Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Jeg er uenig til kritikken som naivistene kommer med. "Hvem snikislamiserer?" spørres det. Her er svaret:

 

Abid Raja: Mannen som krevde sterkere blasfemilovgivning etter at tegninger av Muhammed ble trykket i flere aviser. Han skjønner ikke at det er ytringsfriheten som må beskyttes, og ikke hårsåre ekstremister.

Afshan Rafiq: Mannen som vil ha muslimske avdelinger på sykehus.

 

Yousef Gilani: Mannen som mener muslimer må få særbehandling i norske fengseler, i form av halal-kjøtt (kjøtt fra dyr som er slaktet på fæle måter)

 

Fahim Naeem: Mannen som mener norske myndigheter må innføre alkoholfrie dager på puber, utesteder og restauranter, fordi Islam forbyr alkohol.

 

Akhtar Shaundry: Mannen som mener muslimer bør få fri på Islams helligdager.

 

Norsk Muslimske Ungdom: Gruppen som ønsker kjønnsdelt svømmeundervisning ved norske skoler.

 

Somalisk Drosjeforening: Gruppen som krever eget bønnerom i taxidepoet på Gardermoen.

 

Reza Rezaee: Mannen som ønsker et prøveprosjekt med sharialover i Norge.

 

Muslimer i Kristiansand: Krevde at barneavdelingen ved et sykehus fjernet en tegning av en gris på veggen.

 

Stadig fllere muslimer: Ønsker egne rentefrie banker fordi rente er forbudt i Islam.

 

Abdelmajid Jerad: Mannen som mener Norge bør starte opp egen Imam-utdanning.

 

 

Osv osv osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er uenig til kritikken som naivistene kommer med. "Hvem snikislamiserer?" spørres det. Her er svaret:

Skal vi se.

 

Abid Raja: Mannen som krevde sterkere blasfemilovgivning etter at tegninger av Muhammed ble trykket i flere aviser. Han skjønner ikke at det er ytringsfriheten som må beskyttes, og ikke hårsåre ekstremister.

Den loven ville også beskyttet alle andre religioner. FRP var også tilhengere av blasfemiparagrafen helt frem til Muhammed-saken.

 

Afshan Rafiq: Mannen som vil ha muslimske avdelinger på sykehus.

Og hva innebærer det? Og hvilket grunnlag hadde han? Det savner jeg.

 

Yousef Gilani: Mannen som mener muslimer må få særbehandling i norske fengseler, i form av halal-kjøtt (kjøtt fra dyr som er slaktet på fæle måter)

Snikinnføring av jødedom! Jøder eter også Halal-kjøtt. Dette er faktisk et latterlig eksempel.

 

Fahim Naeem: Mannen som mener norske myndigheter må innføre alkoholfrie dager på puber, utesteder og restauranter, fordi Islam forbyr alkohol.

Som ikke fikk gjennomslag.

 

Akhtar Shaundry: Mannen som mener muslimer bør få fri på Islams helligdager.

Vi får fri på kristne helligdager.

 

Norsk Muslimske Ungdom: Gruppen som ønsker kjønnsdelt svømmeundervisning ved norske skoler.

Heller det enn ingen svømmeundervisning.

 

Somalisk Drosjeforening: Gruppen som krever eget bønnerom i taxidepoet på Gardermoen.

Flott, så får de bedd sine bønner uten å forstyrre noen. Er ikke der bra?

 

Reza Rezaee: Mannen som ønsker et prøveprosjekt med sharialover i Norge.

Det kunne vel nærmest regnes som et privat prosjekt på linje med andre meglingsordninger organisert av private.

 

Muslimer i Kristiansand: Krevde at barneavdelingen ved et sykehus fjernet en tegning av en gris på veggen.

Tåpelig, men ikke et tegn på islamifisering.

 

Stadig fllere muslimer: Ønsker egne rentefrie banker fordi rente er forbudt i Islam.

Dette er et ganske komplisert spørsmål. Men det er egentlig litt irrelevant. Det er heller ikke forbudt med renter i Islam, så vidt jeg forsto tolkningen som er gjeldende er det forbudt å utbytte andre. Men det tolkes i de fleste muslimske land i dag slik at det er helt greit å låne ut penger fordi den andre parten vet at han eller hun må betale renter.

 

Hvor mange som ønsker det fremgår ikke akkurat.

 

Abdelmajid Jerad: Mannen som mener Norge bør starte opp egen Imam-utdanning.

Tja, hvorfor ikke?

 

Det er mange tullete forslag, og mye rart og fremmed, men å dermed påstå at det er indikasjoner på snikislamifisering er latterlig.

Lenke til kommentar
Yousef Gilani: Mannen som mener muslimer må få særbehandling i norske fengseler, i form av halal-kjøtt (kjøtt fra dyr som er slaktet på fæle måter)

Her avslører du din kunnskapsløse fremmedfrykt.

 

Halal som slaktemetode

 

For at kjøtt skal være tillatt å spise, bør en rekke betingelser være oppfylt. Noen av disse er absolutte krav, mens andre er mer å betrakte som anbefalinger.

 

* For det første må dyret i seg selv være tillatt å spise. Av kjøtt som ikke er tillatt å spise (haram) er grisekjøtt det viktigste og det som håndheves strengest. Men forbudene omfatter også firbente dyr som spiser andre firbente dyr (f.eks. tiger, rev, ulv), mens dyr som brukes til transport bør helst ikke spises og bli kalt for "makrouh" (som f.eks. kamel og hest), og dyr som slikker i seg vann (kattedyr, hunder) er også haram. Reglene om tillatte og forbudte dyr samsvarer i stor grad med budene om rene og urene dyr i Det gamle testamente (3.Mos 11 og 5.Mos 14 3-21).

* Selve slaktingen må skje ved at de to hovedpulsårene i strupen kuttes med et raskt kutt. Kroppen skal tømmes for mest mulig blod så raskt mulig. Også luftrør og spiserør skal kuttes. Etter norsk lov må alle dyr som slaktes bedøves før blodtapping (Dyrevernloven §9). Bedøving før slakting bryter ikke med halal, så lenge dyret fortsatt er levende når det slaktes.

* Dyret skal ikke utsettes for unødig smerte. Derfor må slaktekniven være skarp, og slakteren bør være kvalifisert.

* Slakteren bør være muslim. Men Koranen tillater også kjøtt av dyr som er slaktet av «skriftfolkene» ahl ol-kitab, det vil si jøder og kristne.

* Slaktingen bør skje i Guds navn, ved at slakteren sier «bi-smi llah Allaho Akbar» (i Allahs navn Gud er større). Dette er ikke et absolutt krav.

* Dyret bør legges med hodet mot Mekka (qibla). Dette er ikke et absolutt krav.

Kilde

Lenke til kommentar

Nå må man jo også se på hva som faktisk går gjennom av dise forslagene. Foreløpig er det vel kravet om separering av gutter og jenter under svømmeundervisning som har gått gjennom. Enhver kan komme med sin mening og forslag, uansett hvor tåpelige de er, det er når faktisk disse meningenen blir presset gjennom at det begynner å bli bekymringsverdig. Men hvor mange slike forslag må bli presset gjennom før man begynner å snakke om islamisering? Hvor går grensen?

Lenke til kommentar
Her avslører du din kunnskapsløse fremmedfrykt.

* Selve slaktingen må skje ved at de to hovedpulsårene i strupen kuttes med et raskt kutt. Kroppen skal tømmes for mest mulig blod så raskt mulig. Også luftrør og spiserør skal kuttes. Etter norsk lov må alle dyr som slaktes bedøves før blodtapping (Dyrevernloven §9). Bedøving før slakting bryter ikke med halal, så lenge dyret fortsatt er levende når det slaktes.

 

Anser du dette som en human slaktemetode?

 

Og ikke minst er det norsk lov i norge, eller islam som gir påbud om bedøvelse?

Lenke til kommentar
Anser du dette som en human slaktemetode?

Hvordan vil du at slaktingen skal utføres da?

 

Ps. Frasen "human slaktemetode" gir meg uønskede assosiasjoner.

 

Og ikke minst er det norsk lov i norge, eller islam som gir påbud om bedøvelse?

Insinuerer du at muslimer helst vil avlive dyrene uten bedøvelse?

Lenke til kommentar
Her avslører du din kunnskapsløse fremmedfrykt.

* Selve slaktingen må skje ved at de to hovedpulsårene i strupen kuttes med et raskt kutt. Kroppen skal tømmes for mest mulig blod så raskt mulig. Også luftrør og spiserør skal kuttes. Etter norsk lov må alle dyr som slaktes bedøves før blodtapping (Dyrevernloven §9). Bedøving før slakting bryter ikke med halal, så lenge dyret fortsatt er levende når det slaktes.

 

Anser du dette som en human slaktemetode?

 

Og ikke minst er det norsk lov i norge, eller islam som gir påbud om bedøvelse?

 

Det var kanskje ikke så veeeeeldig vanlig å bedøve dyr noensteder før slakting på den tiden muslimske regler ble utformet?

Lenke til kommentar

Nei, men på den tiden så var det kanskje kravet om at maten skulle være trygg å spise og at den skulle holde seg lenge som var viktigst. Det å slakte og tappe dyret for blod på denne måten er med å forbedrer både holdbarheten og kvaliteten på maten når man ikke har tilgang til fryser og kjøleskap.

Det er kun nå når vi har så mange dyr og mye penger at vi kan velge å bedøve dyr før de slaktes.

Lenke til kommentar
Hvordan vil du at slaktingen skal utføres da?

 

Ps. Frasen "human slaktemetode" gir meg uønskede assosiasjoner.

Human slaktemetode var kanskje et dårlig valg av ord.

 

 

Insinuerer du at muslimer helst vil avlive dyrene uten bedøvelse?

Jeg spør hvorfor halalslakting i norge bruker bedøvelse.

Ene og alene fordi loven sier det, eller om islam også oppfordrer til det.

Lenke til kommentar
Jeg spør hvorfor halalslakting i norge bruker bedøvelse. Ene og alene fordi loven sier det, eller om islam også oppfordrer til det.

 

Hvordan skal en religion med tradisjon flere tusen år tilbake ha noen formening om bedøvelse? Spørsmålet er vel om muslimer har noen mening om dette, og der er vel svaret at det varierer veldig. Som andre har skrevet er det ikke noe absolutt krav at halal-kjøtt må være slaktet uten bedøvelse.

Lenke til kommentar
Hvordan skal en religion med tradisjon flere tusen år tilbake ha noen formening om bedøvelse? Spørsmålet er vel om muslimer har noen mening om dette, og der er vel svaret at det varierer veldig. Som andre har skrevet er det ikke noe absolutt krav at halal-kjøtt må være slaktet uten bedøvelse.

For ordensskyld så er ikke islam flere tusen år gammel.

 

Og selvfølgelig så er det av interresse, fordi det er relgionen som forfekter denne slaktemetoden i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Og derfor skrev jeg "med tradisjon flere tusen år tilbake". ;) Da reglene i denne religionen (og andre) ble nedtegnet hadde de ikke noen formening om bedøvelse og synet på dyr var et helt annet enn det vi har nå. Jeg sier ikke at spørsmålet er uten interesse, men at du ikke kan forvente at Islam som religion har noe formening om det. Det du kan forvente er at muslimer har en formening om det.

Lenke til kommentar
Og derfor skrev jeg "med tradisjon flere tusen år tilbake". ;) Da reglene i denne religionen (og andre) ble nedtegnet hadde de ikke noen formening om bedøvelse og synet på dyr var et helt annet enn det vi har nå. Jeg sier ikke at spørsmålet er uten interesse, men at du ikke kan forvente at Islam som religion har noe formening om det. Det du kan forvente er at muslimer har en formening om det.

Jeg ser tankegangen din, men uten at jeg helt bifaller den heller.

 

Til sammenligning så er det -har kirken et syn på vigsling av homofile, oljeborging, søndagsåpne butikker eller er det kristne som har det?

Har LO et syn på arbeidsinnvandring, eller er det "arbeidere" som samtidig er medlem i LO som har det synet?

 

Muslimer er en stor hetrogen gruppe, og da blir det vel fragmentert å si Ole sier A, Ali sier B og Bente sier B så derfor er B rett.

Og derfor av enkelhetsskyld, i vår kontekts, er min oppfatning av hva islam sier, samtidig som det er muslimer som kom på reglene for tusenvis av år siden(!) og inkorperert dem i troen sin, hva som er mest anvendelig for hva et offisielt syn på saken er.

 

Uten at det nødvendigvis avfeier at det finnes ulike tilnærminger innad i muslimske kulturer til saken.

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Akhtar Shaundry: Mannen som mener muslimer bør få fri på Islams helligdager.

I skolen så kan ein få fri x dagar i året fordi det er heilagdagar allereie. Ser ikkje problemet.

 

Norsk Muslimske Ungdom: Gruppen som ønsker kjønnsdelt svømmeundervisning ved norske skoler.
Vi hadde ei muslimsk jente på ungdomsskolen og ho kunne ikkje ha symjing saman med gutar, så difor vart vi delt i gut og jente. Var ikkje noko problem med det, anna enn at eg som ikkje hadde symjing ikkje fekk sjå på jamnaldra fjortisjenter i badedrakt :p

 

Det viste seg å vere ein så god idé at dei andre klassane også vart delt inn i gutar- og jentegrupper i symjinga.

Lenke til kommentar
Akhtar Shaundry: Mannen som mener muslimer bør få fri på Islams helligdager.

I skolen så kan ein få fri x dagar i året fordi det er heilagdagar allereie. Ser ikkje problemet.

Det bør ikke være noe problem i arbeidslivet da de aller fleste som regel har noen feriedager de kan disponere fritt utover året etter avtale med arbeidsgiver.

I skolen sier det seg selv at det vil bli et problem dersom mange begynner å fritt velge fridager.

Lenke til kommentar

Legg merke til at jeg snakker om et uttrykk som gir mening, og det er økende islamifisering i Norge.

 

Den loven ville også beskyttet alle andre religioner. FRP var også tilhengere av blasfemiparagrafen helt frem til Muhammed-saken.

Les hva han skriver. Sterkere lovgivning, og den loven har vært død lenge. At muslimer prøver å styrke den er urovekkende.

 

Og hva innebærer det? Og hvilket grunnlag hadde han? Det savner jeg.
Poenget er at de ønsker det. Hvilke andre relgiøde grupper ber om seperate avdelinger

 

Snikinnføring av jødedom! Jøder eter også Halal-kjøtt. Dette er faktisk et latterlig eksempel.

Nei, fordi da ville det ha vært en jøde som hadde krevd det. Det var en muslim som ville ha egne særkrav.

 

Som ikke fikk gjennomslag.

Og det har ingenting med saken å gjøre. Poenget er at han foreslo det og at med et større muslimsk flertall kunen det ha gått igjennom.

 

Heller det enn ingen svømmeundervisning.

Poenget er at vi viker for muslimer, og kommer til å gjæøre det mer i fremtiden. Dette er et ypperlig eksempel på hvor vi allerede har viket. Det er også veldig synd at vi må seperatere gutter og jenter når vi burde gå den motsatte veien.

 

Det kunne vel nærmest regnes som et privat prosjekt på linje med andre meglingsordninger organisert av private

Poenget er at det er urovekkende. Dette kan faktisk gå igjennom om det blir flere muslimer i Norge.

 

Tåpelig, men ikke et tegn på islamifisering.

Eh.. jo. Det er et sted hvor nordmenn må vike fordi muslimer har egne særkrav.

 

Jeg vet ikke en gang hva snikislamering kan bety, og liker ikke at hun brukte uttrykket, men det jeg tror hun mente er sant. Vi har begynt å vike for muslimenes særkrav og kommer til å gøre det mer i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...