Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Halvorsen med skattelettele til de rikeste:

http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/article491073.ece

Mens folk med lave og middels inntekter - opptil 400.000 kroner - får redusert sin skatt med noen hudrelapper i året, kan de med millioner i lønnsinntekt se frem til over tusen kroner i skattelettelser i måneden.

Oh sweet ironi. :lol:

Eller skal vi si .... "Welcome to the real world!" :thumbup:

Jaja, hadde jeg vært et snev av optimist så hadde jeg sett frem til valget om fire år. Men folk er jo så opptatt av å tro på det de vil tro på, så jeg kan ikke tenke meg særlig mange har lært. :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå ser det ut som om Al Qaeda har tatt ansvar for gårsdagens bomber i Jordan. Og de som er av demonstrasjoner ser ut til å være mot terroristene. Gitt at mediene viser hele sannheten og ikke bare velger ut de politisk korrekte bildene.

Det er aldri godt å vite. Jeg har tidligere hørt mediene rapportere om store demonstrasjoner i andre situasjoner, også har kameraet bare zoomet inn på de få hundre som egentlig demonstrerte. Å følge med på mediene er som å kikke på verden gjennom en kikkert feil vei, og det er andre som bestemmer hvilket utsnitt man skal få se.

Lenke til kommentar
Halvorsen med skattelettele til de rikeste:

http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/article491073.ece

Mens folk med lave og middels inntekter - opptil 400.000 kroner - får redusert sin skatt med noen hudrelapper i året, kan de med millioner i lønnsinntekt se frem til over tusen kroner i skattelettelser i måneden.

Oh sweet ironi. :lol:

Eller skal vi si .... "Welcome to the real world!" :thumbup:

Jaja, hadde jeg vært et snev av optimist så hadde jeg sett frem til valget om fire år. Men folk er jo så opptatt av å tro på det de vil tro på, så jeg kan ikke tenke meg særlig mange har lært. :shrug:

5134241[/snapback]

At folk tror det de vil tro på er vel du et fint eksempel på? Du har vært flink å plukke sitater som passer deg...

...uten at jeg har fått studert dette så nøye så vil jeg tro at artikkelen du linker til er lite nyansert, og bare ser på selve inntektsskatten...

..andre artikler sier andre ting:

Personer som tjener mer enn 1 million kroner i året vil derimot i gjennomsnitt få en skatteskjerpelse på over 40.000 kroner, skriver finansdepartementet i en pressemelding.

- Utregningen deres viser at gjennomsnittet av de som tjener over 1 million hever mye av pengene på aksjeutbytte. Derfor vil denne gruppen betale mer i skatt, forklarer Rune Pedersen i Pengeforlaget.

Ikke overraskende er det de med høye lønnsinntekter som får svi mest.
For dem med bruttoinntekter mellom en halv og en hel million, øker skattetrykket i gjennomsnitt fra 4 500 kroner til 11 600 kroner sammenlignet med Bondeviks budsjett.

Og for dem med virkelig høy bruttoinntekt, altså over en million, går det enda verre. Sammenlignet med 2005 får disse i gjennomsnitt 43 600 kroner mer i skatt neste år. Det er 25 000 mer enn tidligere finansminister Per Kristian Foss foreslo.

Lenke til kommentar
Neste spm; hvordan er forsørgerplikten knyttet til trygdeytelser i dette tilfelle ?

Vil den norske stat betale f.eks. barnetrygt osv. for alle ungane ?

5099414[/snapback]

Nei, ikke ifølge barnetrygdloven. Moren (edit: eller barnet selv, selvfølgelig) må være bosatt i Norge (eller strengt tatt heter det "regnet som bosatt i Norge"), det holder ikke at faren er det. Og mor og barn må ha lovlig opphold i Norge.

Edit: Altså måtte den andre konen og hennes barn fått oppholdstillatelse i Norge for å få trygd.

Geir :)

5099469[/snapback]

Bigamister får familie-gjenforening..

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/11/11/449020.html :dontgetit:

Lenke til kommentar

Angående fattigdom og utnyttelse i latin-amerika, og generelt, se gjerne filmen "The motorcycle diaries"/ "diarios de motocicleta" fra 2004. En del har sikkert hørt om den. Vi følger da (Ernesto) Che Guevara og hans venn reiste gjennom latin-amerika. En film det er verdt å ha med seg. Her er det altså El Che som ung, nesten-ferdigutdannet lege, før han virkelig ble engasjert i politikken. Denne reisen var altså grunnen til at han ble engasjert i det heletatt, og er dermed veldig interessant, uansett hva du måtte mene om den senere revolusjonære El Che!

Lenke til kommentar
Den nye regjeringen gjør oss til latter for en hel verden :(

http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/4429408.stm

5142150[/snapback]

Hehe, nå har jeg vært ute og seilt noen uke og knapt fått med meg en ensete nyhet. Er i kjempe humør over å se ungene og damen igjen, skal snart spise hjemmelagd pizza og alt er bare helt herlig. Og så må du komme med en link til en slik artikkel Howzer og bare gjøre meg oppgitt? :p

Hvordan er det mulig at vi får en kvinne som Karita i regjering? "Diskrimineringsminister" er en mer passende tittel for henne. Bare fordi selskaper ikke ønsker å diskriminere menn så skal de trues med å bli oppløst? Er latterlig.

Og fordi som er uenig, jo selskaper diskriminere menn eller kvinner for å få til 40% av hvert kjønn. Og slik bør det ikke være i år 2005. Men for all del, ønsker mann at det man har mellom bena skal være en egen kvalifikasjon i arbeidslivet, så meld dere inn i AP eller SV ;)

For ordens skyld så setter artikkelen det litt på spissen og det var den forrige regjering som satte igang hele prosessen. Skamme seg burde de. :mad:

Lenke til kommentar

Bedrifter kan jo som et mot-trekk kreve at kvinnelige styremedlemmer trekker i hijab? :p

Grunnen til at jeg nevner dette er at jeg i dag fikk haik med to hyggelige tyrkiske gutter. Et stykke ut i samtalen kunne han ene fortelle meg at han og søsteren flyttet til Norge (faren hadde bodd her i 15 år) utelukkende fordi at her kunne søsteren hans gå med hijab på skolen! Det fikk hun nemlig ikke lov til i Tyrkia! :D

Edit:

Hvordan er det mulig at vi får en kvinne som Karita i regjering? "Diskrimineringsminister" er en mer passende tittel for henne. Bare fordi selskaper ikke ønsker å diskriminere menn så skal de trues med å bli oppløst? Er latterlig.

Øyyyh! Ikke diss Karita! Hun er den eneste i regjerningen med over 5 i snitt på terningkast over kjole/antrekk! Klart hun er kvalifisert!

Endret av hilram
Lenke til kommentar

*Lurer på om høyrefolka her har flyttet ut av Norge som de truet med ved valget, ettersom "sosialistene" tok over*

----------------------------------------------------

En liten oppdatering på Venezuela:

www.plenglish.com

Venezuela to Register 100,000 Cooperatives in 2005

Caracas, Jul 12 (Prensa Latina) Venezuela plans to register 100,000 cooperatives in 2005 in a boost to the program pushed by President Hugo Chavez, according to the Administrative Office of Cooperatives.

In a news conference with journalists of the Bolivarian News Agency, Administrative Office of Cooperatives Chief Carlos Molina said Venezuela had registered 73,000 cooperatives up to July 2005, clearly exceeding the 762 existing in 1998, when Hugo Chavez won the presidency and the sector started flourishing.

Carlos Molina asserted juridical tools and credit facilities by state-owned financial entities had contributed to the increase of cooperatives.

Cooperatives were included in the Constitution in 1999 as an economic and social mechanism to democratize the economy and extend decentralization to communities and social economy, stated Molina.

He also recalled that the Special Law of Cooperative Associations was passed in 2001 to enhance the development of cooperatives.

Carlos Molina considered these entities have become the most important tools to help sectors traditionally excluded from economic and social growth.

Lenke til kommentar
*Lurer på om høyrefolka her har flyttet ut av Norge som de truet med ved valget, ettersom "sosialistene" tok over*
Farmor bor offisielt i sommerboligen i Statene. Jeg flytter i juni. Vi kan ikke finne oss i sosialistisk styre!

5148666[/snapback]

Har dere det så vanskelig da? Skal man tro alt du skriver betaler dere jo ikke fem øre i skatt uansett (slik som "normale" lønnsmottakere må gjøre).

Forskjellene mellom de ulike sosialdemokratiske partiene på Stortinget er heller ikke så store som visse Høyre-folk vil ha det til.

Lenke til kommentar
Farmor bor offisielt i sommerboligen i Statene. Jeg flytter i juni. Vi kan ikke finne oss i sosialistisk styre!

5148666[/snapback]

Det blir deilig å bli kvitt dere. Kanskje får dere også øynene opp for de negative sidene ved kapitalisme. ;)

Lenke til kommentar
Det blir deilig å bli kvitt dere.
Sosialismens kjerne er forakt for andres rett til å forfølge andre verdier enn de som en liten elite har definert som gyldige.

Dette er desverre sørgelig aktuelt i dag, noe utsagn i denne tråden viser. En kan bli deprimert av mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...