Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234
Ja, Robert, det er en prinsippdebatt. Du er villig til å tvinge dem til å ta den av, men mener det er feil å tvinge dem til å ta den på.

 

For min egen del ser jeg på begge deler som et overgrep.

Litt som det er et "overgrep" når jeg "tvinger" deg til ikke å ha på sko om du vil besøke boligen min. Rene menneskerettighetsbruddet.

Lenke til kommentar

Selvsagt vil ikke USA sette i gang noen store samtaler før Iran dropper atomprogrammet, men fra forskjell til Bush og CO så gjør iallefall Obama og CO et forøk på å skape dialog. Og det er svært positivt at de nå er mer direkte ovenfor Iran ettersom diplomati kan vise seg å ha effekt! Bare se på samtalene mellom USA og Nord-Korea.

Lenke til kommentar
Skal man jobbe i politiet bør man følge den gjeldene kleskodeks.

 

Det ser nå ut som Knut Storberget tar til fornuft.

Regjeringen bør legge til rette for at alle deler av befolkningen kan arbeide i politiet, selv om dette betyr at de får ha på seg kalott, hijab, kors eller lykkeunderbukser. Uniformiteten kompromiteres ørlitegran, men for å si det med Kåre Valebrokk, so what.

 

Det ser dessverre ut som om Storberget har bøyd seg for fremmedfiendtlig press. Dette burde være en fillesak, men gjøres til et spørsmål av nasjonal viktighet fordi enkelte ikke syns noe om hijab. Det syns jeg faktisk er fordømt trist.

 

Knut Storberget \o/

 

Det er ikke en menneskerett å jobbe i politiet, klarer de ikke å følge uniformreglementet kan de GTFO.

Det er så, men det er en menneskerett å ha mulighet til å jobbe i politiet.

 

Litt som det er et "overgrep" når jeg "tvinger" deg til ikke å ha på sko om du vil besøke boligen min. Rene menneskerettighetsbruddet.

Er boligen din en offentlig arbeidsplass? Nei.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Det er så, men det er en menneskerett å ha mulighet til å jobbe i politiet.

 

Litt som det er et "overgrep" når jeg "tvinger" deg til ikke å ha på sko om du vil besøke boligen min. Rene menneskerettighetsbruddet.

Er boligen din en offentlig arbeidsplass? Nei.

Alle har i utgangspunktet mulighet til å jobbe i politiet. Alle har i utgangspunktet mulighet til å besøke boligen min. Men begge steder må du følge noen velfunderte regler.

Lenke til kommentar
Det er så, men det er en menneskerett å ha mulighet til å jobbe i politiet.

 

Litt som det er et "overgrep" når jeg "tvinger" deg til ikke å ha på sko om du vil besøke boligen min. Rene menneskerettighetsbruddet.

Er boligen din en offentlig arbeidsplass? Nei.

Alle har i utgangspunktet mulighet til å jobbe i politiet. Alle har i utgangspunktet mulighet til å besøke boligen min. Men begge steder må du følge noen velfunderte regler.

Dersom vi nekter politikvinner som ønsker det å bruke hijab når de jobber ekskluderer vi svært effektivt og finurlig kvinner som ønsker å bruke hijab fra politiet.

 

Regelen er ikke velfundert, den er fundert på foreldet tankegods.

 

Det ser dessverre ut som om Storberget har bøyd seg for fremmedfiendtlig press.

Eller sunn fornuft :) Alle har muligheten til å jobbe i politiet, men ette gitte regler.

Han har ikke tatt til fornuft, fornuft ville være å anerkjenne hvor irrelevant hodeplagg og andre religiøse symboler faktisk er.

 

At de skal forholde seg til regler og retningslinjer sier seg selv, men dette er ikke en diskusjon rundt tolkning av politiets uniformsreglement, dette er en diskusjon vedrørende hva som skal tillates under politiets uniformsreglement.

 

De facto fører forbudet mot bruk av hijab til politiuniformen til at de kvinner som ønsker å bruke hijab og også ønsker å arbeide i politiet effektivt stenges ute fra politiet.

 

Derfor er jeg, og vil alltid være, en sterk motstander av alle slike tåpelige og kontraproduktive reglene.

Lenke til kommentar

Erik den Raude har et poeng. Det er en av grunnene til at jeg synes det er farlig å fire på kravene hos kvinner i politi og brannvesen, blant annet. De må være kapable til å utføre de fysisk tunge oppgavene som kan finnes ute i dagliglivet.

 

Ikke at det er så relevant for denne saken, men...

Lenke til kommentar
Jeg irriterer meg bare over en holdning der det er mer korrekt å nekte en kvinne å bruke hijab enn det er å tvinge henne til det.

 

Det er ingen som nekter noen noe som helst. Beklager, men jeg har null sympati med de som lar 1500 år gamle dogmer gå foran yrkesvalg og livskvalitet.

 

Når det er sagt kommer det ikke til å plage meg nevneverdig om hijab (eller andre hodeplagg) blir tillatt, jeg er bare generelt motstander av at religiøse skikker skal diktere det offentlige embetsverk.

Lenke til kommentar
Men da kan vel skautet gå òg?

Hvorfor vike på ett punkt, mens et annet er alfa omega?

Hvorfor tro på de ti bud, men ikke kverke naboen om han arbeider på helligdagen?

 

:)

 

Jeg irriterer meg bare over en holdning der det er mer korrekt å nekte en kvinne å bruke hijab enn det er å tvinge henne til det.

 

Det er ingen som nekter noen noe som helst. Beklager, men jeg har null sympati med de som lar 1500 år gamle dogmer gå foran yrkesvalg og livskvalitet.

 

Når det er sagt kommer det ikke til å plage meg nevneverdig om hijab (eller andre hodeplagg) blir tillatt, jeg er bare generelt motstander av at religiøse skikker skal diktere det offentlige embetsverk.

Der er vi faktisk helt enige. De skal ikke diktere det offentlige embetsverk, det er derfor jeg er motstander av alt som heter formålsparagrafer og lignende.

 

Men det betyr ikke at lærere, politifolk, sykepleiere og kontorsjefer i finansdepartementet ikke skal kunne bruke religiøse symboler, så lenge de ellers følger norsk lov, i mine øyne. :)

Lenke til kommentar

Litt stygt, men..

 

Du vet det er finanskrise når de illegale innvandrerene i USA reiser hjem:

 

Pablo is an illegal immigrant from Guatemala who came to the United States to support his wife and five sons back home. When he arrived, construction jobs were plentiful. Over the last year, he says, he's worked three days.

 

He recently boarded a bus with a one-way ticket home, paid for by the Guatemalan consulate in Los Angeles. "I thought I could get ahead here. I regret coming."

http://www.cnn.com/2009/US/02/10/immigrant...html#cnnSTCText

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...