehm...jeg er den første til å innrømme at jeg ikke er noen ekspert på u-hjelp. Men, jeg vil nok tro det finnes nok av forslag til hvordan den skal brukes. For å sitere meg selv:

Det må da være mulig å bruke disse pengene på tiltak som fungerer, eventuelt på forskning/utgreiing av hva som fungerer!

Du vet, "I WANT TO BELIEVE"! :thumbup:

Lenke til kommentar

Interessant, en bok om jødehatets historie kommer nå ut:

– Jødene er Europas første fremmede, og de ga oss vår første erfaring med å være en majoritet, sier idéhistoriker Håkon Harket.

(...)

– Hatet mot jødene søker legitimitet i Midtøstenkonflikten, siden det rasebaserte grunnlaget for antisemittismen stort sett har mistet legitimitet. Konflikten mellom Israel og araberverdenen handler i aller høyeste grad om interesser; noen kaller Israel den nye «Jøden», mens andre mener palestinerne har overtatt den rollen. Slik aktiviseres mytene om «Jøden» i nære, politiske diskusjoner. Et eksempel på en myte er forestillingene om jødenes allmakt; at de sto bak bombingen 11. september – samtidig som det er jødene som egentlig styrer USA, sier han.

http://www.klassekampen.no/kk/index.php/ne...joedes_historie

Lenke til kommentar
Og hadde det ikke vært for USA`s handelsblokkade så hadde dem kunnet brukt utdannelsen på et fornuftig arbeid, nok en gang ser en hva USA klarer å få til.  :no:

Det har jo vært en stor torn i amrikanernes øyne lenge at til troo for at de har blokkert landet i flere tiår så har de neten klart å utrydde analfabetismen i landet,noe USA ikke har klart  :hmm:

5175660[/snapback]

Ifølge world factbook lå lese og skrivekyndigheten på Cuba i 2003 på 97 %. I USA i 1999 lå den på 97%. Vet ikke om disse har endret seg, men det setter tvil ved påstanden din.

Amerikanerne hadde sikkert en god grunn til å blokkere Cuba, på samme måte som de har blokkert Iran. Men det er vel også fælt, for USA står jo bak alt ondt i verden i dag, ikke sant?

Forøvrig begynner den hoderistingen din å bli irriterende i lengden. Greit nok med noen, men i hvert innlegg?

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Dødsstraff gir som kjent uttrykk for en tro på at et menneske ikke kan forandre seg, forbedre seg. Her er et eksempel på en som har gjort dette, men likevel får "tildelt" dødsstraff av Schwarzenegger.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=297247

Williams har etter at han ble fengslet kjempet hardt for å advare ungdom mot gjenger. Han har til og med blitt nominert til Nobels fredspris og blitt en stjerne og et forbilde blant mange unge for sitt arbeid. Men straff vil han få likevel, selv om mange mener den er for streng.

(...)

Snoop Dogg kom til stedet ikledd en t-skjorte med påskriften «SaveTookie.org» og holdt en tale der han forsvarte den 51 år gamle fangen.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke Schwarzenegger som har "tildelt" dødsdommen her, men juryen i retten. Denne dommen ble anket på grunn av påstander om feil (blant annet at dommeren tillot anklageren å "luke ut" alle fargede i juryen), men denne anken ble avvist i Høyesterett. Det skjedde for bare 9 dager siden.

Den dømtes advokater har nå rettet en appell til Schwarzenegger om benådning, men Schwarzenegger har neppe behandlet den ennå.

Kilde: savetookie.org

Geir :)

Lenke til kommentar

"Credit where credit is due"... ;)

Ifølge benådningsansøkningen var forøvrig Ronald Reagan den siste guvernør i California som benådet en dødsdømt mann etter denne regelen. ("Act of Clemency", det vil si å ettergi selve straffen, uten å behande skyldspøsmålet eller "tilgi" forbrytelsen.) Edit: Det var i 1967, siden har det ikke skjedd at en antatt skyldig mann har blitt benådet. Så det ville være en ikke ubetydelig handling av Schwarzenegger.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

TV2 nyhetene har nettopp tallfestet tapet av realfagslærere. Tallet på lektorer har gått bed til det halve siden 80-tallet. Rekrutteringen er så og si null. Djupedal ser ingen bekymringer i denne saken. Norske elever har "andre" (sic) kvaliteter som er verdifulle.

Jeg blir skremt og skuffet over slike uttalelser, overrasket blir jeg derimot ikke. Lurer forresten på hva disse andre kvalitetene er, om de veier opp for dem vi har tapt og fyren virkelig tror det er lurt å legge alle eggene i samme kurv.

Edit: Nyheten er nå ute på Nettavisen:

Nesten halvparten av realfagslærerne er pensjonerte siden 1980. Da var det 2.200 realfagseksperter i norske skoler, i 2005 er tallet 1.200.

Fortsetter utviklingen vil det kun være 100 igjen i 2015. For rekrutteringen er tilnærmet lik null.

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article497098.ece

Endret av Feynman
Lenke til kommentar

Sharon forlater Likud?

Israels statsminister Ariel Sharon har bestemt seg for å bryte med partiet Likud, sier partifeller av statsministeren til israelsk militærradio.

Sharon skal ha sittet i maratonlange samtaler med støttespillere og partifeller etter at det israelske arbeiderpartiet vedtok å trekke seg fra regjeringen søndag.

Ifølge anonyme partifeller bestemte han seg til slutt for å bryte med partiet han var med på å grunnlegge og heller stille som uavhengig kandidat eller danne et nytt parti før valget på ny nasjonalforsamling.

Valget skulle opprinnelig holdes i november neste år, men ettersom arbeiderpartiet har valgt å trekke seg, er det ventet at det blir framskyndet til februar eller mars.

Statsministeren gjorde det torsdag klart at han mente et tidlig valg ikke var til å unngå etter at Amir Peretz ble valgt til ny leder av det israelske arbeiderparti. Peretz varslet straks at han vil bryte koalisjonssamarbeidet med Sharons konservative Likud.

Den nøyaktige valgdatoen ventes offentliggjort mandag. Politiske observatører i Israel tror dette vil bli innledningen på en valgkamp preget av konflikten med palestinerne så vel som av innenlandske økonomiske spørsmål.

Lenke til kommentar

Så det.

Isåfall blir han vel enten uavhengig eller danner nytt parti. Han går vel neppe inn i Arbeiderpartiet ;) Han kunne gått inn i noe mer ekstremt, men tror ikke sjansene er store.

MEN, jeg undrer på denne militærradioen jeg... offisielt propagandaapparat? Ikke hørt om det før nå...

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke mye evne til prinsipiell tenkning, virker det som. Får håpe at Navarsete evner å se forbi pengene og skyte ned den prøveballongen før vinden tar den...

Men de skal visstnok doble antall fotobokser langs veiene nå, og da er det mye penger å spare på en billigere løsning. Så hvem vet...

5185321[/snapback]

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1160753.ece :whistle:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1160647.ece

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...