Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg kunne begynne å følge med her :)

 

Og for å ikke ha en helt meningsløs førstepost kan jeg jo nevne som et lite tillegg til lønnsdiskusjonen på forrige side at Høyesterettsdommere er de offentlig ansatte i Norge med høyest lønn, visstnok for å hindre fristelser om korrupsjon. Tror lønnen ligger på omtrentlig det dobbelte av grunnlønnen for en stortingspolitiker, oppunder 1,5 mill altså.

Lenke til kommentar
Tenkte jeg kunne begynne å følge med her :)

 

Og for å ikke ha en helt meningsløs førstepost kan jeg jo nevne som et lite tillegg til lønnsdiskusjonen på forrige side at Høyesterettsdommere er de offentlig ansatte i Norge med høyest lønn, visstnok for å hindre fristelser om korrupsjon. Tror lønnen ligger på omtrentlig det dobbelte av grunnlønnen for en stortingspolitiker, oppunder 1,5 mill altså.

 

Dette stod det om i avisen da de valgte nye høyesterettsdommere nylig. Ganske sikker på at det var 1.15 mill til dommerne, og 1.3 til justitiarius. Det stod i samme artikkelen at denne lønnen gjorde det vanskelig å rekruttere de dyktigste forretningsadvokatene, da disse selvsagt tjener mye mer.

Lenke til kommentar

Wikipedia:

Høyesterettsdommerne er de offentlige ansatte juristene som tjener mest, og har for tiden en lønn på kr. 1 250 000. Høyesterettsjustitiarius har en lønn på kr. 1 450 000

 

Vært sykt kult å være det da. Litt skuffende lønn i forhold til hvor mye du kunne tjent privat, men respekt å være høyesterettsdommer da...

Endret av ozi3333
Lenke til kommentar
De som tjener så mye penger i året. Ingen fortjener å tjene så mye penger.

Hvordan blir man en kjeltring av å ha høy lønn? Det er greit at du synes at de ikke fortjener den lønnen de får, men hvordan du får overbetalte folk til å bli kjeltringer er for meg uforståelig. Det norske språk er tross alt nøyaktig nok til at man ikke trenger å kalle en spade for en traktor.

 

Uansett - hvorfor mener du at de er overbetalte og hva mener du burde være maksbeløpet man kan fortjene å tjene?

Lenke til kommentar

1.45 millioner er 'svært så beskjedent' ? Som gruppe har de hatt en lønnsøkning på nesten 300.000 i løpet av knapt tre år. For ti år siden var lønnen det halve av i dag. Høyesterettsjurister har sett en formidabel lønnsbonanza de siste årene. At lønnen er beskjeden, selv sett i forhold til forretningsadvokater, går jeg ikke med på, da det er en feil sammenligning. Lønnen til disse dommerne skal ikke konkurrere med næringslivet.

Lenke til kommentar
De som tjener så mye penger i året. Ingen fortjener å tjene så mye penger.

Hvorfor ikke det?

 

Om man besitter en etterspurt ressurs så lever vi heldigvis stort sett i et samfunn som tillater at vi setter prisen selv.

Og med tanke på at høyesterettsdommere kan forme lovgivningen i stor grad, og faktisk på tvers av et demokratisk valgt Storting så bifaller jeg absolutt at jobben innebærer en økonomisk kompensasjon som kan tiltrekke seg de beste.

Lenke til kommentar
Hvordan blir man en kjeltring av å ha høy lønn?

Er snakk om et begrep ikke kjeltring per definisjon.

Det er snakk om gal bruk av et begrep. Kjeltring impliserer uærlighet/lovbrudd, men det du kritiserer dem for er grådighet.

 

Har ingen mening om hvor mye den enkelte skal tjene, dette må avgjøres i den enkelte sak. Men jeg vil likevel oppfordre til moderasjon i noen sammenhenger.

Du må tydeligvis jo ha en formening om hvor mye det er fornuftig at den enkelte skal tjene. Hvis "ingen fortjener å tjene så mye [som høyesterettsdommere]" må det bety at du mener at et beløp under dette er hva alle fortjener?

 

Hvis man mener at det moralsk galt å tjene mye mer enn den vanlige mannen i gata er det nok andre som står mer lagelig til for hugg enn høyesterettsdommerne, tenk på hva mange innen finans og underholdningsindustrien tjener til sammenlikning. Hvis man derimot mener at det er moralsk klanderverdig pga at det er det offentlige som finansierer disse lønningene er jeg mer enig, men da blir spørsmålet et ganske annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...