Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Religioner skal få pluss for at de medfører sysselsetting. Ganske meningsløs sysselsetting, men bedre enn å la mannen gå på trygd.

Jeg er uenig. Meningsløs sysselsetting er like meningsløst for samfunnet som å lure til seg uberettiget trygd.

 

Det er selvsagt positivt for arbeidstageren isolert sett at han får lønn, men for resten av samfunnet så tilfører han ikke noe av verdi selv om han kunne gjort det i andre stillinger. Lønna kommer altså ikke fra verdiskapning, men fra et system der hans lønn kommer fra et marginalt påslag i kostnaden for forbrukeren. På samme måte som en det isolert sett er positivt for en trygdesnylter å få penger. For samfunnet rundt så er en trygdesnylter en økonomisk byrde som fordeles ut over nordmenn generelt.

 

Jeg er faktisk uenig. Politikere har veldig lav lønn i forhold til det samfunnsansvaret de har. For å rekruttere best mulig politikere bør lønn være en motivasjonsfaktor, også for de som har relativt godt betalte stillinger i det private. Det er vel og bra med idealisme, men det bør ikke være den eneste motivasjonsfaktoren for å bli politiker.

Lenke til kommentar

Jeg håper aldri lønn blir en motivasjonsfaktor for politikere. Med de frynsegodene de har sikret seg så gjør de det ikke akkurat dårlig.

 

Folk som er opptatt av penger eller andre goder egner seg dårlig til slike lederverv og vil fort miste fokus for hva som er viktig. Her mener jeg Platon virkelig var inne på noe (selv om han fjaset om endel annet).

 

Politikere som tenker på egen lommebok har jeg dessverre liten tillit til. Selv om de mener godt er veien over til "den mørke siden" kort når slike faktorer i det hele tatt eksisterer på prioritetslisten.

 

My two cents :)

Lenke til kommentar

Enig i at lønn ikke må være en motivasjonsfaktor, men synes det er enda viktigere at lønn ikke blir en stressfaktor. Av den grunn bør stortingspolitikere tjene godt, men ikke for mye (or else their things will own them). 700k og gratis kost er kanskje litt vel raust. 700K alene er hva jeg ville plassert i øvre grenseland for alle andre enn de høyeste posisjonene.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Siste fra VG:

Dødt spedbarn funnet i handlepose

Politiet har bedt om hjelp fra Kripos og publikum etter at et nyfødt spedbarn ble funnet dødt i en handlepose i en hage i Stavanger fredag.

 

 

1233323598707_96.jpg

 

Babyen ble funnet klokken 0958 fredag i en hage i Stavanger av forbipasserende. Politiet ser så alvorlig på saken at de bedt om bistand fra Kripos for å gjennomføre den taktiske delen av etterforskningen. Politiet går også bredt ut og ber om hjelp fra naboer for å finne ut hva som har skjedd. Det er uklart om dette dreier seg om et fullbårent spedbarn eller foster. Barnets kjønn og hudfarge er også uavklart. Det er nå sendt til patologiske undersøkelser på Universitetssykehuset i Stavanger for å fastslå dette nærmere.

 

Vi behandler dette som et mistenkelig dødsfall. Vi har ingenting som sier oss hvorfor dette barnet er dødt, og vi vet ingenting om hvem de pårørende kan være.

Alltid like trist når slikt inntreffer.

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk uenig. Politikere har veldig lav lønn i forhold til det samfunnsansvaret de har. For å rekruttere best mulig politikere bør lønn være en motivasjonsfaktor, også for de som har relativt godt betalte stillinger i det private. Det er vel og bra med idealisme, men det bør ikke være den eneste motivasjonsfaktoren for å bli politiker.

Banksjefer i Norge har veldig lav lønn i forhold til det samfunnsansvaret de har. For å rekruttere best mulig banksjefer bør lønn være en motivasjonsfaktor. Det er vel og bra med idealisme, men det er ikke motivasjonsfaktoren nok for å bli hoggestabbe i dårlige tider.

 

For å gi argumentet litt mer bein å gå på: Dagens lederartikkel i Finansavisen påpekte at vår best betalte banksjef har en lønn som er halvparten av landets best betalte fotballspiller. Sjefer i sparebankene tjener langt mindre. I USA har det stoppet lederlønninger og dette brukes som argument for å gjøre det samme i Norge. Paralellen blir feil da lønningene i Norge er noenlunde fornuftige, mens det USA er snakk om 100 millioner dollar. Det er beløp som faktisk har innvirkning på bankens drift.

Lenke til kommentar
*snip*

Det er virkelig trist.

På den annen side så har det kommet en oppdatering i saken, eller, en ny artikkel.

Damen vil være anonym, men naboen fremstår med fullt navn og bilde. Samtidig står det hvilket nabolag dette er i, og bilder av hagen og huset. Veldig vanskelig å bruke litt tid på å finne ut hvem dette er. Enten en mor eller datter eller noe :wee: .

Lenke til kommentar
Skjønte ikke helt poenget med det innlegget. "Enten en mor eller datter eller noe"? I hvilken sammenheng? Kan like gjerne vært en eventuell far som har begått denne grufulle handlingen?

Snakker om hvem denne anonyme kvinnen er. Håper det ikke er faren.

Var bare at hun ikke er særlig anonym med tanke på alt vi vet om hvor dette hendte.

 

Red: Jeg uttaler meg ikke om hvem som har begått handlingen på noe måte. Eneste vi vet om saken er at det er et dødt spedbarn.

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Banksjefer i Norge har veldig lav lønn i forhold til det samfunnsansvaret de har. For å rekruttere best mulig banksjefer bør lønn være en motivasjonsfaktor. Det er vel og bra med idealisme, men det er ikke motivasjonsfaktoren nok for å bli hoggestabbe i dårlige tider.

 

For å gi argumentet litt mer bein å gå på: Dagens lederartikkel i Finansavisen påpekte at vår best betalte banksjef har en lønn som er halvparten av landets best betalte fotballspiller. Sjefer i sparebankene tjener langt mindre. I USA har det stoppet lederlønninger og dette brukes som argument for å gjøre det samme i Norge. Paralellen blir feil da lønningene i Norge er noenlunde fornuftige, mens det USA er snakk om 100 millioner dollar. Det er beløp som faktisk har innvirkning på bankens drift.

 

Godt poeng!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...