Simon Aldra Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Spørsmålet blir da, hvorfor skal religiøse symboler få en særstilling? Er religiøse symboler mer verdt enn politiske symboler? Nå er det engang slik at religion har en særstilling sett mot ideologier. Forøvrig er det vel mer korrekt å si at nordmenn tror på sosialdemokratiet enn på kristendom, men kristendommen er like fullt Norges statsreligion. Det er mulig det bare er jeg som er oppdratt eller opplært til å føle det slik, men slik oppfatter jeg det. Rent bortsett fra det andre jeg påpeker. Det var da et usedvanlig svakt argument... At det ikke finnes en løsning på en uheldig konsekvens a, som har visse likhetstrekk med den uheldige konsekvensen, b, som det faktisk er mulig å unngå, betyr ikke at vi skal godta konsekvens b. Dette er jo faktisk et stråmannsargument. Nei, det er ikke stråmannargumentasjon, det er en parallell. Det har kommet langt værre stråmannargumenter i denne debatten. Det jeg sier er at det er mye folk ikke liker, mye som provoserer, mye som gjør folk ille til mote og mye som gjør mye annet, uten at det nødvendigvis er relevant av den grunn. Nå var jo bare dette et eksempel da. Ser du virkelig ikke at politiets religiøse symboler kan ha negativ påvirkning på det arbeidet de gjør? En så enkel situasjon som at politiet som kommer for å pågripe et par unggutter som sprayer antimuslimske slagord på en vegg bærer muslimske symboler, kan medføre at situasjonen eskaleres unødvendig. Man kan sikkert konstruere så mange eksempler man bare vil på hvor dette faktisk kan medføre at en situasjon blir mer vanskelig å håndtere. Jeg ser argumentet, men det kan man vitterlig si om mange andre tenkte situasjoner også. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Spørsmålet blir da, hvorfor skal religiøse symboler få en særstilling? Er religiøse symboler mer verdt enn politiske symboler? Nå er det engang slik at religion har en særstilling sett mot ideologier. Forøvrig er det vel mer korrekt å si at nordmenn tror på sosialdemokratiet enn på kristendom, men kristendommen er like fullt Norges statsreligion. Det er mulig det bare er jeg som er oppdratt eller opplært til å føle det slik, men slik oppfatter jeg det. Rent bortsett fra det andre jeg påpeker. Du må gjerne komme med konkrete eksempler på at religiøse symboler er i en særstilling og er tillatt, samtidig som politiske symboler ikke er det. Det var da et usedvanlig svakt argument... At det ikke finnes en løsning på en uheldig konsekvens a, som har visse likhetstrekk med den uheldige konsekvensen, b, som det faktisk er mulig å unngå, betyr ikke at vi skal godta konsekvens b. Dette er jo faktisk et stråmannsargument. Nei, det er ikke stråmannargumentasjon, det er en parallell. Det har kommet langt værre stråmannargumenter i denne debatten. Det jeg sier er at det er mye folk ikke liker, mye som provoserer, mye som gjør folk ille til mote og mye som gjør mye annet, uten at det nødvendigvis er relevant av den grunn. Du må gjerne forklare hvordan disse "parallellene" er relevante? For som sagt, jeg godtar ikke argumentet at siden man ikke kan forhindre a, er det heller ikke noe poeng i å forhindre b. Eller mener du rett og slett at det ikke er så farlig om politiet kan oppfattes som overgripere og det som verre er av personer med traumatisk forhistorie? Nå var jo bare dette et eksempel da. Ser du virkelig ikke at politiets religiøse symboler kan ha negativ påvirkning på det arbeidet de gjør? En så enkel situasjon som at politiet som kommer for å pågripe et par unggutter som sprayer antimuslimske slagord på en vegg bærer muslimske symboler, kan medføre at situasjonen eskaleres unødvendig. Man kan sikkert konstruere så mange eksempler man bare vil på hvor dette faktisk kan medføre at en situasjon blir mer vanskelig å håndtere. Jeg ser argumentet, men det kan man vitterlig si om mange andre tenkte situasjoner også. Selvfølgelig kan man det, og det er jo nettopp av den grunn at politiet, som jo er de i samfunnet som faktisk har lov å utøve mer makt, bør fremstå som så nøytrale som mulig. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Hva om vi heller fjerner de kristne-symbolene på politiuniformene? Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Er det kristene symboler på politiuniformene? Endret 15. februar 2009 av Myagos Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Ser ut som et kors på toppen der.... Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Da kan vi få en fin og nøytral uniform som alle er førnøyd med Lenke til kommentar
b-real Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Da må en nok fjerne kirke og stat frøst noe som jeg dessverre ikke tror skjer i min levetid. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Ingen av delene bør skje heller. Endret 15. februar 2009 av roberteh Lenke til kommentar
b-real Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Ja det er jo fornuft i det å betale skatt for å støtte de troendes fantasivenner Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Utdyp gjerne, b-real? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Eller ikke? Bedre å holde flåseriet for seg selv. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Vel, jeg er for å skille stat og alt som har med religion å gjøre, så om det er noe konstruktiv så vil jeg høre Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Du må gjerne komme med konkrete eksempler på at religiøse symboler er i en særstilling og er tillatt, samtidig som politiske symboler ikke er det. Fordi vi lever i et samfunn der de fleste, og det inkluderer meg, mener at religion har en særstilling i forhold til ideologi. Du må gjerne forklare hvordan disse "parallellene" er relevante? For som sagt, jeg godtar ikke argumentet at siden man ikke kan forhindre a, er det heller ikke noe poeng i å forhindre b. Eller mener du rett og slett at det ikke er så farlig om politiet kan oppfattes som overgripere og det som verre er av personer med traumatisk forhistorie? Hvordan politiet oppfattes på individnivå er avhengig av egne forutsetninger, egne erfaringer og egne inntrykk. Derfor mener jeg det er en relevant parallell. Det er en forskjell, det innser også jeg, jeg prøver bare å påpeke at man ikke nødvendigvis kan argumentere med individers reaksjoner, individer reagerer sterkt på de forskjelligste ting, og med tid og stund tror jeg virkelig det vil bli et ikke-problem. Selvfølgelig kan man det, og det er jo nettopp av den grunn at politiet, som jo er de i samfunnet som faktisk har lov å utøve mer makt, bør fremstå som så nøytrale som mulig. Jo, det er et poeng. Men jeg mener fortsatt at en politikvinne med hijab er nøytral. Ingen av delene bør skje heller. Jo, begge deler bør skje. Videre bør vi også gjøre det slik at en må betale en nominell sum for å være medlem i statskirken, å ikke betale summen, la oss si 10 kroner i året, betyr at en melder seg ut. Da ender vi opp med et medlemstall som faktisk representerer hvor mange som ønsker å være i statskirken, ikke hvor mange som er døpt. Dåpen er mer en tradisjonsgreie enn en trosgreie for de fleste nordmenn, det samme gjelder konfirmasjoner, bryllup og konfirmasjoner. Jeg vet at du er personlig kristen, og at dette er en viktig sak for deg, men for de fleste nordmenn er ikke gud noen nærmere personlig venn enn Jens Stoltenberg. Eller ikke? Bedre å holde flåseriet for seg selv. Forklar hvorfor det er flåseri? Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Mens flertallet av Zimbabwes befolkning er avhengig av mat fra bistandsorganisasjoner, fornekter ikke president Robert Mugabe seg foran bursdagen sin. 8000 hummer, 2000 flasker champagne, 500 flasker whisky og 4000 porsjoner kaviar skal være bestilt for feiringen av frigjøringshelten og landets president siden 1980, Robert Gabriel Mugabe, skriver det tyske nyhetsbyrået DPA. Mugabe gjør klart for hummer-fest på 85-årsdagen sin - VG Nett Kvalmende. Rett og slett kvalmende. Den senile diktatoren bader i luksus mens resten av folket hans sliter med å overleve i et land herjet av hyperinflasjon, hvor hele 94% av befolkningen ikke engang er i arbeid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Kapital frigjort, folkefest arrangert: 8000 hummer, 2000 flasker champagne, 500 flasker whisky og 4000 porsjoner kaviar skal være bestilt for feiringen av frigjøringshelten og landets president siden 1980, Robert Gabriel Mugabe (...) Edit: Kalinken, great minds etc... Endret 15. februar 2009 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Og om det ikke ble gitt nødhjelp ville Mugabe unnlatt å ha festkalas, det er i alle fall sikkert. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 I et program som ble sendt over fjernsynsstasjonen Al-Jazeera for kort tid siden, sa Qaradawi følgende om jødeutryddelsene og nazilederen Adolf Hitler: –Gjennom historien har Allah sendt folk til jødene for å straffe dem for deres korrupsjon. Den siste straffen ble iverksatt av Hitler. Gjennom alt det han gjorde mot dem, selv om de (jødene, red.anm.) har overdrevet denne saken, klarte han å sette dem på plass. Dette var himmelsk straff for dem. Ved Allahs vilje; neste gang vil det skje gjennom de troendes (muslimenes, red.anm.) hender. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2928690.ece ÅH SÅ SINNA Lenke til kommentar
b-real Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Enda en grunn til å fjerne kirke og stat Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) –Gjennom historien har Allah sendt folk til jødene for å straffe dem for deres korrupsjon. Den siste straffen ble iverksatt av Hitler. Gjennom alt det han gjorde mot dem, selv om de (jødene, red.anm.) har overdrevet denne saken, klarte han å sette dem på plass. Dette var himmelsk straff for dem. Ved Allahs vilje; neste gang vil det skje gjennom de troendes (muslimenes, red.anm.) hender.[/i] Klipper man sammen denne talen og snutter fra 9/11, slipper en fort ikke inn i UK. -- En bør merke seg at Islamsk Råd anser denne mannen for å være en stor religiøs autoritet. At de ikke tar fullstendig avstand fra denne mannen, er utrolig. Endret 15. februar 2009 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå