Patience Skrevet 3. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2009 5 post(er) som inneholdt SMS-språk, provokasjoner, offtopic, eller annen nonsens intetsigende innhold er fjernet fra tråden. På et diskusjonsforum er det viktig å gjøre seg forstått med godt språk, god formulering og svar med tydelig relevans til emnet. Og sist men ikke minst vis respekt for andre, og ikke fremprovoser krangel. I dette tilfellet er det SMS-språk som er slettet. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 3. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2009 Sett sånt, AP innkaller til pressekonferanse klokken 14:30 angående vår kjære nye blasfemiparagraf. Kan bli interessant. (Dagbladet.no): - Vi ønsker at den nye bestemmelsen skal være mindre omfattende, mindre begrensende enn dagens bestemmelse. Muhammed-tegninger er i hvert fall tillatt med den nye bestemmelsen, sier statsminister Jens Stoltenberg (Ap). Han mener den nye loven ikke vil være strengere enn den gamle. - Sannsynligheten for at Muhammed-tegningene blir ulovlig hvis dette ikke vedtas er større enn hvis dette vedtas. Vil vil sikre muligheten til religionskritikk, sikre muligheten til åndskritikk, sikre lovligheten til Muhammed-tegningene, sier Stoltenberg. Statsministeren gikk til motangrep på de som mener regjeringen vil innskrenke ytringsfriheten ved å forby ytringer som kan krenke andres religiøse følelser. - Det eneste Stortinget skal stemme over i 2009 er å fjerne blasfemiparagrafen, sier statsministeren. Innskjerpelser i straffeloven mener han vil komme først i 2011. - Liberalt lovverk Han mener lovforslaget ikke vil hemme ytringsfriheten. - Alt som er tillatt i dag vil være tillatt etter 2011. Dette blir et enda mer liberalt loverk, sier Stoltenberg. Han mener forslaget ikke er i kontrast med at FN skal innføre et vern av religionskritikk. - Tvert i mot. Vi styrker ytringsfriheten, sier Stoltenberg, som tonet ned forslaget under pressekonferansen. - Jeg kommer ikke til å fremme noe som ikke er en liberalisering, sier Stoltenberg. Ap-lederen lovte å ikke bruke partipisken. - Alle skal stemme på det de vil stemme for, sier Stoltenberg. Men denne valgfriheten vil ikke gjelde blasfemiparagrafen. - Alle Ap-representantene kommer til å stemme for å fjerne den, sier Stoltenberg. - Klokt valg Ettermiddagens uttalelse fra Stoltenberg blir karakterisert som en snuoperasjon av partifeller på venstresida i Ap. Blant de mange motstanderne mot forslaget internt i partiet er fylkesordfører Tore O. Sandvik i Sør-Trøndelag, leder Rune Olsø i Trondheim Ap og stortingsrepresentant Gunn Karin Gjul. De gikk i Adresseavisen i dag hardt ut mot regjeringen. Sandvik uttalte blant annet at «Det er bare små bibelgrupper som er på linje med regjeringen». - Jeg synes dette er klokt. Statsministerens presisering var nødvendig, og det var riktig å holde denne pressekonferansen nå, sier Rune Olsø til Dagbladet.no om Stoltenbergs nye uttalelser. Olsø mener at Stoltenberg nå ikke har forpliktet seg på noen måte overfor andre partier til å innføre noen ny lovbestemmelse som skal regulere ytringer om religion og livssyn. Ap-politikerne forventer nå at saken ikke blir avgjort på noen måte før den skal diskuteres på partiets landsmøte. Vil verne Life of Brian Jens Stoltenberg la ut denne meldingen på Facebook før pressekonferansen: «Flere har og stilt spørsmål ved om for eksempel filmen "Life of Brian" eller karikaturer av profeten Muhammed skal bli forbudt. Det er ikke forbudt i dag og vil ikke bli forbudt gjennom innføring av en bestemmelse som er mindre omfattende enn dagens. En ny bestemmelse skal ikke begrense muligheten til debatt, ironi, humor eller kritiske ytringer vedrørende trossetninger og livssyn. Nå starter vi en høringsprosess for å få innspill i denne saken. Ved utforming av den nye bestemmelsen vil regjeringen være lydhør for de innspill som nå kommer i debatten. Et forslag om dette skal legges fram for Stortinget ved ikraftsetting av den nye straffeloven, etter en alminnelig lovprosess med offentlig høring og grundig debatt. Regjeringen tar sikte på at dette skal skje i 2011. Ytringsfriheten står sterk i Norge og den har et sterkt rettslig vern gjennom Grunnloven og menneskerettighetene. Den vil ikke bli svekket av en endring i straffeloven.» http://www.dagbladet.no/2009/02/03/nyheter...grafen/4671153/ Selv om det flott å høre statsministeren uttale "Jeg kommer ikke til å fremme noe som ikke er en liberalisering", så ser jeg ikke helt meningen med denne saken i det heletatt. Hvis slike ting som karikaturtegningene av Mohammed skal være lov, hva defineres da som krenkende? De fleste så vel at det var et par stykker som ikke var så fornøyde med de tegningene. Hvis det er at personer blir uthengt, så har en jo heller ikke å gjøre med religionskritikk, men personangrep. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 3. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2009 Leste denne tråden på VG Debatt i dag, kanskje vedkommende har et poeng? Jeg, vet ikke. Sinnet er i kos hos mange. Hva de tenker på tinget, aner jeg ikke. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 3. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2009 Virker som de tenker: "Dæven, det var slitsomt å være i regjering jo! La oss sørge for at det ikke skjer igjen med det første!" Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 3. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2009 Det værste er at jeg er villig til å vedde en kasse øl på at Jens blir sittende som statsminister etter valget. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 3. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2009 Det som ble sagt på pressekonferansen er noe forbanna tull. De sier jo "ta det med ro, det blir helt sikkert masse rom til å si det man vi, men det er domstolene som skal finne det ut". Vel, guess what - det er dere som dytter dette på domstolene, dere blir direkte ansvarlige for hva som måtte bli begrenset. Ta ansvar! Men neida, bare unnvikende vissvass. Jeg kjenner jeg blir forbanna av slik unnlatenhet og at de gir fullstendig blanke i hva folket mener. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 3. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2009 Men hvorfor innføre noe ingen tilsynelatende vil ha? Noen må jo faktisk ville innføre dette? Lars, la du forresten merke til innlegg nummer tre i tråden undertegnede refererte til ? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 3. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2009 Lars, la du forresten merke til innlegg nummer tre i tråden undertegnede refererte til ?Pencilcase ser ut til å storkose seg der borte, men la oss for all del håpe vi får fargeklatten tilbake etter hvert hehe. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 3. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2009 Tror han har fått ferie fra forumet Bare spekulasjoner altså. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 3. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2009 Halvorsen åpner for valuta-samarbeid med Island Sigfusson er leder i det Venstregrønne partiet på Island. Sammen med Sosialdemokratene har de dannet ny regjering. - Lederen for dette partiet, Steingrimur Sigfusson, har blitt finansminister. Når Halvorsen likevel skal møte ham kan det være naturlig å diskutere valutasamarbeid, ettersom han har uttalt et ønske om dette i et tidligere intervju, sier kommunikasjonssjef i Finansdepartementet, Runar Malkenes, til E24. Søndag sa Islands finansminister Steingrimur Sigfusson at en valuta-union med Norge er en mulighet for å løse landets kriserammede valuta. Andre muligheter inkluderer å beholde den islandske kronen og innføre euro eller dollar. (...) Økonomiprofessor Øystein Noreng ved BI mener Norge kan tjene på en felles valuta med Island. Det er i vår interesse i Norge å sikre stabilitet på Island. Valutasamarbeid med islendingene er det beste vi kan tilby, sier Noreng til Klassekampen. Forsvarssamarbeid, valutasamarbeid. Et sympatisk folkeslag med masse fisk. Kanskje vi bare skal annektere Island med det samme? Jeg er med! Vi kjøper de opp, som foreslått i en annen tråd her Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 3. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2009 Sånn, nå har jeg fått sendt en liten melding til Statsministerens kontor ang. den nye rasisimeparagrafen. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 3. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2009 Og du poster selvsagt brevet her? Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 3. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2009 Brevet kan du fá tilgang til via en henvendelse til SMK, og vise til offentlighetsloven. Alt man sender til offentlige instanser er i utgangspunktet tilgjengelig for andre (dette er egentlig ment som en liten advarsel; ikke send brev til offentlige instanser man ikke vil andre skal ha mulighet til á lese). Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 3. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2009 Om jeg får svar, ja, eller tenkte du på det jeg sendte til dem? Det var bare et kontaktskjema de har på siden deres hvor jeg skrev inn noen velvalgte ord... Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 3. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2009 Aha! Trodde kanskje du hadde forfattet et femten siders håndskrevet brev Spennende å se om du får noe reelt svar. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 3. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2009 17 år gamle Camilla Fors dukker i kveld opp i den populære realityserien, til tross for at hun egentlig ikke er gammel nok. vg.no Og så får TV3 litt på pukkelen, innrømmer svikt bla bla bla.... men hvorfor tyner ikke vg foreldrene? er det vanlig å la 17-åringer dra alene til syden? Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 3. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2009 Ja, det er vel så vidt jeg vet ikke uvanlig det. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 3. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2009 Selv om det med stor sannsynlighet ender opp med 17-åring som drikker seg snydings? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 3. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2009 I motsettning til hva en 17-åring gjør til vanlig i helgene i Norge? Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 3. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2009 Selv om det med stor sannsynlighet ender opp med 17-åring som drikker seg snydings? Gjør de uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå