Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234
Det er fullt mulig å være svært kompetent faglig samtidig som man er komplett på feil jorde politisk og menneskelig. Vi har vel en advokat med møterett til høyestrett her i landet (Gjems-Onstad) som har bevist det. ;)

Det er kunstig å operere med slike skiller - spesielt i religiøse saker. Jeg venter for øvrig spent at SOS-Rasisme reagerer som i Gjems-Onstad-affæren. :roll:

 

Islamsk Råd ba generalsekretær Karl Johan Hallaråker i Indremisjonsforbundet komme med en offentlig beklagelse da sistnevnte skrev et tilsvar til Kåre Willoch.

 

Dette er totalt annerledes enn Koranen og islams rasistiske krav om å utrydde jødene og forsvare «Arabias hellige jord» bare for muslimer!

 

I denne saken, er pipen en annen:

Ghozlan sier følgende: –Jeg vil ikke kommentere disse uttalelsene fra Yuzuf al-Qaradawi. Jeg kjenner Qaradawi som en respektert religiøs leder, og vi følger med på hans fjernsynsprogram. Men hans politiske uttalelser vil jeg ikke kommentere.

 

–Men mener du at en person som forsvarer Hitlers handlinger overfor jødene, er kvalifisert til å avgjøre teologiske spørsmål for muslimer i Norge?

 

–Jeg har sagt at jeg ikke vil kommentere hans politiske uttalelser. Vi hører på Qaradawi når det er snakk om religion. Forøvrig betrakter vi ingen person som feilfrie, sier Ghozlan.

Jeg skulle for øvrig likt å vite hvor islams skille mellom politikk og religion går, etter Islamsk Råds oppfatning: Dette var himmelsk straff for dem. Ved Allahs vilje; neste gang vil det skje gjennom de troendes (muslimenes, red.anm.) hender. Hva er religion, hva er politikk?

 

Mon tro om Islamsk råd anser disse uttalesene for å være et "overtramp"?

 

Kan man kritisere muslimske ledere gjennom tidene for også ha begått overtramp? Selvsagt.
Lenke til kommentar
Det er fullt mulig å være svært kompetent faglig samtidig som man er komplett på feil jorde politisk og menneskelig. Vi har vel en advokat med møterett til høyestrett her i landet (Gjems-Onstad) som har bevist det. ;)

Det er kunstig å operere med slike skiller - spesielt i religiøse saker.

 

Hvorfor er det kunstig og hva har det med poenget mitt å gjøre? Skal Gjems-Onstad nektes å praktisere som advokat bare fordi han har grumsete politiske og menneskelige holdninger? Blir hans juridiske råd ugyldige på grunn av holdningene hans og det han uttaler om innvandring og innvandrere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Nøytralt politisk.

 

De tilbyr hasj på skoleveien til elevene ved Elvebakken videregående, til oss som leverer barn i Grünerhagen barnehage, og til forbipasserende på vei til og fra jobb. Jeg har ringt politiet flere ganger, uten at de har prioritert å ta turen. I dag fikk jeg beskjed på operasjonssentralen om «å stemme annerledes ved neste valg», sier pappa og løkkabeboer Roy Furuhaug til VG Nett.
Lenke til kommentar
Du må gjerne komme med konkrete eksempler på at religiøse symboler er i en særstilling og er tillatt, samtidig som politiske symboler ikke er det.

Fordi vi lever i et samfunn der de fleste, og det inkluderer meg, mener at religion har en særstilling i forhold til ideologi. :)

Du svarer jo ikke på spørsmålet...

 

Du må gjerne forklare hvordan disse "parallellene" er relevante? For som sagt, jeg godtar ikke argumentet at siden man ikke kan forhindre a, er det heller ikke noe poeng i å forhindre b. Eller mener du rett og slett at det ikke er så farlig om politiet kan oppfattes som overgripere og det som verre er av personer med traumatisk forhistorie?

Hvordan politiet oppfattes på individnivå er avhengig av egne forutsetninger, egne erfaringer og egne inntrykk. Derfor mener jeg det er en relevant parallell.

 

Det er en forskjell, det innser også jeg, jeg prøver bare å påpeke at man ikke nødvendigvis kan argumentere med individers reaksjoner, individer reagerer sterkt på de forskjelligste ting, og med tid og stund tror jeg virkelig det vil bli et ikke-problem.

Så fordi du tror det ikke kommer til å være et problem en gang i fremtiden trenger vi ikke bry oss om det nå?

Selvfølgelig kan man det, og det er jo nettopp av den grunn at politiet, som jo er de i samfunnet som faktisk har lov å utøve mer makt, bør fremstå som så nøytrale som mulig.

Jo, det er et poeng. Men jeg mener fortsatt at en politikvinne med hijab er nøytral.

Stor forksjell på å være nøytral, og bli oppfattet som nøytral.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2928690.ece

 

Lederen for Europas fatwaråd, Yusuf al- Qaradawi, har uttalt at Holocaust var guddommelig straff for jødene. Islamsk Råd i Norge tar ikke avstand fra ham.

 

Helt sykt.

En organisasjon som forøvrig heller ikke ville ta avstand fra henrettelser av homofile.

 

Det er utrolig at en organisasjon som fremmer disse meningene i det hele tatt får en krone i statsstøtte. Egentlig burde ikke religion støttes over skatteseddelen overhodet, men ihvertfall ikke til organisasjoner som fremmer oppfatninger som er så ekstreme.

Lenke til kommentar
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2928690.ece

 

Lederen for Europas fatwaråd, Yusuf al- Qaradawi, har uttalt at Holocaust var guddommelig straff for jødene. Islamsk Råd i Norge tar ikke avstand fra ham.

 

Helt sykt.

En organisasjon som forøvrig heller ikke ville ta avstand fra henrettelser av homofile.

 

Det er utrolig at en organisasjon som fremmer disse meningene i det hele tatt får en krone i statsstøtte. Egentlig burde ikke religion støttes over skatteseddelen overhodet, men ihvertfall ikke til organisasjoner som fremmer oppfatninger som er så ekstreme.

 

Vi kan like gjerne gi penger til Tore Tvedt og Vigrid.

Lenke til kommentar
At de ikke tar fullstendig avstand fra denne mannen, er utrolig.

 

Islamsk råd i Norge tar avstand fra europeisk islam-leder

- Om det er slik at Yusuf Al Qardawi hyller Holocaust synes jeg det er uakseptabelt fra en som er en viktig religiøs referanse for mange muslimer. Islamsk Råd Norge vil ta denne saken opp med andre lærde som sitter i European Council for Fatwa and Research, sier leder Senaid Kobilica.
Lenke til kommentar
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2928690.ece

 

Lederen for Europas fatwaråd, Yusuf al- Qaradawi, har uttalt at Holocaust var guddommelig straff for jødene. Islamsk Råd i Norge tar ikke avstand fra ham.

 

Helt sykt.

 

Får sende dem svar om at Allah sendte amerikanerne til å invadere dem fordi de ikke vet å behandle folk, spesielt kvinner. Bush var en guddommelig straff. Kanskje de oppfatter sin egen tåpelighet da, men jeg tviler.

 

Ellers så er det jo smått ironisk at de har stemplet nazister som "høyre-ekstreme". Men sosialister blir så sinne når den diskusjonen starter. Det var visst kun et stunt å plassere "sosialistisk" og "arbeiderparti" i navnet. De eneste antisemittistene jeg vet til stemmer sosialistisk eller gir en god beng i å stemme. De som er mest glad i jødene pleier å stemme FRP og Høyre, selv om det også der er de som er mest redd for muslimene er å finne (for ikke å snakke om rasister).

 

Det som slår meg er at sosialister og sosialdemokraters kritikk av jøder ofte har de samme kjennetegnene som FRPeres og kapitalisters kritikk av muslimer. Det er litt som når feminister snakker om kvotering, det minner veldig om mannsjåvinistenes preik om at kvinnen hører til på kjøkkenet. Samme ulla, bare på hver sin side av gjerdet. Og som alltid, folk blir furtne av å reflektere over om det er noe i det eller ikke. Siden kritikken stort sett treffer de fleste som leser dette her (sikker meg selv inkludert). Vi er vel alle uskyldige kaniner, mens andre er de dumme ulvene som ikke har skjønt hva de er. Eller?

 

Ordet "fornøyelig" er nok feil å bruke, "skremmende" burde vel helst bli benyttet, når folk som kritiserer muslim-skeptiske veldig ofte hiver stein i glasshus og vice versa. Dette med å feie for egen dør. Det er alt for mange som lytter til feil liten kar som sitter på skulderen. Evt. er jeg på bærtur, men det får så være. Da blir jeg vel satt på plass (nei, de som skriver for å være nedlatende oppnår som alltid ikke stort annet enn bumerangeffekten) :)

 

Folk bør klemme mer og krangle mindre. /me gir såpeboksen klem.

Lenke til kommentar
Du svarer jo ikke på spørsmålet...

Jo, ærlig talt syns jeg at jeg gjør det.

 

Så fordi du tror det ikke kommer til å være et problem en gang i fremtiden trenger vi ikke bry oss om det nå?

Bry oss om det gjør vi uansett. Det jeg vil frem til er at det er mye som virker - og er - uvant til å begynne med, uten at det nødvendigvis trenger å være et argument mot det.

 

Stor forksjell på å være nøytral, og bli oppfattet som nøytral.

Og jeg mener det er et problem på individnivå som vil bli mindre relevant for hver dag som går. :)

 

Noen som husker saken om jernbaneovergangen, forresten?

 

Gutten som var involvert står frem. Det virker ikke akkurat som om han var ute etter adrenalin, med andre ord.

 

Edit2:

 

VG: (IFPI) krever at Telenor blokkerer «Piratnettsted».

 

Tåpelig, idiotisk og tåpelig. Og tåpelig.

 

Ustedalen: Helt enig, og det samme gjelder forøvrig tannlegetimer. Og når vi først er i gang, hvorfor ikke spandere en engangslaseroperasjon på de som ser for dårlig? Ser du bare litt dårlig er det snakk om en enkel operasjon som tar et par timer og fikser synet meget bra. Dette kostet for noen år siden et par og tyve tusen, og over år vil en eventuell ordning med egenandel på briller og linser bli dyrere uansett.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Jeg krever seriøst egenandel på briller/linser. Jeg har en utgift på over 5000-10 000 kroner i året på optikkertimer, linser og briller. Det er ikke slik at jeg har VALGT å bli nærsynt, og det er en ufattelig stor utgift på en fattig student. Hvorfor er det slik at vi blir forskjellsbehandlet?

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar
Nøytralt politisk.

 

De tilbyr hasj på skoleveien til elevene ved Elvebakken videregående, til oss som leverer barn i Grünerhagen barnehage, og til forbipasserende på vei til og fra jobb. Jeg har ringt politiet flere ganger, uten at de har prioritert å ta turen. I dag fikk jeg beskjed på operasjonssentralen om «å stemme annerledes ved neste valg», sier pappa og løkkabeboer Roy Furuhaug til VG Nett.
:lol:

Det er bare helt horibelt egentlig hvordan Politiet utøver kampanjer og ikke gjør det de skal gjøre.

 

At de ikke tar fullstendig avstand fra denne mannen, er utrolig.
Islamsk råd i Norge tar avstand fra europeisk islam-leder
- Om det er slik at Yusuf Al Qardawi hyller Holocaust synes jeg det er uakseptabelt fra en som er en viktig religiøs referanse for mange muslimer. Islamsk Råd Norge vil ta denne saken opp med andre lærde som sitter i European Council for Fatwa and Research, sier leder Senaid Kobilica.
Sto det ikke at "vi følger tv-sendingene hans" i artikkelen i aftenposten osv? Hvordan kan de da ikke ha oppdaget at fyren har slike holdninger? Var det fordi media oppdaget hva slags meninger denne tullingen har? Nei så leit da, da blir vi nok nødt til å gå ut å ta avstand ifra han :roll:

 

Jeg krever seriøst egenandel på briller/linser. Jeg har en utgift på over 5000-10 000 kroner i året på optikkertimer, linser og briller. Det er ikke slik at jeg har VALGT å bli nærsynt, og det er en ufattelig stor utgift på en fattig student. Hvorfor er det slik at vi blir forskjellsbehandlet?
Du kan så si. Er merkelig at øyer og tenner ikke skal regnes som en del av helsen vår i det hele tatt. Ansvarsfraskrivelse nesten...
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Selvransakelse i Danmark:

 

Om to måneder skal en 13 år gammel dansk jente bli mor. Faren var 12 år da barnet ble unnfanget. (...)

 

De blivende foreldrene gikk inntil nylig i samme klasse. Nå er gutten flyttet til en annen skole.

 

Rektor på skolen der jenta går, vurderer nå om retningslinjene for skolens seksualundervisning skal endres.

Låter som en god ide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...