Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror 'de' det, eller er det en populármyte som hevdes, at likestillingen tar sikte pá á utrydde kjónnene?

 

Nár det gjelder horisontal segregering i arbeidsmarkedet sá er likestillingsforkjempernes posisjon, grovt fortalt at; 1) underliggende normer og sosialisermónstre er med pá á forme karrierevalg (altsá at 'naturlige' kvinne- eller mannsyrker i stor grad er samfunnsbestemt, noe som variasjoner mellom land er med pá á underbygge) ; og 2) den horisontale segregeringen er skyld i kjónnsvariasjoner nár det kommer til lónn, da kvinnedominerte yrker gjennomgáende har lavere lónn (samt status) enn mannsdominerte yrker. At Norge har relativt god komparativ likelónn (kvinner tjener ca 85% av menn), skyldes at arbeidsmarkedet allerede er egalitert og med mindre forskjeller enn i andre land (som i USA, hvor arbeidsmarkedet er mindre horisontalt segregert men hvor lónnsforskjellene mellom yrker er stórre).

 

Kombinasjonen av disse to faktorene gjór at totalen blir stórre enn elementene. Det er heller ikke et argument som hviler pá noen bevisst diskriminering av enkelte kjónn, eks at bedrift A ansetter kvinner foran menn; eller at bedrift B lónner menn bedre enn kvinner. Sistnevnte er det fá om ingen som hevder (i rendyrket form i det minste, en viss skepsis mot kvinner i 'fódeklar' alder er dokumentert).

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Sistnevnte er det fá om ingen som hevder (i rendyrket form i det minste, en viss skepsis mot kvinner i 'fódeklar' alder er dokumentert).

 

Det er jo veldig forståelig. Man trenger produktiv arbeidskraft, man må ta høyde for at de ansatte forblir på arbeid når de er blitt ansatt. Dette er ingen grunn til å _ikke_ ansette kvinner i "fødeklar" alder, men jeg personlig skjønner godt skepsisen iallefall.

Lenke til kommentar
Nár det gjelder horisontal segregering i arbeidsmarkedet sá er likestillingsforkjempernes posisjon, grovt fortalt at; 1) underliggende normer og sosialisermónstre er med pá á forme karrierevalg (altsá at 'naturlige' kvinne- eller mannsyrker i stor grad er samfunnsbestemt, noe som variasjoner mellom land er med pá á underbygge)

Jeg synes heller det virker som om mange av likestillingsforskjemperne hevder at sosialiseringen så og si utelukkende er grunnlaget for karrierevalg. Hvis man først anerkjenner at de to kjønnene statistisk sett har en biologisk disposisjon for å velge forskjellige yrker, burde man ikke fokusere på en prosentvis lik kjønnsfordeling i alle yrkesgrupper, men heller å heve lønnsnivået i typiske kvinneyrker. Dette hadde vært likestillingspolitikk som hadde jobbet med menneskets natur istedenfor å trosse den. Men sånn som jeg forstår det så holder de fleste likestillingsforkjemperne fortsatt på de gamle dogmene om at kjønnsidentiteten utelukkende kommer gjennom sosialiseringen, noe som forøvrig går stikk i strid med det moderne hjerneforskning sier.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke stresset med likestilling, spesielt i lederyrker.

 

Her i Norge er vi nesten helt likestilt, med unntak av at typiske kvinnejobber som f eks sykepleier er smertelig dårlig betalt. Det er vel, i min mening, det eneste området hvor likestilling har kommet for kort.

 

Kvinner og menn er jo faktisk ikke like. Kvinner har livmor og får "plutselig" barn. Selvfølgelig bør jo dette ha noe å si for kontinuiteten i yrkeskarrieren. Det er helt vanlig at kvinner setter jobben og karrieren midlertidig på vent for å føde barn og drive familie, derfor er mannen biologisk sett bedre rustet.

 

Jeg skjønner at vi også bør ha en viss andel kvinner i div styrer, men jeg mener det er ok nå. Trenger ikke 50%, og bruke loven for å få gjort det.

Lenke til kommentar
Nár det gjelder horisontal segregering i arbeidsmarkedet sá er likestillingsforkjempernes posisjon, grovt fortalt at; 1) underliggende normer og sosialisermónstre er med pá á forme karrierevalg (altsá at 'naturlige' kvinne- eller mannsyrker i stor grad er samfunnsbestemt, noe som variasjoner mellom land er med pá á underbygge)

Jeg synes heller det virker som om mange av likestillingsforskjemperne hevder at sosialiseringen så og si utelukkende er grunnlaget for karrierevalg. Hvis man først anerkjenner at de to kjønnene statistisk sett har en biologisk disposisjon for å velge forskjellige yrker, burde man ikke fokusere på en prosentvis lik kjønnsfordeling i alle yrkesgrupper, men heller å heve lønnsnivået i typiske kvinneyrker. Dette hadde vært likestillingspolitikk som hadde jobbet med menneskets natur istedenfor å trosse den. Men sånn som jeg forstår det så holder de fleste likestillingsforkjemperne fortsatt på de gamle dogmene om at kjønnsidentiteten utelukkende kommer gjennom sosialiseringen, noe som forøvrig går stikk i strid med det moderne hjerneforskning sier.

Mye av kjønnsidentiteten kommer fra sosialisering, men ikke all.

 

Det er ikke noe i veien for at flere jenter kan studere tekniske fag, likevel så er det få jenter som velger å studere tekniske fag. Årsaken er mer sammensatt enn at det ligger i jenters natur å ikke studere tekniske fag ...

Lenke til kommentar

Nei, toget er ikke frakjørt teknologisk selv om det kan virke sånn her i Norge. Det er heller togteknologien som har frakjørt Norge. Vår tog- og jernbane-standard ligger rundt 30 år tilbake for mange andre europeiske land.

 

Det koster selvsagt ekstremt mye å hente inn 30 års etterslep. Derfor kan det virke som et sort hull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...