Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du svarer jo ikke på spørsmålet...

Jo, ærlig talt syns jeg at jeg gjør det.

Jeg spør igjen: Har du konkrete eksempler på andre steder i samfunnet vårt hvor man godtar bruk av religiøse symbol, men nekter bruk av politiske symbol?

Du har konsekvent unngått å svare på det jeg spør deg om, og jeg ser egentlig ikke noe poeng å fortsette diskusjonen.

 

Så fordi du tror det ikke kommer til å være et problem en gang i fremtiden trenger vi ikke bry oss om det nå?

Bry oss om det gjør vi uansett. Det jeg vil frem til er at det er mye som virker - og er - uvant til å begynne med, uten at det nødvendigvis trenger å være et argument mot det.

Du mener at hovedproblemet til personer som får et psykisk problem pga. traumatiske opplevelser som resultat av visse sanseinntrykk er at "det er uvant"?

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
At de ikke tar fullstendig avstand fra denne mannen, er utrolig.

 

Islamsk råd i Norge tar avstand fra europeisk islam-leder

- Om det er slik at Yusuf Al Qardawi hyller Holocaust synes jeg det er uakseptabelt fra en som er en viktig religiøs referanse for mange muslimer. Islamsk Råd Norge vil ta denne saken opp med andre lærde som sitter i European Council for Fatwa and Research, sier leder Senaid Kobilica.

 

Hvis nettavisen spurte meg om jeg tok avstand fra seksuelle overgrep mot barn og jeg nektet å uttale meg, ville det gjøre meg til et monster? Her virker det som media er ute etter å legge feller for islamsk råd, for så å blåse opp saken når islamsk råd ikke danser etter deres pipe. Neppe lur pressetaktikk fra islamsk råd sin side, men ingen kommentar betyr faktisk hverken ja eller nei. En ikke-sak som tragisk nok blåses opp, med hjelp fra et suppehue fra SV.

Lenke til kommentar
Du sidestiller altså the church of the flying spaghetti monster med f.eks. pinsemenigheten eller den russisk-ortodokse kirke?

Om noen får en "warm fuzzy feeling" av spaghettimonsteret eller kan skylde på det når de ønsker å fraskrive seg ansvar eller rett og slett bare føler seg bra med hele "spaghettimonster-greia", så hvorfor ikke?? Gitt tid, har denne religionen prinsipielt like gode forutsetninger som en hvilken som helst annen religion.

 

Ja, alle de store verdensreligionene er mer seriøse enn the church of the flying spaghetti monster som mest er en ironisk kommentar til religion. En kommentar jeg forøvrig liker.

Jeg skjønner enda ikke hvorfor de andre religionene skal være mer "seriøse" enn spaghetti-monsteret? Hva er kjennetegnet til en "seriøs" religion? At den har mange medlemmer? At den er gammel? At den skal ha menneskeliv på samvittigheten?

Lenke til kommentar
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=558573

 

Chavez fikk innført en grunnlovsendring så presidenten kan still til gjenvalg så ofte han vil.

 

Et stort tilbakeslag for Venezuela.

Hvordan er det et tilbakeslag for Venezuela? Jeg har aldri skjønt hva som er udemokratisk med at det ikke er begrensninger på hvor mange ganger en president kan gjenvelges.

 

Udemokratisk er det ikke fordi det var et demokratisk valg som avgjørte saken. Likevel synes jeg det er galt at en person får sitte for lenge i ledermakten. Vi kan se på eksempler som Saddam Hussein som fikk 100% av stemmene fordi ingen andre turte å stemme noe annet eller lage et opposisjonsparti.

 

Takk og lov for at Bush ikke fikk stille til en tredje periode.

Lenke til kommentar
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=558573

 

Chavez fikk innført en grunnlovsendring så presidenten kan still til gjenvalg så ofte han vil.

 

Et stort tilbakeslag for Venezuela.

Hvordan er det et tilbakeslag for Venezuela? Jeg har aldri skjønt hva som er udemokratisk med at det ikke er begrensninger på hvor mange ganger en president kan gjenvelges.

 

Udemokratisk er det ikke fordi det var et demokratisk valg som avgjørte saken. Likevel synes jeg det er galt at en person får sitte for lenge i ledermakten. Vi kan se på eksempler som Saddam Hussein som fikk 100% av stemmene fordi ingen andre turte å stemme noe annet eller lage et opposisjonsparti.

 

Takk og lov for at Bush ikke fikk stille til en tredje periode.

Nå var Hussein diktator da, og valgene av ham var bare skuespill. I Venezuela er det et levende demokrati på flere nivåer. Jeg er enig i at det absolutt er gode grunner til å ha begrensninger på hvor mange ganger en president kan gjenvelges. Blant annet så kan ubegrensede gjenvelgelser føre til en uheldig konsentrasjon av makt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Jeg skjønner enda ikke hvorfor de andre religionene skal være mer "seriøse" enn spaghetti-monsteret? Hva er kjennetegnet til en "seriøs" religion? At den har mange medlemmer? At den er gammel? At den skal ha menneskeliv på samvittigheten?

Det er en grunn til at det ikke foretas noen "kvalitetskontroll" av fylkesmannen når man skal registere trossamfunn, det fordrer bare et element av tro på noe overnaturlig, noe "guddommelig". Derfor har man avvist de som tilber sigaretter, Petter og reinsdyr, akseptert Pi-dyrkelse noen år for så og kaste dem ut og godtatt "Alt som er".

 

Hvordan kan man ikke elske å betale skatt? :roll:

Lenke til kommentar
Noen som er for at Telenor stenger ute The Pirate Bay?

 

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=558625

 

Skremmende at denne saken har kommet til dørporten vår også. Vi får håpe Telenor ikke bukker under for truslene, jeg bruker Telenor selv.

Ja, det er skremmende. Dansen rundt gullkalven når stadig nye høyder og totalitære krefter har vind i seilene. Imidlertid tror jeg du uansett ikke trenger være redd for å miste piratebay med det første. En danske jeg kjenner, har ingen problemer med å få tilgang. Såvidt jeg husker, endret han bare proxy server. Dersom ikke piratebay skulle tape rettsaken da selvsagt, men det kommer alltids nye sider. Man kan ikke stoppe et fenomen som omfatter over halve befolkningen :)

Lenke til kommentar
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=558573

 

Chavez fikk innført en grunnlovsendring så presidenten kan still til gjenvalg så ofte han vil.

 

Et stort tilbakeslag for Venezuela.

Hvordan er det et tilbakeslag for Venezuela? Jeg har aldri skjønt hva som er udemokratisk med at det ikke er begrensninger på hvor mange ganger en president kan gjenvelges.

 

Udemokratisk er det ikke fordi det var et demokratisk valg som avgjørte saken. Likevel synes jeg det er galt at en person får sitte for lenge i ledermakten. Vi kan se på eksempler som Saddam Hussein som fikk 100% av stemmene fordi ingen andre turte å stemme noe annet eller lage et opposisjonsparti.

 

Takk og lov for at Bush ikke fikk stille til en tredje periode.

Nå var Hussein diktator da, og valgene av ham var bare skuespill. I Venezuela er det et levende demokrati på flere nivåer. Jeg er enig i at det absolutt er gode grunner til å ha begrensninger på hvor mange ganger en president kan gjenvelges. Blant annet så kan ubegrensede gjenvelgelser føre til en uheldig konsentrasjon av makt.

 

Det kommer jo også helt an på hva du synes om presidenten. Jeg kan nesten vedde på at du ikke hadde gratulert USA hvis Bush fikk igjennom en lignende lov før terminen hans var over. Chavez tapte første gang de skulle stemme om denne lovendringen og nå vant han bare med 4%, så det er helt klart store uenigheter innenfor Venezuela også.

Lenke til kommentar

Ærlig talt burde en slik grunnleggende politisk spilleregelendring ha omfattende støtte blant folket. Med andre ord 2/3 av befolkningen.

 

Forslaget har blitt pakket inn i masse gode benefits for den fattige delen av befolkningen såvidt jeg har forstått. Fordi den hovedendringen man vil ha gjennom ikke har støtte, så da kommer den som en del av en sammensydd pakke. Det er en selvfølgelig en ekkel manipulering av systemet.

Lenke til kommentar
Ærlig talt burde en slik grunnleggende politisk spilleregelendring ha omfattende støtte blant folket. Med andre ord 2/3 av befolkningen.

 

Forslaget har blitt pakket inn i masse gode benefits for den fattige delen av befolkningen såvidt jeg har forstått. Fordi den hovedendringen man vil ha gjennom ikke har støtte, så da kommer den som en del av en sammensydd pakke. Det er en selvfølgelig en ekkel manipulering av systemet.

 

Jeg er litt enig der, ikke noe å heie over med andre ord.

Lenke til kommentar
I tillegg lurer jeg på hvor man skal sette grensen hvis man først og fremst innfører dette. Skal skillet gå ved religiøse plagg? Kun hodeplagg? Er det også greit å gå med jødekalott og turban?

Ingen kalotter, nei:

 

Også fra den rødgrønne leiren har det kommet kritikk; Ola Borten (Sp) har sammenliknet signaleffekten av hijab på politifolk med «Nei til EU»-button og jødekalott.

 

Storberget drar litt på det, men konstaterer:

 

- Slike symboler på uniformen blir ikke aktuelt.

Vet vi om Storberget faktisk mente at kalotten ikke skulle godtas? Eller er det EU-buttons han tenker på, og desken i Dagbladet som har vært litt rask med saksen... Det sisteevnte er en rimelig avgrensning (politikk vs. religion) om man nå først skal tenke tanken, mens turban og kalott må havne under samme gruppe symboler som hijab'en...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Vet vi om Storberget faktisk mente at kalotten ikke skulle godtas? Eller er det EU-buttons han tenker på, og desken i Dagbladet som har vært litt rask med saksen... Det sisteevnte er en rimelig avgrensning (politikk vs. religion) om man nå først skal tenke tanken, mens turban og kalott må havne under samme gruppe symboler som hijab'en...

Storbergets prinsippløshet vs. Dagbladets inkompetanse - en vanskelig vurdering.

 

Departementets nettsider skifter angivelig stadig innhold, her er det snakk om at "aksept av tildekking av hår gis et beskjedent omfang".

Lenke til kommentar
Noen som er for at Telenor stenger ute The Pirate Bay?

 

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=558625

Skal vi holde SAS ansvarlig når noen har narkotika i bagasjen på vei til Norge? Skal vi holde veivesenet ansvarlig hvis noen kjører for fort?

 

Telenor har ingen forpliktelser ovenfor underholdningsbransjen.

Du må også huske at det i tilfelle er vinmonopolet som legger trykk på SAS og NSB som legger trykk på veivesenet. :p
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Så utrolig typisk. De setter inn uhyggelig store ressurser for å ta tre småtasser, bare fordi de er antatte nynazister.

:roll:

 

... og fordi de har banket en mann så han svever mellom liv og død, da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...