Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Men at man har offentlighet i straffesaker betyr ikke at alle som dømmes i Norge henges ut med navn og bilde. Og at offentlighet også der skattejuks avgjøres administrativt skulle medføre dette er rett og slett tåpelig, og en stråmann.

Men tror du ikke at det er en lavere terskel for å henge folk ut for skattejuks i forhold til noen som er kjent for vold?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man henger da ikke ut noen av dem. Hvorfor skal vi diskutere helt konstruerte og ganske fjerne problemstillinger? Det er ikke slik at det eneste alternativet til 'undratt fra offentligheten' er 'henge ut'. I så fall er alle som ble dømt i en domstol i Norge 'hengt ut'. Det tror jeg du får de færreste med deg på at de har blitt.

Lenke til kommentar

En ser med jevne mellomrom såkalte kjendiser blir omtalt som det ene og det andre i media. Fint eksempel her må være Erik Mykland sin kokain-dom. Det vil jo være direkte naivt å tro at feks sladrepressen ikke vil holde tilbake dersom omtalte mennesker blir tatt for skattejuks.

Lenke til kommentar

Og? Hva er poenget? At offentligheten ikke har krav på å vite det om f.eks. en stortingspolitiker blir ilagt tilleggskatt grunnet uaktsomhet eller ved forsett? Og i så fall, om det er det du er bekymret for, er dette virkelig å "få oss tilbake til de glade 70- og 80-årene i Øst-Tyskland" ?

Det er nok av tilfeller der kjendiser ikke blir 'hengt ut' ved navn og bilde ved domfellelser, det samme gjelder politikere. Hvis det er den frie presse og hvordan de benytter offentlig informasjon du er redd synes jeg bekymringen din for at dette sender oss til Øst-Tyskland er enda mer malplassert.

Lenke til kommentar
Er hijab en større eller like stor praktisk hindring for en politikvinnes yrkesgjerning som det å mangle ett ben?

Dette spørsmålet er uærlig, siden det å mangle et ben ikke er det eneste eksemplet jeg har brukt. Du ignorerer alt det andre for å late som du har et gyldig motargument, så du stiller dette irrelevante spørsmålet.

Det er forskjell på unødig tvang og nødvendig tvang.

Er det unødvendig tvang at man ikke kan gå med en glorete t-skjorte på jobb som politi?

Men det er like fullt forskjell på hijab og et manglende ben, eller alt for dårlig form.

Hele poenget her er at politiet stiller krav, enten det er ting du kan gjøre noe med eller ikke. Mener du at hijab-bruk er noe brukeren ikke kan gjøre noe med er det irrelevant fordi det er mange krav for politiet som man ikke kan gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Dette spørsmålet er uærlig, siden det å mangle et ben ikke er det eneste eksemplet jeg har brukt. Du ignorerer alt det andre for å late som du har et gyldig motargument, så du stiller dette irrelevante spørsmålet.

Det er ikke irrelevant. Svar på spørsmålet, ikke ro deg unna.

Er det unødvendig tvang at man ikke kan gå med en glorete t-skjorte på jobb som politi?

Nei, det er rimelig tvang.

Hele poenget her er at politiet stiller krav, enten det er ting du kan gjøre noe med eller ikke. Mener du at hijab-bruk er noe brukeren ikke kan gjøre noe med er det irrelevant fordi det er mange krav for politiet som man ikke kan gjøre noe med.

Hele poenget er at man ikke kan sidestille fysiske krav med prinsippielle krav.

Lenke til kommentar

De forbanna nettavisene skriver ikke noe som helst lenger, de er ikke oppdaterte omtrent. Var det vinterferie nå? De tok åpenbart en hel uke fri og fortsetter med ferien den uken her.......... Synd kvaliteten på papir er like dårlig.

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar

Så klart ikke. Hver gang en nordmann blir dømt for ett eller annet, i utlandet, er det ikke grenser for hvor mye innsats norske styresmakter setter i sving for å få soningen til Norge, hvorfor skal ikke dette gjelde andre veien også?

Når det er sagt, så synes jeg ikke en straff på 4 år for å sparke en mann til døde er noe særlig avskrekkende, hvor er den allmenpreventive effekten hen?

Endret av oldboy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Apropos polske lovbrytere:

Irish police have solved the mystery of a Polish recidivist who clocked up 50 traffic offenses on different addresses and who was never caught, after one officer noticed his name meant driving license in Polish.

:wee:

Lenke til kommentar

Jeg skjønner; det parellelle for norsk omtanke for egne forbrytere er grusomhet mot utenlandske forbrytere.

Samtidig er jo denne relative straffeutmålingen tilpasset ulike grupper, som det later til at mange her snuser borti, litt interessant. Menes det da at en rikmann fra Nesøya som er vant til veldig gode kår i stedet for fengsel kan sendes i husarrest i en toroms på Grorud, da det relativt sett er straff nok for ham? Narkomane som bor på gata må vi sende til en form for teltleir på Jan Mayen, da fengsel ville vært for en oppgradering å regne. Og vi kan bli enda mer originale: forbrytere som stemmer FrP kan i stedet for opphold i fengsel ha soning i Operaen, eller i en forelesningssal på Universitetet; verre straff kan for denne gruppen ikke tenkes. Mulighetene er uendelige.

Men enn så lenge tror jeg lik straff og soning for lik forbrytelse er å foretrekke.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Synd kvaliteten på papir er like dårlig.

Jeg påpekte for noen poster siden at jeg leste hardissue av blabladet for første gang på en god stund like før helgen, og var faktisk positivt overrasket over et forbedret innhold.

Gikk faktisk til det skrittet at jeg handlet utgaven dagen etterpå!

Tilsynelatende var chartersvein-ish og lag-egen-dildo-for-vi-er-sterke-feminister-ish sakene forkastet!

Kan faktisk hende at jeg kjøper nok en utgave til helgen! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...