Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Et konstruert scenario: Islam øker lineært fra 0 til 100% av befolkningen i Norge mellom 1980 og 2080. Altså en økning på 1%poeng per år. La oss si at kristendommen faller fra 100% til 0% på samme tid. På hvilket tidspunkt mener dere muslimene skal få lov til å utforme norske lover som er i strid med det de kristne ønsker?

Bør de kristne bruke virkemidler for at muslimene skal få mindre å si politisk enn deres andel av befolkningen skulle tilsi?

Jeg er bare nysgjerrig på hva folk her mener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234
I skolen sier det seg selv at det vil bli et problem dersom mange begynner å fritt velge fridager.

Du må nok seie i frå, og eg tviler på at dei vil godtake fridagane til, til dømes, Usynlege rosa einhyrning-religionen.

Lenke til kommentar
Et konstruert scenario: Islam øker lineært fra 0 til 100% av befolkningen i Norge mellom 1980 og 2080. Altså en økning på 1%poeng per år. La oss si at kristendommen faller fra 100% til 0% på samme tid. På hvilket tidspunkt mener dere muslimene skal få lov til å utforme norske lover som er i strid med det de kristne ønsker?

Bør de kristne bruke virkemidler for at muslimene skal få mindre å si politisk enn deres andel av befolkningen skulle tilsi?

Jeg er helt sikker på at innen 2080 er islam, i det minste i Norge, blitt så moderat at dette ikke vil være noe problem lenger. I hvert fall hvis vi tillater hijab i politiet. :p

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
I skolen sier det seg selv at det vil bli et problem dersom mange begynner å fritt velge fridager.

Du må nok seie i frå, og eg tviler på at dei vil godtake fridagane til, til dømes, Usynlege rosa einhyrning-religionen.

Selvsagt måtte man sagt i fra, men problemet ville jo ikke blitt noe mindre av den grunn.

Lenke til kommentar

Selvsagt måtte man sagt i fra, men problemet ville jo ikke blitt noe mindre av den grunn.

Antakeligvis langt mindre problem knyttet til at enkelte elever får fri en dag eller to i året for å feire en eller annen helligdag enn at enkelte elever tar seg 2-3 uker ferie midt i skoleåret for å dra på sydenferrie. :)

Lenke til kommentar
Antakeligvis langt mindre problem knyttet til at enkelte elever får fri en dag eller to i året for å feire en eller annen helligdag enn at enkelte elever tar seg 2-3 uker ferie midt i skoleåret for å dra på sydenferrie. :)

Det er sant, om man ser dem uavhengig av hverandre, men dette vil jo komme i tillegg til "syden-skulken".

Lenke til kommentar

Vi lever i et demokrati, så det vil være når de får politisk flertall. I praksis vil det være en "glidende" overgang og en periode med mye stridigheter før muslimene får overtaket.

Lenke til kommentar

Det er sant, om man ser dem uavhengig av hverandre, men dette vil jo komme i tillegg til "syden-skulken".

Det er sant. Men jeg mener at siden vi er blitt et så flerkulturelt land så bør vi kunne klare å finne løsninger som gir folk fri en dag eller to i året i forbindelse med helligdager. I praksis så blir det i de fleste skoler ikke snakk om mer enn 2-3 slike dager iløpet av året. Det tror jeg skolen tåler. :)

Ser for meg at man kan ta fridagen på himmelspretten og bruke den når en vil, eller det kan jo alltids være regler forbundet med det, f.eks. at dagen må brukes i forbindelse med en helligdag eller til å utvide ferien med en dag.

Lenke til kommentar

Det største problemet er jo at dette har et faglig (og økonomisk)aspekt. Hvordan skal man sikre at elevene får samme faglig støtte dersom mange forsvinner ut fra undervisningen her og der, i en enda større skala enn det som forgår idag. Skolen er avhengig av at elevene i størst mulig grad er samlet, da det ikke er vanlig med undervisning på individuelt nivå. Skolen er også pr. idag oversvømmet med fridager, så noen økning i antall fridager ville være svært negativt for det faglige nivået.

Lenke til kommentar

Får ikke muslimer fri på helligdagene sine da? Det nekter jeg å tro. Når foreldre tar med ungene til syden i ukesvis kan umulig dette være noe problem. La oss heller ikke overdrive dramatikken her - grunnskolen er først og fremst en oppbevaringsanstalt, og det er begrenset hvor mye faglig fremdrift man går glipp av.

Lenke til kommentar
Det største problemet er jo at dette har et faglig (og økonomisk)aspekt. Hvordan skal man sikre at elevene får samme faglig støtte dersom mange forsvinner ut fra undervisningen her og der, i en enda større skala enn det som forgår idag. Skolen er avhengig av at elevene i størst mulig grad er samlet, da det ikke er vanlig med undervisning på individuelt nivå. Skolen er også pr. idag oversvømmet med fridager, så noen økning i antall fridager ville være svært negativt for det faglige nivået.

I praksis så vil det vel neppe være snakk om at det i en klasse er mer enn 2-3 forskjellige dager hvor elever er borte. Tror ikke det kan være noe problem. Så lenge man ikke øker antallet fridager per elev så tror jeg ikke det skulle vært noe problem. :)

Det er selvsagt utfordringer knyttet til dette, men de er det nok mulig å løse. :)

Lenke til kommentar

Jeg er helt sikker på at innen 2080 er islam, i det minste i Norge, blitt så moderat at dette ikke vil være noe problem lenger. I hvert fall hvis vi tillater hijab i politiet. :p

Jeg tror den saken går ned i historiebøkene slik: "Etter at Hijab ble førsøk innført i politiet i 2009, førte en del instanser med FRP i spissen en politikk mot særtiltak for Islam. Det var etter dette at Stoltenberg innførte uttrykket `der ble du grundig eid, Storberget".

Endret av Earthworm-Jim
Lenke til kommentar
...La oss heller ikke overdrive dramatikken her - grunnskolen er først og fremst en oppbevaringsanstalt, og det er begrenset hvor mye faglig fremdrift man går glipp av.

Nei for all del, la skrive, lese og matteferdighetene til norske skolebarn sakke enda mer akterut... :roll:

Lenke til kommentar

Syns vi sammen skal skape et sekulært samfunn slik som bl.a. USA, Frankrike og Tyrkia. Ingen lov bør ha en religiøs begrunnelse.
Lenke til kommentar

Syns vi sammen skal skape et sekulært samfunn slik som bl.a. USA, Frankrike og Tyrkia. Ingen lov bør ha en religiøs begrunnelse.

"In God we trust ..." :ermm:

Lenke til kommentar

De kristne har stor makt i USA, og religionen står sterkt. Men den har ingen plass i styresettet. Kristne grupper kan få gjennom lover som er motivert av religion, men de må begrunnes generelt. Klarer de ikke det tviler jeg på at det blir godtatt.

Det fungerer på sett og vis slik i Norge, men så lenge vi har statskirke og lover basert på kristendom er det vanskeligere å stå i mot krav fra andre religioner.

"In God we trust" er nok mer av historisk enn praktisk betydning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...