Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dagbladet: Sp trekker forslaget om ny blasfemibestemmelse

 

Da mangler det bare at SP trekker seg fra regjeringen. Det burde være et minstekrav etter et så lavpannet utspill.

 

Dagens:

 

Kirken trenger ikke noen blasfemiparagraf. Ikke Gud heller. Han klarer seg godt selv (...) sier Biskop og preses i Den norske kirke, Olav Skjevesland til Aftenposten.

http://www.dagbladet.no/2009/02/04/nyheter...ikk/sp/4682855/

 

:)

Lenke til kommentar

Sunn fornuft seiret heldigvis:

 

"ETTER NOEN INTENSE DAGER med debatt, måtte Senterpartiet i dag trekke forslaget om en ny blasfemi-bestemmelse i det norske lovverket. De fikk verken støtte innad i regjeringen, i egen partirekker, blant opposisjonen eller blant landets religiøse ledere.

 

Hva var det egentlig regjeringen ville? Hva slags religionskritiske utsagn og ytringer ville de skåne samfunnet for? Hvor går grensen for hva som er blasfemi, det vil si gudsbespottelse, eller ikke?"

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om det finnes statsråder eller andre profilerte politikere som titter rundt på forumet her.

 

Hadde vært litt gøy å kunne diskutert med noen av dem :)

Tro nok ikke man vil se så mange sentrale politikere delta aktivt på forum som dette, men flere og flere vil opprette blogger. Bård Vegard Solhjell blogger i hvert fall aktivt her. Og ja, det ser ut til at det er han selv som skriver, hehe.

 

I tillegg så er endel politikere på Twitter, blant annet Helga Pedersen, men det ser ikke ut som om hun helt har forstått formen, så det blir stort sett enveiskommunikasjon ...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Politidirektoratet sier ja til hijab

Politidirektoratet sier ja til bruk av hijab til den norske politiuniformen. Det er konklusjonen i direktoratets innstilling til Justisdepartementet(....)Saken er likevel ikke avgjort. Den endelige avgjørelsen ligger hos justisminister Knut Storberget (Ap).

Jeg synes nå prinsippet om at politiet bør fremstå som livssynsnøytralt har mye for seg, og prinsippet bør ikke by på særlige problemer for moderne, troende politifolk å forholde seg til. Jeg er interessert i å vite hvordan politietdirektoratet vil tilpasse seg til eventuelle krav fra andre troende; hvordan skal grensene for "rimelige" og "urimelige" religiøse påbud trekkes?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Skal vi nekte mennesker som ønsker å bli politi å bli politi fordi de selv mener at de må bruke hijab?

Hvis ønsket om å bli politi ikke er sterkere enn at man kan ofre et hodeplagg, har en seg selv å takke for at en ikke får jobben.

 

Jeg opplever det som prinsipielt uheldig å gi etter for slike religiøse krav, samt at det kan ha en rekke praktiske ulemper for den enkelte politibetjent.

 

Jeg synes denne politistudenten har noen poeng: - Ikke send det muslimske politiet!

 

Hun tenker kun på seg selv, og sin identitet som muslim. I politiet er svært mye lagt opp til likhet. Stiller vi hundre politibetjenter på en linje, er det ingen som skal skille seg ut med noen spesielle effekter. Derfor har vi da også svært strenge uniformsregler. Uniformsreglementet sier at det ikke er lov å blande sivile effekter og politieffekter. Hijab må da vitterlig sies å være en personlig og sivil effekt, sier politistudenten til rights.no. (...)

 

- Godtar man hijaben åpner man ikke bare for forskjellsbehandling, men man legger seg også på en linje som det kan bli vanskelig å sette noen grenser for. Hvor skal grensen gå? Hvilke effekter skal man godta, eventuelt avvise? Turban? Caps? Niqab?, spør politistudenten ironisk. (...)

 

- Tenk hvilke grupperinger dette kan føre til i politiet. Jeg ser det levende for meg: Noen ringer politiet, for eksempel ved husbråk, og sier: Ikke send det muslimske politiet! Eller kanskje motsatt: Send det muslimske politiet!(...)

 

- Hun legger opp til å forsterke kulturforskjeller, og driver med kategorisering av mennesker. Ja, la oss si at hun får tillit fra 100 i ”sitt miljø”, samtidig som hun risikerer å støte 1000 fra seg. Hva blir ”det norske politiet” da? Hun legger opp til at vi som har en eller annen innvandringsbakgrunn forblir noe ”fremmed”, noe som ikke passer helt inn, noe som skal ha en eller annen form for særbehandling eller tilrettelegges for, sier politistudenten trist.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på at alle motstanderne av dette er helt ærlige om hvorfor de er motstandere. Det at innvandrere - og særlig innvandrerkvinner har lyst til å ta seg jobb i den norske stat, og håndheve norsk lov for å tjene det norske samfunnet, det er så uendelig positivt at de gjerne kunne gått med Darth Vader-hjelmer for min del.

 

Tenk hvilken innflytelse disse damene etter hvert kan utøve i nærmiljøet. De kan motarbeide nær sagt alt det "skumle" i innvandrermiljøene bare ved å være seg selv som politifolk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...