Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

De bør komme med noe mer enn "stikkprøve" som grunnlag for kroppsvisitering.

Slik det fungerer er vell en kombinasjon av stikkprøver og mistanke, og det er vell også det som fungerer best. (Hadde forøvrig en kompis på fhs som sa han _alltid_ ble stanset i tollen. Og det stemte. Det var helt absurd. På reisene utelands vi hadde med fhs ble han faktisk stanset hver gang, i hvert eneste land :D )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, jeg tror kanskje enkelte hadde foretrukket det motsatte kjønn, alt ettersom :wee:

Må vel ærlig innrømme at jeg ikke bryr meg mye, nei. :)

 

Forøvrig ble et medlem av min familie stanset på Sola for ikke så fryktelig lenge siden. Metalldetektoren slo ut, og hun måtte gjennom en nøye sjekk med metalldetektor, samt en grunndig manuell sjekk av bagasje. Hun ble spurt om hun ville foretrekke at en kvinne utførte den manuelle metalldetektor greia.

Etter at hun var ferdig, spurte hun om de visste hva det var som hadde gjort at det slo ut, siden hun ikke hadde noe metall på seg, og den håndholdte sjekken ikke slo ut. Hun fikk da et hyggelig svar om at, neida, det var bare en stikkprøve, men de hadde sett seg så lei av anklager om rasisme, diskriminering og alt mulig slikt, så da hadde de innført et system hvor metalldetektoren slo ut på tilfeldige personer.

Det stemmer forøvrig med det jeg ble fortalt på Rygge da jeg reiste til Barcelona.

 

Stikkprøver fører til at en oppdager ting fra tid til annen. Men man skal være forsiktig med å legitimere det fullstendig. Ut fra den logikken kan man jo foreslå stikkprøver av biler og personer på alle offentlige steder.

 

Har ikke så mye i mot stikkprøver, men jeg syns det er en relevant, eventuell, bieffekt som kan være verdt å diskutere.

Lenke til kommentar
Jeg hadde ikke gått med på det uten videre. De bør komme med noe mer enn "stikkprøve" som grunnlag for kroppsvisitering.
Her er jeg uenig. Det har jo vist seg at stikkprøver avslører syndere. For ikke å snakke om at hvis de slutta med stikkprøver så innbiller jeg meg at antallet som hadde tatt sjansen på inn- eller ut-smugling fra landet hadde økt.

 

Målet helliggjør ikke midlene. Å kroppsvisitere noen uten noen form for mistanke kan de gjerne spare meg for. Slik vil jeg ikke tolerere å bli behandlet, da hiver jeg heller flybilletten i søpla og tar toget. Tar heller en økt risiko for at flyet kræsjer. Er nok innskrenking av privatliv som det er i denne galskapens jakt på terrorister. Kanskje det blir bedre nå som Bush er vekke, men man kan aldri vite.

 

Et samfunn hvor noen kan kreve å få kroppsvisitere noen uten mistanke er ikke verdt å forsvare. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Sjå for deg ein feit, skalla mann med namn Bjarne, som har ein bart som ville gjort einkvan trønder sjalu tok deg inn på eit rom og ba deg kle av deg.

 

Trur ikkje du ville likt det.

Lenke til kommentar
Målet helliggjør ikke midlene. Å kroppsvisitere noen uten noen form for mistanke kan de gjerne spare meg for.

 

Men slik sett er vel helt tilfeldige stikkprøver likevel bedre enn det "profil"-systemet man har mange steder, dersom det er slik at noen mennesker oftere blir undersøkt enn andre, uten at det foreligger noen annen konkret mistanke enn at de ser litt annerledes ut?

Lenke til kommentar

Profilsystemet kan de også kaste ut vinduet. Kroppsspråk og mistenkelige svar under utspørring kan legitimere det, men ellers kan de ta og behandle mennesker med litt mer verdighet. Jeg syntes det er verdt risikoen. Jeg lever nå kun en gang uansett, lengden på livet er ikke relevant det er innholdet i det som teller. Da er det greit å bli behandlet litt bedre av samfunnet.

Lenke til kommentar
Så lenge Hansens tro på dette ikke får betydning for politikken hans departement fører ser jeg ingen problemer.

Han er helseminister, er han ikke?

 

Han sender ikke et signal om mistro, han sende er signal om tro. Han tror det er mer mellom himmel og jord enn det mange tror.

Han står altså for en anti-vitenskapelig holdning der man slår seg til ro med "vi vet jo ikke, og det er jo ikke så farlig"... Det er ganske skummelt når du skal lede noe som faktisk har alt med vitenskap å gjøre, og finne ut av ting.

 

Å sammenligne Snåsamannen med heksedoktere, kvakksalvere, sjamaner og djevelutdrivere, syns jeg også er feil. De overnevnte bruker faktisk sin inflytelse til å få makt eller store penger, noe Snåsamannen så vidt meg bkejent ikke har gjort.

Så du tror Snåsamannen ikke har fått innflytelse, gaver, osv. At han ikke har nytt godt av de blindt troende som flokker til ham?

 

Det er en ting om politikken påvirkes, men politikken vil ikke påvirkes.

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
I det lille jeg så av Snåsamannen i dag, er jo bare at han hevder at mennesket i kraft av seg selv er i stand til å gjøre store ting.

Snåsammannen påstår at han kan helbrede folk. Nekter du for dette?

 

Ikke tar han betalt for det, ikke lover han noe og ikke forfekter han en kvasi-vitenskap som kun en liten kjerne selv hevder de kjenner til og forstår.

Han forfekter anti-vitenskap. Mystisisme. Blind tro. Lystre blindt. Han påstår at han kan helbrede folk. Og han ønsker ikke å la seg forske på, så jo, det er kun han selv som "kjenner til og forstår".

 

Så til mine ører sa hansen at han ikke kan avvise slik type behandling uten å hevde at den var utenomjordisk av noe slag.

Først må man påvise at det faktisk er noe i det.

 

I så tilfelle er det rart at det ikke har blitt verifisert den ene eller andre veien enda.

Det har det. For lengst. Det er gjort utallige forsøk, og resultatene er entydige: Slikt er bare tull.

Lenke til kommentar
Er nok innskrenking av privatliv som det er i denne galskapens jakt på terrorister. Kanskje det blir bedre nå som Bush er vekke, men man kan aldri vite.

Forhindring av smugling har da særdeles lite med Bush og terror å gjøre...

Målet helliggjør ikke midlene. Å kroppsvisitere noen uten noen form for mistanke kan de gjerne spare meg for. Slik vil jeg ikke tolerere å bli behandlet, da hiver jeg heller flybilletten i søpla og tar toget. Tar heller en økt risiko for at flyet kræsjer.
Et samfunn hvor noen kan kreve å få kroppsvisitere noen uten mistanke er ikke verdt å forsvare. :)

Vell. Jeg vent ikke hvor enig jeg er (Jippi - for en gangs skyld er jeg uenig med Dotten :D ). Altså. Det ble jo fullstendig opprør rundt den nye typen scannere som faktisk gjorde kroppsvisitering unødvendig i de aller aller fleste tilfellene. Det var jo så forferdelig at noen, helt uten mulighet for å identifisere deg, kunne se et dårlig svart/hvit røntgenbilde av kroppen din. Personlig hilste jeg slike scannere hjertelig velkommen, for de ville gjort livet langt lettere for noen få uheldige mennesker.

Lenke til kommentar

Fra Behn vs Loe saken:

Dagbladets nyhetsredaktør Peter Raaum har ingen problemer med å forsvare oppslaget og plassbruken.

 

- Jeg mener det er en underholdende sak. Jeg synes svært fascinerende å følge munnhuggeriet mellom to av landets mest kjente forfattere og det tyder også mange av tilbakemeldingene fra leserne på, sier han.

Jeg blir målløs! Hva er det driver med i den redaksjonen? :no:

 

BT: - Dette er uvesentlig sludder

Lenke til kommentar
I det lille jeg så av Snåsamannen i dag, er jo bare at han hevder at mennesket i kraft av seg selv er i stand til å gjøre store ting.

Snåsammannen påstår at han kan helbrede folk. Nekter du for dette?

hehe, det er vel ikke så viktig å vite hva jeg nekter eller ikke nekter for. det er vel bedre å establisere fakta for å faktisk finne ut av hva som er blitt sagt eller ikke sagt.

 

men men here goes... nei, jeg nekter ikke for at snåsamannen hevder at han kan helbrede folk. Jeg bare referer fra et interju jeg så av han i går på Tv2-Nyhetskanalen hvor han forklarer sin behandling av folk ved at de ved hjelp av en indre kraft i seg selv er i stand til å gjøre noe med sin tilstand.

 

Så spørsmålet omkring snåsafyren er om det er han som gjør endringene, eller om han guider "pasienten" til selv å endre seg selv.

 

Ikke tar han betalt for det, ikke lover han noe og ikke forfekter han en kvasi-vitenskap som kun en liten kjerne selv hevder de kjenner til og forstår.

Han forfekter anti-vitenskap. Mystisisme. Blind tro. Lystre blindt. Han påstår at han kan helbrede folk. Og han ønsker ikke å la seg forske på, så jo, det er kun han selv som "kjenner til og forstår".

Igjen basert på nevnte interju, så hvordan kan menneskets styrke og egen vilje være anti-vitenskap, mystisme, etc etc.

Om snåsamannen sanker mennesker til å følge hans livstro, om han så har, ville hans virke vært av mørk mystikk.

 

Coaching i arbeidslivet er same shit different wrapping.

Går igjen på å finne de gode tankene og strekke seg etter nye mål og "helbrede" udugelige arbeidstakere til å lyse opp som stjerner.

 

Så til mine ører sa hansen at han ikke kan avvise slik type behandling uten å hevde at den var utenomjordisk av noe slag.

Først må man påvise at det faktisk er noe i det.

At det finnes ting mellom himmel og jord som vi ikke kan forklare er selvsagt. Slik har det alltid vært og slik vil det alltid være. For vi vil aldri få en uttømmende kunnskap om verden vi lever i, hverken om det er naturlige fenomener, som universet, eller menneskeskapte forhold som økonomi.

Mennesker som hevder at alt har en forklaring forfekter vitenskapen, mennesker som sier at ikke alt har en forklaring kalles gjerne relgiøse o.l..

Hva Hansen sa var at han hadde hatt en opplevelse han ikke kunne forklare, uten at han hevdet at det ikke finnes en forklaring som han og alle andre ikke er klar over.

 

I så tilfelle er det rart at det ikke har blitt verifisert den ene eller andre veien enda.

Det har det. For lengst. Det er gjort utallige forsøk, og resultatene er entydige: Slikt er bare tull.

Er det forsøk som avviser at noen mennesker evner å sende en type kraft fra sine hender og inne i et annet menneske som helbreder dem.

Eller er det forsøk som avviser at noen mennesker klarer å snu menneskers tanker og motivasjon som gjør at de presterer noe som virket umulig for dem å gjøre?

Lenke til kommentar
Han er helseminister, er han ikke?

Korrekt. Men nå er det ikke Hansens stillingsbeskrivelse vi snakker om, men praktiskpolitiske tiltak, og det er til syvende og sist det som betyr noe som helst.

 

Han står altså for en anti-vitenskapelig holdning der man slår seg til ro med "vi vet jo ikke, og det er jo ikke så farlig"... Det er ganske skummelt når du skal lede noe som faktisk har alt med vitenskap å gjøre, og finne ut av ting.

Så lenge det ikke får praktiskpolitisk betydning ser jeg intet problem.

 

Så du tror Snåsamannen ikke har fått innflytelse, gaver, osv. At han ikke har nytt godt av de blindt troende som flokker til ham?

Han nyter nok godt til en viss grad, det er så. Men å sammenligne snåsamannen med en heksedoktor med fullstendig autoritet over liv og død blir ikke mer logisk enn å sammenligne Norge med Sovjetunionen.

 

Hvorfor ikke?

Fordi det ikke vil bli akseptert av regjeringen som helhet, dessuten har Hansen selv satt en ganske konkret stopper for det. Det vil ikke skje.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Hvem klager over kutt i skjenketiden? Ikke 16-åringene, i alle fall:

 

16-åringer i Vadsø i Øst-Finnmark forteller at det er blitt mer fyll blant ungdom, og mer vold på fest, etter at kommunen for et halvt års tid siden kuttet skjenketiden med en time.

 

NRK har snakket med fire 16 år gamle jenter, som vil være anonyme. De legger ikke skjul på at de synes det er flott at utestedene stenger tidligere. Når folk drar hjem fra byen tidligere, blir det nemlig flere privatfester.

 

- Man trenger ikke sitte alene og vente på at noen skal komme hjem fra byen, nå er det fester uansett hva klokka er, og hvor man er.

Også de tilårskomne er fornøyde:

- Det kommer folk i 30 til 40-årsalderen på de samme festene som vi er på, fordi de er ferdige på byen, men ikke vil dra hjem enda. Og det kan være litt ekkelt, for da er de fulle og prøver seg kanskje på de som er mange år yngre.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...